Citat:
Ursprungligen postat av
Greaser
Vilken skiva är den mest "genuina abbaskivan"? I vanliga fall så är ju de tre första skivorna de absolut bästa, är det samma här? Jag minns bara Abba från - 70 och -80 talets radiskval och har aldrig lyssnat in mig riktigt. Hitsen har jag ju redan snappat upp, men visst har dom gjort bra fillers också?
De prövade sig fram en del; på framför allt de två första albumen men delvis även på
ABBA (1975) kan man höra att de pendlar mellan försök i olika stilar: lätt folkpop, proto-disco ("Honey Honey"), nån sorts mix av latinopop och calypso ("Sitting in the Palmtree"), mera stökig glamrock ("King Kong Song") osv. Från och med Arrival är de där utflykterna borta, de har hittat sitt stilistiska revir och fortsätter utveckla det.
The Album är ett mycket starkt album tycker jag, utmärkt låtskriveri, starka arr och tjejerna sjunger väldigt bra rakt igenom. Helt klart ville de visa att de tagit ett steg till i musikaliska ambitioner - det är ett mer vuxet sound än två år tidigare, men inte mindre svängigt.