2014-06-05, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Det fetade: inte nödvändigtvis, nej. Men så här resonerar jag:

Fakta:

VB såg upp till MB.
MB har en knivsamling.
MB visar någonting för VB.
VB säger den 24/3 till MB att hon vill ha ett sådant ”grönt verktyg” som MB har när hon fyller år.
LJ säger den 3/4 att VB ville ha en ”kniv” när hon fyller år.
KJ säger den 16/4 att VB ville ha en ”samlings kniv” när hon fyller år.

Två alternativa slutsatser:

1. Det gröna verktyget var en kniv.

2. Det gröna verktyget var ett annat valfritt verktyg.

Jag väljer alternativ 1 – eftersom det i sammanhanget är rimligare än alternativ 2.
Lek med tanken om att VB var på Smedjan den 4 maj för att köpa ett grönt verktyg för de 1000 kr hon pressat LJ på, vad är det då för verktyg som säljs på Smedjan som passar in på beskrivningen "grönt verktyg" och som hon kan ha varit ute efter att köpa? (Claes Ohlson, Teknikmagasinet?, Sportaffären? - stämjärn, stämkniv, multiverktyg, kniv, eller vad?)
Citera
2014-06-05, 09:11
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Fup 209
2013-05-12 12:45
Kristoffer Johansson överlämnar sin Iphone efter förhör.

Fup 767
PM skrivet 2013-08-26
Den inställningsfil som håller vilken signal man ska ha är ändrad 2013-05-13 kl. 10:53. Vad som är ändrad i den kan man dock inte se. Det innebär detta att vi inte har en aning om vilken ringsignal som fanns på telefonen innan 2013-05-13.

Rättelse 13-08-30.
13-08-28 meddelade Michael Roed att uppgiften om när ringsignalen ändrats var felaktig. Vid en ny undersökning visade det sig att det inte gick att säga när ringsignalen ändrats.

Kan det bero på polisen hade mobilen i beslag och att det är teknikern själv som ändrat i KJs mobil?
KJ hade inte tillgång till sin mobil 13/5.
Duktig tekniker!
Undra hur många inställningar mm som Roed schabblat med i KJs mob?

Så vad har vi nu?
*Spanings-PM
*En hand i blodet i bagaget
*Ett felaktigt montage av bevisningen i Fup
*Ett 6H förhör med KJ utan försvarare trots att han bett om en.

Som någon sa tidigare i tråden... många bäckar små...

Den där teknikern Roed verkar ju trovärdig(Obs! Ironi.) om det här nu stämmer. Vad jag vet har ingen ännu bekräftat att han tränat i samma klubb som MB.

Citat:
Ursprungligen postat av oraklet.i.skogen
Hoppas Tomas Olsson inte tilllåter att IT-forensiker Roed får undersöka XBOXen då denne Roed tidigare tränat i klubben.
Senast redigerad av zero73 2014-06-05 kl. 09:15.
Citera
2014-06-05, 09:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Lek med tanken om att VB var på Smedjan den 4 maj för att köpa ett grönt verktyg för de 1000 kr hon pressat LJ på, vad är det då för verktyg som säljs på Smedjan som passar in på beskrivningen "grönt verktyg" och som hon kan ha varit ute efter att köpa? (Claes Ohlson, Teknikmagasinet?, Sportaffären? - stämjärn, stämkniv, multiverktyg, kniv, eller vad?)
Hon fick inga pengar, hon fick ett busskort. Man kan inte köpa verktyg för busskort i någon av de här butikerna.
Citera
2014-06-05, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Du är inte juridiskt bevandrad, zegdeg - du är en komplexfylld låtsasjurist med googlingförmåga ..
Tack för goda råd från en jur kand som tror att Högsta Domstolen kan återförvisa målet till... öhhhh... Svea Hovrätt
Citera
2014-06-05, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vad jag ville belysa med inlägget är att åtalet mot Kristoffer Johansson till största delen är en fabrikation. Jag har för dig och andra icke juridiskt kunniga användare i tråden så lättfattligt som möjligt förklarat att mordvapnet är av sekundär betydelse. Läs vad jag skriver så kanske även du med tiden lär dig nånting, zegdeg ..
Åklagares, polisers, med fleras tidiga uppfattning om vem som utfört brottet fick dem att börja slarva, ungefär som vad är vitsen att gå till botten med någonting om det ändå är han som har gjort det, onödigt och dyrt att genomföra prover på materiel om det ändå är han, osv. Detta har senare lett till öppningar för tvivel. Det tråkiga i kråksången är att bevis kan ha funnits där hela tiden men lagar och annat har förhindrat möjligheten att ta reda på om någon eller några andra är inblandade eller inte. Som ett exempel kan nämnas masttömningar. Det borde rimligtvis gått att lägga ett pussel om vem, vilka som har befunnit sig i samma områden som KJ, dag för dag, och på detta vis kunnat ringa in, begränsa antalet möjliga medhjälpare. En fråga: Är polismannen med samma efternamn som KJ en släkting?
Citera
2014-06-05, 09:29
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Slutsatsen är ju helt uppenbar!

