Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-29, 17:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Så hur förvarar man sin flaska sherry? Ska den stå i kylen eller räcker det att ha den stående i skafferiet? Antar att det är alkohol nog för att den inte ska bli dålig?
Precis vart du vill, men undvika värme ställen.
Som fönstret, precis vid spisen eller ovan.
Sherry är ett relativt tåligt vin, så går misshandla lite men ändå hålla sin smak.
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Lägger mig i här...du kan ha den i skafferiet, folk brukar ju ha "barskåp" i vardagsrummet.
Brukar jag ha dom, i skafferiet, även barskåpet
Som jag inte ens har
Citera
2014-05-29, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Att bara grilla den direkt blir stenhårt. Jag har ett par gånger kokat den, ungefär som med revben. Har också lagat den i ugn på 150 grader i 3-4 timmar. Därefter glasera och på med den på grillen så man får den där goda smaken.

Tackar! Körde den i ugnen i ca 5h på 150 grader som du sa. Med rub. Orkar inte grilla idag men kör den som pulled pork i morgon.
Citera
2014-06-04, 16:23
Medlem
Brmcs avatar
Tjäna! jag har en motherflipping texas chili som precis har börjat koka och har 3 små frågor.

1. Jag tog lite mycket paprika- och cayennepepper så den smakar lite beskt. Går det att lösa genom att köra i lite potatis så det suger upp kryddorna? Tog i 1 msk socker extra och slog i saften av en halv lime hoppades på att det skulle väga upp, hjälpte lite men vill inte sockra allt för mycket.
2. Den blev lite stark p.g.a cayenne är någon shommig jävla spansk cayennekrydda som är starkare än vanligt, löser jag detta på samma sätt som 1an eller ska jag helt enkelt slå i lite grädde?
3. Ska den stormkoka eller bara småputtra? Det kokade satan men sänkte värmen lite. Gillar inte när det blir alltför geggigt nämligen. Tänkte även toppreda den med antingen vanlig vatten + mjöl eller maizena.
Citera
2014-06-04, 16:33
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Tjäna! jag har en motherflipping texas chili som precis har börjat koka och har 3 små frågor.

1. Jag tog lite mycket paprika- och cayennepepper så den smakar lite beskt. Går det att lösa genom att köra i lite potatis så det suger upp kryddorna? Tog i 1 msk socker extra och slog i saften av en halv lime hoppades på att det skulle väga upp, hjälpte lite men vill inte sockra allt för mycket.
2. Den blev lite stark p.g.a cayenne är någon shommig jävla spansk cayennekrydda som är starkare än vanligt, löser jag detta på samma sätt som 1an eller ska jag helt enkelt slå i lite grädde?
3. Ska den stormkoka eller bara småputtra? Det kokade satan men sänkte värmen lite. Gillar inte när det blir alltför geggigt nämligen. Tänkte även toppreda den med antingen vanlig vatten + mjöl eller maizena.

Låt den puttra lugnt och fint. Vänta med att korrigera beskan från kryddorna tills grytan kokat ett par timmar och smakerna rundats av.

Punkt 2: Du ska förstås inte slå grädde i en chili. Redning skulle jag också undvika om möjligt.
Citera
2014-06-04, 16:40
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Låt den puttra lugnt och fint. Vänta med att korrigera beskan från kryddorna tills grytan kokat ett par timmar och smakerna rundats av.

Punkt 2: Du ska förstås inte slå grädde i en chili. Redning skulle jag också undvika om möjligt.

För smakade av nu och paprikakryddan slår igenom på ett rätt tråkigt sätt tycker jag, blev dock som sagt lite bättre med limen så får hoppas på det bästa!

Jag tjuvkikade på receptet som finns på inthekitchens blogg, han bottenredde den med mjöl. Slog hur som i typ 2 msk maizena, gör väl ingen superskillnad? Men okej, grädden skiter jag i!

