2014-03-26, 16:16
Medlem
michieffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Nej, enbart i vissa fall, jag har sen jag skrev det där redan kollat upp det där. För mig var det bara spärrtid i 4 månader.

Ja då är det ju fritt fram att ansöka så fort du kommer hem från platsen i princip men om du åker på rattfylla eller dylikt så är det desto längre.
Citera
2014-04-01, 13:56
Medlem
Får man böter om man 31km/h på en 30-väg eller 51km/h på en 50-väg osv? För om det är så strikt måste man ju alltid köra med goda marginaler eftersom man (inte jag iaf) inte vet hur exakt den egna fartmätaren mäter. Det blir ju lite drygt 25km/h på en 30-väg om man vill va helt säker.

Tänker ni så? Kör ni alltid lite under gränsen för att va säkra?
Citera
2014-04-01, 18:53
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Får man böter om man 31km/h på en 30-väg eller 51km/h på en 50-väg osv? För om det är så strikt måste man ju alltid köra med goda marginaler eftersom man (inte jag iaf) inte vet hur exakt den egna fartmätaren mäter. Det blir ju lite drygt 25km/h på en 30-väg om man vill va helt säker.

Har för mig polisen tar bort 3km/h från sin mätning som "felmarginal"
Citera
2014-04-12, 00:29
Medlem
Hej

Har en kompis som körde EU moped i september utan körkort i 25 km/h, polisen sa att han inte skulle skicka in det utan ignorera det. Men i februari i år fick hon en böteslapp ändå och för två dagar sen fick hon ett brev att polisen ska dra in hennes körkort hon fick också förklara varför hon skulle behålla körkortet. Saken är att hon inte har fått körkortet än, hon klarade uppkörningen förra veckan, kuggade teorin i torsdags men ska ta teoriprovet på tisdan. Mina frågor är då vad som händer om hon klarar testet, hur står är chansen att dom drar körkortet? och måste hon köra upp, teoriprov, riskettan och halkbanan igen? Vad händer om hon kuggar på tisdan? Varför skickar dom brevet just nu och inte sa nåt när hon började med körkortet i Oktober eller när bötern kom i februari? Lite surt med tanke på att hon redan lagt ner 30.000 kr...

Tacksam för svar
Citera
2014-04-28, 23:31
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAMMQWQ
Hej

Har en kompis som körde EU moped i september utan körkort i 25 km/h, polisen sa att han inte skulle skicka in det utan ignorera det. Men i februari i år fick hon en böteslapp ändå och för två dagar sen fick hon ett brev att polisen ska dra in hennes körkort hon fick också förklara varför hon skulle behålla körkortet. Saken är att hon inte har fått körkortet än, hon klarade uppkörningen förra veckan, kuggade teorin i torsdags men ska ta teoriprovet på tisdan. Mina frågor är då vad som händer om hon klarar testet, hur står är chansen att dom drar körkortet? och måste hon köra upp, teoriprov, riskettan och halkbanan igen? Vad händer om hon kuggar på tisdan? Varför skickar dom brevet just nu och inte sa nåt när hon började med körkortet i Oktober eller när bötern kom i februari? Lite surt med tanke på att hon redan lagt ner 30.000 kr...

Tacksam för svar

1. Polisen drar inte in någons körkort. Det är transportstyrelsen som beslutar om sånt.
2. Den där historian låter inte helt trolig. Så nej, hon får nog behålla sitt körkort om hon lyckas ta det.
Citera
2014-04-30, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
1. Polisen drar inte in någons körkort. Det är transportstyrelsen som beslutar om sånt.
2. Den där historian låter inte helt trolig. Så nej, hon får nog behålla sitt körkort om hon lyckas ta det.

Historien är helt sann, hon lyckades att ta det men polisen drar in det i två månader, hon har inte bestämt om hon ska överklaga, tror ni det är någon ide?

