Citat:
Ursprungligen postat av
Jokerswe
Sitter i en knivig situation. Fick ett krampanfall, för ett par veckor sedan. Det var larvigt, slarv med kost, dålig sömn och stressig vecka.
Som doktorn säger "En gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket"
Gjort alla tester, visar ingenting. Men doktorn säger att jag kommer få körförbud med eller utan diagnos. Om jag kör bil ändå och oturligt nog åker fast. Vad blir påföljderna?
Jag har körkort, fast körförbud. Blir det dagsböter eller återkallat?
Körkortet är fortfarande på prövotid.
Det händer ingenting, däremot ska din läkare skicka in till Transportstyrelsen och deras kvarnar ska mala. Dras det in så är det olovlig körning.
I ditt fall så är det dock så att du bör starkt lyssna på din läkare. Det är inte ett elakt beslut mot dig, utan för din och alla andras säkerhet.
Kör du och vållar en olycka och det framkommer att du blivit avrådd från körning så ser det inte speciellt ljust ut.
Angående rutiner för läkare och anmälan om lämplighet så finns det vissa rutiner som ska genomgås om det är AT, ST eller allmänläkare som anmäler. De är dock skyldiga att rapportera olämpliga körkortsinnehavare, men kan även be någon att inte köra under en period utan anmälan.