2014-06-02, 18:59
Medlem
Jag har hört att SKA Brewing och BrewDog mfl använder genmanipulerad humle i sina produkter, är det någon som kan bekräfta/dementera?

Visst har de fina produkter, men jag dricker inte genmanipulerad skit.
Citera
2014-06-02, 20:14
Medlem
WalterSullivans avatar
Dricker just nu Oppigårds Amarillo http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=oppig%C3%A5rds+amarillp&artikelId=576 129&varuNr=1442&referringUrl=%2fTemplates%2fPublic %2fPages%2fGlobalSearchPage.aspx%3fsearchquery%3do ppig%25c3%25a5rd s%2bamarillp%26id%3d1594%26epslanguage%3dsv

Riktigt intressant smak med tydlig smak av tall och apelsin, riktigt god faktiskt
Citera
2014-06-02, 21:33
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meinhoonkaun
Blev tyvärr ingen Pannepot över till mig, får ta en vända in till Köpenhamn, brukar alltid finnas någon årgång i butikerna där. 12 Bigfoot och 4 Founders blev det iallafallJag har gjort glass en gång med Timmermans Kriek, blev riktigt gott, kanske t o m bästa sättet att konsumera det ölet Stout har jag hört att andra lyckats med i glass, en inte alltför besk pale ale med ordentligt med socker i smeten kan kanske fungera...
jag reducerade ner en st eriks pale ale och youngs chocolate stout.
båda två blir väldigt beska och måste kokas på lite med en skvätt socker.
provade smeten just nu och pale alen lämnar en något maltig karaktär,
kanske hade blivit bättre med en väldigt söt ipa, för att få en rundare och fruktigare smak.

YCS tappade helt chokladen och blev mocca/kaffe istället, igår när smeten var klar så gav den en liten lagom besk eftersmak, precis som en mocca-glass ska smaka, idag när den har fått stå till sig så har denna smak helt lämnat och den är nu mycket mjukare. bättre eller sämre, vet ej.

men det är först när det är helt klart som man kan göra ett helt korrekt utlåtande.

gjorde naturligtvis min klassiker med turkisk peppar ifall ölen skulle gå helt åt helvete.
den gillar alla.
Citera
2014-06-03, 00:13
Medlem
Någon som testat Omnipollo Fatamorgana som kom till Systemet idag?
Sitter på några flaskor men har inte orkat svepa en sådan, bli ju för fan berusad om jag tar den själv.
Omnipollo gör öl som passar mig perfekt.
Citera
2014-06-03, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Någon som testat Omnipollo Fatamorgana som kom till Systemet idag?
Sitter på några flaskor men har inte orkat svepa en sådan, bli ju för fan berusad om jag tar den själv.
Omnipollo gör öl som passar mig perfekt.

Testade den i slutet av januari/början av februari då förra laddningen kom. Extremt bra.
Citera
2014-06-03, 00:38
Medlem
hesons avatar
Avsmakar en del av dagens kap. Sierra nevada Bigfoot, kan inte minnas att jag smakat den när den fortfarande haft aromhumle kvar, det var gott. Dessutom känns det som att beskan är mer smygande än på en välllagrad. Det bra är att trots att jag fyllde korgen så finns det några kvar på mitt bolag, det blir nog en vända i morgon...
Citera
2014-06-03, 00:49
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
jag reducerade ner en st eriks pale ale och youngs chocolate stout.
båda två blir väldigt beska och måste kokas på lite med en skvätt socker.
provade smeten just nu och pale alen lämnar en något maltig karaktär,
kanske hade blivit bättre med en väldigt söt ipa, för att få en rundare och fruktigare smak.

YCS tappade helt chokladen och blev mocca/kaffe istället, igår när smeten var klar så gav den en liten lagom besk eftersmak, precis som en mocca-glass ska smaka, idag när den har fått stå till sig så har denna smak helt lämnat och den är nu mycket mjukare. bättre eller sämre, vet ej.
Prova att frysdestillera före, alfasyran (det beska) verkar frysa inom ett väldigt snävt område, vet inte vilken temp, kanske -10 -15 det är ganska sent i processen. Jag gör såhär: två plastburkar (gbpack) häller öl i båda och ställer i frysen, sedan lyfter jag is till den ena och häller ölsörja till den andra varvar med ömsom kylskåp ömsom frys (för att få större iskristaller). I några dagar pågår det, hälla, lyfta frysa, hälla, lyfta, tina i kylen, fysa ochsåvidare. I vilket fall som hellst, smaka på isflagorna, är de bittra så har du hittat rätt temp, tag bort dem och du är klar.
Citera
2014-06-03, 01:04
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Prova att frysdestillera före, alfasyran (det beska) verkar frysa inom ett väldigt snävt område, vet inte vilken temp, kanske -10 -15 det är ganska sent i processen. Jag gör såhär: två plastburkar (gbpack) häller öl i båda och ställer i frysen, sedan lyfter jag is till den ena och häller ölsörja till den andra varvar med ömsom kylskåp ömsom frys (för att få större iskristaller). I några dagar pågår det, hälla, lyfta frysa, hälla, lyfta, tina i kylen, fysa ochsåvidare. I vilket fall som hellst, smaka på isflagorna, är de bittra så har du hittat rätt temp, tag bort dem och du är klar.
sambon och jag kom fram till att öl i glass gör sig bättre i sorbet, i gräddglass vill du gärna ha något med mycket smak så du får krämigheten och skarp smak. sorbet som är betydligt "lättare" har nog mer "nytta" av ölen. trots att du reducerar ölen extremt mycket så har du ändå kvar mycket vätska, och vätska gör sig aldrig bra i gräddglass då det skapar iskristaller i glassen.

