2014-06-01, 00:45
  #9241
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 20lapp
Hur ska man då få fram någon legitim lösning? Val likt krim? En regional röstning..
Eller skulle separatisterna stoppa det med? För både du och jag vet att i östa ukraina så är det mycket pro ukraina med, bara att dom inte gör lika mycket väsen av sig som pro russ
Finns bara ett sätt i en demokrati och det är att återinsätta presidenten och utlysa val i demokratiskt ordning. Det är ju den olagliga och odemokratiska kuppen som lett fram till allt vi ser idag och Krim och östra Ukraina har rätt att göra precis som det faller dom in eftersom de inte gör något annat än vad kuppmakarna i Kiev sysslar med. Vi kan inte ha kakan och äta den också. Även om USA, EU och korkade svenskar inbillat sig det.
2014-06-01, 00:48
  #9242
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Att presidenten är demokratiskt vald innebär inte att denne är legitim.
Presidenten förlorade sin legitimitet när denne ägnade sig åt korrupta, kriminella, och människorättsvidriga gärningar.

Presidentens roll är att upprätthålla och försvara konstitutionen. Presidenten fullgjorde inte sitt uppdrag. Han förlorade sin legitimitet.

Om en kassör är legitimt anställd och börjar stjäla så innebär det att kassören inte bara åsidosätter sina uppgifter, utan även bryter mot lagen. Oavsett hur legitimt denne kassör fick sin anställning, så är det i alla avseenden korrekt att avskeda denna kassör för att undvika ytterligare skada.

President är ett förtroendevalt uppdrag. När man förlorar förtroende, så förlorar man den grunden som gjorde att man fick sitt uppdrag. Man förlorar legitimitet. Att avsätta denna president och erbjuda folket möjlighet att välja en ny förtroendevald, är ett helt korrekt, demokratiskt och legitimt tillvägagångssätt.
Du bestämmer inte vad som gäller för en president. Presidenten var folkvald och ska avgå om folket vill det. Inte om en klick USA-sponsrade thugs med vapen kuppar till sig makten. Kuppar man till sig makten så kan man inte vänta sig att valen blir demokratiska. Kiev-terroristerna har inga som helst rättigheter och ska lämna östra Ukraina ifred. De i öst har klart deklarerat att de inte erkänner terroristerna i Kiev. Du köper bara västpropagandan.
2014-06-01, 00:52
  #9243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Du kommer få höra att det inte fanns proryska kandidater, att de va hotade bla bla bla.
Det faktum att det fanns minst 5 mycket proryska kandidater, och att ingen hotat dessa, det kommer dessa prorussians inte ta upp här.
Som t ex Tsrev:
Ukrainian presidential candidate was beaten early on Tuesday
http://www.euronews.com/2014/04/15/ukraine-radical-pro-russia-presidential-candidate-oleg-tsarov-beaten-by-angry-/
Eller, ska vi ta Dobkin?
http://rt.com/news/ukraine-presidential-candidates-attacked-516/
Räcker det? Det finns google.
2014-06-01, 00:53
  #9244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der.Schizoid
Finns bara ett sätt i en demokrati och det är att återinsätta presidenten och utlysa val i demokratiskt ordning. Det är ju den olagliga och odemokratiska kuppen som lett fram till allt vi ser idag och Krim och östra Ukraina har rätt att göra precis som det faller dom in eftersom de inte gör något annat än vad kuppmakarna i Kiev sysslar med. Vi kan inte ha kakan och äta den också. Även om USA, EU och korkade svenskar inbillat sig det.

Fast fridaynightout svarade rätt bra på det, presidenten var demokratiskt vald, men agerade inte som en vän av demokratin.

Anledningen till att folk vill ha tillbaka honom måste ju vara pga rysslands påtryckningar och lögner.
Oavsett pro russ elr pro ukr så kan väl båda hålla med om att presidenten inte var bra, dom enda som inte kan hålla med är väl dom högt uppsatta i ryssland och presidentens vänner.

Så varför inte bara gå till val med en pro russ som är en vän till demokratin?
Antagligen för att killen inte hade böjt sig ner lika mycket för ryssland som den förre presidenten hade.
2014-06-01, 00:57
  #9245
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Att presidenten är demokratiskt vald innebär inte att denne är legitim.
Presidenten förlorade sin legitimitet när denne ägnade sig åt korrupta, kriminella, och människorättsvidriga gärningar.

Presidentens roll är att upprätthålla och försvara konstitutionen. Presidenten fullgjorde inte sitt uppdrag. Han förlorade sin legitimitet.

