2014-06-05, 14:38
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Om du menar att undertecknad skulle ha förlorat en diskussion, så får du nog förklara dig.

Vadå, "satsat på fel häst"? Vilken häst då?

Vi diskuterar helt enkelt olika saker, vilket jag påpekade i mitt förra inlägg.

Och en del drivs av något oförklarligt hämndbegär, andra gör det inte.
När har jag påstått att specifikt du förlorat någon diskussion? Men jag passar väl på att göra det nu, det är bara att titta i tråden. Någon förklaring vet jag inte om jag kan ge dig men gå tillbaka och titta på våra konversationer t.ex.

Jag har inget varken begär eller anledning att hämnas på SB. Tror inte att någon annan som skriver här heller har något att hämnas på honom för. Tror du verkligen det?

Slutligen kan jag inte alls se att vi diskuterar olika saker, vi diskuterar samma sak men vi benämner saken litet olika. Vissa kallar saken för offer andra kallas saken för kriminell pedofil.

Eftersom ditt meddelande ligger kvar utgår jag från att detta svar får göra det också.
Citera
2014-06-05, 16:35
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Vad beror pedofili och andra perversa störningar på? Du menar att du kan mer om psyket än psykiatrin i stort?
Det är just denna fråga som ingen av etablerade skolor eller religioner vill ge svar på eller ens befatta sig med. Mina enkla iaktagelser och rent empiriskt grundade frågor om psykiska övergrepp av kvinnliga pedofiler exv. förnekas lika starkt av både förövare och offer. Ingen vill erkänna att denna företeelse kan vara väl så utbredd och lika skadlig för individ samhälle som den sadistiska pedofili man bara velat tillskriva män fast egentliga bevis för sådan diagnos aldrig har kunnat fastställas. Socialfascistiska attityden och mytomanin från centralt håll ser jag då som mer påtaglig även här.
Citera
2014-06-05, 16:39
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Han ville plåga pojken då han lider av pedofili med sadistiska inslag, därav intresset för "strypsex".
Varifrån kommer dessa spekulationer?
Citera
2014-06-05, 16:42
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
...Vissa kallar saken för offer andra kallas saken för kriminell pedofil...
Var finns bevisen för någotdera?
Citera
2014-06-05, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Varifrån kommer dessa spekulationer?
Händelseförloppet, vad annars?
Citera
2014-06-05, 17:19
Medlem
Citat:
Det är just denna fråga som ingen av etablerade skolor eller religioner vill ge svar på eller ens befatta sig med. Mina enkla iaktagelser och rent empiriskt grundade frågor om psykiska övergrepp av kvinnliga pedofiler exv. förnekas lika starkt av både förövare och offer. Ingen vill erkänna att denna företeelse kan vara väl så utbredd och lika skadlig för individ samhälle som den sadistiska pedofili man bara velat tillskriva män fast egentliga bevis för sådan diagnos aldrig har kunnat fastställas. Socialfascistiska attityden och mytomanin från centralt håll ser jag då som mer påtaglig även här.
Är det samhällets fel när pedofiler begår övergrepp, jag menar det är ju deras eget val att leva ut sina perversa fantasier?
Citera
2014-06-05, 22:41
Medlem
Knifvurs avatar
Citat:
Vad är det för bok du citerar ur? Kanske ska ta en sväng till bibblan i morgon

Texterna om "Roland" som SB drogade:
flashback.org/sp49067757
kommer från en artikel i Expressen 1996-04-26.

Några quickböcker:
"Gåtan Thomas Quick", Janne Mattsson, 2002.
"Kvarblivelse", Thomas Quick, 1998
"Min bror Thomas Quick", Sten-Ove Bergwall, 1995

------------------------------
Angående Kvarblivelse så skrev journalisten Patrik Qvicker(!) i Aftonbladet nov 1997:
"Seriemördaren Thomas Quick har skrivit en bok som kommer ut efter nyår.
- Boken kommer naturligtvis at väcka avsky. Men Quick menar att han skrivit den för att få förståelse, säger journalisten Patrik Qvicker som intervjuat Quick om boken."

