Citat:
Ursprungligen postat av Fellesh
Tjena, förlåt att jag lånar tråden..ville bara inte skapa någon ny..
Jag har en tabell med 30 värden i Excel, jag har fått fram standardavvikelse på dessa genom "=STDAV(B3:B26)" funktionen. Jag utelämnar dem resultat som blev 0.
Hur är det då möjligt att jag får en standardavvikelse på 17,488...Är svaret då redan i procent, eller hur fungerar Excel när det gäller detta?
Tack
Vad menar du med att du utelämnar de
resultat som blev 0? om 0 är ett värde ska de vara med när du beräknar standardavvikelse. Om de 30 värdena är hela populationen och inte bara ett stickprov bör du använda funktionen STDAVP istället.
Hur stur standardavvikelsen blir beror helt på vad du har för värden. Att bara säga att standardavvikelsen är 17,488 säger ingenting utan att veta mer om dina värden. Om de 30 värdena tex är hur mycket olika personer har i lön i månaden, säg 20.000 så är ju 17,488 en väldigt liten atandardavvikelse. Om det istället handlar om hur många blommor som finns i personernas hus, säg 20 normalt, så är ju en standardavvikelse på 17,488 större. Kanske blev lite flummigt men läs lite om normalfördelningen så kanske du kan fån ett bättre grepp om det. Standardavvikelse är helt enkelt ett mått på spridningen och i en normalfördelningen ligger ca 68 % av alla värden inom intervallet medelvärde +/- 1*standardavvikelse