Hej jag är tämligen ny på forumet och behöver hjälp med ett mattetal. Jag läser Matematik 3c på distans och vill läsa matte 4 senare.
En bakteriekultur tillväxer enligt formeln N(t) = -4t2 + 40t + 25 , där N är antalet bakterier efter t minuter från starten.
a) Vid vilken tid är tillväxthastigheten 20 nya bakterier per minut?
Så här räknar jag. Blir det rätt?
N(t) = 20
N'(t) = 2 * -4 + 40 = 20
N'(t) = -8 + 40 = 20
N'(t) = 32 = 20
N'(t) = 1,6 minuter/20 bakterier? Vart gör jag fel? Blir det rätt?
Tacksam för svar
Mvh
Gatan ner