det är svårt, tycker i alla fall jag, att få till riktigt bra konsistens på glass när man bara använder få och naturliga råvaror, visst kan man hjälpa fram smaker med en massa jox, men då försvinner tjusningen med att göra egen glass.

de hade i alla fall gjort lambic-sorbet på hennes förra jobb, funkade kanon.
Citera
2014-06-03, 09:42
Medlem
Feadogs avatar
Nils Oscars Belgo Pale Ale var tyvärr en besvikelse. Vad jag redan innan misstänkte skulle vara en mycket beskedlig humling visade sig stämma. Den smakar som en väldikt medioker saison med bara en liten modifikation som knappt var kännbar. Humlen var så subtil att jag oftast inte kunde känna nån APA-karaktär alls, oftast kändes det som kontinental pilsnerhumling, fast svagare. Tam och helt anonym i smaken också.

Synd då konceptet är mycket lovande. Nils Oscars var den första brett kommersiellt tillgängliga amerikanskhumlade belgojästa alen jag har sett här omkring. Synd att de ska vara så förbannat fega, som många andra svenska mikrobryggerier. Vadfan, ölmarknaden är väl så pass mogen och utvecklad i Sverige nu så att man kan våga ta ut svängarna ordentligt? Alla riktiga smakbomber från USA, Danmark, Belgien, etc. säljer ju som smör! Varför tror nästan alla svenska småbryggerier att de kommer få svårt att sälja sin öl om den smakar lite mer än mediokert?
Citera
2014-06-03, 10:17
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Nils Oscars Belgo Pale Ale var tyvärr en besvikelse. Vad jag redan innan misstänkte skulle vara en mycket beskedlig humling visade sig stämma. Den smakar som en väldikt medioker saison med bara en liten modifikation som knappt var kännbar. Humlen var så subtil att jag oftast inte kunde känna nån APA-karaktär alls, oftast kändes det som kontinental pilsnerhumling, fast svagare. Tam och helt anonym i smaken också.

Synd då konceptet är mycket lovande. Nils Oscars var den första brett kommersiellt tillgängliga amerikanskhumlade belgojästa alen jag har sett här omkring. Synd att de ska vara så förbannat fega, som många andra svenska mikrobryggerier. Vadfan, ölmarknaden är väl så pass mogen och utvecklad i Sverige nu så att man kan våga ta ut svängarna ordentligt? Alla riktiga smakbomber från USA, Danmark, Belgien, etc. säljer ju som smör! Varför tror nästan alla svenska småbryggerier att de kommer få svårt att sälja sin öl om den smakar lite mer än mediokert?
kan bara hålla med, tunga namn som t.ex. NO och oppigårds som gör bra stabila grejer borde väl kunna göra något lite mer skoj, testa vet ja, marknaden verkligen skriker efter spännande grejer.
Citera
2014-06-03, 12:11
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
kan bara hålla med, tunga namn som t.ex. NO och oppigårds som gör bra stabila grejer borde väl kunna göra något lite mer skoj, testa vet ja, marknaden verkligen skriker efter spännande grejer.

Jag vet inte om de är rädda för att få en stämpel av folk att de släpper öl som smakar skumt eller nått. Jag vet att t.ex. Slottskällan inte vill ta ut svängarna för att de måste kunna sälja sin öl, och uppenbarligen resonerar de flesta så. Sen släpper de in flygande bryggare som Mohawk som ibland gör lite mer komplicerade grejer, men de vågar inte släppa något riktigt kul under eget namn. Hoppas att det snart kan komma något bryggeri som nästan enbart gör riktigt spännande öl. Annars får man väl snart se till att starta ett sådant själv!
Citera
2014-06-03, 12:38
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag vet inte om de är rädda för att få en stämpel av folk att de släpper öl som smakar skumt eller nått. Jag vet att t.ex. Slottskällan inte vill ta ut svängarna för att de måste kunna sälja sin öl, och uppenbarligen resonerar de flesta så. Sen släpper de in flygande bryggare som Mohawk som ibland gör lite mer komplicerade grejer, men de vågar inte släppa något riktigt kul under eget namn. Hoppas att det snart kan komma något bryggeri som nästan enbart gör riktigt spännande öl. Annars får man väl snart se till att starta ett sådant själv!
mohawk gör ju inte direkt spännande grejer heller.

vi behöver en svensk mikkeller, visst, nu kommer folk säga omnipollo, men nej.
inte heller dom är speciellt spännande och mycket av deras grejer hypas något enormt.
hypnopompan på cognafat var på gränsen till dålig.

närke må hända, men deras grejer går ju knappt att få tag på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in