Citat:
Ursprungligen postat av
Ominus
Ja, Sverige har i viss avseende alltid varit mångkulturellt. Om du tittar på svensk kulturliv historiskt sett så hittar du många svenska namn.
Redan innan den stora invandringen började så hade man en vurm för mångkultur i Sverige. Och ingen rasist gnällde då. Titta på till exempel Stockholms stadshus som byggdes som monument över den svenska nationen, den ser ju ut som moskè med dess minaretliknande torn, halvmånar och moskelika bågar. Eller Moriskan i Malmö, som ser ut som en sultanpalats.
Varför Sverige blev mångkulturellt vet jag inte, jag bara konstaterar att Sverige är ett mångkulturellt land och att det här är utgångspunkten i tråden. Sverige måste ta hänsyn till alla kulturer inom gränserna. Jag ser till exempel inga problem med att man inför separata badtider för muslimska kvinnor som vill ha det.
Jag tvivlar på att man använde moskéer som inspiration när man byggde stadshuset,men jag kan ha fel.
Sedan är det ju skilland på kulturella influenser som assimileras,som t.ex jultomten,som är baserad på en katolskt helgon men som har assimilerats så att tradition passar ett ateistiskt/lutheranskt samhälle,något som du motsätter dig du du enligt egen utagso inte äns vill integrera kulturer med varandra (för att inte tala om assimilera),utan du vill att;
[främmande kulturer]
"inte bli tvångsintegrerade. Det är därför jag menar att andra kulturer ska få ett större spelrum i samhället"
En ann fråga som jag har till dig;
Du menar att kulturer inte ska behöva integreras/anpassas efter varandra,så skulle du då anser att Sveriges lagar är baserade på Svensk/Västerländsk kultur och värderingar,då lagen måste följas av alla.
Är det rasistiskt att försöka hindra muslimska kulturyttringar som t.ex avrättning för att man konverterar från islam,med motiveringen att vi i Sverige har religionsfrihet.