2014-06-03, 20:47
  #6697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Så är det nog. Men jag kan inte komma på något exempel där något har gått från att vara gratis till att ta betalt och att det har varit framgångsrikt. Papperstidningsgruppen består väl även till stor del av äldre? Har svårt att se att de är villiga att pytsa för digitalt innehåll dessutom.
Precis. De äldre dör ut och då försvinner pappersupplagornas nuvarande kundkrets. På nätet betalar inte folk för nyheter som går att få gratis. Kort sagt, tidningarna kommer bli färre och de svaga/mindre slås sannolikt ut först.
Citera
2014-06-04, 00:19
  #6698
Medlem
Copterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Tidigare i år så sa V-TABs VD att fler tryckerier skulle stängas och nu händer det.
(FB) Tidningsdöden börjar närma sig


http://na.se/nyheter/orebro/1.2513390-tryckeriet-laggs-ner-50-forlorar-jobbet

Helt i linje med prognosen för tidningsdöden.
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3830809.ece
Citat:
Vi har länge insett att vi måste minska vår kapacitet för att möta minskade tidningsupplagor. Men förändringarna går betydligt snabbare än vi trott och på senare tid har tidningarna ställt ökade krav på oss att bidra till sänkta tryckkostnader. För oss finns bara en möjlighet och det är att tidigarelägga våra planer på att stänga tryckerierna.
Det går utför för Stampen.

Gota Media, ägare av bland annat BLT och Barometern har det kämpigt.
Citat:
Gota Media blöder 34 miljoner.
Men de prenumererade titlarnas upplaga har enligt det nya beräkningssättet för TS-upplagan minskat med 1,3 procent, till 246 400 exemplar per utgivningsdag.

Räckvidden minskade med 5 procent till 654 000 läsare per utgivningsdag. Räckvidden för koncernens veckoutgivna gratistidningar minskade med 4 procent till 106 000 per utgivningsdag, enligt årsredovisningen.

Digitalt har besöksstatistiken för Gota Medias webbplatser ökat med 4 procent.

Det framgår även av årsredovisningen att koncernens satsning på e-tidningar totalt har resulterat i 4 000 försäljningar. Omkring hälften har enbart varit lösnummerköp.

Annonsintäkterna 2013 för Gota Media var totalt 557 miljoner, vilket är en minskning med drygt 10 procent jämfört med 2012.
Finns mycket att gotta sig i artikeln om Gota Medias olika tidningar.
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3830080.ece
__________________
Senast redigerad av Copters 2014-06-04 kl. 00:26.
Citera
2014-06-04, 01:57
  #6699
Medlem
zorzes avatar
Enligt Fria Tider föreslår några Moderater en medieskatt som ska skapa en fond på ett par miljarder var ur papperstidningsföretagen kan ansöka om medel.Det skulle till en början röra sig om ca:8 miljarder.
__________________
Senast redigerad av zorze 2014-06-04 kl. 02:00.
Citera
2014-06-04, 03:55
  #6700
Medlem
Orvesto Näringsliv kartlägger det arbetande Sveriges medievanor och beteende. Dessa representerar en population av ca 4,4 miljoner människor i åldrarna 21 - 65 år med en taxerad årsinkomst på minst 100 000 kr.


Dagens Media 2014-06-04:
Citat:
Orvesto Näringsliv är återigen dyster läsning för de flesta titlar. Dagspressens tapp har dock mattats av.

[...]

En av de största förlorarna är Veckans Affärer vars räckvidd rasar med drygt 30 procent, från 46 000 till 35 000 läsare. Konkurrenten Affärsvärlden tappar också inte lika mycket – räckvidden minskar med 11 procent till 46 000 läsare.

Största förloraren i årets Orvesto Näringsliv är DI-bilagan DI Dimension. Räckvidden backar 35 procent till 92 000 läsare. Privata Affärer backar också stort – räckvidden minskar med 27 procent till 64 000.

...
http://unvis.it/www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3830806.ece

ORVESTO Näringsliv 2013:
http://www.tns-sifo.se/media/469962/orvesto_n_ringsliv_2013_uppr_knade_tal__1000-tal_.pdf

ORVESTO Näringsliv 2014:
http://www.tns-sifo.se/media/511641/orvesto_n_ringsliv_2014_uppr_knat_1000-tal.pdf
Citera
2014-06-04, 11:33
  #6701
Medlem
fluffiss avatar
Lite relaterat;

Tablå-tv fortsätter ner.

