2014-08-08, 01:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73

1. MB ljuger om att han haft sex med VB i första förhöret.
2. MB ljuger om hur många sms han mottog den 4/5 och var han mottog dem.
3. MB ljuger om att han haft sex med XX(nej, jag vet inte vem det är. Källa: sekretessad del av förhör två som tidigare postats i tråden)
4. MB ljuger om att han bara samlat antika knivar, och eventuellt om att han slutat samla knivar.

5. Sen finns det ytterligare saker han ljuger om eller "förskönar" men dem tänker jag inte posta i tråden.

EDIT: Bara att läsa FUP och tråden. Detta har postats otaliga gånger i tråden redan. Förtroendeaktierna sjunker på de postare som ifrågasätter detta hädanefter.

Har tagit mig friheten att lägga till nummer i din post som ju åtminstone är ett försök att göra det som Namibia vägrar göra.

1. - Ja det är vi alla överens om.

2. - Hur menar du att det är belagt att han ljuger? Menar du t ex att

Citat:
Berg berättar att han under lördagen fick ett antal sms ca 4-6 sms av Vatchareeya som han läste
sporadiskt på vägen hem till Timjanvägen vid 18 tiden och svarade på ett sms : "Jag jobbar" för
att slippa svara på något vidare sms
.
är en bevisad lögn? Hur vet att du att han helt enkelt inte mindes fel (minns att detta är en person som mottog mängder av SMS på sin telefon från både VB och andra hela tiden)? Varför skulle han f ö ljuga om att han läst SMS i bilen och inte på restaurangen?

3. - Kan jag inte bemöta så länge du inte letar rätt på det sekretessade förhöret och visar mig (NEJ, det är inte min uppgift, det är den som påstår något som ska leda det i bevis)

4. - Hur menar du att det är bevisat att han inte samlat på andra typer av knivar? Har han ens påstått det du påstår?

Citat:
Micke delges att det har framkommit att han är knivintresserad. Han uppger att detta stämmer men han har sålt av de flesta knivarna. Han har knivar kvar och även svärd som man
använder inom karaten. Knivarna är handgjorda och ses mest som samlingsknivar.

- detta säger han i förhör den 24/5

Dina "ytterligare saker" kan jag heller inte bemöta så länge du inte exemplifierar. Att han förskönar sitt eget handlande i vissa delar är jag helt övertygad om. Det skulle nog vem som helst i hans situation göra, då det han hållit på med ju inte är särskilt smickrande för honom. Som Hamilkar en gång uttryckte saken så är han knappast aktuell för en nominering till "Årets norrlänning". Det utgör dock inte något indicium på att han trots allt skulle vara inblandad i mordet. Inte heller att han ev. döljer andra kvinnoaffärer eller affärsverksamhet som han kanske inte vill ha polisens insyn i (de oförklarade mastningarna på hans mobil eftermiddagen den 4 maj)
Citera
2014-08-08, 01:39
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Har tagit mig friheten att lägga till nummer i din post som ju åtminstone är ett försök att göra det som Namibia vägrar göra.

1. - Ja det är vi alla överens om.

2. - Hur menar du att det är belagt att han ljuger? Menar du t ex att

är en bevisad lögn? Hur vet att du att han helt enkelt inte mindes fel (minns att detta är en person som mottog mängder av SMS på sin telefon från både VB och andra hela tiden)? Varför skulle han f ö ljuga om att han läst SMS i bilen och inte på restaurangen?

3. - Kan jag inte bemöta så länge du inte letar rätt på det sekretessade förhöret och visar mig (NEJ, det är inte min uppgift, det är den som påstår något som ska leda det i bevis)

4. - Hur menar du att det är bevisat att han inte samlat på andra typer av knivar? Har han ens påstått det du påstår?

- detta säger han i förhör den 24/5

Dina "ytterligare saker" kan jag heller inte bemöta så länge du inte exemplifierar. Att han förskönar sitt eget handlande i vissa delar är jag helt övertygad om. Det skulle nog vem som helst i hans situation göra, då det han hållit på med ju inte är särskilt smickrande för honom. Som Hamilkar en gång uttryckte saken så är han knappast aktuell för en nominering till "Årets norrlänning". Det utgör dock inte något indicium på att han trots allt skulle vara inblandad i mordet. Inte heller att han ev. döljer andra kvinnoaffärer eller affärsverksamhet som han kanske inte vill ha polisens insyn i (de oförklarade mastningarna på hans mobil eftermiddagen den 4 maj)

Tänk om du bemödat dig söka i tråden med samma frenesi som dina "wall of text" inlägg? Då hade du hittat det du eftersöker.