Patrik Qvicker uppger att SB är glad och munter:
"- Han har TV, radio, tidningar på sitt rum och jag vet sedan tidigare att han skriver på en dator, säger Qvicker som beskriver seriemördaren som "glad och munter" inför utgivningen.
- Han förklarade att boken var en stor sak i hans liv.

Boken blir en blandning av prosa och poesi och kommer att handla om alltifrån Quicks uppväxt och de uppmärksammade brotten till det ännu pågående polisarbetet. Insprängt bland brottstexterna ska boken också innehålla mer traditionella dikter.

Med all sannolikhet blir det en författardebut mot mångas vilja. Och det är Quick medveten om.
- Boken kommer naturligtvis att väcka avsky. Men Quick menar att han skrivit den för att få förståelse, medmänsklighet.
Enligt Patrik Qvicker verkade seriemördaren fullt medveten om de väntade reaktionerna.
"Till och med en sådan som jag har rätt till medmänsklighet" sa han.""

Anm: den tycks dock blivit ett år försenad, utkom slutligen 1999.
Citera
2014-06-06, 13:24
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knifvur
.....Några quickböcker:
........
Syftet med dessa böcker kan inte ha varit annat än att göra en redan sjuk läsekrets ännu sjukare.
Citera
2014-06-07, 13:37
Medlem
Knifvurs avatar
Citat:
Texterna om "Roland" som SB drogade:
flashback.org/sp49067757
kommer från en artikel i Expressen 1996-04-26.

Några quickböcker:

------------------------------
Angående Kvarblivelse så skrev journalisten Patrik Qvicker(!) i Aftonbladet nov 1997:
"Seriemördaren Thomas Quick har skrivit en bok som kommer ut efter nyår.
- Boken kommer naturligtvis at väcka avsky. Men Quick menar att han skrivit den för att få förståelse, säger journalisten Patrik Qvicker som intervjuat Quick om boken."

Patrik Qvicker uppger att SB är glad och munter:
"- Han har TV, radio, tidningar på sitt rum och jag vet sedan tidigare att han skriver på en dator, säger Qvicker som beskriver seriemördaren som "glad och munter" inför utgivningen.
- Han förklarade att boken var en stor sak i hans liv.

Boken blir en blandning av prosa och poesi och kommer att handla om alltifrån Quicks uppväxt och de uppmärksammade brotten till det ännu pågående polisarbetet. Insprängt bland brottstexterna ska boken också innehålla mer traditionella dikter.

Med all sannolikhet blir det en författardebut mot mångas vilja. Och det är Quick medveten om.
- Boken kommer naturligtvis att väcka avsky. Men Quick menar att han skrivit den för att få förståelse, medmänsklighet.
Enligt Patrik Qvicker verkade seriemördaren fullt medveten om de väntade reaktionerna.
"Till och med en sådan som jag har rätt till medmänsklighet" sa han.""

Anm: den tycks dock blivit ett år försenad, utkom slutligen 1999.

Fetning:
Ovanstående artikel om "Kvarblivelse" antyder/skvallrar om att SB numera ljuger när han påstår att han inte visste varför han skrev boken och att han inte hade några "ambitioner".

I artikeln uppges att SB var glad och munter inför utgivningen, att boken var en stor sak i hans liv, att syftet med boken var förståelse (bl.a gällande offrens anhöriga).
Detta bekräftas i boken och det framgår att SB hade fullständigt klart för sig varför han skrev: det var SBs egen önskan och ett "starkt behov" hos honom. SBs ambitioner sträckte sig även bortom Kvarblivelse: under arbetet med Kvarblivelse planerade SB redan nästa bok. SB var drivande, i kontakterna med förläggaren angående kontrakt osv.