Nu när jag ändå är här, hur gör ni för att lyckas med pommes stripes på sötpotatis bäst? Har ingen fritös och tänkte bara köra skiten i ugn. Tycker de bränner fast i plåten eller bakplåtspappret och blir mjöliga hur man än gör.
Citera
2014-06-04, 16:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Chilihettan brukar släppa lite när det puttrat klart.

Varför reda? Puttra grytan tills vätskan kokat bort till lagom simmighet.
Citera
2014-06-04, 16:43
Medlem
klybans avatar
Jag märkt att timjan kan dölja lite beska.
Men aldrig testat detta i chili, så kan inte svara på om det funkar eller inte.
Så om du prövar, så pröva på en väldigt liten mängd, innan du skickar på timjan i hela chilin.
Citera
2014-06-04, 16:57
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Chilihettan brukar släppa lite när det puttrat klart.

Varför reda? Puttra grytan tills vätskan kokat bort till lagom simmighet.

För jag läste det i receptet. Sen gillar jag inte när saker blir alltför såsiga.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag märkt att timjan kan dölja lite beska.
Men aldrig testat detta i chili, så kan inte svara på om det funkar eller inte.
Så om du prövar, så pröva på en väldigt liten mängd, innan du skickar på timjan i hela chilin.

Typ en fjärdedels matsked då eller? Smakade av den nu dock när den stått i typ 45 minuter, smakade inte lika beskt. Så jävla pepp på det här. Hungrigare än fan själv men måste hålla mig i några timmar till. Småäter äpplen och dricker vatten nu. Men hettan har avtagit en del. Tog ändå 1 1/2 spansk peppar, 0.25 dl stark cayennepeppar och 3 vitlöksklyftar på 500 g kött och 5 dl vätska. Får se hur det blir.
Senast redigerad av Brmc 2014-06-04 kl. 17:22.
Citera
2014-06-04, 17:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
För jag läste det i receptet. Sen gillar jag inte när saker blir alltför såsiga.

Typ en fjärdedels matsked då eller? Smakade av den nu dock när den stått i typ 45 minuter, smakade inte lite beskt! Så jävla pepp på det här. Hungrigare än fan själv men måste hålla mig i några timmar till. Småäter äpplen och dricker vatten nu.
nja, kanske lite mer, typ 1dl.
Annars kan det vara svårt att dosera in rätt mängd i en så liten mängd.
Sen vet jag inte om det funkar, men funkar på såser som dummar sig så ibland.
Där även ketchup/chilisås funkar, men det vill jag nog inte ha ner i en chili.
Citera
2014-06-04, 18:05
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
nja, kanske lite mer, typ 1dl.
Annars kan det vara svårt att dosera in rätt mängd i en så liten mängd.
Sen vet jag inte om det funkar, men funkar på såser som dummar sig så ibland.
Där även ketchup/chilisås funkar, men det vill jag nog inte ha ner i en chili.

Ah nej det blev ju ingen monstergryta. Knapert med pengar du vet. Köttet är svinmört efter 2 timmar dock, vilket är bra!

Jävla skit att vitlöken hade bränt lite i botten med, trodde det var en bättre kastrull än vad det var.
Citera
2014-06-04, 18:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ah nej det blev ju ingen monstergryta. Knapert med pengar du vet. Köttet är svinmört efter 2 timmar dock, vilket är bra!

Jävla skit att vitlöken hade bränt lite i botten med, trodde det var en bättre kastrull än vad det var.
Faan, du verkar ha en otursdag framför spisen idag
Är det därför jag åker och köper mig lite Kinamat tro
Citera
2014-06-04, 20:04
Medlem
christerys avatar
Citat:

Anar att det är därifrån smakerna du inte gillar kommer. Bränt smakar fan.

Lättaste sättet att få ner "hetta" är ju att tillsätta mer av allting annat såklart. Men en chili ska ju vara stark, så den är bara mer lyckad än vad du hade väntat. Sen får man känna hettan 2 gånger, en när man äter och den andra när det skall ut...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in