2014-05-29, 17:20
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Okej, det var det jag ville veta. Är nämligen lite orolig för att få chockräkningar hem från CSN och undrade hur lätt det är att få det upplagt så att man betalar en mindre summa varje månad istället. Tack.
Det är inga stora summor vi pratar om. Jag är skyldig ~300k och om jag minns rätt ska jag betala motsvarande ungefär 1k/månaden (jag betalar mer än det av eget val).
2014-05-29, 18:24
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Det är inga stora summor vi pratar om. Jag är skyldig ~300k och om jag minns rätt ska jag betala motsvarande ungefär 1k/månaden (jag betalar mer än det av eget val).

Gött. Jag kommer bara vara skyldig 150k för min fil. kand. så det är ingen stor summa vi snackar om. Då känns det bättre.
2014-05-29, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
Om jag sökt studiemedel för 60 poäng det senaste året, och inte tagit de 75% för att få förnyat, blir jag direkt återbetalningsskyldig i höst? Planen är att inte ta något studiemedel i höst så det gör mig inget att jag inte kan söka nytt direkt, men att få krav på inbetalning skulle vara segt. Baseras summan isåfall på hur många poäng jag är ifrån de 75% som krävs?

Bump.
2014-05-29, 20:18
Avslutad
Citat:
Bump.

Om jag sökt studiemedel för 60 poäng det senaste året, och inte tagit de 75% för att få förnyat, blir jag direkt återbetalningsskyldig i höst? Planen är att inte ta något studiemedel i höst så det gör mig inget att jag inte kan söka nytt direkt, men att få krav på inbetalning skulle vara segt. Baseras summan isåfall på hur många poäng jag är ifrån de 75% som krävs?

Nej, om du inte redan ÄR återbetalningsskyldig sedan tidigare .
När du väl betalar beror beloppet vanligtvis på skuldens storlek i relation till maximala antal betalningsår.
Som jag förstått det kommer du bli återbetalningsskyldig (om du inte redan var det) efter årsskiftet.
Du blir alltså återbetalningsskyldig 2015. Sedan kanske du blir beviljad studiemedel och får då nedsättning pga. studier och slipper betala för de kvartal du har studiemedel.
2014-05-30, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
Nej, om du inte redan ÄR återbetalningsskyldig sedan tidigare .
När du väl betalar beror beloppet vanligtvis på skuldens storlek i relation till maximala antal betalningsår.
Som jag förstått det kommer du bli återbetalningsskyldig (om du inte redan var det) efter årsskiftet.
Du blir alltså återbetalningsskyldig 2015. Sedan kanske du blir beviljad studiemedel och får då nedsättning pga. studier och slipper betala för de kvartal du har studiemedel.

Att jag inte klarat kravet för fortsatt studiemedel gör alltså att återbetalning av den totala skulden (inklusive tidigare perioder med studiemedel) kickar in, oavsett om jag fortsätter ta högskolepoäng under hösten?

Så om jag klarar 37.5p det här året, söker nytt studiemedel i höst, får avslag men sen beviljas så fort jag klarat 7.5 till, så kommer jag ändå få återbetalningskrav 2015?
2014-05-30, 04:46
Medlem
Baronblods avatar
Behöver kort och gott plugga upp 1.5 hp. Vilket är det smidigaste sättet att göra det på? Att söka en vanlig 7.5-kurs på distans med något ämne man redan är relativt kunnig eller i alla fall intresserad av för att göra det så lätt för sig som möjligt?

Orkar inte börja på ett program och riskera att alla tentor ligger först i januari, och därför vill jag lösa det här innan jag väljer att hoppa på mina "huvudstudier".
2014-05-30, 08:56
Avslutad
Citat:
Att jag inte klarat kravet för fortsatt studiemedel gör alltså att återbetalning av den totala skulden (inklusive tidigare perioder med studiemedel) kickar in, oavsett om jag fortsätter ta högskolepoäng under hösten?

Så om jag klarar 37.5p det här året, söker nytt studiemedel i höst, får avslag men sen beviljas så fort jag klarat 7.5 till, så kommer jag ändå få återbetalningskrav 2015?

Har du inte stöd alls godkänt under perioden 1 juli-31 december kommer du bli återbetalningsskyldig årsskiftet 2015. Att du studerar, men då utan studiemedel, spelar ingen roll.
Får du studiemedel under någon del av ht2014, så blir du inte återbetalningsskyldig 2015,
2014-05-30, 09:33
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJohnsson50
Okej, då förstår jag lite mer.

