Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-04, 20:34
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Faan, du verkar ha en otursdag framför spisen idag
Är det därför jag åker och köper mig lite Kinamat tro

Haha! Det blev skitbra i slutändan faktiskt. Lät det brända vara kvar så de smakerna följde inte med så värst och allt annat blev tipp topp!

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Anar att det är därifrån smakerna du inte gillar kommer. Bränt smakar fan.

Lättaste sättet att få ner "hetta" är ju att tillsätta mer av allting annat såklart. Men en chili ska ju vara stark, så den är bara mer lyckad än vad du hade väntat. Sen får man känna hettan 2 gånger, en när man äter och den andra när det skall ut...

Kan vara så! Smakade dock inte så farligt när jag väl satt mig och käkade. Är det p.g.a kastrullen? Tog den kastrullen vi hade mest lite creuset-kastruller hemma tills 2 timmar in i koket när morsan vänligen påpekade att det är den sämsta kastrullen vi har.

Hettan gjorde sig kanonbra när man väl blandade med picklad rödlök och guacamole! Helvete vad gott det blev. Förstår varför alla hipsters lagar det här.
Citera
2014-06-04, 22:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Haha! Det blev skitbra i slutändan faktiskt. Lät det brända vara kvar så de smakerna följde inte med så värst och allt annat blev tipp topp!

Kan vara så! Smakade dock inte så farligt när jag väl satt mig och käkade. Är det p.g.a kastrullen? Tog den kastrullen vi hade mest lite creuset-kastruller hemma tills 2 timmar in i koket när morsan vänligen påpekade att det är den sämsta kastrullen vi har.

Hettan gjorde sig kanonbra när man väl blandade med picklad rödlök och guacamole! Helvete vad gott det blev. Förstår varför alla hipsters lagar det här.
har bränt grytor själv ett gäng gånger.
Är man bara på det rätt snabbt och skickar över det i en ny gryta.
Så brukar det inte smaka av sig.

Men förstod att du slapp att skicka i andra saker för få bort beskan.
Och då denna la sig till en bra nivå då.
Sköt att slippa skicka i annat, då man helst vill ha den smak som är tänkt från början.
Citera
2014-06-04, 22:40
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
har bränt grytor själv ett gäng gånger.
Är man bara på det rätt snabbt och skickar över det i en ny gryta.
Så brukar det inte smaka av sig.

Men förstod att du slapp att skicka i andra saker för få bort beskan.
Och då denna la sig till en bra nivå då.
Sköt att slippa skicka i annat, då man helst vill ha den smak som är tänkt från början.

Ja jag rörde om rätt mycket första en och en halv timmen, sedan gick jag iväg och fixade i 45 minuter och det var då det hände antagligen. Så blev inte särskilt illa!
Citera
2014-06-05, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Tjäna! jag har en motherflipping texas chili som precis har börjat koka och har 3 små frågor.

1. Jag tog lite mycket paprika- och cayennepepper så den smakar lite beskt. Går det att lösa genom att köra i lite potatis så det suger upp kryddorna? Tog i 1 msk socker extra och slog i saften av en halv lime hoppades på att det skulle väga upp, hjälpte lite men vill inte sockra allt för mycket.
2. Den blev lite stark p.g.a cayenne är någon shommig jävla spansk cayennekrydda som är starkare än vanligt, löser jag detta på samma sätt som 1an eller ska jag helt enkelt slå i lite grädde?
3. Ska den stormkoka eller bara småputtra? Det kokade satan men sänkte värmen lite. Gillar inte när det blir alltför geggigt nämligen. Tänkte även toppreda den med antingen vanlig vatten + mjöl eller maizena.

Har läst igenom konversationen och egentligen är jag ju lite sent ute, men vill ge mina fem öre ändå.

1. Har du bra paprikapulver så blir det i princip aldrig beskt. Kör du däremot Santa Marias så blir det så.
2. En chiligryta handlar mycket om olika sorters chili och i olika form. Det är vettigt att använda pulver, torkat, färskt och kanske rökt (chipotle) samtidigt för att få en rundare chilismak. Capsaisinet (den starka alkaloiden i chili) är flyktig, d v s den ångar lätt bort. Så under ett långkok försvinner jättemycket styrka. Du kan t ex kombinera följande chili: chipotle (hel brun), torkad (t ex guajillo, ancho, mulatto), lite cayenne, färsk jalapeno, färsk spansk peppar. Det är sorter som går rätt lätt att få tag på.
3. Det är viktigt att tänka på umamin också i en chili. Många lägger i massor av buljong men jag föredrar rostade märgben i kombination med, mörk öl som t ex porter, rostad tomatpuré (kom inte dragandes med att tomat är förbjudet i chili, det är det inte) och fintärnat rökt sidfläsk för att få upp umamin.
4. Koka länge men låt det alltid bara puttra. Det är vettigt att ställa in grytan i ugnen (lock på) och tempen i ugnen på strax över 100°C, det ger en jämnare värme. Kräver att man har en skaplig gryta.
5. Undvik järnyta i grytan vid såna här långkok av sura ingredienser. Metallsmaken blir rätt tydlig
Citera
2014-06-05, 11:37
Medlem
JerryCottons avatar
Tänkte smacka ihop choripan till kvällsmat då jag fått tag i fin chorizo. Men vilket köpebröd är att föredra? Vanlig hederlig baguette eller?
Citera
2014-06-05, 11:48
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Tänkte smacka ihop choripan till kvällsmat då jag fått tag i fin chorizo. Men vilket köpebröd är att föredra? Vanlig hederlig baguette eller?
Jo, det blir nog riktigt bra.
Citera
2014-06-05, 15:33
Medlem
FloydPs avatar
Vi bilade i Europa för ett par år sedan och i Schweiz (eller Österrike, mins inte) åt vi en maträtt som serverades i en gjutjärnspanna och bestod av potatis, lök och ost, men säkert några saker till, kommer faktiskt inte ihåg. Det serverades med öl. Så frågan är så klart: vad heter maträtten?

Tack på förhand.
Citera
2014-06-05, 15:39
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FloydP
Vi bilade i Europa för ett par år sedan och i Schweiz (eller Österrike, mins inte) åt vi en maträtt som serverades i en gjutjärnspanna och bestod av potatis, lök och ost, men säkert några saker till, kommer faktiskt inte ihåg. Det serverades med öl. Så frågan är så klart: vad heter maträtten?

Tack på förhand.

Låter som klassisk potatisgratäng. Men så enkelt är det nog inte?
Citera
2014-06-05, 15:59
Medlem
christerys avatar
Citat:

Tack på förhand.

Säker på att det var identifierbar potatis... annars skulle jag nog sagt käsespatzen, men nu låter det mer som en gratäng som ovanstående gissade på även om lite grädde saknades.
Citera
2014-06-05, 16:05
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Säker på att det var identifierbar potatis... annars skulle jag nog sagt käsespatzen, men nu låter det mer som en gratäng som ovanstående gissade på även om lite grädde saknades.
Jag var också inne på Käsespatzen, men det kan ju också ha varit något liknande den franska Tartifletten.
Citera
2014-06-05, 17:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Tack på förhand.
Det ingår dessutom Speck (rökt). Rätten är med största sannolikhet "Käserösti".

~Paul~
Citera
2014-06-05, 17:48
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det ingår dessutom Speck (rökt). Rätten är med största sannolikhet "Käserösti".

~Paul~
Alpländernas "potatispizza"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in