2014-05-30, 16:41
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJohnsson50
Hej,

nu är jag även intresserad av att veta deras exakta ränta eller formeln dom använder för att beräkna räntan på longa positioner i mini futures. Är även intresserad av vad dom har för avgifter på deras OEC. Tycker det är dåligt med exaktare info angående det här.

Dokumentet säger 6,5% ränta, har även sett en annan där det står 5%. Datum ser jag inte på något av dokumenten heller.

Exakta beräkningar finns det till exempel i den PDF som jag länkade till tidigare. Räntan är oftast STIBOR för de instrument med svenska värdepapper som underliggande eller EURIBOR för ex. DAX + tillägg på 2,5%. Procentsatserna står angivna i respektive prospekt vid rubriken "Initial/maximum funding spread" samt vilket procentuellt tillägg som gäller närvarande står i de allmänna villkoren som ska finnas på RBS hemsida. Kontakta RBS om du inte finner dem eller om du har ytterligare frågor om hur de som emittent beslutar om själva räntepåslaget.

När det gäller open end-certifikaten så är det istället en administrativ avgift, se emittentens hemsida för mer information, samt givetvis spreaden som man bör tänka på.

/ Dan, Avanza
2014-05-30, 17:50
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
Jopps, de ställer resultatkraven utefter de heltidsveckor du studerat med stöd även om du studerar mer än heltid.

Gött, då borde det går rätt lätt för dem att fatta ett beslut.
2014-05-31, 12:12
Medlem
Jag har aldrig handlat med aktier förut men har öppnat ett ISK hos Avanza och försöker ta till mig så mycket info som möjligt.

Jag tänker lägga 5000 kr på aktier för att komma igång. Eftersom jag inte har nån erfarenhet eller någon att bolla med undrar jag va ni tycker om att lägga pengarna på någon eller några av dessa:

Tele2, Betsson, Elekta, Volvo, Getinge, Lundin petroleum, ABB, Avega, Axis och Rottneros.

Målet är att lära sig mer och förhoppningsvis gå lite plus.
2014-05-31, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkatos
Jag har aldrig handlat med aktier förut men har öppnat ett ISK hos Avanza och försöker ta till mig så mycket info som möjligt.

Jag tänker lägga 5000 kr på aktier för att komma igång. Eftersom jag inte har nån erfarenhet eller någon att bolla med undrar jag va ni tycker om att lägga pengarna på någon eller några av dessa:

Tele2, Betsson, Elekta, Volvo, Getinge, Lundin petroleum, ABB, Avega, Axis och Rottneros.

Målet är att lära sig mer och förhoppningsvis gå lite plus.

Kommer du att lägga 5000kr sedan i månaden eller hur ofta kommer köpen att ske?
Kommer du att noggrant analysera bolagen och läsa årsredovisningarna?
Osv osv är viktiga frågor..

Själv började jag med Investmentbolag som en grund och har sedan byggt på med enskilda bolag..
2014-05-31, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaffis_hence
Kommer du att lägga 5000kr sedan i månaden eller hur ofta kommer köpen att ske?
Kommer du att noggrant analysera bolagen och läsa årsredovisningarna?

Jag kommer att lägga ca 5000 kr i månaden.
Jag kommer analysera bolagen och följa dom så gott jag kan. Men jag är som sagt helt oerfaren.
2014-05-31, 12:45
Medlem
CSN 40 veckor undantag

Är 40 år och har sökt "efter 40 år och med särskilda skäl kan då ytterligare 40 veckor". Har redan använt mina CSN veckor tidigare i livet, från... 94 till 99 eller nåt sånt. Bara bidragsdelen för övrigt, jag trodde faktiskt naivt man då kunde få lånedelen nu, men icke. Hursomhelst, tänker inte gå in på varför men jag har aldrig varit i arbete, i hela livet. Har nu blivit antagen till (ettårig) journalistlinjen i Skurup, och jag kan faktiskt inte större skäl att få de där 40 veckorna, har försökt få jobb i ett år men t.o.m. Arbetsförmedlingen erkänner det är hopplöst, det massivt stora hålet på erfarenhet, och ofullbordad examen, gör att jag inte ens skulle få jobb om det bara fanns en till sökande. Så jag har fått papper från AF att studier är ett bra alternativ till att närma sig arbetsmarknaden, har skickat in det till CSN. Alternativet till studier är socialbidrag, Fas 3 osv.

Men jag börjar bli nervös, har nu hört det är få som får de där 40 veckorna. Samtidigt vill jag ha besked snarast, det är en lång flytt från Värmland till Skåne, jag ska hitta boende osv. Egentligen borde jag bara kunna räkna med att få det, allt annat vore dumt för även samhället. Borde jag kunna räkna med att få det? Någon här som fått det? Och vad kan man tro väntetiden blir? Var två veckor sen jag skickade in.
2014-05-31, 17:24
Medlem
Jag tänker omplacera mina besparingar.
Kommer att få skatta cirka 50k i vinst på mina fonder då jag säljer dom.

Borde jag satsa 50k i högrisk aktier och hoppas på att det går bra.
Men även om dom skulle gå i botten så kan jag kvitta förlusten mot vinsten på deklarationen ?

Förklara gärna för en som inte är så insatt om jag tänker som en idiot eller om det faktiskt inte vore så dumt.
2014-05-31, 18:47
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m20b25
Jag tänker omplacera mina besparingar.
Kommer att få skatta cirka 50k i vinst på mina fonder då jag säljer dom.

Borde jag satsa 50k i högrisk aktier och hoppas på att det går bra.
Men även om dom skulle gå i botten så kan jag kvitta förlusten mot vinsten på deklarationen ?

Förklara gärna för en som inte är så insatt om jag tänker som en idiot eller om det faktiskt inte vore så dumt.
Du tänker som en idiot.
2014-06-01, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Du tänker som en idiot.

Det gör jag säkert. Kan du förklara varför det inte skulle fungera i praktiken ?
2014-06-01, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m20b25
Det gör jag säkert. Kan du förklara varför det inte skulle fungera i praktiken ?

För att du inte får tillbaka 100% av en förlust. Om du har en förlust på 10 000 kr och kan kvitta mot vinster så är den förlusten värd 30%.
2014-06-01, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88income88
För att du inte får tillbaka 100% av en förlust. Om du har en förlust på 10 000 kr och kan kvitta mot vinster så är den förlusten värd 30%.

Okej. Tackar för svaret
2014-06-01, 18:09
Medlem
Hej,

Ska läsa en sommarkurs som börjar i juni, men kan fortfarande inte skicka iväg någon ansökan om studiemedel. Borde man börja bli orolig, eller kommer man få möjlighet att göra det snart?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in