Kan ju förstå att tillfälliga och nya postare i tråden inte vet hur man söker fram information som redan stötts och blötts, men du?!??

Som sagt.. förtroendeaktierna sjunker för de postare som inte bemödar sig använda sökfunktionen.
Senast redigerad av zero73 2014-08-08 kl. 01:44.
Citera
2014-08-08, 02:30
Medlem
MrFolds avatar
Sedan angående bloggposten om vittnesiakttagelsen på Lejonbacksvägen:

Det var intressant att läsa att vi nu fått en säkrare precisering av tidsuppgiften: Det bör verkligen ha varit klockan 21:30, plus/minus några minuter.

Tyvärr för den som vill väva alternativteorier så tillför det egentligen ingenting i själva sakfrågan, annat än att det blir än mer uppenbart att den dömdes vittnesmål om att Vatchareeya skulle ha lämnat hans lägenhet vid eller strax efter klockan nio blir ännu mer osannolik. Som bloggen så riktigt konstaterar så är det en kilometer mellan KJ:s bostad och observationsplatsen. Hon bör ha gått de sträckan på 10-12 minuter, maximalt ett par minuter till. Det betyder att hon skulle ha passerat där senast tjugo över nio. Det stämmer inte.

Bloggen gör heller inget för att förklara det som ingen hittills lyckats förklara: Vad gjorde VB på Lejonbacksvägen? Att föreslå flera områden som vägen kan leda till bringar ju ingen klarhet i frågan, när det inte finns några uppgifter som tyder på att hon kan ha haft ett ärende dit. Och det finns fortfarande inget rimligt skäl till varför hon skulle ha tagit denna väg om hon nu verkligen bestämt sig för att promenera till Bergs bostad (dagen efter att hon i FB-konversation bittert erkänt att det är slut mellan dem). Det blir bara en intellektuell rundgång. Det skulle ha behövts observationer eller vittnesmål som pekade på detta som en möjlighet. Fler observationer av vittnen. En svårförklarlig aktivitet på hennes mobil. Ett uttalande i FB-konversationen som pekar i riktning mot att hon faktiskt umgåtts med planer på att avlägga ett sånt besök och bryta sin vanliga motvilja mot promenader (kom ihåg: Hon gillade INTE att gå) och faktiskt gå närmare en halvmil ner till Sävast (längre om hon inte gick den kortaste, logiska vägen som Google föreslår) . Något i FB-konversationen som tydde på att de faktiskt fortfarande träffades eller pratade om att träffas utanför karaten. Men inget sådant finns. Så vad som hela tiden gjorts här är att man utan nån som helst bevis eller indikationer för att de två planerat att träffas eller kan ha träffats ändå använda en högst osäker vittnesobservation som något slags "bevis" för att det ändå kan ha skett.

Dessutom glömmer (?) bloggen behändigt bort att vittnet byter riktning på den asiatiska kvinnan mellan förhör 1 och 2. Suspekt ur vittnespsykologisk synpunkt och det finns en uppenbar risk att det är en efterhandskonstruktion.

Trots detta kan det ha varit Vatchareeya som av okänd anledning valt denna väg. Som även Q konstaterat så utesluter detta ingalunda Kristoffer som gärningsman. Det finns en möjlighet att han berättar en halvsanning i förhören. Med tanke på alla spekulationer om långa kvällspromenader hem till älskaren och hans fru som får ett vansinnesutbrott etc så tillåter jag mig en egen:

