2014-06-05, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Ja jag tror att TS är paranoid, men det behöver ju inte betyda att han är schizofren (vilket jag ej påstått). Från wikipedia igen:
En del av dragen vid paranoid personlighetstörning påminner om vissa former av schizofreni (framför allt paranoid schizofreni) och vanföreställningssyndrom, men vid den paranoida personlighetstörningen saknas tecken på psykos (hallucinationer, vanföreställningar, tankestörningar, negativa symtom).
Det är inte heller ovanligt med drogutlöst paranoia, vilket inte heller kan diagnosticeras som schizofreni.
Vad jag utgår ifrån i TS fall är det han beskriver i sina inlägg, inte konstigare än så..

Så vad du säger är att jag har satt fel diagnos. Spelar det någon roll exakt vad det är för psykiatriskt begrepp som man bör använda sig av om man vill avfärda TS historia som inbillning?

Du utgår från det som TS har beskrivit i sina inlägg, i vad du säger, skrev du. Vad är det du säger?
Att TS har inbillat sig saker, förvrängt händelser till att vara förknippade med denna "Gang Stalking", o egentligen så är det ingen "Gang Stalking" av TS?

Hur vet du i så fall det?
2014-06-05, 21:37
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirectorRolph
Så vad du säger är att jag har satt fel diagnos. Spelar det någon roll exakt vad det är för psykiatriskt begrepp som man bör använda sig av om man vill avfärda TS historia som inbillning?

Du utgår från det som TS har beskrivit i sina inlägg, i vad du säger, skrev du. Vad är det du säger?
Att TS har inbillat sig saker, förvrängt händelser till att vara förknippade med denna "Gang Stalking", o egentligen så är det ingen "Gang Stalking" av TS?

Hur vet du i så fall det?

Jag vet inte vad du satt för diagnos på TS, det jag reagerade på var att du sa att JAG satt diagnosebn schizofren på TS. Det har jag inte, jag tror dock han är paranoid. Och, ja det spelar förstås roll, paranoida vanföreställningar är ganska avgörande för just denna historia.

Nej, jag är helt övertygad om att TS inte är utsatt för gang stalking, det strider mot precis all logik eftersom det inte finns någon orsak att utsätta honom för denna massiva uppvaktning (om han inte tokljuger om sig själv förstås).
2014-06-05, 22:30
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad du satt för diagnos på TS, det jag reagerade på var att du sa att JAG satt diagnosebn schizofren på TS. Det har jag inte, jag tror dock han är paranoid. Och, ja det spelar förstås roll, paranoida vanföreställningar är ganska avgörande för just denna historia.

Nej, jag är helt övertygad om att TS inte är utsatt för gang stalking, det strider mot precis all logik eftersom det inte finns någon orsak att utsätta honom för denna massiva uppvaktning (om han inte tokljuger om sig själv förstås).

Du menar att du inte tror att han är utsatt för gang stalking, i den exakta form han beskriver, eller? Eftersom det verkar otroligt dyrt, omständigt och svaret "för att göra honom till en bättre medmänniska i samhället" inte verkar logiskt svar till värför?

Eller är du också övertygad om att ingen form av "hobby stalking" eller kanske någon typ av den volontärdrivna "religösa väckelse-stalkingen" jag tidigare beskrivit förekommit, att han t.ex blivit lite skuggad av bilar och folk, för att SEDAN börja inbilla sig resten (om att alla tittar osv)? Eller att han var lite paranoid och kunde få för sig saker från början, att folk märkte det och blev nojiga att han skulle få för sig saker som gjorde honom farlig, och darför testade honom? Trots att det då inte kräver enorma resurser, organisering osv vilket gjorde att du tvivlade från första början?

Trots allt fullt förståeligt att anta att han inbillat sig alltihopa då det inte verkar superovanligt, till skillnad från gang stalking vilket sällan finns dokumenterat & bevisat.

