2014-06-08, 00:43
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du är inte i Amerikat nu CJ. Här i gamla Svedala har vi fri bevisvärdering och därmed kan försvaret inte argumentera för att "få bort" saker som bevis. Möjligen kan de övertyga domstolen om att bevisvärdet är för lågt av olika skäl.

Tejpen var hur som helst bara "hjälpbevisning" med ett ganska begränsat värde. Något advokat Olsson garanterat begrep också. Han angrep väl den som allt annat vad jag kan minnas, men det är inget som stått och fallit med tejprullen någonsin.

Det som karateklubben här inne har så förjordat svårt att begripa är hur domstolen har resonerat. Man utgår från den solida, tekniska bevisning som binder den dömde till hantering av offrets döda kropp på något vis. Man hittar ingen rimlig alternativförklaring till varför han skulle gjort detta om han inte var skyldig till mordet. Man hittar därutöver en väv av indicier av visserligen inte särskilt stark karaktär, men ändå en väv av saker som tillsammans framstår som väldigt märklig hur den skulle kunna existera om Kristoffer var fullständigt oskyldig till dådet. Då spelar det inte så stor roll i vad mån man kan inplantera visst tvivel på varje enskilt bevis, för det blir ändå orimligt att tänka sig att SMS-radering, lögner om telefonsamtal, försägelser om blod i bagageluckan, Y-kromosomalt DNA på offrets kropp, skrik från lägenheten, avsaknad av bevis för att offret någonsin lämnade lägenheten för egen fri maskin och levande etc SAMTLIGA skulle vara felaktiga eller otroligt mystiska tillfälligheter som bara gaddat ihop sig mot en stackars, totalt oskyldig autist. En snäll kille som inte kan göra en fluga förnär och inte rensa en fisk fast han är väldigt intresserad av knivar och vapen och fast han tar strypgrepp få flickvänner och mordhotar dem när de gör slut med honom.

Sen har vi ju också det fina krokben han satte åt sig själv i tingsrätten. Jag vet att de flesta i karateklubben är oförmögna att se det. De har suttit här nu i mer än ett halvår och varit fullt upptagna av vad som finns att läsa i de ca 20-25 sidorna förhör om och med Berg. De har varit så upptagna att de inte förmått se hur Karl Kristoffer Johansson band ris åt sin egen rygg genom det bludderbladder med mer eller mindre genomskinliga lögner och struntprat som han serverade rättens ledamöter. Ni verkar inte fatta hur skadligt detta med all sannolikhet var för honom. Tror ni att domstolsjurister är dumma i huvudet? Tror ni inte att de har hört kombinationen förut: Minns massor när det gagnar honom och det inte går att kolla. Minns ingenting när det är tvärtom.

Kristoffer gjorde bort sig något så in i helvete i tingsrätten. Här har pratats mycket om advokaterna. Det enskilt största misstag de gjorde var att inte få sin klient att i stort sett hålla käften. Det hade inte varit bra för honom heller, men långt ifrån lika dåligt som det nu blev. Efter förhören med honom framstod han som en inpiskad lögnare och totalt otrovärdig.

Kom igen MrFold och var lite produktiv nu och sluta ordbajsa.

Vad kan man säga om mordvapnet?
Har någon här inne någon tanke om det?
Vi kan utesluta skölp på en gång, va?
Senast redigerad av Namibia1 2014-06-08 kl. 01:01.
Citera
2014-06-08, 01:37
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Kom igen MrFold och var lite produktiv nu och sluta ordbajsa.

Vad kan man säga om mordvapnet?
Har någon här inne någon tanke om det?
Vi kan utesluta skölp på en gång, va?
Åklagarkramande förstår ganska väl skulle jag tro . Domen är fastslagen. KJ - den stackars arma aspien är dömd för sitt brutala mord. Tur att alla med asberger inte är likadana, då skulle det ligga kroppsdelar lite här och där. Eller inte.
Däremot kan man inte utesluta skölp förrän man hittar rätt mordvapen. Om det dock finns bevis för att det skulle vara en skölp, kan man inte heller utesluta det som mordvapen. Bevis finns!
Namibia, ordbajsare ett EXTREMT VIKTIGT ord, vem har lärt dig det? Googlat dig fram till det? Eller har du kanske fått det från trådarna på Flashback som finns? Tur att du är produktiv och bra på att ordbajsa du med!

Edit: Din så fint formulerade kommentar om åklagar-kramare som inte förstår är borta, kan undra varför......
Senast redigerad av yoloits 2014-06-08 kl. 01:43.
Citera
2014-06-08, 01:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Alla bevis kan förklaras.

Ok, advokaterna missade att få KJ att hålla käften. Därför är han skyldig, menar du?

