2014-06-05, 01:49
  #6721
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Detta är verkligen pudelns kärna och förtjänar att citeras.


Det som gör, eller snarare gjorde, tidningar till så fantastiska affärsverksamheter är att de är (var) naturliga monopol. Alla som ville genomföra någon slags masskommunikation, oavsett om det handlade om jobbannonser, köp/sälj, reklam för en ny produkt eller butik, var tvungen att gå till den lokala tidningen med mössan i hand. Det hela blev ännu bättre ur tidningens perspektiv eftersom branschens natur ledde till att det bara finns en dominerande tidning på varje ort (för att motverka detta införde vi i Sverige presstödet, eftersom alla vår tidningar förr i tiden var mycket hårt partipolitiskt anknutna).

En underbar business karaktäriseras av att den skyddas mot konkurrens av "vallgravar" (moat). Tidningsbranschen hade en underbar vallgrav, bred och djup. Sedan kom internet, och skyddet mot konkurrensen försvann. Plötsligt "dekonstruerades" tidningen, och alla de snuskigt lönsamma områden där man tidigare haft monopol, som jobbannonser, köp/sälj, reklam, utsattes för mördande konkurrens, ofta av jättelika internationella spelare. Där är vi nu, och det är därför branschen dör.

Ja, det är viktigt att poängtera. Tidningen var inte innehållet förr, tidningen var dåtidens internet (om än i envägskommunikation) - alltså själva förmedlingstjänsten snarare än innehållet. Vi har ju levt med nätet så länge nu att det kan vara svårt att tänka sig hur det var när det inte existerade. Men ville du då ha information och tillgång till vissa tjänster (och de flesta på 80-talet bara hade några enstaka TV-kanaler) så var det tidningen som gällde. Det gick inte att bara dra igång någon play-tjänst, surfa in på utländska mediers hemsida, eller kika på Facebook - den enda nyhetsförmedlare som likt internet fanns tillgänglig genast, utan schemalagda nyhetsprogram på bestämda tider, var tidningen.
Citera
2014-06-05, 08:17
  #6722
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Enligt Fria Tider föreslår några Moderater en medieskatt som ska skapa en fond på ett par miljarder var ur papperstidningsföretagen kan ansöka om medel. Det skulle till en början röra sig om ca:8 miljarder.


Moderaterna. De nya socialisterna...Löntagarfonder...
Citera
2014-06-05, 12:33
  #6723
Medlem
ChristianXs avatar
Göteborgsposten försöker nu också bli säljare av fotografier för att få in lite kapital. Det påminner lite om de där fotona som tas på nöjesparker vare sig man vill eller inte och som säljs till överpris.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2382993-student-2014-massor-av-bilder

Det går bra nu...
Citera
2014-06-05, 13:45
  #6724
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
En underbar business karaktäriseras av att den skyddas mot konkurrens av "vallgravar" (moat). Tidningsbranschen hade en underbar vallgrav, bred och djup. Sedan kom internet, och skyddet mot konkurrensen försvann.

Man kan misstänka att effektiviteten i kärnverksamheten (att producera texter som folk vill läsa) har förfallit under decenniernas lopp, helt enkelt eftersom man haft råd med det. Alla verksamheter tenderar att försoffas om möjligheten ges. Det är jobbigt att springa.

Jag såg i tråden om Aftonbladet Plus att den innehåller en försvarlig andel taffliga direktöversättningar från Reddit och Daily Mail. Samma intryck får jag när jag bläddrar i papperstidningen (hos en bekant till min grannes kusins f.d. kollega, som köper den ibland). Tunt, väldigt tunt. Detta helt bortsett från mina eventuella politiska synpunkter på innehållet.

Jag menar, de omsätter ändå två miljarder och har många hundra anställda. Varför kan de inte åstadkomma något bättre?

De har iallafall en värdefull tillgång: varumärket. Lek med tanken att de skulle tillsätta en ny vd som fick helt fria händer, och vars första åtgärd var att lägga ned all befintlig verksamhet och göra sig av med all personal (vi bortser i detta tankeexperiment från LAS och liknande), för att därefter starta om på ny kula i digital form, med en nittiofemprocentig budgetnedskärning.

Två dussin riktigt duktiga journalister, några fotografer/filmare och ett par skickliga webbtekniker. Skulle inte ett sådant gäng kunna producera en extremt läsvärd och intressant webbtidning? Kombinerat med den trafik man får in automatiskt genom att äga "aftonbladet.se" borde det kunna bli riktigt lönsamt.

Eftersom det inte inträffar antar jag att jag har missat något, men jag vet inte riktigt vad.
__________________
Senast redigerad av LasseHansson 2014-06-05 kl. 13:49. Anledning: Stavfel
Citera
2014-06-05, 16:37
  #6725
Medlem
Wikipedia:
Citat:
City är namnet på ett antal gratistidningar som utges på olika orter i Sverige. I dagsläget finns följande tidningar under varumärket City:

City Malmö
City Lund

Tidigare fanns även:

City Stockholm
City Göteborg
City Helsingborg
City Landskrona
City Kristianstad



Journalisten 2013-04-26:
Citat:

Majoritet sägs upp från City Skåne

Journalisterna på City Malmö/ Lund får följa med till den nya organisationen när tidningarna inlemmas i Sydsvenskan. Men övriga anställda i City Skåne får ingen förtur till jobb.

Helsingborgs Dagblad beslutade tidigare i våras att lägga ner City Helsingborg och City Landskrona. Det satte igång en process som lett till att även City Kristianstad läggs ner, medan de två editionerna City Malmö/Lund blir kvar och organisatotiskt inlemmas i Sydsvenskan.