Om ett bevis har försvunnit så måste det finnas någon på tekniska roteln som inte skyr några medel för att skydda KJ.

Självfallet visade avgjutningarna och bilderna på dem att mordvapnet var ett vanligt stämjärn, vilket skulle ha varit ytterligt besvärande för KJ givet A. Boströms vittnesmål! Därför var de tvungna att försvinna.

Jag kan inte se någon som helst annan förklaring.

Vad är det du inte förstår?

1. KJ hade en skölp med orange handtag och rak egg som är borta.

2. Åklagarna har påstått att det skulle kunna vara ett potentiellt mordvapen, eftersom C-formen på VBs skador stämmer med en skölp.

men

3. Polisens tekniker DL vittnar om att mordvapnet är koniskt och skulle kunna vara en märlspik och polisen har en avgjutning på sårskadan som de vägrar lämna ut eller lämna ut bilderna på denna.

Summerat: Polisen mörkar, ja tom ljuger(Jag vet... har en väldigt säker källa inom kårens väggar), för att sårskadan stämmer inte med teorin om att KJ skulle vara gärningsman och domstolen drar då den uppenbart felaktiga slutsatsen att detta skulle vara en besvärande indicie för KJ.
Citera
2014-06-05, 09:48
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Vad är det du inte förstår?

1. KJ hade en skölp med orange handtag och rak egg som är borta.

2. Åklagarna har påstått att det skulle kunna vara ett potentiellt mordvapen, eftersom C-formen på VBs skador stämmer med en skölp.

men

3. Polisens tekniker DL vittnar om att mordvapnet är koniskt och skulle kunna vara en märlspik och polisen har en avgjutning på sårskadan som de vägrar lämna ut eller lämna ut bilderna på denna.

Summerat: Polisen mörkar, ja tom ljuger(Jag vet... har en väldigt säker källa inom kårens väggar), för att sårskadan stämmer inte med teorin om att KJ skulle vara gärningsman och domstolen drar då den uppenbart felaktiga slutsatsen att detta skulle vara en besvärande indicie för KJ.

Nu har jag inte domen, men såvitt jag minns så fäste inte hovrätten någon vikt vid detta bevis överhuvudtaget just pga den stora osäkerheten.

