2014-06-01, 01:22
  #9253
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durrutti
Problemet är att de inte har mer makt än vad occupy wall street hade att avsätta korrupta oligarker hade i usa, och du har en extremt naiv världsbild (eller så är du betald av Nato)

Inte av NATO, men av CIA.
2014-06-01, 01:22
  #9254
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Ditt namn förklarar rätt mycket bakom din syn på situationen.

Revolutionen startades av studenter som demonstrerade för EU-avtalet.
Efter att Janukovytj blodigt slog ner dessa fredliga demonstrationer, så gick folket ut för att demonstrera mot regimen (kravet var att straffa de ansvariga för våldet mot studenterna). Om Janukovytj inte hade slagit ner dessa studenter, så hade demonstrationen antagligen avlöst sig självt efter några dagar. Folket krävde en utredning och judiciella åtgärder mot de poliser som tog till övervåld. Janukovytj tillmötesgick inte kraven. Istället blev det alltmer våld från Janukovytj sida, olaga frihetsberövanden, tortyr, hot mot fri media m.m. Demonstrationerna växte mer och mer. Vissa dagar hade Kiev över 700 000 människor på Majdan-torget. Janukovytj och hans gäng införde lagar som begränsade de grundläggande demokratiska friheter (demonstrationsfrihet, mötesfrihet, tillgång till internet m.m.) Demonstrationerna var helt fredliga under flera månader (!). Det var inte förrän de första dödsfallen som folket hade fått nog och insåg att det inte finns någon väg tillbaka. Antingen störtas denne kriminella ledare, eller så förvandlas landet till ett nytt Vitryssland och man tvingas fly utomlands.

Och berätta inte för mig om "USA sponsrade thugs" och "nazister". Var du där? Nej. Jag var där.
Majoriteten av människorna var helt vanliga människor utan någon politisk tillhörighet. Majoriteten hade högre utbildning. Folket som var där var helt enkelt medvetna, bildade människor, som inte kunde se på att deras land förvandlades till en bananrepublik. Bland dessa människor i masker och molotovs fanns det grabbar och tjejer med två högre utbildningar flytande i flera språk. Några nazister är de knappast. De insåg helt enkelt att de inte har någon framtid i detta land om det inte sker förändringar. För att det ska ske förändringar måste man göra något själv, ingen annan kommer att hjälpa dig.
Jag har bekanta företagare i Kiev (som omsätter gedigna summor), och trots det hade på sig masker och stod på Majdan dag och natt, donerade pengar till mat och kläder.

Så berätta inte för mig vad Majdan är. Du vet inte ett skit. Du lever i en bubbla med nazister/USA-sponsring etc... I själva verket var det en ny generation ukrainska medborgare som hade fått nog av skit och vill leva i ett civiliserat europeiskt Ukraina. Dessa värden riskerade de sina liv för, vilket gör dem till sanna hjältar.

Vilken normal människa som helst anser det vara beundransvärt att människor riskerar så mycket för frihet och civilisation. Det är bara demokratihatare och schizofrena foliehattar som har mage att smutskasta dessa frihetstörstande hjältar.
Jävlar vad dynga du skriver mitt i natten. Hela eländet började när några kriminella nazister fick betalt av USA att skapa oro i landet. Nästan allt våld har den "västvänliga" sidan stått för och det kommer inte bli mer demokratiskt bara för att du och Åsa-Nisse tillbringar all er vakna tid i den här tråden.

Framtiden ser ju östukrainarna i att tillhöra Ryssland, där de ju redan tjänar mer pengar än de nånsin gjort i Ukraina. Västra Ukraina är ju som de fattigaste i Moldavien och det är inte ryssarnas fel. EU och USA mjölkar bara ur allt de rör vid så det är ju mutor som fått "folket" [läs nazisterna] att med våld gripa makten i ett europeiskt demokratiskt land. Hade det hänt i Sverige så hade du stått på Sergels Torg och skrikit dig hes. Eller suttit här och gnällt..

Jag har aldrig sagt att korruptionen i Ukraina varit något positivt men den finns i alla skikt där inklusive nu i den terrormakt som sitter i Kiev. Den kommer inte att ändras i och med kuppen, snarare blir det bara värre nu när USA fått in en fot och kan betala ut mutor till höger och vänster. Acceptera istället att folket i östra Ukraina inte vill tillhöra Kiev-terroristernas "Ukraina" och att de i öst gör precis som Kiev-maffian och äger därmed lika stor rätt till frihet som terroristerna. Är du verkligen så västblind?
2014-06-01, 01:31
  #9255
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
En president är en manager. En förtroendevald person som väljs för att uppfylla sina åtaganden.
Det är ingen Gud vi väljer. Man väljer en person som man ger behörighet att sköta landets angelägenheter.