Inte som att nån hemlig klubb skulle kunna hålla på med detta utan att torska (eller väntas nu? kom vi fram till om det gick att göra lagligt?) och klappa sig på axlarna för att de fått in massa paranoida människor på psyk, fått folk på psykofarmaka och att börja i terapi innan de skadar sig själva eller sin omgivning? Har man inget att dölja så spelar det väl ingen roll om man är stalkad? Bara skyldiga som tycker det är jobbigt?
Senast redigerad av HalvAnonym 2014-06-05 kl. 22:33.
2014-06-05, 22:47
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvAnonym
Du menar att du inte tror att han är utsatt för gang stalking, i den exakta form han beskriver, eller? Eftersom det verkar otroligt dyrt, omständigt och svaret "för att göra honom till en bättre medmänniska i samhället" inte verkar logiskt svar till värför?

Eller är du också övertygad om att ingen form av "hobby stalking" eller kanske någon typ av den volontärdrivna "religösa väckelse-stalkingen" jag tidigare beskrivit förekommit, att han t.ex blivit lite skuggad av bilar och folk, för att SEDAN börja inbilla sig resten (om att alla tittar osv)? Eller att han var lite paranoid och kunde få för sig saker från början, att folk märkte det och blev nojiga att han skulle få för sig saker som gjorde honom farlig, och darför testade honom? Trots att det då inte kräver enorma resurser, organisering osv vilket gjorde att du tvivlade från första början?

Trots allt fullt förståeligt att anta att han inbillat sig alltihopa då det inte verkar superovanligt, till skillnad från gang stalking vilket sällan finns dokumenterat & bevisat.

Inte som att nån hemlig klubb skulle kunna hålla på med detta utan att torska (eller väntas nu? kom vi fram till om det gick att göra lagligt?) och klappa sig på axlarna för att de fått in massa paranoida människor på psyk, fått folk på psykofarmaka och att börja i terapi innan de skadar sig själva eller sin omgivning? Har man inget att dölja så spelar det väl ingen roll om man är stalkad? Bara skyldiga som tycker det är jobbigt?
Märkligt att du lyckas skriva så många ord om du har så oerhörda problem med läsförståeslsen, men vi tar det ign: Nej, jag tror inte han är utsatt för gang stalking. Jag tror han är paranoid.
2014-06-06, 09:12
Medlem
theanthropologists avatar
Jag tycker att tråden är seriös från start och att TS initiativ är lovvärt. Ett säkert svar på frågan om vad han är utsatt för kan inte fastställas utan var och en är hänvisad till sin egen tolkning; vilken dock inte behöver upprepas i inlägg efter inlägg.

Först, alla människor har vanföreställningar av något slag. Och de flesta människor har någon gång upplevt att verkligheten tyckts så pass underlig att de blivit starkt förvirrade, en förvirring som om den inte är tillfällig gränsar till vad som kan kallas för ett psykotiskt tillstånd. Varken vanföreställningar eller stark förvirring är sjukdomar utan är helt naturliga tillstånd.

Man är extremt dum eller illvillig om man hävdar att TS antingen är utsatt för stalking eller är paranoid (ett annat ord för vanföreställningssyndrom) eftersom stalking alltid leder till förvirring och förhastade slutsatser. Även: starkt förvirrade människor stöts ofta bort av rädsla och blir mobbade, varför TI uppfattar den egentliga konspirationen som mycket större än vad den är.

Psykoser med hallucinationer brukar klassificeras som schizofreni men ingenting tyder på att TS hallucinerar eller är schizofren. Men det borde betraktas som ett trådaxiom att TS missuppfattar en hel del av det han faktiskt utsätts för och att han blivit alltmer misstänksam mot människor vilka kanske inte alls deltar i någon konspiration. Men vem kan klandra honom för det?

Vad det gäller trådens ämne, stalking från grupper av samverkande aktörer, så tror jag att det är ett allt vanligare missförhållande som dock alltid har förekommit. Jag tror inte att privat organiserad stalking, som ett tidsfördriv eller som ett beskäftigt projekt, behöver kosta särskilt mycket. Mobiltelefoner och internet är effektiva redskap och allemans egendom, precis som bilar och annat. Att någon skulle få ekonomisk ersättning förekommer nog bara om företag eller underrättelsetjänster är inblandade på ett hörn. I Sverige på 70-talet förekom att stalkers med kontakter i Säpo och underrättelsetjänst förföljde politiker (googla t.ex på "Barbrogruppen).

