2014-05-28, 21:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Jag såg precis att CSN prövade resultatet för hela perioden man hade studiemedel innan, även om man sökte till en sommartermin. Jag har tidigare haft studiemedel från augusti 2013-juni 2014 och har nu sökt för en sommarkurs men i höstas läste jag på 250%. Min skola kommer troligtvis inte hinna rapportera in resultaten från denna terminen innan dess att kursen börjar, men kan mina extrapoäng som tagits under perioden ändå göra mig behörig?

Jopps, de ställer resultatkraven utefter de heltidsveckor du studerat med stöd även om du studerar mer än heltid.
2014-05-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleballe22
Tack!

Men hur ser man på denna fond som AMF har, småbolag är ju kända för att gå bra men ofta har dem hög förvatlningsavgift men AMF har bara 0,60 och prestrerar ganska exakt som alla andra småbolag..

AMF Aktiefond Småbolag

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2801/amf-aktiefond-smabolag

Kanske är ngt?

0,6% är bra. Det är bara en fond som har lägre avgift hos Avanza inom den kategorin.
Men stirra dig inte blind enbart på avgifter, se även till hur fonden har gått historiskt.
Vilken fond som du ska välja är svårt att säga det är något som du måste bestämma själv.
Du får prova dig fram. Du ska inte gifta dig med dina fonder, om du inte är nöjd med utvecklingen ska du inte tveka att sälja och prova något annat.
2014-05-29, 00:08
Medlem
Jag är 20 år och ska påbörja tredje och sista året på min gymnasieutbildning efter sommaren och får då inget studiebidrag(right?) utan måste söka studiemedel. Jag har därför några frågor jag hoppas någon kan besvara.

Är studiemedel bidrag(som studiebidrag) eller är det lån?
Kan man ansöka om studiemedel fastän man fortfarande studerar på gymnasiet?

mvh Peter =)
2014-05-29, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pedrojaja
Jag är 20 år och ska påbörja tredje och sista året på min gymnasieutbildning efter sommaren och får då inget studiebidrag(right?) utan måste söka studiemedel. Jag har därför några frågor jag hoppas någon kan besvara.

Är studiemedel bidrag(som studiebidrag) eller är det lån?
Kan man ansöka om studiemedel fastän man fortfarande studerar på gymnasiet?

mvh Peter =)
http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel
2014-05-29, 03:40
Medlem
Niqos avatar
I stället för att skapa en ny tråd så tänkte jag fråga här, det har ju ändå med CSN att göra. Kanske detta passar bättre i ''Flytta hemifrån- tråden'', men jag chansar att fråga här! Ja, jag har sökt men inte riktigt hittat svar på min fråga.

Så, jag tar studenten om ca 3 veckor. Jag tänkte börja plugga på distans och ta lån sedan flytta hemifrån, för att det helt enkelt inte fungerar att bo hemma och jag är ju ändå 20 år nu så det känns som om det är dags att stå på egna ben.

Men jag förstår inte riktigt hur det fungerar med att flytta hemifrån och ha CSN som inkomst. Nu kanske jag låter som en idiot men vad händer sen när jag slutar studera? Eller på sommaren, som jag förstått det så får man inte studiebidrag osv på sommaren, eller? Så hur ska jag ha råd att betala hyran och alla räkningar? Man borde ju kunna sommarjobba och kanske söka jobb eller nått och arbeta under tiden men om man inte skulle hitta något arbete?
2014-05-29, 06:03
Medlem
noodlesalads avatar
Hej, har suttit och funderat på denna fråga ett tag nu och tänkte se om någon här kanske kan hjälpa med svaret innan jag frågar CSN.

-Jag fick CSN på heltid VT13 men klarade endast 50% av poängen
-Under HT13 klarade jag 7.5hp till vilket gjorde att jag passerade 75% gränsen men jag ansökte inte om studiemedel då.

-Jag klarade fler poäng under HT13 (men ansökte först om studiemedel igen i början på VT14). Jag ansökte om att få CSN retroaktivt för HT13 men fick avslag och i det beslutet så stod det att jag kunde få CSN endast från v.50 framåt.

-Jag ansökte då om (och fick) CSN för v.50-v.03 HT13 och för hela VT14 (v.04-23), så sammanlagt 26 veckor. Beslutet togs i februari 2014.

Min fråga är då: hur många poäng behöver jag ha klarat för att få fortsatt studiemedel?
Är det 26v.*1.5hp *0.75 = 29.25hp. I sådana fall, räknar dem antalet poäng som har registrerats sedan v.50? Dvs, att det inte spelar roll att jag ansökte om studiemedel i februari utan de tittar på om man har tagit tillräckligt med poäng under perioden från v.50 HT13 till v.23 VT14 (dvs 29.25hp).

Sedan v.50 så har jag klarat 37,5hp och kommer möjligtvis ta 7.5hp till snart så jag tänker att jag redan borde ha passerat gränsen. Det verkar logiskt men är ändå osäker så är väldigt tacksam för svar.
2014-05-29, 11:01
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noodlesalad
Hej, har suttit och funderat på denna fråga ett tag nu och tänkte se om någon här kanske kan hjälpa med svaret innan jag frågar CSN.