Nej, det är bara en kylig iakttagelse. Särskilt i ett mål som detta torde den allmänna trovärdigheten i det intryck den åtalade gör på rätten ha betydelse för åt vilket håll man vill väga det.

Jag är medveten om att även om vi hade 100 bevis av ungefär denna styrka så skulle du fortsätta hävda att alla kunde bortförklaras och strunta helt i sannolikheten att det verkligen skulle kunna förhålla sig på det viset i realiteten. Därför att det är så du tänker helt enkelt.

Själv har jag aldrig skojat det minsta - även om det kanske låtit så - när jag skrivit att Kristoffer måste vara världens mest otursförföljda person om han verkligen är oskyldig. Ingen vettig människa kan på allvar tro att han inte - som minst - är djupt inblandad i detta mord. Om det skulle räcka till fällande dom var mindre självklart och inte samma sak. Det finns absolut fall där "en vettig människa" kan komma fram till slutsatsen att den åtalade med stor säkerhet är skyldig, men att en friande dom ändå är rimlig. Det hade varit möjligt här också förstås, men då hade man ändat i en nästan ännu mer otillfredsställande situation: Fälla honom för griftefridsbrottet (för det finns ingen domstol vid sina sunda vätskor som skulle godta spekulationer om ondskefulla planteringsmördare som smetar blod i en låst baklucka som "rimligt tvivel") och samtidigt påstå att man inte vet om han faktiskt också mördade henne.
Citera
2014-06-08, 01:49
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Åklagarkramande förstår ganska väl skulle jag tro . Domen är fastslagen. KJ - den stackars arma aspien är dömd för sitt brutala mord. Tur att alla med asberger inte är likadana, då skulle det ligga kroppsdelar lite här och där. Eller inte.
Däremot kan man inte utesluta skölp förrän man hittar rätt mordvapen. Om det dock finns bevis för att det skulle vara en skölp, kan man inte heller utesluta det som mordvapen. Bevis finns!
Namibia, ordbajsare ett EXTREMT VIKTIGT ord, vem har lärt dig det? Googlat dig fram till det? Eller har du kanske fått det från trådarna på Flashback som finns? Tur att du är produktiv och bra på att ordbajsa du med!

Edit: Din så fint formulerade kommentar om åklagar-kramare som inte förstår är borta, kan undra varför......

Om du läser i fup hur sårskadorna ser ut så kan du utesluta skölp.
Citera
2014-06-08, 01:59
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Om du läser i fup hur sårskadorna ser ut så kan du utesluta skölp.
Ja men det har du ju alldeles rätt i!!!
Bevis för att det finns mordvapen kvarstår, men vi kan utesluta skölp då.
Citera
2014-06-08, 02:00
Medlem
FUP-12s avatar
Vad tror ni om det här då?

* Marie Louise Lind fick tipset om ett gult hus (med elektriska ledningar och omgivet av tallskog) av mediet Ann* P*rfa ('=aa) från Gällivare.

* Ann* Parf* är till vardags sjuksyster i Gällivare, tillika en av Norrlands läns landsting sjuttio "tobaksavvänjare".

* En annan av Norrlands läns landstings sjuttio "tobaksavvänjare" heter Anna-Lena Johansson.

* Anna-Lena Johansson är mor till Kristofer Johansson.

* Kristoffer Johansson var vän med Vatchereeya Bangsuan, vars avhuggna ben hittades i ett gult hus (med elektriska ledningar och omgivet av tallskog) utanför Boden.

Slump eller mysteriets lösning?

Go figure!

Källa:

https://www.nll.se/sv/Halsa-och-sjukvard/Halsa-och-valbefinnande1/Rokning/Tobaksavvanjare/Tobaksavvanjare-i-Norrbotten/
Citera
2014-06-08, 02:12
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Därför är han skyldig, menar du?

Det råder inget tvivel om KJ's skuld. Är det något du missat?
Citera
2014-06-08, 02:14
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Ja men det har du ju alldeles rätt i!!!
Bevis för att det finns mordvapen kvarstår, men vi kan utesluta skölp då.

Jag tror att det är en liten kniv eftersom huggen är placerade väldigt nära varandra.
Kniven borde vara vass på båda sidor av bladet och relativt smal.
Jag tror L skadan kan vara två hugg i samma kanal.

Tror inte att det är en push dagger är det rätta vapnet för då borde GM enkelt kunna huggt genom revben.

Så slutsatsen min blir:
smal, kort kniv som är eggvass på båda sidor. bladet bör vara V format och inte D.
Citera
2014-06-08, 02:16
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Vad säger du om det här beviset då MrFold? Frågade dig i detta inlägg om du hade några belägg för att bilen alltid var låst och jag saknar fortfarande ditt svar.

