2014-06-07, 17:48
Medlem
Såhär ligger det till:

För cirka 2 år sen blev jag arbetslös.

Fick a-kassa men hittade snabbt ett nytt jobb och började jobba natt.

Var fortfarande inskriven hos arbetsförmedlingen då jag bara har timanställning samt fasta tider under sommaren så jag kommer inte upp till 100 % arbete som på tidigare jobb. Alltså har jag rätt till att fortfarande stämpla den % som fattas upp till 100 %.

Nattjobbet jag har är på 90 %.

Vilket innebär att jag kryssar i de dagar jag jobbar och de dagar jag inte jobbar får jag a-kassa för.

Efter att ha gått en period på a-kassa samtidigt som jag jobbar så gick a-kassan över till aktivitetsstöd.

När man har aktivitetsstöd har man ett program på arbetsförmedlingen som är från kl 8-16 mån-fre.

I mitt fall ska jag söka jobb hemifrån.

När jag jobbar natt så behöver jag alltså inte skriva in det på blanketten jag skickar in till försäkringskassan.

Vilket betyder att jag får 10.000 kr varje månad från försäkringskassan. oavsett hur mkt jag jobbar.

Så i nästan 8 månader nu har jag fått 10.000 kr från försäkringskassan samt lön från mitt nattarbete. Lägsta lönnen jag fått på nattarbetet är 20.000 kr detta är en väldigt dålig månad med få tider.

bästa månader har jag ut 33.500 + kr. Vilket innebär att ja får ut mellan 30.000-43.000 kr varje månad.

Frågan jag ställer mig är hur länge jag kan hålla på såhär??

Sen har jag en fråga till: har jag rätt till ledighet när jag är med i aktivitetsstödet ?
Citera
2014-06-07, 17:52
Medlem
kul sen när du blir återbetalningskyldig. Grattis!
Citera
2014-06-07, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osten89
Såhär ligger det till:

För cirka 2 år sen blev jag arbetslös.

Fick a-kassa men hittade snabbt ett nytt jobb och började jobba natt.

Var fortfarande inskriven hos arbetsförmedlingen då jag bara har timanställning samt fasta tider under sommaren så jag kommer inte upp till 100 % arbete som på tidigare jobb. Alltså har jag rätt till att fortfarande stämpla den % som fattas upp till 100 %.

Nattjobbet jag har är på 90 %.

Vilket innebär att jag kryssar i de dagar jag jobbar och de dagar jag inte jobbar får jag a-kassa för.

Efter att ha gått en period på a-kassa samtidigt som jag jobbar så gick a-kassan över till aktivitetsstöd.

När man har aktivitetsstöd har man ett program på arbetsförmedlingen som är från kl 8-16 mån-fre.

I mitt fall ska jag söka jobb hemifrån.

När jag jobbar natt så behöver jag alltså inte skriva in det på blanketten jag skickar in till försäkringskassan.

Vilket betyder att jag får 10.000 kr varje månad från försäkringskassan. oavsett hur mkt jag jobbar.

Så i nästan 8 månader nu har jag fått 10.000 kr från försäkringskassan samt lön från mitt nattarbete. Lägsta lönnen jag fått på nattarbetet är 20.000 kr detta är en väldigt dålig månad med få tider.

bästa månader har jag ut 33.500 + kr. Vilket innebär att ja får ut mellan 30.000-43.000 kr varje månad.

Frågan jag ställer mig är hur länge jag kan hålla på såhär??

Sen har jag en fråga till: har jag rätt till ledighet när jag är med i aktivitetsstödet ?

Tills de upptäcker det. Och det kommer de, utan tvekan, att göra. Och sen blir du återbetalningsskyldig.
Hoppas du har sparat.
Citera
2014-06-07, 18:00
Medlem
Snyggs avatar
Låter inte helt logiskt att få 10.000 kr från försäkringskassan om du jobbar 90 %. Som tidigare nämnts, kolla upp detta så att du inte får stora skulder.
Citera
2014-06-07, 18:06
Medlem
Givetvis kommer jag inte bli återbetalds skyldig.

Till en början skickade jag in blanketterna som när jag stämplade på a-kassan.

Men fick ett brev från försäkringskassan där de undrade varför jag stämplade arbete på helgdagar.

Så jag ringde upp dem och berättade min situation och de berättade att jag inte har någon som helst skyldighet att uppge vad jag gör efter 08-16 mån-fre.

Dubbelkollade även detta med 2-3 personer på försäkringskassan för att va säker på att man kunde göra såhär.

Även arbetsförmedlingen vet om min situation.

Vet även att det är många andra som gör såhär kanske dock inte i den omfattningen jag gör pengamässigt men folk som får in ett allt mellan 1000-12.000 utöver sitt stöd.
Citera
2014-06-07, 18:11
Medlem
Jobbar inte alltid 90 % det varierar.

Natt tjänsten är på 90 % om man är fastanställd.

Anledningen till att jag har rätt till ersättningen är att min chef där jag jobbar skrivet papper på mig max 1 vecka i taget ibland skriver han papper på mig dag för dag.

Vilket betyder att jag inte vet om jag har jobb när den veckan är över. Eller om han har skrivit på 2 dagar vet jag ej om jag får fler tider efter detta osv.
Citera
2014-06-07, 18:14
Medlem
Cubicles avatar
Du kommer bli återbetalningsskyldig, försäkringskassan är stenhårda med det även om det gått flera månader sen sista utbetalningen och alltihopa var deras fel, talar från egen erfarenhet
Citera
2014-06-07, 18:17
Medlem
Hur kan jag bli återbetalds skyldig då jag har rätt att göra såhär vet mer än 7 andra som gör exakt samma sak bara på den arbetsförmedlingen jag är på.
Citera
2014-06-07, 18:18
Bannlyst
Blir tråkigt sen när du ska deklarerar bara. Typ 100k du måste betala tillbaka då. Fly landet medan du kan.
Citera
2014-06-07, 18:20
Medlem
Trumpeters avatar
Som sagt, detta kommer med i det närmaste 100 procents säkerhet att uppdagas. Blir inte kul då.
Citera
2014-06-07, 18:25
Medlem
Vad grundar ni att de kommer uppdagas på?

Det är inte så att försökringskassan inte är medvetna om att jag jobbar samtidigt som jag får pengar.

Har redan deklarerat förra året då jag också gjort såhär utan ngn konsekvens, fick tillbaka 20 k på skatten

Jag förklara också för försäkringskassan när jag ringde dem att detta kommer innebära att jag kan få 30.000 kr i lön och även få bidrag.

Och de svarade att så mycket väl kan va fallet men som reglerna är reglerade just nu så kan man göra såhär utan konsekvenser tills dess att man får ett fast jobb
Citera
2014-06-07, 18:31
Bannlyst
Du kommer åka dit.

Känns det bra att parasitera på våra skattepengar? Du är inte bättre än en valfri somalier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in