Att SB numera tar avstånd från Kvarblivelse är begripligt - den går ju rakt emot hans nuvarande historia - men han gör det genom att ljuga. Och ljuger han om detta i nutid så kan han förstås ljuga om annat också.
Därmed kan man förstå SBs ord till sin bror i deras bok från 2009: "Kvarblivelse. så var titeln på den bok jag skrev, den som du inte har läst och som jag hoppas att varken du eller någon annan läser." Självklart hoppas SB att ingen läser den...
Senast redigerad av Knifvur 2014-06-07 kl. 13:39.
Citera
2014-06-07, 14:51
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Det krävdes slutligen en lika enveten intelligent jämbördig medmänniska som Råstam för att SB skulle våga släppa taget om sina tre av omgivningen missbrukade livsstrategier. Med sin nu upptäckta sanna identitet som människa hoppas jag att han skall kunna utvecklas vidare som författare exv.
Ha ha, ja ska han envisas med sina författarambitioner så får vi verkligen hoppas att han utvecklas. Det bästa vore naturligtvis om han inte skrev en enda rad till. Maken till pekoral får man leta väldigt länge efter. Nu pratas det ju om ett litterärt joint venture med Thomas Olsson men jag undrar om det blir något av det där.

Jag kan i alla fall bjuda på ett titelförslag: Efterblivelse
Citera
2014-06-07, 14:56
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Ha ha, ja ska han envisas med sina författarambitioner så får vi verkligen hoppas att han utvecklas. Det bästa vore naturligtvis om han inte skrev en enda rad till. Maken till pekoral får man leta väldigt länge efter. Nu pratas det ju om ett litterärt joint venture med Thomas Olsson men jag undrar om det blir något av det där.

Jag kan i alla fall bjuda på ett titelförslag: Efterblivelse

Om Du menar att det finns ett bättre liv efteråt var det ett bra förslag. = Att bli någon bättre efteråt.

Men den som skrevs under tiden av missbruk den får man väl se på utifrån att det var så.Och ha sin uppfattning efter att han inte var klar i huvudet då
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-06-07 kl. 14:59.
Citera
2014-06-08, 13:59
Medlem
Knifvurs avatar
Citat:
Fetning:
Ovanstående artikel om "Kvarblivelse" antyder/skvallrar om att SB numera ljuger när han påstår att han inte visste varför han skrev boken och att han inte hade några "ambitioner".

I artikeln uppges att SB var glad och munter inför utgivningen, att boken var en stor sak i hans liv, att syftet med boken var förståelse (bl.a gällande offrens anhöriga).
Detta bekräftas i boken och det framgår att SB hade fullständigt klart för sig varför han skrev: det var SBs egen önskan och ett "starkt behov" hos honom. SBs ambitioner sträckte sig även bortom Kvarblivelse: under arbetet med Kvarblivelse planerade SB redan nästa bok. SB var drivande, i kontakterna med förläggaren angående kontrakt osv.

Att SB numera tar avstånd från Kvarblivelse är begripligt - den går ju rakt emot hans nuvarande historia - men han gör det genom att ljuga. Och ljuger han om detta i nutid så kan han förstås ljuga om annat också.
Därmed kan man förstå SBs ord till sin bror i deras bok från 2009: "Kvarblivelse. så var titeln på den bok jag skrev, den som du inte har läst och som jag hoppas att varken du eller någon annan läser." Självklart hoppas SB att ingen läser den...

Komplettering:

SB tycks haft flera ambitioner med boken: att berätta kring morden men även att förverkliga gamla författarambitioner som sträckte sig flera decennier bakåt i tiden. Hela första kapitlet i Kvarblivelse utgörs av 21 st "kåserier" som SB lär ha skrivit tjugo år tidigare (på 1970-talet) och betraktat dem så värdefulla att han sparat dem i byrålådan.

Det torde vara helt korrekt att boken Kvarblivelse var "en stor sak i hans liv" som framgår i artikeln ( flashback.org/sp49098715 ). Och det torde stå helt klart att SB numera ljuger om bokens tillkomst.

Några exempel på SBs dåtida motiveringar och förväntningar, ur boken Kvarblivelse (mina fetningar):
----------

"Om jag äger en talang att skriva så vill jag skriva. Mitt skrivande kan komma att få betydelse. Jag sade vid någon av rättegångarna att jag inte för en sekund är beredd att försvara mina brott men att jag vill vara med i försöken att förklara dem. Detta är mitt starkaste argument för att aktivt arbeta vidare, i terapin och i det polisiära arbetet."

