2014-06-06, 15:09
Medlem
retepm.s avatar
Vänstertokarna kan ju försöka ta min egendom så ska de se vad som händer.
Citera
2014-06-06, 15:12
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llol123
Sverige tillhör redan ett folk.

Skall jag annektera ditt hus, placera 10 flyktingar och låta dig pröjsa? -Du motsätter dig det, eller hur.

Precis jag har heller inte sett någon journalist eller politiker ge bort sitt hus till negrer(för det är väl som vanligt det det handlar om). Såna tokar existerar säkert. Men det är nog ovanligt även inom de hypergodas kollektiv.
Citera
2014-06-06, 15:20
Medlem
Ironwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Sverige är ett mångkulturellt land. Det finns alltså fler än bara en kultur här. Det handlar om att mötas i mitten.

Och det beror på att man, utan att tillfråga folket, skrivit om grundlagen och där infört mångkulturen som en pelare. Så mycket "utgår all makt från folket" med tidigare och särskilt sittande regering.

I slutändan är det väl ändå Svenskarna som bör avgöra huruvida Sverige ska vara mångkulturellt eller inte, i den mening som syftas på av etablissemanget.

Jag är övertygad om att en majoritet av Svenskarna inte alls vill ha en mångkultur i den bemärkelsen (Vilket också tydligt synts i de få undersökningar jag sett genomföras, där folk får svara på vilket parti som för bäst invandringspolitik).

Vad det gäller Moskéer så ser jag ingen skillnad på att tillåta sådana som att tillåta uttalade nazistiska mötesplatser och byggnationer att uppstå. Särskilt om det finansieras av svenska skattemedel.
Citera
2014-06-06, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojas
Har Sverige alltid varit mångkulturelt (floskler om belgiska vapensmeder som kom hit på 1600-talet undanbedes),om inte när och varför blev vi det,då du antyder att det monokulturella och etniskt homogena samhället faktiskt kan vara bättre,så varför blev vi då mångkulturella och multietniska?

Ja, Sverige har i viss avseende alltid varit mångkulturellt. Om du tittar på svensk kulturliv historiskt sett så hittar du många icke-svenska namn.

Redan innan den stora invandringen började så hade man en vurm för mångkultur i Sverige. Och ingen rasist gnällde då. Titta på till exempel Stockholms stadshus som byggdes som monument över den svenska nationen, den ser ju ut som moskè med dess minaretliknande torn, halvmånar och moskelika bågar. Eller Moriskan i Malmö, som ser ut som en sultanpalats.

Varför Sverige blev mångkulturellt vet jag inte, jag bara konstaterar att Sverige är ett mångkulturellt land och att det här är utgångspunkten i tråden. Sverige måste ta hänsyn till alla kulturer inom gränserna. Jag ser till exempel inga problem med att man inför separata badtider för muslimska kvinnor som vill ha det.
Senast redigerad av Ominus 2014-06-06 kl. 15:26.
Citera
2014-06-06, 15:26
Medlem
Ironwills avatar
Citat:
Ja, Sverige har i viss avseende alltid varit mångkulturellt. Om du tittar på svensk kulturliv historiskt sett så hittar du många svenska namn.

Redan innan den stora invandringen började så hade man en vurm för mångkultur i Sverige. Och ingen rasist gnällde då. Titta på till exempel Stockholms stadshus som byggdes som monument över den svenska nationen, den ser ju ut som moskè med dess minaretliknande torn, halvmånar och moskelika bågar. Eller Moriskan i Malmö, som ser ut som en sultanpalats.

Varför Sverige blev mångkulturellt vet jag inte, jag bara konstaterar att Sverige är ett mångkulturellt land och att det här är utgångspunkten i tråden. Sverige måste ta hänsyn till alla kulturer inom gränserna. Jag ser till exempel inga problem med att man inför separata badtider för muslimska kvinnor som vill ha det.

Absolut, om vi samtidigt också låter nazister ha invandrarfria badtider. Vi kan ju inte bara tillåta en fullständigt destruktiv ideologi få fördelar, utan alla borde ju få ta del av den kakan.

Och ja, Sverige har genom åren varit mottaglig för <<Inspiration>> av andra länder. Det finns mycket som vi anammat och gjort till "vårt eget". Det betyder inte på något vis att folket i landet vill ha eller någonsin velat ha mångkultur i den bemärkelse som det vurmas för av sjuklövern idag.
Citera
2014-06-06, 15:26
Medlem
Citat:
Varför i stanna i sitt hemland då?
Du är t.ex alban,varför bor du i Sverige när det finns en nationalstat (två om man räknar med Kosovo) som är tillägnad åt just albaner och deras kultur och levnadssätt?
Om ni albaner tillåts ha en nation där ni får bestämma själva,varför ska då svenskarna förnekas den rätten,utan istället tvingas leva som en minoritet bland andra folkslag och kulturer som redan har sina respektive nationer?