EDIT: Ok, vi går igenom de 1. "tunga" bevis du rapar upp då:

1) SMS-radering - alla sms återskapades och inget som pekade på KJ hittades.

2) lögner om telefonsamtal - Ja, KJ sa att han ringde men gjorde det inte. Men i KJs värld var det logiskt eftersom alla andra ringt. Gör det honom till en mördare? Nej, givetvis inte.. Ringde MB till VB efter att han fick reda på att hon var försvunnen? Nej, just det..

3) försägelser om blod i bagageluckan - Han gissade på bagageluckan. Inte försade sig.

4) Y-kromosomalt DNA på offrets kropp - Väldigt osäkert bevis, de hade sex på kvällen och det finns således naturliga förklaringar till hur dna't hamnat där. Mördaren kan ha hållit i vristerna när han rengjorde av kroppen.

5) skrik från lägenheten - Tre grannar, alla släkt med varandra och alla hade en törn i sidan till KJ eftersom hans hund skällde och bajsade på balkongen, han sköt airsoft från balkongen, han var vaken på nätterna. Klagomål till fastighetsbolaget finns registrerade. Inledande förhör hörde några inga skrik alls, någon hörde 2-4 skrik och kunde inte avgöra om det var från TVn. I TR var dem plötsligt mycket säkra på att det var kvinnoskrik. Dessutom.. var de onyktra????

6) avsaknad av bevis för att offret någonsin lämnade lägenheten för egen fri maskin - Ett mycket trovärdigt vittne CB har iakttog en ung thailändska med överensstämmande signalement, i likadana kläder som VB i området den tid KJ vittnat om att hon lämnade.

Blir inte särskilt trovärdigt när man dissekerar detta luftslott av indicier...

Låsningen har vi ju tröskat flerfaldiga gånger i tråden och som med en hel del annat så har jag också gjort en sammanfattning av vad som kom fram i förhören: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten).

Som du ser tämligen tung bevisning för att KJ:s senare svammel om att han lämnade bilen olåst av ideologiska skäl kan lämnas helt utan avseende.

I övrigt, kursiveringar och hänvisningar till dina egna fetningar:

Kursivering: Var har jag skrivit att de skulle vara "tunga" bevis? Var vänlig och ge fan i att hitta på falska citat, det är en av de ömkligaste tjuvtricksen som finns i diskussioner.

1: (första fetningen) Menar du att det är ett bevis för att han inte var inblandad i mordet? Varför raderade han då i så fall? Det har han inte lämnat någon som helst rimlig förklaring till. Svammel om att "städa" (genomgången av vad som hittades i telefonen visar med all önskvärd tydlighet att han inte brukade "städa" i den särskilt ofta.

Om han åtminstone sagt att han blev orolig när han fick höra att hon var försvunnen och panikraderade - det hade åtminstone haft en fläkt av tänkbar förklaring över sig. Nu gav han faktiskt ingen egentlig förklaring vare sig hos polisen eller i rätten till varför han egentligen raderade. Man måste vara en bra hård supporter för att tillmäta förklaringen att han "råkade" radera just hela denna konversation av allt han hade i sin telefon någon trovärdighet. Inte minst med tanke på hur oerhört vag han var runt detta.

Jag tror att raderingen var en panikåtgärd kort efter mordet, han tänkte inte klart och insåg inte att det egentligen inte fanns något att dölja i konversationen som du så riktigt påpekar.. Eller så orkade han helt enkelt inte ha henne kvar i sin konversationslista, den förklaringen tror jag nästan mest på. Samma orsak som han inte fixar att ringa till hennes telefon trots kompisarnas böner: Han orkar inte med tanken på att ev. riskera att höra rösten på den kvinna han mördat några dagar tidigare.

2. (Andra fetningen) Jag säger det igen: Det är inte detta att han INTE ringer som är graverande för honom, utan diskrepansen i hans beteende. Å ena sidan jätteengagerad i söket på all vaken tid (ivrigt lyssnande efter information om var andra sökt) och å andra sidan försöker han inte en enda gång ringa för att se om hon kanske trots allt slagit på telefonen och återkommit från något litet "äventyr". Att du och andra försöker använda hans Aspergerdiagnos som nåt jävla Get out of jail-card och hänvisa till den som förklaring tycker jag gränsar till nonsens. Mitt barn med AS beter sig ibland irrationellt, men jag börjar alltid med att söka efter förklaringar utifrån vanlig logik. Försöker det dölja information för mig så är det i princip alltid för att det är information som det inte är önskvärt att den kommer fram, inte bakvänd "Aspergerlogik". Finns ingen sån förklaring är det däremot ibland det lite bakvända tänkandet som spökar. Jag tillämpar ungefär samma analys på Kristoffer och ser det då som mycket mer troligt att diskrepansen i beteendet är vad den ser ut att vara.