Under besöket uppträder Kristoffer mycket märkligt och påträngande. Han gör närmanden som avvisas och när det framåt kvällen framkommer att Vatchareeya skickat SMS om detta till Mikael Berg för att få stöd blir Kristoffer rasande. Han sliter ifrån henne mobilen när hon tar upp den och tar ut batteriet. Han säger något om att hon minsann inte ska kontakta Berg mer och att han tänker behålla mobilen och läsa vad hon skrivit. Vatchareeya blir både arg och rädd, men försöker hålla sig lugn. De fortsätter att prata, men det går inte att resonera med honom. Klockan går, den passerar nio. Vatchareeya säger att hon ska gå, just nu bryr hon sig inte om mobilen. Kristoffer blir arg igen och säger att han ska hindra henne. När han försöker ta tag i henne skriker hon och sparkar mot honom. "Rör du mig igen så skriker jag ännu högre" säger hon. "Nu går jag". Kristoffer lugnar sig igen, säger förlåt och ber att få skjutsa henne hem, men hon tycker att han känns obehaglig fortfarande och avböjer. Hon får tillbaka sin mobil och går. Då kastar han ur sig något om att han ska köra efter henne. Hon blir ännu mer obehaglig till mods och bestämmer sig för att gå en annan väg än den vanliga. Klockan är runt kvart över nio.

Väl ute bestämmer hon sig för att ta gångvägen mot Lejonbacksvägen och sen ta sig mot Lulevägen. Nu inser hon också att Kristoffer fortfarande har batteriet till mobilen som därmed är obrukbar. Annars hade hon ringt sin styvpappa nu, hon är rädd och vill bara hem. När hon kommit en bit bort lugnar hon sig lite. Det är skönt att vara ute i friska luften igen. Hon är säker på att Kristoffer inte kommer denna väg om han nu verkligen ger sig ut efter henne. Skönt, hon orkar inte mer scener nu. Imorgon ska hon be om pengar till ett nytt batteri. Sen ska hon messa honom och fråga vad i helvete han sysslade med egentligen. Hon går i rask takt på Lejonbacksvägen och möter en bil hon knappt lägger märke till, hon tänker på annat. Klockan är ungefär halv tio.

Några minuter senare kommer en annan bil just som hon påbörjat sin promenad norrut på Torpgärdsleden. Ungefär vid ridklubben ser hon Kristoffers Sonata möta henne och tvärbromsa. Inga andra personer finns i närheten...
Citera
2014-08-08, 02:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Tänk om du bemödat dig söka i tråden med samma frenesi som dina "wall of text" inlägg? Då hade du hittat det du eftersöker.

Kan ju förstå att tillfälliga och nya postare i tråden inte vet hur man söker fram information som redan stötts och blötts, men du?!??

Som sagt.. förtroendeaktierna sjunker för de postare som inte bemödar sig använda sökfunktionen.

Inga kringelikrokar zero kan utplåna den gyllene debattregeln #1: Det är den som påstår något som ska bevisa det.

Den som säger åt andra att använda sökfunktionen och liknande trams sätter bara krokben för sig själva och tappar respekten hos alla utom möjligen de trognaste meningsfränderna.
Citera
2014-08-08, 03:49
Medlem
Korta kommentarer till Fold (inlägg 85305).
-säg att VB gick 10-15 min efter 21 så stämmer observationstiden bättre (det blir lite märkligt att ibland utgå från att KJ talar sanning, sas när det passar).
-kanske gick VB vid 21 men var rådvill ( speciellt om de bråkat): vad skulle hon göra?, gå hem, gå tillb till KJ, knacka på hos ngn granne, gå till MB..? En viss spilltid blir inte osannolik isf, kanske började gå hemåt men ångrade sig.
-att det utväxlades sms mellan VB-MB under kvällen är givetvis inget som bevisar några planer på att ses men nog ligger det väl ändå lite i farans riktning att så var fallet. Trots allt; två med mkt nyligen och tveksamt avslutat kk-förhållande som sms:ar varandra en lör kväll..? Tycker inte det känns helt rimligt att bortse från sammanstrålningsplaner.
-att VB (som bloggen föreslår) tog vägen längst med elljusspåret känns förklarligt med tanke på att hon som bekant var "skit skrajk" för mörkret. (Kanske denna väg var mer upplyst än googles förslag?)

Ang ditt scenario: hur ser du på 112*-tryckningen?