Försök hålla oss till ämnet.

Det är ingen som förnekar svenskar. Svensk kultur har sin plats i Sverige, men eftersom vi idag har många andra kulturer i Sverige så bör de rimligtvis också få sitt utrymme på sina egna villkor. Vi kan inte blunda och låtsas som att det inte finns andra kulturer i Sverige. Det här är ett mångkulturellt land således bör Sverige vara åt alla kulturer inom gränserna?
Citera
2014-06-06, 15:29
Medlem
rojass avatar
Citat:
Ja, Sverige har i viss avseende alltid varit mångkulturellt. Om du tittar på svensk kulturliv historiskt sett så hittar du många svenska namn.

Jag tvivlar på att man använde moskéer som inspiration när man byggde stadshuset,men jag kan ha fel.

Sedan är det ju skilland på kulturella influenser som assimileras,som t.ex jultomten,som är baserad på en katolskt helgon men som har assimilerats så att tradition passar ett ateistiskt/lutheranskt samhälle,något som du motsätter dig du du enligt egen utagso inte äns vill integrera kulturer med varandra (för att inte tala om assimilera),utan du vill att;
[främmande kulturer]"inte bli tvångsintegrerade. Det är därför jag menar att andra kulturer ska få ett större spelrum i samhället"

En ann fråga som jag har till dig;
Du menar att kulturer inte ska behöva integreras/anpassas efter varandra,så skulle du då anser att Sveriges lagar är baserade på Svensk/Västerländsk kultur och värderingar,då lagen måste följas av alla.
Är det rasistiskt att försöka hindra muslimska kulturyttringar som t.ex avrättning för att man konverterar från islam,med motiveringen att vi i Sverige har religionsfrihet.
Senast redigerad av rojas 2014-06-06 kl. 15:35.
Citera
2014-06-06, 15:30
Medlem
Ironwills avatar
Citat:

Det är ingen som förnekar svenskar. Svensk kultur har sin plats i Sverige, men eftersom vi idag har många andra kulturer i Sverige så bör de rimligtvis också få sitt utrymme på sina egna villkor. Vi kan inte blunda och låtsas som att det inte finns andra kulturer i Sverige. Det här är ett mångkulturellt land således bör Sverige vara åt alla kulturer inom gränserna?

Varför då? I Sverige råder Svensk kultur, och de utomstående kulturer vi välkomnar in i landet borde väl tvärtom rimligtvis få tillåtelse att utöva sina traditioner - men på Svenska villkor.

Det slutar inte vara Sverige bara för att regeringen, mot en stor del av folkets vilja, släpper in en ström av MENA invandrare i landet. Inte än i alla fall...
Citera
2014-06-06, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ironwill
Varför då? I Sverige råder Svensk kultur, och de utomstående kulturer vi välkomnar in i landet borde väl tvärtom rimligtvis få tillåtelse att utöva sina traditioner - men på Svenska villkor.

Det slutar inte vara Sverige bara för att regeringen, mot en stor del av folkets vilja, släpper in en ström av MENA invandrare i landet. Inte än i alla fall...

Ja? Så länge det sker på svenska villkor, dvs rikets lagar.
Citera
2014-06-06, 15:37
Medlem
rojass avatar
Citat:

Fast man kan ju inte bortse från att ni mångkulturvurmare anser att vissa länder ska tvingas bli mångkulturella och mångetniska medan andra,som t.es ditt hemland,ska besparas detta.

Om vi blev mångkulturella så borde ju det vara reversibelt och vi kan då återigen övergå till monokulturen,eller hur?
Citera
2014-06-06, 15:41
Medlem
Citat:
Fast man kan ju inte bortse från att ni mångkulturvurmare anser att vissa länder ska tvingas bli mångkulturella och mångetniska medan andra,som t.es ditt hemland,ska besparas detta.

Om vi blev mångkulturella så borde ju det vara reversibelt och vi kan då återigen övergå till monokulturen,eller hur?

Och hur ska ni övergå till att bli monokultur menar du?
Citera
2014-06-06, 15:46
Medlem
Ironwills avatar
Citat:
Ja? Så länge det sker på svenska villkor, dvs rikets lagar.

Inte bara rikets lagar, utan också folkets vilja. DET är grundpelaren i demokratin vi har.

Och jag hävdar bestämt att folket i majoritet INTE vill ha mångkultur på det vis som det forceras över oss idag. Och då är det följaktligen också fel att bevilja utomstående traditioner, seder och kulturer lika stort utrymme som de Svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in