Om denne överskrider sin behörighet och missköter sina uppgifter, så är det fullständigt berättigat att välja en ny person för denna uppgift.

P.S. Och jo, man kan vara illegitimt anställd (om den personalansvarige tar mutor exempelvis). På samma sätt kan man vara odemokratiskt vald.

Bla, bla...

Det fins lagar och konstitution att följa, rösta och ...
Man röstade i Verkhovna Rada, hur?
http://www.liveleak.com/view?i=320_1400213385
Men ändå saknades typ 10-12 röster, sluta med dumheter snälla...
2014-06-01, 01:33
  #9256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der.Schizoid
Jävlar vad dynga du skriver mitt i natten. Hela eländet började när några kriminella nazister fick betalt av USA att skapa oro i landet. Nästan allt våld har den "västvänliga" sidan stått för och det kommer inte bli mer demokratiskt bara för att du och Åsa-Nisse tillbringar all er vakna tid i den här tråden.

Framtiden ser ju östukrainarna i att tillhöra Ryssland, där de ju redan tjänar mer pengar än de nånsin gjort i Ukraina. Västra Ukraina är ju som de fattigaste i Moldavien och det är inte ryssarnas fel. EU och USA mjölkar bara ur allt de rör vid så det är ju mutor som fått "folket" [läs nazisterna] att med våld gripa makten i ett europeiskt demokratiskt land. Hade det hänt i Sverige så hade du stått på Sergels Torg och skrikit dig hes. Eller suttit här och gnällt..

Jag har aldrig sagt att korruptionen i Ukraina varit något positivt men den finns i alla skikt där inklusive nu i den terrormakt som sitter i Kiev. Den kommer inte att ändras i och med kuppen, snarare blir det bara värre nu när USA fått in en fot och kan betala ut mutor till höger och vänster. Acceptera istället att folket i östra Ukraina inte vill tillhöra Kiev-terroristernas "Ukraina" och att de i öst gör precis som Kiev-maffian och äger därmed lika stor rätt till frihet som terroristerna. Är du verkligen så västblind?

Fast demonstrationerna var ju lugna i början, presidenten gick ju på hårt efter vad jag tror, var pga påtryckningar från ryssland som inte kunde acceptera att folk ville vara med i EU.

Presidenten var ju rysslands knähund, de vet ju du med.

Men dock i dagsläget så vet vi ju att usa hjälper Ukraina, kanske inte militärt men med annat, det är lika fel det som att separatisterna får hjälp från ryssland.

Sen hur säkert vet vi att omröstningen på krim var rätt utförd?
Man märker ju att pro russians inte verkar värna så mycket om demokratin om man säger så.
2014-06-01, 10:17
  #9257
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 20lapp
Fast demonstrationerna var ju lugna i början, presidenten gick ju på hårt efter vad jag tror, var pga påtryckningar från ryssland som inte kunde acceptera att folk ville vara med i EU.

Presidenten var ju rysslands knähund, de vet ju du med.

Men dock i dagsläget så vet vi ju att usa hjälper Ukraina, kanske inte militärt men med annat, det är lika fel det som att separatisterna får hjälp från ryssland.

Sen hur säkert vet vi att omröstningen på krim var rätt utförd?
Man märker ju att pro russians inte verkar värna så mycket om demokratin om man säger så.
Det går inte diskutera med dig heller, precis som med Åsa-Nisse och Ola Stördbert. Ni har ju redan bestämt er och köper sen allt som västmedia vräker över er.

Det var inte lugnt från början, den som tror det är ju en dåre. Jämför med kravallerna i Göteborg, visst var det lugnt den gången också? Nej, det är alltid antidemokratiska krafter som med våld och i det här fallet vapen som skapar otrygg stämning och trappar upp våldet.

Sen så ville "folk" vara med i EU, det har du rätt i. Några procent av Ukrainas befolkning nämligen och absolut inte majoriteten. Majoriteten hade nämligen valt den ryssvänliga presidenten. Kan man inte acceptera demokrati så ska man inte utge sig för att värna om den. Och nej, den ukrainska presidenten var ingen knähund till Ryssland. De såg nämligen på samma sätt och ville ha starka band till varandra. Den största knähunden i denna konflikt är herr Bildt som öppet är en knähund till Obama.