Edit: tror ej på MB som GM men tror att det egentliga syftet för VB att hälsa på KJ var att hon hyste förhoppningar om att de skulle kunna ses. Edit igen: alltså att det var MB som VB ville träffa.
Senast redigerad av Rubar 2014-08-08 kl. 03:55.
Citera
2014-08-08, 08:16
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Inga kringelikrokar zero kan utplåna den gyllene debattregeln #1: Det är den som påstår något som ska bevisa det.

Den som säger åt andra att använda sökfunktionen och liknande trams sätter bara krokben för sig själva och tappar respekten hos alla utom möjligen de trognaste meningsfränderna.

Jag angav källorna. Är ganska säker på att det var Q som postade de sekretessade förhören. Även du var inblandad i den diskussionen så jag kan bara konstatera att seniliteten tilltagit.

Är utomlands just nu och har bara tillgång till tråden via mobilen, men jag kan påminna dig så snart jag rest hem från kungadömet.
Citera
2014-08-08, 08:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag angav källorna. Är ganska säker på att det var Q som postade de sekretessade förhören. Även du var inblandad i den diskussionen så jag kan bara konstatera att seniliteten tilltagit.

Är utomlands just nu och har bara tillgång till tråden via mobilen, men jag kan påminna dig så snart jag rest hem från kungadömet.
Jag laddade upp sidorna 7 jan, men de finns inte kvar, så jag laddar upp dem igen. http://online.verypdf.com/app/sharepdf/?url=http://online.verypdf.com/u/public/api/20140808-023329-9763168883.pdf Det är sidor 1002-1003 i FUP.

När jag fick dok blev jag ombedd att maskera ett namn, och det har jag gjort.
Citera
2014-08-08, 08:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Korta kommentarer till Fold (inlägg 85305).
-säg att VB gick 10-15 min efter 21 så stämmer observationstiden bättre (det blir lite märkligt att ibland utgå från att KJ talar sanning, sas när det passar).
-kanske gick VB vid 21 men var rådvill ( speciellt om de bråkat): vad skulle hon göra?, gå hem, gå tillb till KJ, knacka på hos ngn granne, gå till MB..? En viss spilltid blir inte osannolik isf, kanske började gå hemåt men ångrade sig.
-att det utväxlades sms mellan VB-MB under kvällen är givetvis inget som bevisar några planer på att ses men nog ligger det väl ändå lite i farans riktning att så var fallet. Trots allt; två med mkt nyligen och tveksamt avslutat kk-förhållande som sms:ar varandra en lör kväll..? Tycker inte det känns helt rimligt att bortse från sammanstrålningsplaner.
-att VB (som bloggen föreslår) tog vägen längst med elljusspåret känns förklarligt med tanke på att hon som bekant var "skit skrajk" för mörkret. (Kanske denna väg var mer upplyst än googles förslag?)

Ang ditt scenario: hur ser du på 112*-tryckningen?

Edit: tror ej på MB som GM men tror att det egentliga syftet för VB att hälsa på KJ var att hon hyste förhoppningar om att de skulle kunna ses. Edit igen: alltså att det var MB som VB ville träffa.
VB behöver inte ha tagit närmaste vägen till Lejonbacksvägen, som bloggen föreslår. Hon behöver inte ha varit så hemmastadd i området, och därför valt en omväg som jag föreslog här: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten). Därför blev hon observerad kl 21:30.
Citera
2014-08-08, 10:02
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag laddade upp sidorna 7 jan, men de finns inte kvar, så jag laddar upp dem igen. http://online.verypdf.com/app/sharepdf/?url=http://online.verypdf.com/u/public/api/20140808-023329-9763168883.pdf Det är sidor 1002-1003 i FUP.

När jag fick dok blev jag ombedd att maskera ett namn, och det har jag gjort.

Tack Q och Zero73.
Fold hoppas du ser vad jag menar.
Senast redigerad av Namibia1 2014-08-08 kl. 10:11.
Citera
2014-08-08, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tingsrätten skriver om Lejonbacksvägen: "Det framstår som föga troligt att Vatchareeya Bangsuan ensam skulle förflytta sig så långt från [KJ:s] bostad i ett område där hon, såvitt framkommit, inte hade något ärende att uträtta".