Hur tar RBS ut ränta på sina mini futures? När jag köpte en mini future på Majs för någon månad sedan så var enda avgifterna spread + kommission från Avanza.

Hävstången är alltså inte konstant utan är egentligen typ "margin"? Alltså att om hävstång är 2 betyder det att jag har dubbel köpkraft, lånar 100% av det jag har och köper för det jag har och det jag lånat?

Hej,

Du har fattat hävstången korrekt. Själva räntan är inbyggd i instrumentet kan man säga. För en Mini Long så betalar du indirekt räntekostnaden genom att räntan läggs till finansieringsnivån (alltså det du lånar). För en Mini short fungerar det istället så att ränteintäkten läggs till din kapitalinsats.

RBS har ett mycket bra dokument med tydliga beräkningar för hur både hävstången samt räntan beräknas. Läs gärna mer:

http://markets.rbsbank.se/MediaLibrary/Document/Brochure/Mini%20Futures_BT_%20Sweden_Final.pdf

/ Dan, Avanza
2014-05-30, 12:37
Medlem
Darkmushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkmush
Säg att en aktie avslutade dagen på kurs 10,0 kr.

Säg att det innan öppning dagen efter ligger en KÖP order på 10,0 och en SÄLJ order på 9,5 (inget annat uppe). Vilken kurs görs affären på när börsen öppnar?

Ställer frågan återigen då jag inte riktigt fick något svar.
2014-05-30, 12:46
Medlem
CarlJohnsson50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,

Du har fattat hävstången korrekt. Själva räntan är inbyggd i instrumentet kan man säga. För en Mini Long så betalar du indirekt räntekostnaden genom att räntan läggs till finansieringsnivån (alltså det du lånar). För en Mini short fungerar det istället så att ränteintäkten läggs till din kapitalinsats.

RBS har ett mycket bra dokument med tydliga beräkningar för hur både hävstången samt räntan beräknas. Läs gärna mer:

http://markets.rbsbank.se/MediaLibrary/Document/Brochure/Mini%20Futures_BT_%20Sweden_Final.pdf

/ Dan, Avanza
Hej,

nu är jag även intresserad av att veta deras exakta ränta eller formeln dom använder för att beräkna räntan på longa positioner i mini futures. Är även intresserad av vad dom har för avgifter på deras OEC. Tycker det är dåligt med exaktare info angående det här.

Dokumentet säger 6,5% ränta, har även sett en annan där det står 5%. Datum ser jag inte på något av dokumenten heller.
2014-05-30, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJohnsson50
Hej,

nu är jag även intresserad av att veta deras exakta ränta eller formeln dom använder för att beräkna räntan på longa positioner i mini futures. Är även intresserad av vad dom har för avgifter på deras OEC. Tycker det är dåligt med exaktare info angående det här.

Dokumentet säger 6,5% ränta, har även sett en annan där det står 5%. Datum ser jag inte på något av dokumenten heller.

Varför hör du inte av dig till utgivaren av instrumenten istället?
2014-05-30, 14:06
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkmush
Ställer frågan återigen då jag inte riktigt fick något svar.

Hej!

Ber om ursäkt om vi missade din fråga. Om det ligger order redan innan börsöppning kommer de hamna i öppningscallen, det vill säga att köp- och säljorder samlas ihop och matchas till ett jämviktspris. Det är även det pris som aktien kommer att få som startkurs för dagen.

Man får aldrig ett sämre pris än vad man angett i ordern, men däremot kan man få ett bättre pris. Om man har lagt en köporder på ett visst pris och jämviktspriset blir lägre kommer ordern gå igenom, men inte vid omvänd situation, det vill säga om jämviktspriset blir högre än köpordern. Vid säljorder blir det tvärtom.

Köprioriteringen i callen fungerar på följande sätt:

1.Pris (Högsta respektive lägsta bud)
2.Internt mellan samma mäklare (AVA | AVA).
3.Ordrar lagda innan callen på jämviktspriset efter tid.
4.Lottning mellan orders lagda i callen på jämviktspriset.

Om det bara finns två order i orderdjupet vid börsens öppning, vilket du nämner i ditt exempel, kommer den order som lades först att bestämma priset.

/Hanna, Avanza

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in