Och förstår du inte varför valet i Krim är mer legitimt än valet i Kiev så är du mer korkad än jag trodde. En överlägsen majoritet av Krimborna är ju ryssar och Krim är historiskt ryskt så där är resultatet betydligt mer äkta än i det olegitima "valet" i Kiev. Amerikanska staten stödjer terroristerna i Kiev med vapen och annat medan civilbefolkningen och andra frivilliga stöder Ukrainarna i öst. Förstår du ens skillnaden? Eller är du också en Putinhatare av rang likt Åsa-Nissen och Ola Stördbert och därför inte kan ta in logiska resonemang?
2014-06-01, 10:53
  #9258
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der.Schizoid

Och förstår du inte varför valet i Krim är mer legitimt än valet i Kiev så är du mer korkad än jag trodde. En överlägsen majoritet av Krimborna är ju ryssar och Krim är historiskt ryskt så där är resultatet betydligt mer äkta än i det olegitima "valet" i Kiev. Amerikanska staten stödjer terroristerna i Kiev med vapen och annat medan civilbefolkningen och andra frivilliga stöder Ukrainarna i öst. Förstår du ens skillnaden? Eller är du också en Putinhatare av rang likt Åsa-Nissen och Ola Stördbert och därför inte kan ta in logiska resonemang?

Mr schizo, sanningen är inte din fiende, bli vän med den så slipper du gå ad hominem när dina argument tryter och du får staka dig fram med "fakta". Ukraina och till och med USA har kritiserats för att inte bemöta alla uppenbara lögner från ryssarna om ett Donetsk som brinner pga artilleri-eld och att det ligger döda överallt på stadens gator men de har inte gått i fällan utan låter lögnerna tala för sig själva och det kan vara bra. Folk, de flesta iaf, är inga idioter, de kan tänka själva och lätt se lögnerna, de redigerade fotona eller notera avsaknaden av bevis. Ryssarnas trovärdighet är noll nu, fötroendekapitalet hos de mer eller mindre statliga ryska kanalerna är noll. Liksom i det gamla sovjet blir sanningen ryssarnas fiende som äter upp dom inifrån när de lever i en stor lögn. Angriparen är Putin, han är den store fascisten med Dugin viskande i örat. Ryska soldater som dör i Ukraina får inget fosterländsk erkännande, deras anhöriga tystas ned och Putins lögner kan beskådas av alla.
2014-06-01, 11:09
  #9259
Medlem
FaderMovitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der.Schizoid
Sen så ville "folk" vara med i EU, det har du rätt i. Några procent av Ukrainas befolkning nämligen och absolut inte majoriteten. Majoriteten hade nämligen valt den ryssvänliga presidenten.

En majoritet av Ukrainarna har röstat in en president som var med på Maidan, och som har uttalat tydliga ambitioner att gå med i EU. Det faktum att diverse våldsmakare terroriserade valstugearbetare i öst ändrar inte detta.

Ukraina vill västerut, det har folket visat i fria och rättvisa val under internationell övervakning. Det är därför Ryssland inte kan släppa greppet om landet utan fortsätter med terrorn.
2014-06-01, 11:17
  #9260
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der.Schizoid
Och förstår du inte varför valet i Krim är mer legitimt än valet i Kiev så är du mer korkad än jag trodde. En överlägsen majoritet av Krimborna är ju ryssar och Krim är historiskt ryskt så där är resultatet betydligt mer äkta än i det olegitima "valet" i Kiev.


Fantastiskt att se hur lättlurade vissa människor kan vara som går på ryska propagandahögkvarterets lögner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Crimean_status_referendum,_2014 :

Mustafa Dzhemilev, a recent Chairman of the Mejlis of the Crimean Tatar People, reports that according to his sources the actual turn-up was only 32.4%. Mejlis Deputy Chairman Akhtem Chiygoz argued that voter turnout in the referendum among Crimeans did not exceeded 30–40 percent.

Andrey Illarionov, a senior fellow at the Cato Institute and a former Russian government adviser, cited polls showing the Crimean support for joining Russia between 23 and 41 percent to conclude that the actual support was closer to 34 percent and that at least two thirds of Crimea did not vote for it. He called the referendum "grossly rigged falsification" and the outcome "cynically distorted".


Citat:
Ursprungligen postat av Der.Schizoid
Amerikanska staten stödjer terroristerna i Kiev med vapen och annat medan civilbefolkningen och andra frivilliga stöder Ukrainarna i öst.

