2014-06-05, 00:35
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har en bäck till. För en tid sedan bad jag om foto av avgjutningen av VB:s skador, nämnd på sid 276:

Citat:
På ryggen fanns 9 skador orsakade av eggvasst föremål. Dessa skador har säkrats, dels genom fotografering men även genom avgjutning med brun Mikrosil. Avgjutningen sparas som spår (S042) på den kriminaltekniska enheten i Luleå.

Detta svaret fick jag igår:

Citat:
Gällande de sårskador på den aktuella kroppen som ni begärt att ta del av så konstateras det att det inte finns några avgjutningar av dessa, än mindre bilder av några avgjutningar.
Varför ljuger polisen? Vad vill den dölja? Mer än sin egen inkompetens?

Det där verkar högst märkligt. Rentav skumt.
Tror Luleåpolisen gör bäst i att plocka fram S042 innan detta växer dem ur händerna.
Citera
2014-06-05, 00:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du borde även ha ställt frågan om avgjutningar eller bilder har funnits, bör vara diariefört när de upprättades men även när de destruerades, någon jäkla ordning måste det vara även i Norrland tycker jag.

EDIT;Ställdes frågan till rätt myndighet?
Det fanns ingen anledning att ställa de frågorna, och jag har inte haft chansen att ställa följdfrågor. Jag har fått en besvärshänvisning, men inte följt den ännu.

Ja, jag ställde frågan till rätt myndighet eftersom jag fick svar.
Citera
2014-06-05, 00:58
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Hotet ska ha skett 1-1 1/2 månad innan 4/5

Det här är den enda referensen till hot jag har hittat:

"Jan-Erik säger spontant att Yngves fru för någon vecka sedan berättat för Jan-Eriks fru i
samband med Vatchareeyas minnesstunda att Annika Nordström hotat ta ihjäl Vatchareeya.
Om det sker via SMS kan Jan-Erik inte svara på men det ska ha skett ca 1 månad innan
Vatchareeya försvinner." 971

Finns det flera? I så fall var?
Citera
2014-06-05, 01:00
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Jag tror inte heller våldtäkten har något med MB att göra. Många ursäkter är det, men tonen MB/VB ändras efter 6/4. 24/3 behöver inte ha med kniv att göra. Det som finns kvar är intressant.

Det fetade: inte nödvändigtvis, nej. Men så här resonerar jag:

Fakta:

VB såg upp till MB.
MB har en knivsamling.
MB visar någonting för VB.
VB säger den 24/3 till MB att hon vill ha ett sådant ”grönt verktyg” som MB har när hon fyller år.
LJ säger den 3/4 att VB ville ha en ”kniv” när hon fyller år.
KJ säger den 16/4 att VB ville ha en ”samlings kniv” när hon fyller år.

Två alternativa slutsatser:

1. Det gröna verktyget var en kniv.

2. Det gröna verktyget var ett annat valfritt verktyg.

Jag väljer alternativ 1 – eftersom det i sammanhanget är rimligare än alternativ 2.
Citera
2014-06-05, 01:14
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:

Varför ljuger polisen? Vad vill den dölja? Mer än sin egen inkompetens?

Slutsatsen är ju helt uppenbar!

Om ett bevis har försvunnit så måste det finnas någon på tekniska roteln som inte skyr några medel för att skydda KJ.

Självfallet visade avgjutningarna och bilderna på dem att mordvapnet var ett vanligt stämjärn, vilket skulle ha varit ytterligt besvärande för KJ givet A. Boströms vittnesmål! Därför var de tvungna att försvinna.

Jag kan inte se någon som helst annan förklaring.
Senast redigerad av FUP-12 2014-06-05 kl. 01:16.
Citera
2014-06-05, 01:21
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Fup 209
2013-05-12 12:45
Kristoffer Johansson överlämnar sin Iphone efter förhör.

Fup 767
PM skrivet 2013-08-26
Den inställningsfil som håller vilken signal man ska ha är ändrad 2013-05-13 kl. 10:53. Vad som är ändrad i den kan man dock inte se. Det innebär detta att vi inte har en aning om vilken ringsignal som fanns på telefonen innan 2013-05-13.

Rättelse 13-08-30.
13-08-28 meddelade Michael Roed att uppgiften om när ringsignalen ändrats var felaktig. Vid en ny undersökning visade det sig att det inte gick att säga när ringsignalen ändrats.

Kan det bero på polisen hade mobilen i beslag och att det är teknikern själv som ändrat i KJs mobil?
KJ hade inte tillgång till sin mobil 13/5.
Duktig tekniker!
Undra hur många inställningar mm som Roed schabblat med i KJs mob?

Så vad har vi nu?
*Spanings-PM
*En hand i blodet i bagaget
*Ett felaktigt montage av bevisningen i Fup
*Ett 6H förhör med KJ utan försvarare trots att han bett om en.

Som någon sa tidigare i tråden... många bäckar små...

FUP 1533-34:

F: Och då undrar jag om det är så att du vill ha en försvarare närvarande?
H: Hur länge tar det innan de kommer hit?
F: Ja, det är ju o…det…det går inte att säga helt säkert alltså. Det är klart att det tar en tid.
Det gör det.
H: Ja. Ja. På ett ungefär?
F: Jaa…ja, det…det är nästan omöjligt för mig att säga. Alltså det beror på vem du vill ha och
hur engagerade de är och…men det är klart att det tar ju…det tar ju ett tag.
H: Ja. Men…då kan vi väl köra på nu utan det i så fall.
F: Mmm. Vi kan väl göra så att vi…vi börjar. Vi börjar och sen får vi se. Är det så att du
känner att du vill ha en försvarare närvarande så säger du till.
H: Jag tänker…man kan inte göra så att man kallar på försvarare och så får vi prata tills att de
kommer hit?
F: Jo, det kan man också göra, men jag tror det är bättre…i så fall bryter vi och så…
H: Okej.
F: …tar vi kontakten.
H: Okej.
Citera
2014-06-05, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Slutsatsen är ju helt uppenbar!

