2014-06-01, 12:39
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Finlands försvarsminister: "Hornetplanen är inte trafikpoliser".
http://www.svenska.yle.fi/artikel/20...-trafikpoliser

Jag har inte läst länken men nu råkade Finland ut för en tämligen allvarlig gränskränkning. Utländska flygplan trängde två gånger in i finskt luftrum nära huvudstaden. Jakten gick inte upp. Först efter fyra timmar fick man upp ett ensamt F/A 18.

Då kan man fråga sig varför detta ensamma plan gick upp ö h t. Om de nu inte är trafikpoliser, alltså.
Citera
2014-06-01, 18:30
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men ändå skickade man upp ett efter fyra timmar? Det går inte att skilja bombplan från spaningsplan f ö. Alltså på radar då.

Det tog eller?

Planen flög med transponder på. Man skickar inte vanligen plan upp för att eskortera identifierade plan.

Efter att det samma dag skett 2 gränskränkningar, av vilka en ca. en minut och andra ca. 6, tog man en titt på det andra planet när det kom tillbaka.

Årligen sker ca. 5 gränskränkningar, av vilka ca halva är ryska, andra svenska och andra västplan.

EDIT: Läs länken.
Senast redigerad av adam7 2014-06-01 kl. 18:34.
Citera
2014-06-01, 20:14
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Planen flög med transponder på. Man skickar inte vanligen plan upp för att eskortera identifierade plan.

Efter att det samma dag skett 2 gränskränkningar, av vilka en ca. en minut och andra ca. 6, tog man en titt på det andra planet när det kom tillbaka.

Årligen sker ca. 5 gränskränkningar, av vilka ca halva är ryska, andra svenska och andra västplan.

EDIT: Läs länken.

Jag har läst länken. Och eran försvarsminister låter likadant som våran utrikesminister lät. Transpondrar i all ära, men de kan fås att bete sig som man önskar. Planen gjorde omotiverade anflygningar mot känsliga finska områden och kränkte finskt luftrum.

Luftförsvaret reagerade inte förrän efter fyra timmar när det kom ett plan med samma inställning på transpondern.
Citera
2014-06-01, 23:34
Medlem
Samtliga nordiska länder har stora brister, men Finland har det bästa nationella försvaret.

Om det sen skulle räcka är en annan femma, men Finland sätter ett stort värde på att i alla fall symbolmässigt värdera sitt försvar högt. Man håller fast vid den allmänna värnplikten, man köper in nya toppmoderna vapensystem till sina stridsflygplan och man beställer ny (och begagnad) försvarsmateriel.

Det finns också en stark politisk vilja att satsa (läs. satsa på riktigt, och inte spara som satsa betyder i Sverige). Det finska värnpliktsystemet producerar på ett mycket billigt sätt trupper enligt en löpande band-liknande princip.

Sen tvivlar jag lite på Finlands förmåga att kunna agera mot ett överraskande militärt angrepp av något slag, och utbildningstiden om 5,5 månader för en enskild soldat är kanske i kortaste laget ärligt talat. Man har inte jättemånga stridsvagnar eller stridsflygplan. Man håller inte jättestora försvarsmaktsgemensamma övningar särskilt ofta i Finland heller misstänker jag?

Man kanske skulle kanske behöva repetitionsutbilda reservister med special eller chefsbefattningar oftare?
Senast redigerad av Macke85 2014-06-01 kl. 23:53.
Citera
2014-06-02, 00:08
Medlem
Jag tycker Finland kunde få köpa 24 - 36 st begagnade JAS 39 C till ett förmånligt kompispris nu när E-varianten ska beställas.
Citera
2014-06-06, 09:36
Medlem
borrizs avatar
Läste på Dn att även Finland har börjat dra ned på sitt försvar.
Är detta en naturligt följd av att den finska ekonomin börjar gå sämre?
http://www.di.se/artiklar/2014/6/5/f...-i-depression/

...eller är detta första steget mot en svensk omställning av försvaret?

http://www.dn.se/ekonomi/finskt-fors...r-at-svangrem/
Senast redigerad av borriz 2014-06-06 kl. 09:39.
Citera
2014-06-06, 10:13
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Jag tycker Finland kunde få köpa 24 - 36 st begagnade JAS 39 C till ett förmånligt kompispris nu när E-varianten ska beställas.
Finland vill inte ha JAS 39 C när dom har Hornet. Däremot är nog Gripen E ett bra alternativ när dom ska upphandla nytt stridsflyg efter 2020.
Citera
2014-06-06, 10:20
Medlem
JÄSC2007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Finland vill inte ha JAS 39 C när dom har Hornet. Däremot är nog Gripen E ett bra alternativ när dom ska upphandla nytt stridsflyg efter 2020.
Jag har för mig att deras nästa flygplan ska vara operativt 2030-2060 nån gång.. Dom verkar vara lite i osynk med utveckligen på stridsflyg.
Citera
2014-06-06, 10:36
Bannlyst
Hur kan Finland ha ett fungerande försvar när Sverige misslyckas?

Det är väl så att Finland har "sisu" och Ryssland som granne, med vilka de slogs för ca 70 år sedan. Sverige har väl "lagom" och Danmark som grannar med vilka vi slogs för ca 200 år sedan. Norge är också grannar med Sverige men behöver egentligen inte nämnas eftersom de tillhörde Danmark då vi slogs med danskarna och norrmän i sig inte är mycket att oroa sig över. Dessutom har de Fleksnäs som nationalhelgon.
Citera
2014-06-06, 15:16
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Hur kan Finland ha ett fungerande försvar när Sverige misslyckas?
Dessutom har de Fleksnäs som nationalhelgon.
Ja ve den som utmanar Marve!
Citera
2014-06-06, 15:53
Medlem
bl-gr-ns avatar
Fast finnarna får verkligen ta i så det känns stjärten på dom.

De köper begagnat så mycket de bara kan.
Svensktillverkade CV90 från holland.
Raketartilleri från Norge och Danmark (amerikanska MLRS)
För att öka på sitt underdimensionerade flygvapen, köpte man från Schweiz begagnade brittiska Hawk skolflygplan (som stridsflyg?)
Nu hoppas de på att köpa fler begagnade stridsvagnar från bl.a holland.

Ändå behåller de sina kanontorn i kustartilleriet Dessa kanontorn syns från satelliter och kan förstöras vid behov med minimal ansträngning från en angripare. Fast de ser ju imponerande ut i fredstid.

Finlands numerär är mest lokalförband medan fältförbanden lyser med sin frånvaro, dessutom ett hopkok av vad man hittat till salu till rimlig peng...

Red: Jäklar, fel av mig. CV90 från holland har inte finland köpt men de har erbjudits dem, holland har själv inte råd att behålla alla CV90 de köpte.
Senast redigerad av bl-gr-n 2014-06-06 kl. 15:56.
Citera
2014-06-06, 19:20
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Fast finnarna får verkligen ta i så det känns stjärten på dom.

De köper begagnat så mycket de bara kan.....
Kan detta vara ett tecken på den finska sisun? här tar man inte någon skit ifrån Militär-Industriella-komplexet utan går på vad som ge mest pang för pengarna. Tänk ifall försvaret i landet Lagom kunde agera lika förnuftigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in