Hovrätten håller med: "Sannolikheten för att det varit Vatchareeya Bangsuan som vittnet sett den aktuella kvällen är därför så liten att den är försumbar och hovrätten konstaterar därför att det inte framkommit att någon, förutom [KJ], sett henne den aktuella kvällen".

Efter att ha läst bloggen får jag motsatt uppfattning, det är osannolikt att det var någon annan än VB på Lejonbacksvägen. Det hindrar inte KJ från att ha begått mordet, det framgår att den väg han körde till föräldrahemmet möter kvinnans gångväg. Han kan ha kommit ikapp VB och begått mordet. Att det inte fanns några spår av mordet i bostaden talar starkt för att mordet skedde på annan plats. Men vart var VB på väg, om det var hon på vägen? Det mest troliga är MB, men han berättade inget om det. Var det ett oväntat besök som kom av sig? Eller väntade han henne, utan att berätta det? Eller kom hon fram?

Detta har jag tagit upp långt tillbaka i tråden, jag är övertygad om att det var vb som vittnet såg på lejonbacksvägen. Som du också skriver kan kJ ha stött på vb där på hans väg tillföräldrahemmet i svartbyn. Jag vet inte riktigt varför tr och Hr anser att det skulle vara så otroligt att vittnet sett just vb där, personligen anser jag att det tvärtom är mycket troligt att det var vb som promenerade på lejonbacksvägen, det ger en förklaring till varför kJ uttryckligen informerade polisen om att ni har ingenting på mig, då mordet aldrig inträffats bostaden utan på en helt annan plats.

Om vi tänker oss att vb lämnade kjs bostad runt niosnåret på kvällen öppnar sig en ny intressant vinkling med olika möjligheter upp om Vbs sista timmar i livet.

F.ö. Är sannolikheten större till att vittnet sett vb och därmed placerar henne ifrån kjs bostad där många postare tror att hon blev både styckad och mördad med både bokhyllor, ryggsäckar, duschdraperiet etc. Inblandat. Bostaden utesluts som mord- och styckningsplats samt placerar vb utomhus och ger en förklaring till att hon dödades på ett annat ställe.
Senast redigerad av KSP 2014-08-08 kl. 10:40.
Citera
2014-08-08, 11:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Tack Q och Zero73.
Fold hoppas du ser vad jag menar.

Intressanta svar på frågorna om hoten. Det ena är han ganska säker på att han inte sagt men det andra är han säker på att han inte sagt.

Övernattningen hos Camilla är ju skrattretande och visar vilken genomfalsk människa detta är.

Ingen relation med CR.
Sen så drack vi kaffe.
Övernattade i samma säng.
Inget sex.

Trovärdigt?
Senast redigerad av PeterNoster 2014-08-08 kl. 11:36.
Citera
2014-08-08, 11:23
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Detta har jag tagit upp långt tillbaka i tråden, jag är övertygad om att det var vb som vittnet såg på lejonbacksvägen. Som du också skriver kan kJ ha stött på vb där på hans väg tillföräldrahemmet i svartbyn. Jag vet inte riktigt varför tr och Hr anser att det skulle vara så otroligt att vittnet sett just vb där, personligen anser jag att det tvärtom är mycket troligt att det var vb som promenerade på lejonbacksvägen, det ger en förklaring till varför kJ uttryckligen informerade polisen om att ni har ingenting på mig, då mordet aldrig inträffats bostaden utan på en helt annan plats.

Om vi tänker oss att vb lämnade kjs bostad runt niosnåret på kvällen öppnar sig en ny intressant vinkling med olika möjligheter upp om Vbs sista timmar i livet.

F.ö. Är sannolikheten större till att vittnet sett vb och därmed placerar henne ifrån kjs bostad där många postare tror att hon blev både styckad och mördad med både bokhyllor, ryggsäckar, duschdraperiet etc. Inblandat. Bostaden utesluts som mord- och styckningsplats samt placerar vb utomhus och ger en förklaring till att hon dödades på ett annat ställe.

Stor miss av åklagarna där...
Dom ville sååå gärna ha med det tre som hört skriken så att dom helt missar vad som kan ha hänt.
Även om jag inte tror att KJ är GM så skulle det förklara saker lite bättre om KJ kommit i kapp VB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in