Citat:
Börja bakifrån skulle jag säga! "Put on your white sombrero" släpptes 1994, "I am the city" släpptes 1993, men finns med på senare deluxe-utgåvor av tidigare album. Två helt olika låtar och kan man inte sin ABBA så tror jag det är svårt gissa sig till att det faktiskt är dem (kanske "city" man kan gissa är ABBA, bra pop-synthlåt). Men deras två sista album The Visitors och Super Trouper är deras bästa totalt sett enligt mig
Mest kreativa musikaliskt sett. Det är deras två mörkaste och minst kommersiella album (förutoma singlarna kanske då). "The Album" från 1977 är också ett riktigt bra album. Lite spretigt med minimusikal-låtarna, men det är inga dåliga låtar det med.
ABBAs musik skiljer sig väldigt mycket från album till album. De såg sig själva mer som ett glam-rockband innan de hittade sitt pop-sound, vilket hörs på albumen "Waterloo" och "ABBA" (1974 resp. 1975). Några riktigt sköna och rockiga låtar finns med som jag brukar roa mig med att spela för hårdrockssnubbar som tappar hakan när jag berättar att det är ABBA och rodnar lätt när de sagt att de gillar låtarna
"The Visitors" var deras sista album men tyvärr så finns det ingen låt med där A&A sjunger unisont genom en hel låt, om det är det du gillar och är ute efter (förutom om du hittar Deluxe-versionen där ett gäng bonusspår finns med, låtar som antingen släpptes som enbart b-sida i.o.m. singelsläpp eller de få låtar som har släppts efter albumet). Det är det mörkaste albumet och så långt ifrån "Arrival" man kan komma, som rakt igenom ett popalbum, med "Dancing Queen", "Knowing me, Knowing you", "Moneyx3", "When I kissed the teacher" etc.
Den första låt som kom till efter den första skilsmässan finns på "Voulez-vous", deras disco-album ("If it wasn't for the nights").
"Super Trouper" kom efteråt och var deras näst sista album. "The winner takes it all" finns med där, men precis som med The Visitors så jag har svårt hitta en dålig låt. Förutom "Slipping through my fingers" på The Visitors - Agnetha sjöng med nån jobbig bebisröst, hon gjorde den spanska versionen mycket bättre i det avseendet.
Mest kreativa musikaliskt sett. Det är deras två mörkaste och minst kommersiella album (förutoma singlarna kanske då). "The Album" från 1977 är också ett riktigt bra album. Lite spretigt med minimusikal-låtarna, men det är inga dåliga låtar det med.ABBAs musik skiljer sig väldigt mycket från album till album. De såg sig själva mer som ett glam-rockband innan de hittade sitt pop-sound, vilket hörs på albumen "Waterloo" och "ABBA" (1974 resp. 1975). Några riktigt sköna och rockiga låtar finns med som jag brukar roa mig med att spela för hårdrockssnubbar som tappar hakan när jag berättar att det är ABBA och rodnar lätt när de sagt att de gillar låtarna
"The Visitors" var deras sista album men tyvärr så finns det ingen låt med där A&A sjunger unisont genom en hel låt, om det är det du gillar och är ute efter (förutom om du hittar Deluxe-versionen där ett gäng bonusspår finns med, låtar som antingen släpptes som enbart b-sida i.o.m. singelsläpp eller de få låtar som har släppts efter albumet). Det är det mörkaste albumet och så långt ifrån "Arrival" man kan komma, som rakt igenom ett popalbum, med "Dancing Queen", "Knowing me, Knowing you", "Moneyx3", "When I kissed the teacher" etc.
Den första låt som kom till efter den första skilsmässan finns på "Voulez-vous", deras disco-album ("If it wasn't for the nights").
"Super Trouper" kom efteråt och var deras näst sista album. "The winner takes it all" finns med där, men precis som med The Visitors så jag har svårt hitta en dålig låt. Förutom "Slipping through my fingers" på The Visitors - Agnetha sjöng med nån jobbig bebisröst, hon gjorde den spanska versionen mycket bättre i det avseendet.
Tack för ett bra svar! När du ändå håller på, kan du inte tipsa mig om var jag ska börja med Beach Boys?
Alla album från Arrival och framåt är alla egentligen riktigt bra album rakt igenom med ytterst få "mindre bra" låtar på varje platta.
Det är en kul skiva om man är på partyhumör