" Den för tv negativa trenden stöds också av flera andra undersökningar. Enligt till exempel Jakob Bjur som forskar om mediekonsumtion vid Göteborgs universitet har tv-tittandet i traditionell mening långsamt minskat sedan 2010.

– Men bara under de senaste månaderna har minskningen eskalerat, säger han till Radions Ekoredaktion.

Tittarsiffror från mätföretaget mms har tablå-tv-tittandet, alltså den tid vi tittar på tv-apparaten när programmen sänds, minskat med mellan 5 och 11 procent under de senaste månaderna."

http://unvis.it/www.dn.se/ekonomi/tittarna-vander-dumburken-ryggen/
Citera
2014-06-04, 11:57
  #6702
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tugor
Egmont sparkar säljare och lägger sannolikt ned tidskriften "Får jag lov".


Dagens Media 2014-06-03:

Tidningsbutiken.se:


Intressant. Får jag lov startades i början på 90-talet och exploaterade en del av kulturen som i många år hamnat i bakvatten i media, nämligen dans och dansbandskultur. De hippa rockskribenterna i tidningarnas nöjesavdelningar fnyste åt folklig kultur. Men dans och dansband är en storindustri och enda chansen att hänga med i turneplaner, band och arrangörer var att prenumerera.
Även där har internet tagit över, man kan få den informationen snabbare, enklare och bättre på nätet.
Citera
2014-06-04, 12:01
  #6703
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Enligt Fria Tider föreslår några Moderater en medieskatt som ska skapa en fond på ett par miljarder var ur papperstidningsföretagen kan ansöka om medel.Det skulle till en början röra sig om ca:8 miljarder.
Nämns även här med länk till det ursprungliga utspelet:
(FB) Tidningsdöden börjar närma sig
http://www.medievarlden.se/diskussion/2014/06/fler-borde-fa-del-av-public-service-pengarna
Citera
2014-06-04, 12:11
  #6704
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Intressant. Får jag lov startades i början på 90-talet och exploaterade en del av kulturen som i många år hamnat i bakvatten i media, nämligen dans och dansbandskultur. De hippa rockskribenterna i tidningarnas nöjesavdelningar fnyste åt folklig kultur. Men dans och dansband är en storindustri och enda chansen att hänga med i turneplaner, band och arrangörer var att prenumerera.
Även där har internet tagit över, man kan få den informationen snabbare, enklare och bättre på nätet.

Ideellt kan ju plötsligt försvinna
Citera
2014-06-04, 13:33
  #6705
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Enligt Fria Tider föreslår några Moderater en medieskatt som ska skapa en fond på ett par miljarder var ur papperstidningsföretagen kan ansöka om medel.Det skulle till en början röra sig om ca:8 miljarder.
Moderater föreslår medieskatt? Vad hände med att låta marknadskrafterna styra?
Nu börjar de bli desperata.
Citera
2014-06-04, 14:02
  #6706
Medlem
White Christmass avatar
Alla tidningar tappar mycket i räckvidd utom mitt i tidningarna.


http://www.journalisten.se/nyheter/kraftigt-rackviddstapp-goteborgs-posten
Citera
2014-06-04, 18:26
  #6707
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nämns även här med länk till det ursprungliga utspelet:
(FB) Tidningsdöden börjar närma sig
http://www.medievarlden.se/diskussion/2014/06/fler-borde-fa-del-av-public-service-pengarna
Tack för länken.Hörde idag att de diskuterade i P1 under dagen.Hade tyvärr koncentrationen på jobbet så jag hann inte med riktigt,men tydligen var det fler partier som hakat på,om jag hörde rätt??

Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Moderater föreslår medieskatt? Vad hände med att låta marknadskrafterna styra?
Nu börjar de bli desperata.
Ja precis,ska inte marknaden bestämma vilka produkter som ska få finnas?...utan statliga stöd.....vi får se hur det här kommer att diskuteras i media ,fortsättningsvis.

Lyssnade tidigare på en konferens där det togs upp,och vinkligen från MSM var att demokratin var hotad om inte pressen kunde överleva........
Citera
2014-06-04, 18:35
  #6708
Medlem
Det är väl dags för GP att sluta fara med osanning gällande att man stoltserar med att man "når över 600 000 läsare", vilket inte är sant.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1964703-gp-nar-runt-600-000-lasare-per-dag

"Göteborgs-Postens räckvidd minskade kraftigt både på vardagar och söndagar med runt 20 procent i jämförelse med året innan."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in