Ja det kan hända att det är transportstyrelsen

Är det nån som har en bra förklaring till att transportstyrelsen väntade ett halv år och inte nåt hände innan hon klarade teoriprovet?
Senast redigerad av RAMMQWQ 2014-04-30 kl. 21:24.
Citera
2014-05-12, 17:36
Medlem
ReVarres avatar
Omprövning av körkort

Hej!

Blev tagen 2012 för ringa narkotikabrott men gjorde en utredning på socialen och skickade in den och de brydde sig inte mer om det.

Nu har jag blivit tagen igen för att ha rökt på, berättade på polisförhöret att jag lagt av, men fick ett brev från transportstyrelsen om omprövning av körkort.

Det står att transportstyrelsen överväger att återkalla mitt körkort eller meddela mig en varning och att jag har möjlighet att yttra mig.

Grejen är att jag är nykter, på riktigt, så jag kan lämna pissprov. Men det är ju sjukt drygt att göra det om man kan kunna komma undan lindrigare. Hur ska jag gå tillväga?
Citera
2014-05-12, 18:57
Medlem
zepofans avatar
Hur kan du ha blivit tagen för knark om du lagt av?
Citera
2014-05-12, 20:28
Medlem
ReVarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hur kan du ha blivit tagen för knark om du lagt av?
Lade av efter jag fick mitt andra ringa. Det tog ett tag från mitt straff tills jag fick brevet från transportstyrelsen.

Edit: ahh jag var lite otydlig.. Jag blev tagen men vägrade förhör och lämnade det i efterhand
Citera
2014-06-04, 07:50
Medlem
Bakgrund: En kille (i svindyr bil, onödig info) blir stoppad av polisen, han har kört för fort i innerstan och kan dessutom inte uppge klara personuppgifter (?). Polisen misstänker att killen saknar körkort.

Det rings och grejjas och sen sitter alla i sina bilar och väntar en lång stund (jag har alltså bara tjuvlyssnat och inte hört hela konversationen).

Efter ca 15min kommer en annan bil (även den i lyxmodell) och ut kliver en gubbe med två regskyltar i handen, tillsammans med den väntande föraren plockar de av hans reg.skyltar och sätter dit de två nya istället. De två nya är blåa och således diplomatskyltar.
Polisen tackar för sig och alla hoppar in i respektive bilar och kör därifrån.

Fråga: Kan man verkligen göra så? Bara byta reg.skyltar mitt framför näsan på polisen (ja uppenbarligen men hur, va, skitförvirrande)? Hur kan man gå från att ha brutit regler till att bli immun på en kvart? Kan en bil vara registrerad både som "vanlig" bil och "diplomat"bil? Jag är förvirrad och hoppas någon kan svara
Citera
2014-06-07, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666

Nog för att det är ett gammalt inlägg, men nej, 0-4 km/h över finns inga bötesbelopp. Polisen drar också av mellan 3-5 km/h beroende på mätsätt (t.ex. tror jag de för laser drar av mindre än med bil pga högre exakthet). Vidare har du en viss marginal på mätaren om du inte monterat på enorma däck etc, dvs biltillverknarnas marginal. Runt 10% brukar man väl säga. Summa summarum, det kan gå åtm. 10 över innan polisen kan ta dig. Om de tar någon som kör 5 över på 50+ väg är väl inte heller helt självklart.
Citera
2014-06-07, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Nog för att det är ett gammalt inlägg, men nej, 0-4 km/h över finns inga bötesbelopp. Polisen drar också av mellan 3-5 km/h beroende på mätsätt (t.ex. tror jag de för laser drar av mindre än med bil pga högre exakthet). Vidare har du en viss marginal på mätaren om du inte monterat på enorma däck etc, dvs biltillverknarnas marginal. Runt 10% brukar man väl säga. Summa summarum, det kan gå åtm. 10 över innan polisen kan ta dig. Om de tar någon som kör 5 över på 50+ väg är väl inte heller helt självklart.

Va? Vad yrar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in