2014-06-03, 20:06
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara Ann
Börja bakifrån skulle jag säga! "Put on your white sombrero" släpptes 1994, "I am the city" släpptes 1993, men finns med på senare deluxe-utgåvor av tidigare album. Två helt olika låtar och kan man inte sin ABBA så tror jag det är svårt gissa sig till att det faktiskt är dem (kanske "city" man kan gissa är ABBA, bra pop-synthlåt). Men deras två sista album The Visitors och Super Trouper är deras bästa totalt sett enligt mig Mest kreativa musikaliskt sett. Det är deras två mörkaste och minst kommersiella album (förutoma singlarna kanske då). "The Album" från 1977 är också ett riktigt bra album. Lite spretigt med minimusikal-låtarna, men det är inga dåliga låtar det med.

ABBAs musik skiljer sig väldigt mycket från album till album. De såg sig själva mer som ett glam-rockband innan de hittade sitt pop-sound, vilket hörs på albumen "Waterloo" och "ABBA" (1974 resp. 1975). Några riktigt sköna och rockiga låtar finns med som jag brukar roa mig med att spela för hårdrockssnubbar som tappar hakan när jag berättar att det är ABBA och rodnar lätt när de sagt att de gillar låtarna

"The Visitors" var deras sista album men tyvärr så finns det ingen låt med där A&A sjunger unisont genom en hel låt, om det är det du gillar och är ute efter (förutom om du hittar Deluxe-versionen där ett gäng bonusspår finns med, låtar som antingen släpptes som enbart b-sida i.o.m. singelsläpp eller de få låtar som har släppts efter albumet). Det är det mörkaste albumet och så långt ifrån "Arrival" man kan komma, som rakt igenom ett popalbum, med "Dancing Queen", "Knowing me, Knowing you", "Moneyx3", "When I kissed the teacher" etc.

Den första låt som kom till efter den första skilsmässan finns på "Voulez-vous", deras disco-album ("If it wasn't for the nights").

"Super Trouper" kom efteråt och var deras näst sista album. "The winner takes it all" finns med där, men precis som med The Visitors så jag har svårt hitta en dålig låt. Förutom "Slipping through my fingers" på The Visitors - Agnetha sjöng med nån jobbig bebisröst, hon gjorde den spanska versionen mycket bättre i det avseendet.

Tack för ett bra svar! När du ändå håller på, kan du inte tipsa mig om var jag ska börja med Beach Boys?
Citera
2014-06-03, 22:16
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Tack för ett bra svar! När du ändå håller på, kan du inte tipsa mig om var jag ska börja med Beach Boys?

ABBA kan jag! Men det är så svårt säga vart man ska börja, beror alldeles på vad man gillar ur deras katalog Alla album från Arrival och framåt är alla egentligen riktigt bra album rakt igenom med ytterst få "mindre bra" låtar på varje platta.

Beach Boys - jadu det är en bra väldigt fråga! De släppte sjukt många album under 60-talet och tidigt 70-tal och ett samlingsalbum funkar ju, det finns flera olika med Beach Boys. Men vart ska du börja med själva albumen, jag vet inte om jag har något bra svar... De flesta album har några bra och några mindre bra låtar, det är mer tydligt med Beach Boys än med ABBA. ABBA var riktigt petiga och flera demos som mycket väl kunde bli nåt bra kastade Björn&Benny (de har släppt ett demomedley som avslöjar det). Men för att nämna några bra Beach Boys-album då "Today", "Summer days (and Summer nights!!)", "Pet Sounds", "Smiley Smile", "Wild honey" och "20/20".
Citera
2014-06-03, 22:30
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Beach Boys - jadu det är en bra väldigt fråga! De släppte sjukt många album under 60-talet och tidigt 70-tal och ett samlingsalbum funkar ju, det finns flera olika med Beach Boys. Men vart ska du börja med själva albumen, jag vet inte om jag har något bra svar... De flesta album har några bra och några mindre bra låtar, det är mer tydligt med Beach Boys än med ABBA. ABBA var riktigt petiga och flera demos som mycket väl kunde bli nåt bra kastade Björn&Benny (de har släppt ett demomedley som avslöjar det). Men för att nämna några bra Beach Boys-album då "Today", "Summer days (and Summer nights!!)", "Pet Sounds", "Smiley Smile", "Wild honey" och "20/20".
... och jag som trodde att du skulle nämna LP:n Beach Boys' Party!, där Barbara Ann är en av många coverlåtar!
Citera
2014-06-03, 22:38
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
ABBA kan jag! Men det är så svårt säga vart man ska börja, beror alldeles på vad man gillar ur deras katalog Alla album från Arrival och framåt är alla egentligen riktigt bra album rakt igenom med ytterst få "mindre bra" låtar på varje platta.

