Citat:
Ursprungligen postat av
Jimbo
Fick detta skickat till mig för en stund sen:
Sanningshalten låter jag vara osagd.
Jag har dock diskuterat hela företeelsen med Bedrocan på recept med en juristvän och först var han väldigt tveksam till att man skulle kunna dra hem detta,,men efter att vi tillsammans gått igenom lite info, så var det hans bestämda uppfattning att
1. utländsk medborgare på genomresa genom Sverige - No problemo
Hans mer tveksamma uppfattning var att
2. Svensk medborgare på inresa till Sverige - möjlig problemo.
Lagen ger visserligen rätt att ta hem det per definition, men han menade att det med all säkerhet skulle uppstå situationer med rättsväsendet och tull som gjorde det hela omöjligt. Främst trodde han att medicinen skulle bli omhändertagen i väntan på utredning (som för norrmännen), men att de under tiden skulle förstöra medicinen med hänvisning till en rad jävligt krångliga regler för hur tullen ska hantera beslagtagen narkotika.
Om han tyckte vi skulle försöka? Absolut. Allt vi har att förlora är kostnaden för medicinen. Inget annat. Förutsatt att alla papper är i ordning och framförallt - att du har ett giltigt recept. Annars sitter du i en överfull latrin.
Intressant, även om sanningshalten går att diskutera.
Tänk på merkostnaderna, resekostnader, eventuell flygbiljett. boende och så vidare.
Har kollat lite på det här själv, och har du tur kanske det kan gå att få fram Bedrocan på samma dag.
Om inte, har du boendekostander för flera dagar att räkna med, samt ombokningar av biljetter och så vidare. (självklar info för en del, men inte alla)...
Vill bara förtydliga detta.
Och den som kommer göra en egen medicinresa. tänk också på det här.
Du bör sedan tidigare vara ostraffad.
Ej heller ha tidigare domar på dig, som kan belasta dig om du hamnar i rätten angående just Medicinsk Cannabis.
Även om du tycker att du gör det enda rätta, så ser inte lagen på det så.
Inte heller tullare eller poliser.
De vill inget hellre än att komma åt detta.
Med detta sagt...
Tänk över det noggrant.
Ha allt i ordning, inte minst dig själv.
Var föreberedd.
Keep on Fightin yao!