Citat:
Ursprungligen postat av
Ghibellino
Ja, om man med 'liberalt samhälle' avser verklig liberalism, fjärran från allt vad dagens politiker -även de förment liberala - förespråkar.
Regulus, jag ser dig som en intelligent debattör. Jag tar därför gärna del av dina argument.
Men ser inte även du farorna med ett samhälle utan en samhörighetskänsla? För mig är varje ideologi en förenkling av den mänskliga naturen. Och just detta med människans tendens till etniska motsättningar, ser jag som en av liberalismens akilleshäl.
Liberalismen är liksom kommunismen en form av önsketänkande. Vi måste vara försiktiga med ideologier, helt enkelt. Mångkulturalismen som doktrin är livsfarlig.
Samhörighetskänslan är viktig och en förutsättning för ett fungerande samhälle. Men det går att skapa nationell sammanhållning även i ett land med många etniciteter. USA är ett exempel på det. Vi svenskar skojar ibland om "flaggviftande" amerikaner, men ett visst mått av
inkluderande nationalism kan vara ett socialt kitt som ökar sammanhållningen mellan olika grupper.
Det som kan slita sönder ett samhälle är om man får etnisk segregering. Därför är det viktigt att kunna erbjuda invandrare arbete så snabbt som möjligt. Genom att fixa jobb på annan ort hindrar man att alla hamnar i Södertälje eller Rosengård.
Invandringen bör också av den anledningen anpassas efter konjunkturen. Det är i längden ohållbart att ta emot många invandrare när folk som redan bor här - både svenskfödda och invandrare - går arbetslösa. I goda tider kan man däremot ha en relativt hög invandring utan några större problem.
Följer man bara dessa regler så behöver "mångkultur" i sig inte vara ett problem. Tvärtom kan det vara berikande, för att använda ett slitet ord som ofta missbrukas.
Vad gäller ideologier, så håller jag med om att de kan vara farliga, särskilt när folk sätter abstrakta principer före verkligheten (idealism). Det är det som är den stora skillnaden mellan nyliberalism och socialliberalism. Nyliberalerna är idealister som vill riva ner och bygga nytt. Vi socialliberaler är däremot pragmatiker, som hellre snickrar vidare på samhällsbygget med alla dess brister.