Om en kassör är legitimt anställd och börjar stjäla så innebär det att kassören inte bara åsidosätter sina uppgifter, utan även bryter mot lagen. Oavsett hur legitimt denne kassör fick sin anställning, så är det i alla avseenden korrekt att avskeda denna kassör för att undvika ytterligare skada.

President är ett förtroendevalt uppdrag. När man förlorar förtroende, så förlorar man den grunden som gjorde att man fick sitt uppdrag. Man förlorar legitimitet. Att avsätta denna president och erbjuda folket möjlighet att välja en ny förtroendevald, är ett helt korrekt, demokratiskt och legitimt tillvägagångssätt.

Demokratiskt vald och legitimt anställd är en och samma sak för dig, bravoooo! Nu van du priset.
Den understrykta delen av texten min son på 13 år skrattar lätt bort.
2014-06-01, 01:03
  #9246
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 20lapp
Fast fridaynightout svarade rätt bra på det, presidenten var demokratiskt vald, men agerade inte som en vän av demokratin.

Anledningen till att folk vill ha tillbaka honom måste ju vara pga rysslands påtryckningar och lögner.
Oavsett pro russ elr pro ukr så kan väl båda hålla med om att presidenten inte var bra, dom enda som inte kan hålla med är väl dom högt uppsatta i ryssland och presidentens vänner.

Så varför inte bara gå till val med en pro russ som är en vän till demokratin?
Antagligen för att killen inte hade böjt sig ner lika mycket för ryssland som den förre presidenten hade.
Skitsnack! Väst har bestämt att presidenten var korrupt. Men alla presidenter innan har varit lika korrupta och den här presidenten vann med största stödet från öst och med önskan att vara vän med Ryssland som majoriteten av det ukrainska folket vill.

De hade kunnat vänta tills nästa val och samlat sig kring en kandidat och OM de då hade vunnit hade de kunnat närma sig EU. Nu var det istället amerikanskbetalda thugs som med vapen i handen tog makten från en folkvald president. Det kommer ALDRIG bli godkänt att göra så och en "president" vald på såna premisser kommer aldrig vara legitim. Tänk dig om SD med vapen skulle ta över riksdag och regering och sen styra valet så att deras kandidat vinner. Sedan med svenska arméns vapen ge sig på befolkningen som vill ha tillbaka sina folkvalda ledare. Fin demokrati det där..
2014-06-01, 01:05
  #9247
Medlem
Men helt seriöst, hur stor chans tror ni det är att f.d presidenten blir återinsatt?
Ni pro russ måste komma på en annan lösning. För det känns som det är ljusår ifrån att killen skulle blå återinsatt.

F.ö så är jag varken eller, inte insatt tillräckligt för att säga att jag är si eller så, om jag hade varit medborgare av Ukraina hade jag nog helst tagit fördelarna från både Europa och Ryssland, om jag nu ska säga något, men att vara vän med både är väl något som Ryssland inte accepterar.
2014-06-01, 01:05
  #9248
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der.Schizoid
Du bestämmer inte vad som gäller för en president. Presidenten var folkvald och ska avgå om folket vill det. Inte om en klick USA-sponsrade thugs med vapen kuppar till sig makten. Kuppar man till sig makten så kan man inte vänta sig att valen blir demokratiska. Kiev-terroristerna har inga som helst rättigheter och ska lämna östra Ukraina ifred. De i öst har klart deklarerat att de inte erkänner terroristerna i Kiev. Du köper bara västpropagandan.

Ditt namn förklarar rätt mycket bakom din syn på situationen.

Revolutionen startades av studenter som demonstrerade för EU-avtalet.
Efter att Janukovytj blodigt slog ner dessa fredliga demonstrationer, så gick folket ut för att demonstrera mot regimen (kravet var att straffa de ansvariga för våldet mot studenterna). Om Janukovytj inte hade slagit ner dessa studenter, så hade demonstrationen antagligen avlöst sig självt efter några dagar. Folket krävde en utredning och judiciella åtgärder mot de poliser som tog till övervåld. Janukovytj tillmötesgick inte kraven. Istället blev det alltmer våld från Janukovytj sida, olaga frihetsberövanden, tortyr, hot mot fri media m.m. Demonstrationerna växte mer och mer. Vissa dagar hade Kiev över 700 000 människor på Majdan-torget. Janukovytj och hans gäng införde lagar som begränsade de grundläggande demokratiska friheter (demonstrationsfrihet, mötesfrihet, tillgång till internet m.m.) Demonstrationerna var helt fredliga under flera månader (!). Det var inte förrän de första dödsfallen som folket hade fått nog och insåg att det inte finns någon väg tillbaka. Antingen störtas denne kriminella ledare, eller så förvandlas landet till ett nytt Vitryssland och man tvingas fly utomlands.

