Citat:
Det verkar väl högst troligt att Fabregas går till Chelsea. Men. Känns det inte som en skapligt överflödig värvning? Jag förstår att dom saknar en innermittfältare med den blicken och av den digniteten, dock har väl en stor del av kreativiteten placerats högre upp i banan för tillfället. Därför blir jag lite konfunderad av den här värvningen.
Jag vet inte, Hazard är väldigt kreativ men både Oscar och Willian lämnade en hel del att önska under säsongen. Oscar kan ursäktas en del eftersom han ofta hamnade för djupt för att vara där han bör, och det är just det Fabregas skulle åtgärda.
Citat:
Chelsea spelar varken som Arsenal eller Barcelona, so what? Måste man göra det för att Fabregas ska göra bra ifrån sig? Det är exakt samma sak. Mata således för att han (enligt Mourinho) var för dålig defensivt. Mourinho spelar helt enkelt inte den sortens fotboll som Barcelona och Arsenal gör - eller ska du invända mot det? Med Cesc Fabregas får man exakt samma problem som man hade med Mata, och jag har svårt att tro att Mourinho har hittat på det eftersom han så tydligt bänkade och sedan gjorde sig av med Mata (som faktiskt varit mycket framgångsrik och många supportrar höll som en av lagets absolut bästa).
Mourinho är smart nog att veta precis vad Fabregas har för brister, så det känns väldigt mycket "Torres" över det här. Vi vet att Roman tog in Torres av personliga skäl. Vi vet också att Roman älskar "rolig", anfallsglad och kreativ fotboll och "roligast" fotboll i England för ett antal år sedan spelade Cesc Fabregas. Det är ingen jättekontroversiell gissning att tro att det är en personlig favorit för Roman Abramovich. Att du sedan inte kan acceptera att din klubb i viss mån styrs av personliga nycker och infall hos en rysk oljebaron får stå för dig, men inte desto mindre är det så.
Mourinho är smart nog att veta precis vad Fabregas har för brister, så det känns väldigt mycket "Torres" över det här. Vi vet att Roman tog in Torres av personliga skäl. Vi vet också att Roman älskar "rolig", anfallsglad och kreativ fotboll och "roligast" fotboll i England för ett antal år sedan spelade Cesc Fabregas. Det är ingen jättekontroversiell gissning att tro att det är en personlig favorit för Roman Abramovich. Att du sedan inte kan acceptera att din klubb i viss mån styrs av personliga nycker och infall hos en rysk oljebaron får stå för dig, men inte desto mindre är det så.
Mata såldes pga sin defensiva svaghet, så långt sant. Det känns dock simplistiskt att få det att låta som att Mou aldrig skulle kunna värva en offensiv spelare i mittfältet. Modric, Deco, Lampard, Sneijder och Özil är exempel på spelare som inte direkt har varit defensiva maskiner men trots det varit väldigt framgångsrika i hans lag.
Mata var som sagt 10'a, jag antar att Mou ansåg att det offensiva mittfältet var svagt nog som det var defensivt då Hazard och KDB inte direkt jobbade hem första halvan av säsongen. Willian var inte förstavalet riktigt än och Oscar fungerade inte på en kant.
Vad gäller Roman och Torres så är det en gammal myt. Ancelotti har sagt att det var han själv som ville ha spelaren. Så vitt jag vet är det bara Sheva som värvades in efter Romans personliga önskemål.
Jag förstår inte hur vissa helt seriöst kan tro att Roman eller hans son sitter och styr klubbens transfers. De har säkert en hel del att säga till om då de äger klubben, men det är inte direkt någon hemlighet längre hur Chelsea sköter sina transfers. Att du inte är uppdaterad är knappast mitt problem.
Transfers är ett lagarbete där Mou, Emanelo plus resten av scouting/transfer-teamet samt styrelsen alla kommer överens om vilka förstärkningar man behöver samt vilka alternativ som finns. Sedan får Jose en lista med namn där han själv har sista ordet över vem han vill ha till A-laget. Rekryteringen av talanger är han dock inte lika involverad i.
Folk ser defensiva styrkor lite för svart och vitt. En spelare som är bra på att hålla i bollen samt passa runt/fram den lugnt bidrar ju också till försvaret på sitt eget sätt. Det gäller ju bara att inte ha alltför många sådana spelare, och om Costa, Luis samt Fabregas kommer in så är det i princip bara Hazard och Fabregas som är lättviktare. Två av tio utespelare är inte direkt farligt.
EDIT: Värt att tillägga också är att det är fullt möjligt att manövrera runt laget. När man möter de sämre lagen så brukar Chelsea ha mer boll men också problem med att bryta ner motståndarna. Är inte Cesc perfekt att ha i en sådan match?
Mot ett topplag kan man enkelt gå ner i ett 4-3-3 och ge Fabregas större understöd med Ramires/Mikel. Jag ser ingenting konstigt i denna transfer.
Senast redigerad av Viking- 2014-06-05 kl. 22:11.
Senast redigerad av Viking- 2014-06-05 kl. 22:11.