2014-06-01, 15:45
Medlem
Wajis avatar
Vore intressant och höra om han tillhör någon grupp som tar på sig detta. Känns inte så konstigt att högern växer i Frankrike
Citera
2014-06-01, 16:08
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubakrisen
Aftonbladet skriver åtminstone ut med hans namn... Expressen tigger ju såklart, man skriver bara att en 29-årig man gripen.

Hade det varit en högerextrem så hade det stått på löpsedlarna att det var en nazist

Det var lite anmärkningsvärt. Jag hade nog tippat på att Aftonbladet skulle fortsätta skriva att det var en fransman som var misstänkt och hoppats på att alla trodde att han hette Pierre Baguette.

Han blev tagen i Marseille. Ska bli intressant att se vad han har för kopplingar där.
Citera
2014-06-01, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Tja, de har ju ganska gemensam sak: Båda dyrkar en gammal död farbror, hatar judar på oklara grunder och har en skev föråldrad kvinnosyn.
Tycker alltid det är roande när det ena av dessa båda läger ska ondgöra sig över det andra.

Det är väl kanske mera så att den ena gruppen inte vill beskyllas för vad den andra gör.

Nazister har väl inte varit ett reellt hot för någon sedan kriget, det är ju mest en massa förvirrade ungdomar numera.

Islamister och vänsterextremister däremot har och fortsätter att vara ett hot mot alla demokratier.
Citera
2014-06-01, 20:15
Medlem
Balkan-Kings avatar
Hade de været en af Bashar Al-Asads støttere som var GM, vil svensk mainstream gå i selvsving af glæde; da Asad er islamisternes hovedfjende i Syrien og enhver fugl på grenen vet hvem den svenske regering støtter med pengemidler.
Citera
2014-06-01, 21:30
Medlem
GM sannolikt från ISIS ( = ISIL ):

Citat:
Police found Mr Nemmouche had in his possession a Kalashnikov rifle and a handgun believed to have been used in the attack, the Paris prosecutor told a news conference on Sunday.

With the weapons was a white sheet emblazoned with the name of the Islamic State of Iraq and the Levant, a jihadist group fighting in Syria, according to Mr Molins.
http://www.bbc.com/news/world-europe-27654505

Terroristerna i ISIS beskrivs ofta med det förskönande epitetet "rebellgrupp" i svensk media. Det är till ISIS som de flesta "svenska" jihadister som begett sig ned till Syrien har anslutit.
Citera
2014-06-01, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
GM sannolikt från ISIS ( = ISIL ):

http://www.bbc.com/news/world-europe-27654505

Terroristerna i ISIS beskrivs ofta med det förskönande epitetet "rebellgrupp" i svensk media. Det är till ISIS som de flesta "svenska" jihadister som begett sig ned till Syrien har anslutit.

Jag måste säga att jag förstår inte syftet med attacken.
Citera
2014-06-01, 23:53
Medlem
Fransman? Jo, tjena. Från Algeriet snarare.
Citera
2014-06-02, 00:13
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Jag måste säga att jag förstår inte syftet med attacken.

Det gör inte jag heller. Det finns ju faktiskt religiösa galningar av alla sorter (2% kristna/judar, 98% muslimer)! Och 0% nazister. Nej, jag är inte nazist, stöder inte t.ex SvP.. Churchill/Eisenhower var hjältar, Hitler hade judiskt påbrå, saknade en testikel etc, var komplett galen och hade ingen som helst koll på militär strategi. Sådär, nu har vi klarat av det?!?!?

Men det finns "loners" som agerar självständigt. Som senast Elliot Rodgers i Isla Vista, och många, många andra. Och jag gissar att attacken i Bryssel var ett verk av en ensam galning - ingen jihad-organisation verkar vilja ta åt sig "äran"..

Nej, jag är inte "apologetiker" - Islam måste förgöras. Men den här dåren agerade tydligen ensam, och var inte särskilt skicklig - fångades med vapen, förklädnad etc, på en buss till Amsterdam.
Citera
2014-06-02, 00:17
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Fransman? Jo, tjena. Från Algeriet snarare.

Du får nog läsa på lite, om Frankrikes tidigare relationer med bl.a. Algeriet.. Jag orkar inte googla åt dig, det får du göra själv. Det är intressant läsning!
Citera
2014-06-02, 06:03
Medlem
Jag läste lite mer i flamländska tidningar om det hela.

De nämnde problemet med islamister som återvände efter att ha krigat i Syrien. Statssäkerheten sa att flera tog med sig kriget till Europa, att de fick specifik träning för det på plats och ser det som ett stort hot. Dessutom nämnde de att det finns hundratals Al Qaeda-medlemmar som kan röra sig fritt i Europa.

Flera politiker i Belgien vill göra mer åt det här problemet nu. Två stycken är ministrar och var i närheten när det hände. Jag tror att den ena ministern såg kropparna dessutom och räknas som vittne. Intressant är att de inte var så engagerade i frågan innan.

Sedan finns flera kommuner (även med vänsterstyre) som har bett om förstärkning ganska länge, ibland flera år. Borgmästaren De Wever i Antwerpen (som med sitt parti NVA fick 33% av rösterna i riksdagsvalet förra veckan) har tillochmed bett armén om hjälp. Han har tydligen försökt det i flera månader utan framgång.

Så nämner de också att flera judiska ställen i Antwerpen redan får konstant bevakning av poliser med automatvapen. Anledningen är att det redan har hänt flera attentat. Han la till att många politiska motståndare sa att han bara spred skräck men att det som han varnade för tyvärr hade inträffat nu.

En annan artikel la till att Belgiens statsminister ville ha ett större europeiskt samarbete för att bekämpa sådant. Och Frankrikes president sa att han skulle "trappa upp kampen". De skrev att det dessutom fanns antydningar om ett planerat attentat på Wilders i Nederländerna också. Två stycken som också var tillbaka från Syrien blev nämligen arresterade.
Citera
2014-06-02, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
Du får nog läsa på lite, om Frankrikes tidigare relationer med bl.a. Algeriet.. Jag orkar inte googla åt dig, det får du göra själv. Det är intressant läsning!

Tack, jag känner till kolonisationen av Afrika och i synnerhet Frankrikes. Men det gör inte alla nordväst afrikaner till fransmän per automatik. Ett medborgarskap som är förvärvat pga kolonisationen? Varför tror du att nationalistiska högervindar blåser starkare än någonsin i Frankrike?
Citera
2014-06-02, 09:53
Medlem
SvenAhlbins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Ser ut som man gripit rätt person:

http://www.haaretz.com/news/world/1.596461

Den misstänkte GM radikaliserades troligen under en fängelsevistelse 2012.
Även Mohammed Merah anses ha radikaliserat under sin tid i fängelset. Han satt i fängelse 2007 och 2009, men även en kortare tid i början av 2012.

Bara en idiot kan tro på detta, skulle gärningsmannen en vecka efter de påstådda morden åkt omkring med samma vapen och keps på sig.

Snacka om patsy och planterade bevis och en ny Lee Harvey Owald
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in