Det som jag stör mig mest på i TSs berättelser är hans kontakter med andras Facebook o.s.v men det kan kanske förklaras med att han har startat ett motprojekt där han försöker reda ut situationen för att desarmera hela stalking-projektet?
Senast redigerad av theanthropologist 2014-06-06 kl. 09:22.
2014-06-06, 09:18
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
...
Man är extremt dum eller illvillig om man hävdar att TS antingen är utsatt för stalking eller är paranoid (ett annat ord för vanföreställningssyndrom) eftersom stalking alltid leder till förvirring och förhastade slutsatser. (Även, starkt förvirrade människor stöts ofta bort av rädsla och blir mobbade).
....
Så man kan alltså inte vara paranoid utan att även vara gang stalkad? Det innebär ju att all paranoia är befogad, och följdaktligen finns inte den sjukdomen.
2014-06-06, 09:24
Medlem
Citat:
......

Kan du utveckla den sista biten, jag vet inte exakt var du vill komma tror jag.. Med det sista du skrev, utveckla det är du bussig..

Citat:

Men du, lyssna nu på vad vi säger till dig! - Gang Stalking är utformat så att man ska få paranoida problem och därmed tolka händelser på ett vridet sätt, så att det verkar som om denna "uppvaktning" är "massiv" - när den i själva verket inte alls är så stor. Det kräver inte mycket resurser, men det kräver några personer som är väldigt engagerade, bildade inom ämnet och som har resurser till det.

Frågan om varför man utsätter människor för Gang Stalking är intressant.

Angående bevis så finns det utsatta personer som ägnar mycket tid åt att samla bevis. Jag har inte orkat sätta mig in i det tillräckligt för att kunna avgöra om det finns rimliga bevis eller inte. (Jag är inte alls insatt i det). Du påstod att det inte finns bevis. Hur exakt vet du det?

Du har din egen sanning som är formad efter ditt eget sätt att se. När du tittar på något klipp på youtube om detta så innebär inte det att just dessa är avgörande för en bedömning om trovärdigheten gällande all form av Gang Stalking. Är fenomenet äkta så finns det också anledning att vilseleda och förstöra trovärdigheten för TI (targeted individual), exempelvis genom att sprida felaktig information, eller t.ex. dåliga "bevis". Så att man kan fortsätta i det tysta.
2014-06-06, 09:28
Medlem
Citat:
Så man kan alltså inte vara paranoid utan att även vara gang stalkad? Det innebär ju att all paranoia är befogad, och följdaktligen finns inte den sjukdomen.
Den slutsatsen har jag aldrig ens varit i närheten av, men du tillskriver mig alltså den?

Däremot gäller det omvända: alla som stalkas riskerar att bli paranoida. Och om paranoia räknas som ett motbevis till stalking, , så skulle inte stalking förekomma som en kriminell handling.
2014-06-06, 09:45
Medlem
Citat:
Ja du skriver ju själv "jag tror inte han är gang stalkad. jag tror han är paranoid" som att paranoian skulle vara något slags belägg för att han inte är gang stalkad? Är inte det lika befängt som att gang stalking skulle vara belägg för att paranoia inte existerar.

Citat:
Märkligt att du lyckas skriva så många ord om du har så oerhörda problem med läsförståeslsen, men vi tar det ign: Nej, jag tror inte han är utsatt för gang stalking. Jag tror han är paranoid.

Anledningen att jag bad dig utveckla är att du tidigare talat om hur otroligt osannolikt det verkar vara att TS exakta utsaga stämmer, som om någon annan i tråden hade trott det? Väldigt stor skillnad på att tro varje ord från TS eller tro att GS i någon form kan ha förekommit och därmed gett upphov till inbillningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av DirectorRolph
Kan du utveckla den sista biten, jag vet inte exakt var du vill komma tror jag.. Med det sista du skrev, utveckla det är du bussig..

