2014-05-31, 20:51
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetfield
Men då spikar jag IRIS då! Kim So-yeon har jag för övrigt inte sett något med så det blir spännande. Bra att du tog upp Secret Garden också, den har jag fått rekommenderad av flera (av dig tidgare också) så den måste jag också få in nånstans.

Den tillsammans med City Hall (som dock droppades ändå) är förmodligen det bästa den manusförfattaren gjort, The heirs är det sämsta. I vart fall av det jag sett. K-dramor är så tacksamma att kartlägga många gånger, skådespelare typecastas något oerhört där baserat på images som deras talentagencys tilldelar dem såväl som tidigare rollprestationer, och det är oftast bara att se till manusförfattares tidigare verk för att bilda sig en uppfattning om dem!
Citera
2014-06-01, 07:49
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Men då spikar jag IRIS då! Kim So-yeon har jag för övrigt inte sett något med så det blir spännande. Bra att du tog upp Secret Garden också, den har jag fått rekommenderad av flera (av dig tidgare också) så den måste jag också få in nånstans.

Rekommenderar även Prosecutor princess, en av få K-dramor som i mina ögon faktiskt ställt intressanta moraliska såväl som juridiska frågor och på ett smart sätt dessutom. En serie som inte ens när den sändes sågs av särledes många men som jag trots detta håller ganska högt pga. det gedigna manuset.
Citera
2014-06-01, 14:25
Medlem
hetfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Rekommenderar även Prosecutor princess, en av få K-dramor som i mina ögon faktiskt ställt intressanta moraliska såväl som juridiska frågor och på ett smart sätt dessutom. En serie som inte ens när den sändes sågs av särledes många men som jag trots detta håller ganska högt pga. det gedigna manuset.
Kanske kan vara nått! Var nog tur att du sa det, namnet på serien låter inte så jättebra liksom. Schysst att ha någon här med expertis inom området, hoppas jag kan bidra med något själv nångång.

Drog förövrigt av ett avsnitt av Secret Garden igår kväll! Blir att köra på den efter The Heirs då den finns på Netflix.
Citera
2014-06-01, 14:58
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Kanske kan vara nått! Var nog tur att du sa det, namnet på serien låter inte så jättebra liksom. Schysst att ha någon här med expertis inom området, hoppas jag kan bidra med något själv nångång.

Drog förövrigt av ett avsnitt av Secret Garden igår kväll! Blir att köra på den efter The Heirs då den finns på Netflix.

Den är lite speciell, då den bredvidställer dessa problem som jag nämnde genom att låta huvudpersonen i Kim So-Yeon spela en till en början ganska fjållig och ytlig karaktär. Det är en intressaant effekt som i mina ögon uppstår. Den manusförfattaren i stort är ganska värd att kolla in, hon har skrivit både two weeks och shining inheritance tidigare. Hon är även skaparen av 49 days, som är en helt ok serie fram till de två sista avsnitten mer eller mindre som är... Mindre bra.
Citera
2014-06-01, 21:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Kan rekommendera filmen No Mercy, riktigt riktigt bra sydkoreansk kriminalfilm (som så ofta) men go stämning och RUGGIGT spännande framåt slutet, satt som på nålar i sängen och tittade. Wow! Detta var regissören Kim Hyeong-joon's första film. Skall spana in hans andra The Scent imorgon som ser lovande ut!

Laddar hem No Mercy just nu och tror att det får bli den som kvällsunderhållning, ett bra tag sedan som jag såg någonting ifrån Sydkorea sen jag avslutade mitt Kim Ki-Duk marathon.
Citera
2014-06-01, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Såg en Koreeda-film eller snarare dokumentär idag som folk kanske skulle vara intresserade av?

August Without Him - http://www.imdb.com/title/tt0236374/

En dokumentär om Hirata Yukata, den förste japanska medborgaren att offentligt gå ut med att han fått HIV genom homosexuellt sex. Detta är inte en film om en döende mans sista dagar utan en historia om relationen som utvecklas mellan filmmakare och subjekt, och hur det kristalliserade Koreedas attityd till objektivitet i icke-fiktionärt filmskapande.

Du anar inte hur länge jag sökt denna. Tack för shoutouten!

Verkar ha lite medflyt att få se Koreedas filmer, då hans Dagarna efter gick på SVT för en tid sedan.
Citera
2014-06-01, 23:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Du anar inte hur länge jag sökt denna. Tack för shoutouten!

Kul att kunna vara till hjälp!
Citera
2014-06-04, 14:43
Medlem
Rakiis avatar
Return Engagement (1990) - http://www.imdb.com/title/tt0101002/

Längesedan nu som jag såg en HK-actionrökare så det var ju på god tid att jag tog och såg en sådan, och kunde ju inte ha blivit bättre än denna. Trots att jag blev lurad av postern att Chow-Yun Fat skulle vara med vilket han inte är så var filmen trots det kul att se, Andy Lau i en tidig roll och Simon Yam i en annan, plus manus av b.la Wong-Kar Wai innan han blev stor här i väst. Mycket snygga actionsekvenser och pistoldueller, finalen är riktigt grym där b.la Andy Lau's karaktär tillsammans med ett par andra män är belägrade i en lastbil och blir anfallna av femtiotal badguys med maskingevär, dynamit och pistoler. Lite väl lång kanske och en del dötid, men plus för att den påminner om The Killer och har bra action.

3/5
Citera
2014-06-04, 15:50
Medlem
Citat:
Return Engagement (1990) - http://www.imdb.com/title/tt0101002/

Längesedan nu som jag såg en HK-actionrökare så det var ju på god tid att jag tog och såg en sådan, och kunde ju inte ha blivit bättre än denna. Trots att jag blev lurad av postern att Chow-Yun Fat skulle vara med vilket han inte är så var filmen trots det kul att se, Andy Lau i en tidig roll och Simon Yam i en annan, plus manus av b.la Wong-Kar Wai innan han blev stor här i väst. Mycket snygga actionsekvenser och pistoldueller, finalen är riktigt grym där b.la Andy Lau's karaktär tillsammans med ett par andra män är belägrade i en lastbil och blir anfallna av femtiotal badguys med maskingevär, dynamit och pistoler. Lite väl lång kanske och en del dötid, men plus för att den påminner om The Killer och har bra action.

3/5
Ska ta och se den nån gång! Andy Lau måste ha varit med i minst hälften av alla Hong Kong-action. Men han passar bra!
Citera
2014-06-04, 15:51
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Ska ta och se den nån gång! Andy Lau måste ha varit med i minst hälften av alla Hong Kong-action. Men han passar bra!

Passa på att dra hem den ifrån Cinemageddon nu då den är på förstasidan och 50% seedbonus.
Citera
2014-06-04, 16:02
Medlem
Citat:
Passa på att dra hem den ifrån Cinemageddon nu då den är på förstasidan och 50% seedbonus.
Tack för tipset, laddar ned den nu.

Har du sett People's Hero? Dog Day Afternoon-liknande Hong Kong-action, gillade den mycket.
Citera
2014-06-04, 17:21
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Har du sett People's Hero? Dog Day Afternoon-liknande Hong Kong-action, gillade den mycket.

Nej har inte sett den men ser otroligt bra ut på förhand och Tony Leung är en favorit hos mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in