3. (Tredje fetningen). Ursäkta om jag svär men HUR I HELVETE kan du veta att det INTE är en försägelse? Hur kan du vara säker på att han talar sanning?

Det här är vad jag tror hände på ett ungefär: Han blir tagen på sängen av uppgiften. Eftersom han trots allt inte är en förhärdad brottsling och dessutom tänker väldigt konkret för det mesta så centreras hans tankar genast kring bagageluckan där han vet att hennes kropp vid något tillfälle har transporterats. Sättet han hanterat den på gör att han (helt riktigt visar det sig) inte kan föreställa sig att han skulle ha kunnat få in blod eller något annat i kupén. När han svarar ger han alltså "luft" åt en tanketråd som redan åkt runt inne i hans huvud i flera sekunder och utan att tänka på att den inte har nämnts av poliserna så frågar han hur blodet kan ha kommit in i hans bagagelucka, vilket faktiskt troligen är exakt vad han undrar just då: Han har ju sannolikt emballerat det som transporterats väl och har inte trott att det lämnat några spår efter sig.

4. (Fjärde fetningen). Och hur vet du att sexberättelsen är sann och inte ett försök att förklara eventuella fynd + en del av hans uttänkta "plan" där han verkar ha trott att det här att han efter ett tag avslöjar lite komprometterande detaljer ska få polisen att tro att han är oskyldig?

Vad är mest troligt? Att DNA:t överlevt en sexakt flera veckor tidigare och tvättning av kroppen eller att det kom dit pga ett misstag av mördaren när han transporterade benen? Hur pass låg sannolikhet det är att en annan random person skulle ha samma Y-kromosomala DNA har utretts flera gånger i tråden av Hamilkar.

5. Försöker du insinuera att grannarna försöker sätta dit Kristoffer för att de har ett horn i sidan till honom? Nåväl - dessa vittnesmål kan diskuteras och det har jag också gjort i flera poster. De kan ha en annan förklaring och man ska alltid vara försiktig med vittnesmål runt iakttagelser.

6. Jag hade varit mycket mer intresserad av vittnesmålet om någon kunnat förklara varför Vatchareeya skulle befinna sig på denna väg vid klockan 21.30. Det finns ingen anledning för henne att gå där, ens om vi leker med tanken att hon tänker promenera till Berg och knacka på utan att ens skicka ett SMS innan. Det och det faktum att vittnet inte på något vis kunde säga att hennes minnesbilder stämde med bilder av Vatchareeya gör att man inte tillmäta det någon särskilt hög sannolikhet. Men även om så vore så finns ju fortfarande scenariot att Kristoffer åker i fatt henne och får med henne/övertygar henne om att följa med i bilen.
Citera
2014-06-08, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

* Marie Louise Lind fick tipset om ett gult hus (med elektriska ledningar och omgivet av tallskog) av mediet Ann* P*rfa ('=aa) från Gällivare.

* Ann* Parf* är till vardags sjuksyster i Gällivare, tillika en av Norrlands läns landsting sjuttio "tobaksavvänjare".

* En annan av Norrlands läns landstings sjuttio "tobaksavvänjare" heter Anna-Lena Johansson.

* Kristoffer Johansson var vän med Vatchereeya Bangsuan, vars avhuggna ben hittades i ett gult hus (med elektriska ledningar och omgivet av tallskog) utanför Boden.

Go figure!

Källa:

https://www.nll.se/sv/Halsa-och-sjukvard/Halsa-och-valbefinnande1/Rokning/Tobaksavvanjare/Tobaksavvanjare-i-Norrbotten/
.

Det va som fan. Vad brukar GW säga "hata slumpen"
Citera
2014-06-08, 02:45
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Jag tror att det är en liten kniv eftersom huggen är placerade väldigt nära varandra.
Kniven borde vara vass på båda sidor av bladet och relativt smal.
Jag tror L skadan kan vara två hugg i samma kanal.

Tror inte att det är en push dagger är det rätta vapnet för då borde GM enkelt kunna huggt genom revben.

Så slutsatsen min blir:
smal, kort kniv som är eggvass på båda sidor. bladet bör vara V format och inte D.
En bergskil? Som används vid klättring eller båt. KJ klättrar en del.. Han kanske hade tillgång tilll nån båt
Senast redigerad av yoloits 2014-06-08 kl. 03:03.
Citera
2014-06-08, 03:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

Go figure!

Källa:

1 mycket intressant koppling.
2. Hur kan ett medium vara sjuksköterska? Tror man på tomtar, troll och andar bör legget dras in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in