Citat:
Detta är verkligen pudelns kärna och förtjänar att citeras.
Det som gör, eller snarare gjorde, tidningar till så fantastiska affärsverksamheter är att de är (var) naturliga monopol. Alla som ville genomföra någon slags masskommunikation, oavsett om det handlade om jobbannonser, köp/sälj, reklam för en ny produkt eller butik, var tvungen att gå till den lokala tidningen med mössan i hand. Det hela blev ännu bättre ur tidningens perspektiv eftersom branschens natur ledde till att det bara finns en dominerande tidning på varje ort (för att motverka detta införde vi i Sverige presstödet, eftersom alla vår tidningar förr i tiden var mycket hårt partipolitiskt anknutna).
En underbar business karaktäriseras av att den skyddas mot konkurrens av "vallgravar" (moat). Tidningsbranschen hade en underbar vallgrav, bred och djup. Sedan kom internet, och skyddet mot konkurrensen försvann. Plötsligt "dekonstruerades" tidningen, och alla de snuskigt lönsamma områden där man tidigare haft monopol, som jobbannonser, köp/sälj, reklam, utsattes för mördande konkurrens, ofta av jättelika internationella spelare. Där är vi nu, och det är därför branschen dör.
Det som gör, eller snarare gjorde, tidningar till så fantastiska affärsverksamheter är att de är (var) naturliga monopol. Alla som ville genomföra någon slags masskommunikation, oavsett om det handlade om jobbannonser, köp/sälj, reklam för en ny produkt eller butik, var tvungen att gå till den lokala tidningen med mössan i hand. Det hela blev ännu bättre ur tidningens perspektiv eftersom branschens natur ledde till att det bara finns en dominerande tidning på varje ort (för att motverka detta införde vi i Sverige presstödet, eftersom alla vår tidningar förr i tiden var mycket hårt partipolitiskt anknutna).
En underbar business karaktäriseras av att den skyddas mot konkurrens av "vallgravar" (moat). Tidningsbranschen hade en underbar vallgrav, bred och djup. Sedan kom internet, och skyddet mot konkurrensen försvann. Plötsligt "dekonstruerades" tidningen, och alla de snuskigt lönsamma områden där man tidigare haft monopol, som jobbannonser, köp/sälj, reklam, utsattes för mördande konkurrens, ofta av jättelika internationella spelare. Där är vi nu, och det är därför branschen dör.
Ja, det är viktigt att poängtera. Tidningen var inte innehållet förr, tidningen var dåtidens internet (om än i envägskommunikation) - alltså själva förmedlingstjänsten snarare än innehållet. Vi har ju levt med nätet så länge nu att det kan vara svårt att tänka sig hur det var när det inte existerade. Men ville du då ha information och tillgång till vissa tjänster (och de flesta på 80-talet bara hade några enstaka TV-kanaler) så var det tidningen som gällde. Det gick inte att bara dra igång någon play-tjänst, surfa in på utländska mediers hemsida, eller kika på Facebook - den enda nyhetsförmedlare som likt internet fanns tillgänglig genast, utan schemalagda nyhetsprogram på bestämda tider, var tidningen.
men jag vet inte riktigt vad.