2014-06-07, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Va? Vad yrar du om?

Förr hade man iallafall en gräns på 5 km/h till första bötesbeloppet, möjligt att man tagit bort detta dock nu när du säger det.
Citera
2014-06-08, 12:14
Medlem
Någon som har koll på vad straffet är för att som svensk köra en bil med körförbud i tyskland?
Citera
2014-06-17, 20:11
Medlem
Partyknarks avatar
har en polare som blev av med körkortet för några dagar sedan och jag undrar lite vad påföljden kan bli. Info:

körde på en fotgängare på ett övergångs ställe. Gångaren fick inga farliga skador endast lite smågrejer som blåmärken va jag hört. Gick tydligen inte fort öht utan min polare stod still vid övergångsstället men såg inte att det dök upp någon på det när han började köra. Min polare har prövotid fortf. då han tog körkortet i typ okt 2k13 kanske.

Hur lång tror ni spärrtiden blir?

Ursäkta stavningen är trött som f*n.
Citera
2014-06-20, 13:52
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partyknark
har en polare som blev av med körkortet för några dagar sedan och jag undrar lite vad påföljden kan bli. Info:

körde på en fotgängare på ett övergångs ställe. Gångaren fick inga farliga skador endast lite smågrejer som blåmärken va jag hört. Gick tydligen inte fort öht utan min polare stod still vid övergångsstället men såg inte att det dök upp någon på det när han började köra. Min polare har prövotid fortf. då han tog körkortet i typ okt 2k13 kanske.

Hur lång tror ni spärrtiden blir?

Ursäkta stavningen är trött som f*n.

Ordningsbot 2 000 kr.

Spärrtiden, om det blir körkortsåterkallelse är svår att bedöma, men eftersom det skedde en olycka så är risken att det blir en eller två månader. Eftersom prövotid finns, så måste körkortstillstånd, riskutbildning samt förarprov ordnas sedan.
Citera
2014-06-20, 13:56
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Förr hade man iallafall en gräns på 5 km/h till första bötesbeloppet, möjligt att man tagit bort detta dock nu när du säger det.

Aktuella gränser på sidan 12.

http://www.aklagare.se/PageFiles/3474/Bilaga%201%20SFS%202012%20672%20HELA.pdf
Citera
2014-06-22, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vuopio
Fick veta att en kille utan körkort fått besked att det dröjer 3 år innan han får ta körkortet. Jag och frugan spekulerar kring vad han kan ha gjort. Idéer och förslag?

Kanske bör förtydliga att han kört olovligt, men det i sig, räcker ju inte för att han ska straffas så hårt. Eller?
nu får de fan räcka,,,,ta din satans nyfikenhet härifrån såna som du hör inte hemma hära
du och din fru borde förpassas till nån gammal parkbänk i centrum. jag hoppas att du och din fru har dött en plågsam och hemsk död innan de gott 3år så ni aldrig får veta vad han gjort killen ni stalkar.

ps:hoppas det kommer att vara snöstorm,38 grader kallt ute och inne "i erat hus".
den dagen då ni dör
Citera
2014-09-03, 17:19
Medlem
Jokerswes avatar
Sitter i en knivig situation. Fick ett krampanfall, för ett par veckor sedan. Det var larvigt, slarv med kost, dålig sömn och stressig vecka.
Som doktorn säger "En gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket"
Gjort alla tester, visar ingenting. Men doktorn säger att jag kommer få körförbud med eller utan diagnos. Om jag kör bil ändå och oturligt nog åker fast. Vad blir påföljderna?
Jag har körkort, fast körförbud. Blir det dagsböter eller återkallat?

Körkortet är fortfarande på prövotid.
Citera
2014-09-10, 21:59
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokerswe
Sitter i en knivig situation. Fick ett krampanfall, för ett par veckor sedan. Det var larvigt, slarv med kost, dålig sömn och stressig vecka.
Som doktorn säger "En gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket"
Gjort alla tester, visar ingenting. Men doktorn säger att jag kommer få körförbud med eller utan diagnos. Om jag kör bil ändå och oturligt nog åker fast. Vad blir påföljderna?
Jag har körkort, fast körförbud. Blir det dagsböter eller återkallat?