Har lyssnat på the Visitors idag och gillar verkligen den mörka känslan över albumet. Flera av låtarna får mig att tänka på psalmer och kyrkomusik som spelas vid högtider som skolavslutningar (tänker bl.a. på Cassandra). Högtidligt helt enkelt Brudarna har fantastiska röster.

Produktionerna är riktigt bra måste jag säga. Önskar att jag hade bättre ljud här hemma. Super Trouper är rena örongodiset. Ackordprogressionerna är också intressanta och snygga.

Citat:

Okej, tack för tipsen. Föredrar dock band som prioriterar kvalitet före kvantitet så det får bli ABBA ett tag framöver.
Citera
2014-06-03, 22:40
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
... och jag som trodde att du skulle nämna LP:n Beach Boys' Party!, där Barbara Ann är en av många coverlåtar!

Hah! Har alltid trott att Beach Boys skrev den låten. Där ser man.
Citera
2014-06-05, 13:05
Medlem
skrudiss avatar
I vart fall ska man nog undvika det tidigaste, plojiga och alltför enkla. Uppskattar man hooks, produktionsvärde och popmusik tycker jag att man bör börja vid mitten och framåt. Mycket av det som finns på samlingar har man garanterat hört.

Jag har inte vågat köpa på mig fler ABBA-album, dels pga att det fortfarande känns lite "tabu", samt dels att jag är rädd att gilla det. Fånigt, absolut. Samtidigt kan jag stå för mina guilty pleasures, men ABBA känns som något jag kopplar samman med plyschtyger, bruna och orange tapeter etc.
Citera
2014-06-05, 23:11
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia

Haha jag tänkte faktiskt göra det ett tag Det är en kul skiva om man är på partyhumör men skivan som helhet är ingen stor favorit och jag tycker inte produktionen är något som representerar Beach Boys' på ett bra sätt... Kul att de dock gav sig på Beatles där!

Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Har lyssnat på the Visitors idag och gillar verkligen den mörka känslan över albumet. Flera av låtarna får mig att tänka på psalmer och kyrkomusik som spelas vid högtider som skolavslutningar (tänker bl.a. på Cassandra). Högtidligt helt enkelt Brudarna har fantastiska röster.

Produktionerna är riktigt bra måste jag säga. Önskar att jag hade bättre ljud här hemma. Super Trouper är rena örongodiset. Ackordprogressionerna är också intressanta och snygga.

Okej, tack för tipsen. Föredrar dock band som prioriterar kvalitet före kvantitet så det får bli ABBA ett tag framöver.

Vad roligt höra! De hade vid det laget kommit rätt långt från "Mamma Mia" etc och uppskattas nog av en helt annan typ av publik än vad de tidigare albumen gör. Jag får rysningar av "Cassandra" och "I let the music speak" när jag sätter igång låtarna på full volym, två låtar som är så långt ifrån det som man vanligtvis tänker på som ABBAs sound.

Och arian som hörs i bakgrunden till "The Day before you came" (som släpptes efter Visitorsplattan men finns med på deluxe-utgåvan) är helt magisk, sjungen av Frida. Att bland så friskt i popmusik, hur ofta hör man det liksom??
http://www.youtube.com/watch?v=w5hJieBBIZ8

Beach Boys släppte 20 plattor mellan 1962-1969 så, ja..

Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
I vart fall ska man nog undvika det tidigaste, plojiga och alltför enkla. Uppskattar man hooks, produktionsvärde och popmusik tycker jag att man bör börja vid mitten och framåt. Mycket av det som finns på samlingar har man garanterat hört.

Så sant. De tidiga plattorna är mest intressant för att höra hur de testade sig fram och kan vara något när man lyssnat igenom resten. Reggae, funk (eller funk? deras snälla tolkning iaf), hårdrock.. Till slut hittade de rätt!

Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Jag har inte vågat köpa på mig fler ABBA-album, dels pga att det fortfarande känns lite "tabu", samt dels att jag är rädd att gilla det. Fånigt, absolut. Samtidigt kan jag stå för mina guilty pleasures, men ABBA känns som något jag kopplar samman med plyschtyger, bruna och orange tapeter etc.

Haha det känner jag igen. Du missar något bra, det är det enda jag kan säga

Ett lästips är boken ABBA: Let the Music Speak : an Armchair Guide to the Musical Soundscape of the Swedish Supergroup som enbart behandlar musiken och bryter ned låtarna i detalj. Har man inte respekt för ABBAs musik innan, så får man efter man läst den.

http://books.google.ie/books/about/ABBA.html?id=YoZePgAACAAJ&redir_esc=y

Jag köpte mitt ex via den officiella fancluben som håller till i Holland. Författaren rekommenderade det för européer istället för att köpa den från hans lager i Australien då fraktkostnaderna är rätt saftiga. Den fanns inte i butik här i Sverige då och jag vet faktiskt inte om den gör det nu heller.

Eller börja med en väldigt intressant artikel av Tretow om inspelningsteknikerna de använde. (Nördvarning )
http://web.archive.org/web/20080304121640/http://www.abbamail.com/feature/soundint_feb1980_instudio.htm

--
Fan vad mkt skit man fått genom åren från folk som inte kan se bortom Ring ring, Mamma Mia och deras andra lättsammare hitlåtar och vägrar inse att de låtar som inte blev singlar ofta är många gånger bättre och att deras sista album är flera mil ifrån det som började det hela. Därför värmer det lika mycket varje gång folk öppnar sig för tanken om att de faktiskt är värda ett försök att lyssna på ordentligt Även på anonyma forum som FB!
Citera
2014-06-22, 17:52
Medlem
iseereds avatar
Här är ytterligare en liten guide till ABBA:s musik.

http://www.amazon.com/Abba-Complete-Guide-Their-Music/dp/1844495051

Citera
2014-06-22, 18:00
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Arrival eller The Album.
Citera
2014-09-24, 18:47
Medlem
Barbara Anns avatar
Vad tror ni om den nya liveplattan som släpps snart? Live @ Wembley 1979
http://instagram.com/p/tVA7pqqCLh/?modal=true

"Liveplattan" som kom 1986 var ju inte mycket att jubla över, med de jobbiga trummorna som lags på i efterhand, så detta kan ju inte bli sämre i alla fall. Alla låtarna är från en och samma konsert och enligt Benny o co. så har man inte förbättrat något utan det är precis som det lät 1979! Jag vet inte om jag tror på det till 100%, Agnetha hade ju ofta problem med att sjunga rent då de spelade live. Jag ser i alla fall mycket fram emot skivan och håller tummarna för att de inte har trixat med autotune.

Senare i år släpps även Gracias por la música deluxe:
http://abbaofficial.wordpress.com/2014/09/10/gracias-por-la-musica-deluxe-edition-november-10-2014/

Alla låtarna finns ju redan släppta på ABBA Oro ("Gold") men det som är nytt här är ju alla TV-klippen och Fridas hälsning
Citera
2014-10-11, 15:46
Medlem
Barbara Anns avatar
Är så otroligt glad och nöjd att inget autotune har använts på nya liveplattan! Och vilken ᗅᗺᗷᗅ-konsert alltså, såååå bra de var...!!
Agnetha har problem som väntat lite här och där, men det är live för sjutton och man kan inte förvänta sig studiokvalitet när de studsar omkring på scen
Citera
2014-12-24, 23:08
Medlem
HerrGickhans avatar
ABBA var inte alls så populära i Sverige under den tiden då det begav sig. Det var egentligen endast bland tonårsflickor de hade en trogen skara fans. I utlandet var de nästan gudaförklarade. Det var tufft att inte gilla ABBA på 70-talet. Om man ska vara lite kritisk även så är i efterskott så var det väldigt omsorgsfullt paketerade och regisserade. Det var bra låtar, men de kändes för tidsandan väldigt överproducerade i det svenska samhälle som gällde under 70-talet. ABBA var en industri på ett helt annat sätt än någon musikartist tidigare lanserats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in