Försökte bara illustrera hur jag tänker mig att "religösa missionärs"-varianten av Gang Stalkers möjligtvis resonerar och rättfärdigar sina handlingar, propagerar sin verksamhet till nya rekrykter osv. Skrivit lite om den varianten i andra inlägg men fråga gärna om du undrar nåt. Tycker själv det är mycket mer troligt än att folk bara vill jävlas eller har sjuka kontrollbehov.
Senast redigerad av HalvAnonym 2014-06-06 kl. 09:53.
2014-06-06, 10:02
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Den slutsatsen har jag aldrig ens varit i närheten av, men du tillskriver mig alltså den?

Däremot gäller det omvända: alla som stalkas riskerar att bli paranoida. Och om paranoia räknas som ett motbevis till stalking, , så skulle inte stalking förekomma som en kriminell handling.
Jag tillskriver dig ingenting, jag frågade om det var så du menade (därav frågetecknet). Paranoia är givetvis inget motbevisa till vare sig stalking eller mobbning.
2014-06-06, 10:17
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ja du skriver ju själv "jag tror inte han är gang stalkad. jag tror han är paranoid" som att paranoian skulle vara något slags belägg för att han inte är gang stalkad? Är inte det lika befängt som att gang stalking skulle vara belägg för att paranoia inte existerar.
Jag menade verkligen inte att paranoia är ett belägg för att han inte är stalkad. Jag tror att han är paranoid, men inte gang stalkad, eftersom han historia låter fullständigt absurd och saknar uppenbarligen alla former av relevanta motiv och bevis. Att så många människor skulle lägga ner sådana oerhörda resurser och arbetsinsatser under så många år, helt utan anledning är inte troligt - det är närmast löjeväckande att tro.

Citat:
Anledningen att jag bad dig utveckla är att du tidigare talat om hur otroligt osannolikt det verkar vara att TS exakta utsaga stämmer, som om någon annan i tråden hade trott det? Väldigt stor skillnad på att tro varje ord från TS eller tro att GS i någon form kan ha förekommit och därmed gett upphov till inbillningarna.
Hönan och ägget - men visst, någon gång i tiden kanske han har varit mobbad eller trakasserad, vilket då skulle ha kunnat utlösa hans paranoia och ha lett fram till den absurda situation han tror sig leva i idag. Fast det är ju inte det tråden handlar om...
2014-06-06, 10:18
Medlem
Citat:
Jag tillskriver dig ingenting, jag frågade om det var så du menade (därav frågetecknet). Paranoia är givetvis inget motbevisa till vare sig stalking eller mobbning.
Att TS har vanföreställningar verkar ganska rimligt så då kan vi istället diskutera de upplevelser han beskriver. Om det inte är hallucinationer, vilket knappast är troligt, så finns det alltså människor som beter sig så som han beskriver, men eventuellt blandar han ihop olika företeelser som
  • en mindre gang stalking
  • mobbing som alstras som ringar på vattnet p.g.a inverkan av t.ex stalkingen
  • rena tillfälligheter etc.
varav några inte är direktstyrda av stalkers. Jag tror att vi som inte upplever det han upplever har ännu svårare än han att avgöra vad som är vad.

Jag skulle vilja uppmana TS att börja sortera sina observationer för att få en tydligare bild av den hårda kärnan, genom att sortera bort mer vanlig och eventuellt oorganiserad mobbing (som ändå kan ha ett löst samband) och sådant som mycket väl bara skulle kunna vara tillfälligheter. Tre olika mappar så att säga.

Klippet https://www.youtube.com/watch?v=YCnDMpD5rQ4 ger en bild av hur stalking KAN fungera, med mängder av personer inklusive poliser och brandmän inblandade. Ett exempel med en som det tycks framgångsrik motoffensiv!

När man frågar sig varför, ska man inte se en tom låda framför sig, utan en överfull soptunna i ett korrumperat samhälle med våldsbenägna människor.
Senast redigerad av theanthropologist 2014-06-06 kl. 10:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in