• 1
  • 2
2012-03-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilenf
Vad menar du med att du utelämnar de resultat som blev 0? om 0 är ett värde ska de vara med när du beräknar standardavvikelse. Om de 30 värdena är hela populationen och inte bara ett stickprov bör du använda funktionen STDAVP istället.

Hur stur standardavvikelsen blir beror helt på vad du har för värden. Att bara säga att standardavvikelsen är 17,488 säger ingenting utan att veta mer om dina värden. Om de 30 värdena tex är hur mycket olika personer har i lön i månaden, säg 20.000 så är ju 17,488 en väldigt liten atandardavvikelse. Om det istället handlar om hur många blommor som finns i personernas hus, säg 20 normalt, så är ju en standardavvikelse på 17,488 större. Kanske blev lite flummigt men läs lite om normalfördelningen så kanske du kan fån ett bättre grepp om det. Standardavvikelse är helt enkelt ett mått på spridningen och i en normalfördelningen ligger ca 68 % av alla värden inom intervallet medelvärde +/- 1*standardavvikelse

Tack för hjälpen. Här har jag kopierat den delen av filen som är intressant för det hela. Tror jag har helt fel om jag gör som du säger
http://www.mediafire.com/?pk417v6wg9dab5t
Citera
2012-03-06, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fellesh
Tack för hjälpen. Här har jag kopierat den delen av filen som är intressant för det hela. Tror jag har helt fel om jag gör som du säger
http://www.mediafire.com/?pk417v6wg9dab5t

Jag har kolllat filen. Förstår inte vad du menar med att du får helt fel om du gör som jag skriver? Du har ju ganska stor spridning på dina värden så det är inte konstigt att standardavvikelsen är stor.

Om du använder STDAVP så får du standardavvikelsen hos de mätvärden du väljer. Om värdena 0 ska vara med eller inte får du avgöra själv, är det värden som är ointressanta av en eller annan anledning så kasta bort dem, det beror på vad det är du har gjort för försök.
Citera
2012-03-06, 19:21
Medlem
Citat:
Jag har kolllat filen. Förstår inte vad du menar med att du får helt fel om du gör som jag skriver? Du har ju ganska stor spridning på dina värden så det är inte konstigt att standardavvikelsen är stor.

Om du använder STDAVP så får du standardavvikelsen hos de mätvärden du väljer. Om värdena 0 ska vara med eller inte får du avgöra själv, är det värden som är ointressanta av en eller annan anledning så kasta bort dem, det beror på vad det är du har gjort för försök.
Ja, alltså värdet 0 är ju ointressant för mig i detta fall då jag endast studerar växter som har grott, och inte de som aldrig växte.
Tack för all hjälp, ska göra om tabellen med stdavp då istället där jag då kommer få rätt vräden
Kommer googla lite ändå då jag inte förstår skillnaden mellan stdav och stdavp :P

EDIT: skillnaden i resultat blev inte så stor nu när jag bytta ut mot STDAVP, får hoppas att det blir bra ändå. Tack!
Senast redigerad av Fellesh 2012-03-06 kl. 19:25.
Citera
2012-03-06, 19:36
Medlem
Citat:
Ja, alltså värdet 0 är ju ointressant för mig i detta fall då jag endast studerar växter som har grott, och inte de som aldrig växte.
Tack för all hjälp, ska göra om tabellen med stdavp då istället där jag då kommer få rätt vräden
Kommer googla lite ändå då jag inte förstår skillnaden mellan stdav och stdavp :P

EDIT: skillnaden i resultat blev inte så stor nu när jag bytta ut mot STDAVP, får hoppas att det blir bra ändå. Tack!

Japp precis då verkar det rätt att ta bort alla 0.

Skillnaden mellan STDAV och STDAVP är att då man har ett stickprov, (tänk att du har 30 växter men bara hade mätt på 10), så bör man använda STDAV men om man har hela populationen (mät på 30 av 30 växter) så använder man STDAVP. Skillnaden blir som du såg inte så stor när du hade 25-30 mätvärden men det är viktigare ju färre mätvärden du har. Hade du bara haft 5 värden hade skillnaden blivit mycket stor men med 100 värden hade du nog inte sett nästan någon skillnad. STDAV ger ett högre värde på variansen än STDAVP, vilket är rimligt eftersom man inte mäter på allt och alltså har en högre osäkerhet..
Citera
2012-03-06, 20:14
Medlem
Citat:
Japp precis då verkar det rätt att ta bort alla 0.

Skillnaden mellan STDAV och STDAVP är att då man har ett stickprov, (tänk att du har 30 växter men bara hade mätt på 10), så bör man använda STDAV men om man har hela populationen (mät på 30 av 30 växter) så använder man STDAVP. Skillnaden blir som du såg inte så stor när du hade 25-30 mätvärden men det är viktigare ju färre mätvärden du har. Hade du bara haft 5 värden hade skillnaden blivit mycket stor men med 100 värden hade du nog inte sett nästan någon skillnad. STDAV ger ett högre värde på variansen än STDAVP, vilket är rimligt eftersom man inte mäter på allt och alltså har en högre osäkerhet..
Ahh där kom förklaringen! Tack så mycket
Lite klurigt det där med Excel eftersom jag aldrig riktigt satt mig i..men när man väl börjar förstå den är den världens bästa program.
Citera
2012-03-06, 20:39
Medlem
Citat:
Ahh där kom förklaringen! Tack så mycket
Lite klurigt det där med Excel eftersom jag aldrig riktigt satt mig i..men när man väl börjar förstå den är den världens bästa program.

japp, eller kanske MATLAB..
Citera
2014-06-05, 21:23
Medlem
läste tråden och började fundera över hur ni fick fram att 68% i sammanhanget:

"Om standardavvikelsen är 2 betyder det att ca 68 % av alla killar väger 75 +- 2kg."
Citera
2014-06-05, 22:28
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimjongjill
läste tråden och började fundera över hur ni fick fram att 68% i sammanhanget:

"Om standardavvikelsen är 2 betyder det att ca 68 % av alla killar väger 75 +- 2kg."
http://en.wikipedia.org/wiki/68%E2%8...80%9399.7_rule
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in