Om ett bevis har försvunnit så måste det finnas någon på tekniska roteln som inte skyr några medel för att skydda KJ.

Självfallet visade avgjutningarna och bilderna på dem att mordvapnet var ett vanligt stämjärn, vilket skulle ha varit ytterligt besvärande för KJ givet A. Boströms vittnesmål! Därför var de tvungna att försvinna.

Jag kan inte se någon som helst annan förklaring.

Ursäkta att jag inte hängt med. Men i ditt tidigare inlägg sa du att det mest sannolika var en kniv. Nu är det helt plötsligt ett stämjärn.
Citera
2014-06-05, 01:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det fanns ingen anledning att ställa de frågorna, och jag har inte haft chansen att ställa följdfrågor. Jag har fått en besvärshänvisning, men inte följt den ännu.

Ja, jag ställde frågan till rätt myndighet eftersom jag fick svar.

En besvärshänvisning tyder på att materialet finns men är belagt med sekretess, trots det säger polisen att materialet inte finns, det är allvarligt. Jag har för mig att sekretess inte kan läggas på existensen av ett material, enbart innehållet?
Citera
2014-06-05, 07:11
Medlem
MBoudines avatar
Förra hösten hade åklagarna lindrigt sagt stora bekymmer med att få till ett åtal mot Kristoffer J. Man hade varken tidpunkt eller plats för mordet på Vatchareeya Bangsuan klart för sig - och inte heller hade mordvapnet återfunnits. Efter ett flertal omhäktningar kände sig åklagarna till slut pressade att väcka åtal - eller försätta Johansson på fri fot. För att överbrygga hålet i den ytterst svaga indiciekedjan (som endast bestod av blodbesudling i bagageutrymmet i den tilltalades bil) genom påstående om att mordvapnet förutsattes vara ett skölp- eller stämjärnsliknande verktyg som några vittnen hade sett i KJ:s besittning/bostad, men som vid inventering av hans verktygsinnehav inte kunde påträffas, åstadkom åklagarna en fällande dom mot Kristoffer Johansson. Om utseendet på VB:s konstaterade sårskador efter avgjutning inte överensstämmer med utseendet på det mordvapen åklagarna hävdar har använts, är ordet skandal förmodligen inte långt borta ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-06-05 kl. 07:29.
Citera
2014-06-05, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Förra hösten hade åklagarna lindrigt sagt stora bekymmer med att få till ett åtal mot Kristoffer J. Man hade varken tidpunkt eller plats för mordet på Vatchareeya Bangsuan klart för sig - och inte heller hade mordvapnet återfunnits. Efter ett flertal omhäktningar kände sig åklagarna till slut pressade att väcka åtal - eller försätta Johansson på fri fot. För att överbrygga hålet i den ytterst svaga indiciekedjan (som endast bestod av blodbesudling i bagageutrymmet i den tilltalades bil) genom påstående om att mordvapnet förutsattes vara ett skölp- eller stämjärnsliknande verktyg som några vittnen hade sett i KJ:s besittning/bostad, men som vid inventering av hans verktygsinnehav inte kunde påträffas, åstadkom åklagarna en fällande dom mot Kristoffer Johansson. Om utseendet på VB:s konstaterade sårskador efter avgjutning inte överensstämmer med utseendet på det mordvapen åklagarna hävdar har använts, är ordet skandal förmodligen inte långt borta ..
Och jur kand MBoudine som trots sina gedigna kunskaper i juridik fortfarande inte har förstått att mordvapnet i sig är fullständigt ointressant med ett enda undantag, om det återfinns och genom DNA kan kopplas till gärningsman/offer.

Om utseendet på avgjutningen inte överensstämmer på det enligt åklagarna TROLIGA vapnet så är ordet skandal låååångt bort. Det rätta ordet är i stället, då är det ett annat eggvasst föremål som orsakat skadorna
Citera
2014-06-05, 08:20
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Och jur kand MBoudine som trots sina gedigna kunskaper i juridik fortfarande inte har förstått att mordvapnet i sig är fullständigt ointressant med ett enda undantag, om det återfinns och genom DNA kan kopplas till gärningsman/offer.

Om utseendet på avgjutningen inte överensstämmer på det enligt åklagarna TROLIGA vapnet så är ordet skandal låååångt bort. Det rätta ordet är i stället, då är det ett annat eggvasst föremål som orsakat skadorna

Vad jag ville belysa med inlägget är att åtalet mot Kristoffer Johansson till största delen är en fabrikation. Jag har för dig och andra icke juridiskt kunniga användare i tråden så lättfattligt som möjligt förklarat att mordvapnet är av sekundär betydelse. Läs vad jag skriver så kanske även du med tiden lär dig nånting, zegdeg ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-06-05 kl. 08:52.
Citera
2014-06-05, 08:35
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg

Du är inte juridiskt bevandrad, zegdeg - du är en komplexfylld låtsasjurist med googlingförmåga ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-06-05 kl. 08:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in