Eftersom ingen vet vilka eggvassa föremål Kristoffer haft eller inte haft tillgång till vid mordtillfället så spelar avgjutningen och tolkningen av skadorna ingen som helst roll åt något håll. De kan varken bidra till att fälla Kristoffer eller fria honom. Däremot är det naturligtvis av intresse ur ett hanteringsperspektiv var föremål S042 egentligen befinner sig. Det är utan tvekan en upprättad handling och därmed allmän (OBS! inte nödvändigtvis lika med offentlig) och om den ska gallras så måste det ske enligt gällande regelverk. Jag kan inte tänka mig att det tillåter gallring innan rättsprocessen är avslutad.
Citera
2014-06-05, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hon fick inga pengar, hon fick ett busskort. Man kan inte köpa verktyg för busskort i någon av de här butikerna.
Det förhindrar inte att något liknande har hänt.
Citera
2014-06-05, 10:07
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Åklagares, polisers, med fleras tidiga uppfattning om vem som utfört brottet fick dem att börja slarva, ungefär som vad är vitsen att gå till botten med någonting om det ändå är han som har gjort det, onödigt och dyrt att genomföra prover på materiel om det ändå är han, osv. Detta har senare lett till öppningar för tvivel. Det tråkiga i kråksången är att bevis kan ha funnits där hela tiden men lagar och annat har förhindrat möjligheten att ta reda på om någon eller några andra är inblandade eller inte. Som ett exempel kan nämnas masttömningar. Det borde rimligtvis gått att lägga ett pussel om vem, vilka som har befunnit sig i samma områden som KJ, dag för dag, och på detta vis kunnat ringa in, begränsa antalet möjliga medhjälpare. En fråga: Är polismannen med samma efternamn som KJ en släkting?

Fetat: Jag delar den uppfattningen i stor utsträckning med förbehållet att KJ inte var ensam om styckmordet på Vatchareeya Bangsuan, det menar jag är praktiskt taget uteslutet. Men då VB-mordet var så noggrant planerat och genomfört (frånsett missödet med blodbesudlingen i KJ:s Sonata och det misslyckade brandförsöket i gula ödehuset) har de vattentäta skotten mellan anstiftare, KJ och med honom fysiskt deltagande medgärningspersoner hållit dessa utanför, med enda möjlighet för åklagarna att över huvud taget fälla någon till ansvar varit att fabricera en händelsekedja som sålts in och gillats av två domstolar - även om hovrätten i Umeå tyckts ha seglat under bekvämlighetsflagg i ett egendomligt "lagomtänkande", då brottsrubriceringen i Luleå tingsrätt: mord och påföljd fängelse i fjorton år, i Umeå förvandlades till dråp och påföljden rabatterad till fängelse i tio år. Någonstans i denna soppa borde ju begreppet skandal vara en adekvat beskrivning ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-06-05 kl. 10:27.
Citera
2014-06-05, 10:09
Medlem
Citat:
Det förhindrar inte att något liknande har hänt.
Det är sannolikt möjligt att kolla upp vilka artiklar som såldes vid dessa butiker den 4 maj. Om det är möjligt så går det även att ringa in eller utesluta möjligheten att något grönt verktyg såldes eller inte den 4 maj.
Citera
2014-06-05, 10:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu har jag inte domen, men såvitt jag minns så fäste inte hovrätten någon vikt vid detta bevis överhuvudtaget just pga den stora osäkerheten.

Eftersom ingen vet vilka eggvassa föremål Kristoffer haft eller inte haft tillgång till vid mordtillfället så spelar avgjutningen och tolkningen av skadorna ingen som helst roll åt något håll. De kan varken bidra till att fälla Kristoffer eller fria honom. Däremot är det naturligtvis av intresse ur ett hanteringsperspektiv var föremål S042 egentligen befinner sig. Det är utan tvekan en upprättad handling och därmed allmän (OBS! inte nödvändigtvis lika med offentlig) och om den ska gallras så måste det ske enligt gällande regelverk. Jag kan inte tänka mig att det tillåter gallring innan rättsprocessen är avslutad.
Oavsett om HR fäste någon vikt vid beviset eller inte är det stötande att polisen ljuger. Vad mer ljuger polisen om?
Citera
2014-06-05, 10:28
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Det här är den enda referensen till hot jag har hittat:

"Jan-Erik säger spontant att Yngves fru för någon vecka sedan berättat för Jan-Eriks fru i
samband med Vatchareeyas minnesstunda att Annika Nordström hotat ta ihjäl Vatchareeya.
Om det sker via SMS kan Jan-Erik inte svara på men det ska ha skett ca 1 månad innan
Vatchareeya försvinner." 971

Finns det flera? I så fall var?

Ljudfilen från TR med JES
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in