Körkortet är fortfarande på prövotid.
Det händer ingenting, däremot ska din läkare skicka in till Transportstyrelsen och deras kvarnar ska mala. Dras det in så är det olovlig körning.

I ditt fall så är det dock så att du bör starkt lyssna på din läkare. Det är inte ett elakt beslut mot dig, utan för din och alla andras säkerhet.
Kör du och vållar en olycka och det framkommer att du blivit avrådd från körning så ser det inte speciellt ljust ut.

Angående rutiner för läkare och anmälan om lämplighet så finns det vissa rutiner som ska genomgås om det är AT, ST eller allmänläkare som anmäler. De är dock skyldiga att rapportera olämpliga körkortsinnehavare, men kan även be någon att inte köra under en period utan anmälan.
Citera
2014-09-17, 13:29
Medlem
Tjo, Om jag kör med körkort utfärdat från ett land utanför EES i Sverige vad händer?

Är skriven/Folkbokförd i Sverige men bor mestadels utomlands, Jobbar ALLTID utomlands, Tillbringar i Sverige inte alls många dagar per år.

Har ju körkort, Vilket är giltigt om jag skriver ut mig vilket är väldigt konstigt, hur kan det vara giltigt om jag skriver ut mig men inte giltigt om jag är bokförd här? Idioti?

Vad kan eventuella straff bli när jag trots allt har körkort som är giltigt tills 2019.
Fungerar att köra i andra EU-länder, ibland krävs international driving permit men oftast inte då det är utfärdat på Engelska.

Skulle jag få böter eller straff kan jag då överklaga och sen skita i att gå till rätten etc?.

//Nathe.
Citera
2014-09-21, 04:34
Medlem
Jag provar att skriva i den här tråden istället för att skapa en egen.

I början av det här året fick jag mitt körkort återkallat på grund av diagnosen missbruk och har helt enkelt inte tagit tag i hela processen med att återfå det på grund av ekonomiska aspekter. Nyligen tog jag dock tag i allting och jag har varit ren ända sedan innan jag fick körkortet återkallat men jag är ändå belevad med att jag kommer att få lämna prover för att kunna bevisa min varaktiga nykterhet för Transportstyrelsen tillika bevisa att prognosen för fortsatt nykterhet är god.

Själva frågan är dock hur länge som det dröjer för Transportstyrelsen att höra av sig efter att man har skickat in brevet för ansökan om ett nytt körkortstillstånd. Jag skickade in det för drygt tre veckor sedan men har inte hört något från dem ännu.

Sammanfattningsvis; på ett ungefär hur länge dröjer det för Transportstyrelsen att höra av sig från det att man skickat in en ansökan om nytt körkortstillstånd efter återkallelse?
Citera
2014-10-10, 19:22
Medlem
Kört för fort, 146 på en 110 väg.
Blev av med körkortet såklart men det har nu gått 3 månader vilket var spärrtiden på lördag!!
Dock så tillverkas inte körkorten förrän efter spärrtiden men får man lov att köra, jag har ju "körkort" efter spärrtiden i teorin
Annars får jag vänta flera dagar med att köra innan jag får mitt körkort, kan väl säkert ta en vecka, tycker inte det är rättvist precis....
Citera
2014-10-31, 10:19
Medlem
Min prövotid har passerat sedan ett tag och hur mycket för fort kan jag köra och inte riskera att bli av med körkortet och enbart få ett bötesbelopp av blådårarna ?

Händer allt för ofta att man trycker på en del på motorvägen i 140-150 (som inte är någon fara alls)

Antar att det är annorlunda att köra för fort på 30väg kontra 120väg ?

Är ingen jävla raggare heller, utan glider med stil i en Audi modell stekig.

Nej jag minns inte ett skit sen jag gjorde provet och körde upp, för er som undrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in