2014-01-24, 13:01
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
4 000 kr är max för hastighetsöverträdelse. Fast det kan ju vara andra saker med.

Eller vårdslöshet i trafik, där beror ju en del av beloppet på årsinkomst.

Ja hon fick för vårdslöshet i trafik med men då verkar ju 800 kr för det inte mycket men beror kanske på annat att hon fick 4800 kr
Citera
2014-01-24, 13:32
Medlem
Kroesus-Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Hehe jo men hon kör alltid rejält fort så hon är van vid sådana hastigheter.

Köra 200 på en rak väg är ingenting, det intressanta börjar när något oväntat händer.
Citera
2014-01-24, 15:05
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Ja hon fick för vårdslöshet i trafik med men då verkar ju 800 kr för det inte mycket men beror kanske på annat att hon fick 4800 kr

Ah, vårdslöshet i trafik, där är det dagsböter, för det mesta. Där bestäms beloppet båda av antalet dagsböter och beloppet för en dagsbot, som sätts efter årsinkomsten.

Läste någonstans att 40 dagsböter är normalt. Tar man det exemplet så kommer det att kosta mellan 2 000 kr och 40 000 kr, beroende av inkomsten på föraren.
Citera
2014-02-15, 05:46
Medlem
Min fråga har säkert varit uppe i tråden men den verkar inte vara sökbar i så fall, och jag orkar inte bläddra igenom.

Alla som döms till mer än 12 månaders fängelse prövas av länsstyrelsen eller transportstyrelsen eller vilka det nu är som håller i sådana frågor, och i många fall dras också körkortet in.
När det dras in: Vilka regler gäller för att få tillbaka det då? Måste man börja om från noll eller får man vänta 2-3 år och sedan köpa ut det igen? Olika från fall till fall?

Tacksam för svar.
Senast redigerad av Cimaron 2014-02-15 kl. 05:51.
Citera
2014-02-15, 15:44
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Min fråga har säkert varit uppe i tråden men den verkar inte vara sökbar i så fall, och jag orkar inte bläddra igenom.

Alla som döms till mer än 12 månaders fängelse prövas av länsstyrelsen eller transportstyrelsen eller vilka det nu är som håller i sådana frågor, och i många fall dras också körkortet in.
När det dras in: Vilka regler gäller för att få tillbaka det då? Måste man börja om från noll eller får man vänta 2-3 år och sedan köpa ut det igen? Olika från fall till fall?

Tacksam för svar.

Har aldrig hört vilka gränser som används för grovt brott som gör så att man kan anta att regler ej kommer att följas.

Men nytt körkort, kan fås efter ansökan om körkortstillstånd, om spärrtiden är max ett år. Om spärrtiden är längre, så måste även förarprov och riskutbildning genomföras. Spärrtiden sätts efter situationerna.

Enligt denna sida, så ökar risken för körkortsåterkallelse, om exempelvis grov misshandel sker med hjälp av bil.
http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse5.htm
Citera
2014-02-20, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron

Tacksam för svar.

Man tillämpar samma sak som för alla andra punkters återkallelse. Upp till 12 månader så är det bara att söka körkortstillstånd för att få tillbaka körkortet. Det vill säga inte 12 månaders fängelse utan 12 månaders återkallelse.
Citera
2014-02-20, 20:43
Medlem
NirvanAs avatar
"Transportstyrelsen"

När spärrtiden gått ut, får man strax innan eller efter det hemskickat några papper man ska skicka tillbaka (grundhandling) sen får man nytt körkort hemskickat snabbt efter det? Eller blir det nån procedur med att skicka in nytt foto etc? Hur funkar det när tiden börjar närma sitt slut så att säga?
Citera
2014-03-06, 16:08
Medlem
Fick veta att en kille utan körkort fått besked att det dröjer 3 år innan han får ta körkortet. Jag och frugan spekulerar kring vad han kan ha gjort. Idéer och förslag?

Kanske bör förtydliga att han kört olovligt, men det i sig, räcker ju inte för att han ska straffas så hårt. Eller?
Citera
2014-03-06, 17:18
Medlem
uhlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vuopio
Fick veta att en kille utan körkort fått besked att det dröjer 3 år innan han får ta körkortet. Jag och frugan spekulerar kring vad han kan ha gjort. Idéer och förslag?

Kanske bör förtydliga att han kört olovligt, men det i sig, räcker ju inte för att han ska straffas så hårt. Eller?

Grov rattfylla alternativt drograttfylla.
Citera
2014-03-06, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vuopio

Det kan räcka om det rör sig om upprepade fall.
Citera
2014-03-16, 13:37
Medlem
michieffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
"Transportstyrelsen"

När spärrtiden gått ut, får man strax innan eller efter det hemskickat några papper man ska skicka tillbaka (grundhandling) sen får man nytt körkort hemskickat snabbt efter det? Eller blir det nån procedur med att skicka in nytt foto etc? Hur funkar det när tiden börjar närma sitt slut så att säga?

Du förlorar ju ditt körkortstillstånd när ditt kort återkallas, så du måste själv börja med att ansöka om ett nytt. Det kan du göra tidigast 6 månader innan spärrtiden går ut. Alltså, ny läkarundersökning, nytt kort osv.

När spärrtiden sedan går ut och ditt tillstånd blivit godkänt så kommer kortet på posten. Precis som när du tog kortet första gången.
Citera
2014-03-16, 14:31
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michieff
Du förlorar ju ditt körkortstillstånd när ditt kort återkallas, så du måste själv börja med att ansöka om ett nytt. Det kan du göra tidigast 6 månader innan spärrtiden går ut. Alltså, ny läkarundersökning, nytt kort osv.

När spärrtiden sedan går ut och ditt tillstånd blivit godkänt så kommer kortet på posten. Precis som när du tog kortet första gången.
Nej, enbart i vissa fall, jag har sen jag skrev det där redan kollat upp det där. För mig var det bara spärrtid i 4 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in