Nej, verkligen inte. Ryssarna stödjer pro-ryska terrorister i Donbass genom att skicka in kommandosoldater från Tjetjenien som också deltog i kriget mot Georgien 2008. Dessa använder sig av ryska vapen. Allt bevisat. Folkmajoriteten i Donbass är emot terroristerna, självklart, de ser sig som ukrainare och vill inte ha ryska soldater där.
2014-06-01, 11:35
  #9261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der.Schizoid
Behöver vi verkligen svara på nåt så korkat? Valet är inte legitimt. Man kan inte ta makten ifrån en demokratiskt vald president och sen utlysa "nyval". Hade de återinsatt den riktiga demokratiskt valda presidenten och sen haft val så hade det varit en annan sak. Nu är valet bara en antidemokratiskt kränkning mot den ukrainska befolkningen.

Vissa fånar här tycker det är helt okej med antidemokratiska maktövertaganden med vapen så länge de inte är ryssvänliga. Ologiskt jag vet.
Man kan mycket väl ta makten ifrån en demokratiskt vald president. Det har hänt tidigare och det kommer att hända igen. En president som inte fullföljer sina plikter eller agerar mot sitt lands intressen skall kunna avsättas. Avsättningen i Kiev kanske inte gick efter regelboken men en flyende president visar att det nog var nödvändigt för Ukrainas framtid. Ukraina reser sig aldrig om korruptionen inte kan bemästras.
2014-06-01, 12:33
  #9262
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaderMovitz
En majoritet av Ukrainarna har röstat in en president som var med på Maidan, och som har uttalat tydliga ambitioner att gå med i EU. Det faktum att diverse våldsmakare terroriserade valstugearbetare i öst ändrar inte detta.

Ukraina vill västerut, det har folket visat i fria och rättvisa val under internationell övervakning. Det är därför Ryssland inte kan släppa greppet om landet utan fortsätter med terrorn.
En sanning med modefikation. Man kan också säga att majoriteten inte röstade på honom, eftersom 45% inte röstade, vilket också är en indiakion på vad många tycker om ogliarker.
2014-06-01, 12:36
  #9263
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vow, nu blir jag chockad igen! Flashbacks mest korkade inlägg någonsin? Tja kanske!

Faktum är givetvis att:

Putler var den som ställde ultimatum när Ukraina vill vända sig mot EU. Yanukovych vek sig, vilket folket inte accepterade.

Putler invaderade och annekterade Krim. Han har själv erkänt att ryska trupper "hjälpte till".

Putler, som har ett mycket stort inflytande över Gazprom ligger givetvis bakom energiutpressningen mot Ukraina.

Putler har naturligtvis beordrat de hotfulla militär övningarna vid den ukrainska gränsen.

Putler har begärt och fått en fullmakt att använda militärt våld emot Ukraina "för att skydda" ryssar eller rysstalande, alltså inte bara ryska medborgare.

Putler har denna tes om att skydda ryssar inskriven i den ryska militära doktrinen. Mig veterligen, inte ens Hitler hade det, även fast han, naturligtvis, agerade på samma sätt som Pulter agerar nu.

Att det sedan är svårt att bevisa att Putler ligger bakom alla psyop i Ukraina är självklart, det ligger liksom i sakens natur. Men eftersom det ovanstående är ovedersägligt så är sannolikheten nära ett att Putler, personligen, i stort, styr psyop mot Ukraina.
Ställde Putin ultimatum? I själva verket kom han ju med medlingsförslag, erbjöd fortsatt ekonomiskt stöd, osv.

Du jkan inte debattera gemom att skya över dina svagheter med förolämpningar.
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vow, nu blir jag chockad igen! Flashbacks mest korkade inlägg någonsin? Tja kanske!
Ärligt talat så läste jag inte ens ditt inlägg till slutet. Det förtjänar du!
2014-06-01, 13:00
  #9264
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Man kan mycket väl ta makten ifrån en demokratiskt vald president. Det har hänt tidigare och det kommer att hända igen. En president som inte fullföljer sina plikter eller agerar mot sitt lands intressen skall kunna avsättas. Avsättningen i Kiev kanske inte gick efter regelboken men en flyende president visar att det nog var nödvändigt för Ukrainas framtid. Ukraina reser sig aldrig om korruptionen inte kan bemästras.
Då kan väl folket i Lugansk och Donetsk avsätta presidenten med. Kanske med likadant stöd från som USA gav Maidan? Faktum är att demonstranterna på Maidan blev grundlurade och utsattes för en kupp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in