----------

"Rymmer den text som följer svar, eller antydan till svar, på frågor om hur en sådan djupt destruktiv natur som mina levnadsspår visar blir till, så är det min plikt att inte behålla den för mig själv."

----------

"Grundmotivet är av moralisk art. Jag ser de anhörigas situation och det är min skyldighet att ge besked. Jag kan aldrig försonas med det jag har gjort men det här är vad jag kan göra".

----------

"Jag har varit en dubbel natur, där min kluvenhet har varit näst intill omöjlig för människor i min omgivning att se eller upptäcka. Jag inleder därför denna bok (vars tyngd jag ändå menar ligger i dess tredje avdelning) med ett antal kåserier jag skrev under tiden hösten 1978 till våren 1979. Med dessa vill jag visa den goda sida hos mig som fanns parallellt och samtidigt med min destruktiva sida, den sida som ägde kärlek och sann empati till andra människor."

----------

"Efter att häromdagen ha pratat med M.L. så är det aktuellt att skriva kontrakt på boken "Kvarblivelse". Jag hoppas att det blir i nästa vecka. Boken är i stora delar mycket självutlämnande, något jag tycker är viktigt och som "bär" det boken vill förmedla. Med den utsatthet jag som offentlig person är skyddslös inför, vill jag visa fram det ordet Kvarblivelse innehåller. I det perspektivet är jag beredd att stå upp för det som är jag och för den sanning som beskriver hur jag blev mördare. Då skrämmer inte alla de självutlämnande delarna i boken."

----------

"Nu kan jag i alla fall, inte som en ersättning för den icke tillkommande kärlekslängtan, längta till dess att boken kommer ut. Jag hoppas att den kommer att synas och väcka debatt, reaktioner och tyckande. Då finns boken och indirekt jag, som har skrivit den. Om jag får tillräckligt med ro de närmaste veckorna skall jag ta itu med att skriva något annat. Jag skulle vilja skriva en bok om ett av morden och då försöka fånga mordets komplexa skeenden, dess berättelse. Det blir ett tufft jobb och säkert också en tuff läsupplevelse om jag lyckas skriva den som jag föreställer mig att jag skall göra. Nu väntar en helg och jag önskar mig själv vila och tror att jag kan hitta den genom att, tillsammans med Britt, lösa korsord och spela Alfapet"

----------

"Jag närmar mig i alla fall hur och vad nästa "bok" skall se ut och handla om. Just nu har jag ett arbetsnamn, "Mordolog" (syftning: monolog). Vi får se vad det blir av detta."

----------

"Kontraktet på min bok är formulerat och klart. Jag har det senast i nästa vecka. Det skall bli mycket spännande att ta del av det särskilt som vi inte med en stavelse har berört de ekonomiska villkoren. Nu är det viktiga att boken kommer ut men visst, jag kan ju inte förneka att det ekonomiska innehållit i vår överenskommelse, betyder något. Blir det slantar nog så skall jag köpa mig ett "riktigt" skrivbord och nya bokhyllor till rummet. Jag har fortfarande kvar en del böcker i källarförrådet som jag gärna vill ha här i mitt rum, samtidigt som mina CD-skivor och videofilmer tar allt mera plats. Efter det att Birgitta och jag träffades sprang Robert och jag en vända på gården. Efter mat och lite middagsvila gick jag ut på gården, lyssnade på radio och läste"

----------

"Det svar som hitintills är formulerat rymmer inte allt det min fråga söker svar på men tillräckligt mycket för att jag vill förmedla till andra vad mitt sökande nått fram till."

----------

Följande daganteckning från början av 1997 antyder att boken påbörjades redan före 1997 eller vid årsskiftet:
"Jag längtar till februari och marssolen då jag kan njuta av den på gården, jag ser fram emot att få skriva mer."
Första explicita uppgiften om Kvarblivelse förekommer i boken i en daganteckning från våren 1997. Dvs arbetet med boken tog minst 1,5 år, kanske mer än två år. (Den utkom strax före/efter årsskiftet 98/99).
Senast redigerad av Knifvur 2014-06-08 kl. 14:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in