Och berätta inte för mig om "USA sponsrade thugs" och "nazister". Var du där? Nej. Jag var där.
Majoriteten av människorna var helt vanliga människor utan någon politisk tillhörighet. Majoriteten hade högre utbildning. Folket som var där var helt enkelt medvetna, bildade människor, som inte kunde se på att deras land förvandlades till en bananrepublik. Bland dessa människor i masker och molotovs fanns det grabbar och tjejer med två högre utbildningar flytande i flera språk. Några nazister är de knappast. De insåg helt enkelt att de inte har någon framtid i detta land om det inte sker förändringar. För att det ska ske förändringar måste man göra något själv, ingen annan kommer att hjälpa dig.
Jag har bekanta företagare i Kiev (som omsätter gedigna summor), och trots det hade på sig masker och stod på Majdan dag och natt, donerade pengar till mat och kläder. Det var en klassisk folklig revolution.

Så berätta inte för mig vad Majdan är. Du vet inte ett skit. Du lever i en bubbla med nazister/USA-sponsring etc... I själva verket var det en ny generation ukrainska medborgare som hade fått nog av skit och vill leva i ett civiliserat europeiskt Ukraina. Dessa värden riskerade de sina liv för, vilket gör dem till sanna hjältar.

Vilken normal människa som helst anser det vara beundransvärt att människor riskerar så mycket för frihet och civilisation. Det är bara demokratihatare och schizofrena foliehattar som har mage att smutskasta dessa frihetstörstande hjältar.
__________________
Senast redigerad av fridaynightout 2014-06-01 kl. 01:18.
2014-06-01, 01:09
  #9249
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkela64
Demokratiskt vald och legitimt anställd är en och samma sak för dig, bravoooo! Nu van du priset.
Den understrykta delen av texten min son på 13 år skrattar lätt bort.

En president är en manager. En förtroendevald person som väljs för att uppfylla sina åtaganden.
Det är ingen Gud vi väljer. Man väljer en person som man ger behörighet att sköta landets angelägenheter.

Om denne överskrider sin behörighet och missköter sina uppgifter, så är det fullständigt berättigat att välja en ny person för denna uppgift.

P.S. Och jo, man kan vara illegitimt anställd (om den personalansvarige tar mutor exempelvis). På samma sätt kan man vara odemokratiskt vald.
2014-06-01, 01:13
  #9250
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Det är bara demokratihatare och schizofrena foliehattar som har mage att smutskasta dessa frihetstörstande hjältar.

Finns ingen demokrati till att börja med. Finns bara potemkin kulisser, smoke and mirrors och köpta politiker i Ukraina, Sverige, Ryssland och USA. Du kan lika gärna tro på Musse pigg och Kalle anka.
__________________
Senast redigerad av svettigafettsvinet 2014-06-01 kl. 01:15.
2014-06-01, 01:14
  #9251
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 20lapp
Men helt seriöst, hur stor chans tror ni det är att f.d presidenten blir återinsatt?
Ni pro russ måste komma på en annan lösning. För det känns som det är ljusår ifrån att killen skulle blå återinsatt.

F.ö så är jag varken eller, inte insatt tillräckligt för att säga att jag är si eller så, om jag hade varit medborgare av Ukraina hade jag nog helst tagit fördelarna från både Europa och Ryssland, om jag nu ska säga något, men att vara vän med både är väl något som Ryssland inte accepterar.
Självklart så kommer inte presidenten tillbaka till makten men det gör också att väst måste erkänna östra Ukraina och Krims önskan att lämna Ukraina. De har i demokratisk ordning röstat för utträde och med tanke på vad som hänt i Kiev så äger de full rätt att göra så. Att bomba och döda ukrainare i östra Ukraina är folkmord och kommer förr eller senare att få betalas för av den odemokratiskt valde presidenten och hans kriminella anhang.
2014-06-01, 01:20
  #9252
Medlem
durruttis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Majoriteten av människorna var helt vanliga människor utan någon politisk tillhörighet. Majoriteten hade högre utbildning. Folket som var där var helt enkelt medvetna, bildade människor, som inte kunde se på att deras land förvandlades till en bananrepublik.

Problemet är att de inte har mer makt än vad occupy wall street hade att avsätta korrupta oligarker hade i usa, och du har en extremt naiv världsbild (eller så är du betald av Nato)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in