- Vi gör bedömningen att City Malmö/Lund är jätteviktig, inte minst för att försöka locka in unga läsare i papperstidningen. Det är en riktad produkt till en målgrupp som vi inte når med Sydsvenskan, säger Sydsvenskans vice VD Anette Östergren.

...
http://unvis.it/journalisten.se/nyheter/majoritet-sags-upp-fran-city-skane


Enligt Orvesto Näringsliv 2014 tappade City Lund 24 procent av sina läsare.


http://www.tns-sifo.se/media/469962/orvesto_n_ringsliv_2013_uppr_knade_tal__1000-tal_.pdf

http://www.tns-sifo.se/media/511641/orvesto_n_ringsliv_2014_uppr_knat_1000-tal.pdf
Citera
2014-06-05, 16:41
  #6726
Medlem
Racerfelgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Man kan misstänka att effektiviteten i kärnverksamheten (att producera texter som folk vill läsa) har förfallit under decenniernas lopp, helt enkelt eftersom man haft råd med det. Alla verksamheter tenderar att försoffas om möjligheten ges. Det är jobbigt att springa.

Jag såg i tråden om Aftonbladet Plus att den innehåller en försvarlig andel taffliga direktöversättningar från Reddit och Daily Mail. Samma intryck får jag när jag bläddrar i papperstidningen (hos en bekant till min grannes kusins f.d. kollega, som köper den ibland). Tunt, väldigt tunt. Detta helt bortsett från mina eventuella politiska synpunkter på innehållet.

Jag menar, de omsätter ändå två miljarder och har många hundra anställda. Varför kan de inte åstadkomma något bättre?

De har iallafall en värdefull tillgång: varumärket. Lek med tanken att de skulle tillsätta en ny vd som fick helt fria händer, och vars första åtgärd var att lägga ned all befintlig verksamhet och göra sig av med all personal (vi bortser i detta tankeexperiment från LAS och liknande), för att därefter starta om på ny kula i digital form, med en nittiofemprocentig budgetnedskärning.

Två dussin riktigt duktiga journalister, några fotografer/filmare och ett par skickliga webbtekniker. Skulle inte ett sådant gäng kunna producera en extremt läsvärd och intressant webbtidning? Kombinerat med den trafik man får in automatiskt genom att äga "aftonbladet.se" borde det kunna bli riktigt lönsamt.

Eftersom det inte inträffar antar jag att jag har missat något, men jag vet inte riktigt vad.

Du har inte missat något, det har däremot bossarna på Shipstedt...
Citera
2014-06-05, 20:24
  #6727
Medlem
Stampen stänger tryckerierna i Halmstad och Örebro
Citera
2014-06-05, 23:36
  #6728
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Göteborgsposten försöker nu också bli säljare av fotografier för att få in lite kapital. Det påminner lite om de där fotona som tas på nöjesparker vare sig man vill eller inte och som säljs till överpris.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2382993-student-2014-massor-av-bilder

Det går bra nu...


Haha vad är nästa grej, skicka pressfotografer på Skolfoto eller ta en bra bild till Blocket-försäljningen?

150 kr för EN bild.
Citera
2014-06-06, 06:07
  #6729
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Göteborgsposten försöker nu också bli säljare av fotografier för att få in lite kapital. Det påminner lite om de där fotona som tas på nöjesparker vare sig man vill eller inte och som säljs till överpris.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2382993-student-2014-massor-av-bilder

Det går bra nu...

Och som bilderna ser ut sen...
Pressfotografens estetik är väsensskild från porträttfotografens. Där pressotografen vill ha händelser, överblick och ett anslående innehåll så vill porträttfotografen ha fokus på en person, lugn och ett rofyllt, koncentrerat innehåll.
Tror ni att flickorna själva eller deras konservativa föräldrar eller släktingar vill lägga upp 150 spänn på att komma ihåg studentfirandet så här?
http://media.shootitlive.com/EYeJv0goNZ5pdxzrpo1HmNMs8JB/1200.jpg?project_id=goteborgsposten/260
http://media.shootitlive.com/ATjyGGypzX1bDP7bM2H8Nkobrgz/1200.jpg?project_id=goteborgsposten/262
http://media.shootitlive.com/I30rAKc3dx5jyDKkM35ovrzVe8i/1200.jpg?project_id=goteborgsposten/271
Citera
2014-06-06, 10:40
  #6730
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Tror mest på punkt 2. Ingen tidning överlever utan god lönsamhet. God lönsamhet fås genom hög kvalité. Ingen vill ha skit.
Många vill faktiskt ha skit som "hänt i veckan" med påhittade sanningar. 10% förtroende och ändå en hel del köpare indikerar att köparna vet vad de får i alla fall. En stunds förströelse...
Citera
2014-06-06, 10:41
  #6731
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Och som bilderna ser ut sen...
Pressfotografens estetik är väsensskild från porträttfotografens. Där pressotografen vill ha händelser, överblick och ett anslående innehåll så vill porträttfotografen ha fokus på en person, lugn och ett rofyllt, koncentrerat innehåll.
Tror ni att flickorna själva eller deras konservativa föräldrar eller släktingar vill lägga upp 150 spänn på att komma ihåg studentfirandet så här?
http://media.shootitlive.com/EYeJv0goNZ5pdxzrpo1HmNMs8JB/1200.jpg?project_id=goteborgsposten/260
http://media.shootitlive.com/ATjyGGypzX1bDP7bM2H8Nkobrgz/1200.jpg?project_id=goteborgsposten/262
http://media.shootitlive.com/I30rAKc3dx5jyDKkM35ovrzVe8i/1200.jpg?project_id=goteborgsposten/271
Ja, perfekta bilder att skicka hem till klanen i kurdistan
Citera
2014-06-07, 01:38
  #6732
Medlem
Netflix lika stora som SVT Play:
http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/teknologi/article2289966.ece
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in