-Jag fick CSN på heltid VT13 men klarade endast 50% av poängen
-Under HT13 klarade jag 7.5hp till vilket gjorde att jag passerade 75% gränsen men jag ansökte inte om studiemedel då.

-Jag klarade fler poäng under HT13 (men ansökte först om studiemedel igen i början på VT14). Jag ansökte om att få CSN retroaktivt för HT13 men fick avslag och i det beslutet så stod det att jag kunde få CSN endast från v.50 framåt.

-Jag ansökte då om (och fick) CSN för v.50-v.03 HT13 och för hela VT14 (v.04-23), så sammanlagt 26 veckor. Beslutet togs i februari 2014.

Min fråga är då: hur många poäng behöver jag ha klarat för att få fortsatt studiemedel?
Är det 26v.*1.5hp *0.75 = 29.25hp. I sådana fall, räknar dem antalet poäng som har registrerats sedan v.50? Dvs, att det inte spelar roll att jag ansökte om studiemedel i februari utan de tittar på om man har tagit tillräckligt med poäng under perioden från v.50 HT13 till v.23 VT14 (dvs 29.25hp).

Sedan v.50 så har jag klarat 37,5hp och kommer möjligtvis ta 7.5hp till snart så jag tänker att jag redan borde ha passerat gränsen. Det verkar logiskt men är ändå osäker så är väldigt tacksam för svar.
Undrar det samma, CSN är inte helt glasklara på detta. Enligt från vad jag har hört är att CSN ska enbart testa 75% av de studiepoäng du fått pengar för. 29.25HP ska då vara din gräns.
2014-05-29, 13:15
Medlem
Om man studerar på distans via ett utländskt universitet och bor i Sverige, kommer man då få det studiebidrag som gäller för det aktuella landet eller det som gäller för studier i Sverige?. Jag menar, många länder som kan plugga i ger mindre CSN-bidrag än det som gäller i Sverige, så man vill ju inte ha mindre när man ändå fortfarande bor i Sverige..
2014-05-29, 14:18
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
(FB) CSN och studiemedel

Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
En fråga, som kanske är lite svår att svara på, men here it goes:
Jag är relativt snart klar med en fil. kand. och står därefter i valet att läsa en master eller inte. Om jag inte läser en master har jag ca 150 000 kronor i studieskulder till CSN, som kommer börja krävas tillbaka inom ett år. Hur svårt är det att få en avbetalningsplan (där man betalar en mindre summa varje månad) upplagd med CSN om man hör av sig till CSN i tid? Hur fungerar det?

CSN borde väl vara ganska medgörliga om man bara hör av sig i tid och inte struntar i det?

Bump.
2014-05-29, 14:30
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
En fråga, som kanske är lite svår att svara på, men here it goes:
Jag är relativt snart klar med en fil. kand. och står därefter i valet att läsa en master eller inte. Om jag inte läser en master har jag ca 150 000 kronor i studieskulder till CSN, som kommer börja krävas tillbaka inom ett år. Hur svårt är det att få en avbetalningsplan (där man betalar en mindre summa varje månad) upplagd med CSN om man hör av sig till CSN i tid? Hur fungerar det?

CSN borde väl vara ganska medgörliga om man bara hör av sig i tid och inte struntar i det?
Jag är lite osäker på vad du frågor, men: Du får automatiskt en avbetalningsplan, som standard en gång i kvartalet men du kan ändra till månadsvis om du vill det. Har du svårt att betala (t.ex. du hittar inget jobb) så kan du ansöka om nedsatt belopp, vilket är ganska lätt att få om du har en kass inkomst.
2014-05-29, 14:57
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Jag är lite osäker på vad du frågor, men: Du får automatiskt en avbetalningsplan, som standard en gång i kvartalet men du kan ändra till månadsvis om du vill det. Har du svårt att betala (t.ex. du hittar inget jobb) så kan du ansöka om nedsatt belopp, vilket är ganska lätt att få om du har en kass inkomst.

Okej, det var det jag ville veta. Är nämligen lite orolig för att få chockräkningar hem från CSN och undrade hur lätt det är att få det upplagt så att man betalar en mindre summa varje månad istället. Tack.
2014-05-29, 15:01
Medlem
Hej, fick idag besked om att jag blivit beviljad studiebidrag och lån. Dock står det att jag skall studera deltid, men jag ska studera heltid, vilket gör att jag fick en lägre ersättning. Kan jag skicka in studieförsäkran nu, få pengarna så jag kan boka resa och allt, sedan kontakta CSN igen så fort jag börjat och är med i tillräckligt med kurser för heltid och sedan enbart skicka in detta för att få ytterligare ersättning för sagda kurser?

Eller måste detta göras först, dvs att jag kontaktar CSN och säger att det står fel, att jag inte ska studera på deltid utan heltid och de får dra igång drevet igen?

MVH

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in