• 1
  • 2
2014-05-31, 12:17
Medlem
hej. jag blev diagnotiserat med autism för ett år sen efter psykolog tester men jag vill gärna veta vilken typ jag har.

jag misstänker själv att jag har asperger eller annat typ av lätt autism

här är mina symptomer:

1. svårt med ögonkontakten

3. svårt att träffa eller umgås med okända eller nya människor.

4. tycker inte om att prata i stora grupper. specielt om känslor och andra saker

5. det är enklare för mig att prata med 1 eller 2 personer än att prata med flera

6. är oftas blyg och tittar ner när jag är i matsalen och andra ställen där det finns mycket folk

7. tycker om att vara ensam i mitt rum hela tiden och fantisera eller lyssna på musik eller kolla på roliga klipp.

8. har svårt att koncentrera mig på att komma ihåg ord och meningar, träffa bollen på golf och sikta samtidigt

9. kan ta långt tid för mig att lära mig nya saker

10. tycker om att göra samma saker hela tiden som promenera, lyssna på musik, spela bowling

11. har svårt att göra saker som jag inte gillar

12. blir ibland orolig över min framtid

13. har svårt att sluta tänka på saker som jag är rädd för som farliga sjukdomar, spindlar med långa ben och konspirationsteorier (bara om jag blir påminnd)

14. klappar alltid händerna när jag lyssnar på musik eller när jag ser strider i klipp som kampsport eller vapenstrid som svärd och skjutvapen

15. blir oftast nervös och frustrerad när någon överraskande frågor som: ska vi träffas nu? eller om någon vill prata med mig i telefon

16. har svårt ibland att förstå vissa skämt och skratta åt dem

17. blir sexuelt upphetsad när jag ser kvinnor i trenchcoats och kappor i stan, blir också upphetsad av domar och präst kläder som till exempel frollos kläder från disney

18. blir oftast kär i anime tjejer

19. tycker inte om att vara utanför mitt lägenhet eller i stan själv

20. tycker att det är lättare att kommunisera med folk på internet än att prata med dem muntligt

21. har ett fult skrivstil där jag blandar stora bokstäver med små bokstäver. skrivstilet är oftast stor och tar plats på papper

ni kanske kommer nog tycka att jag är konstig i vissa symtomer men vill gärna veta vilken typ av autism och om det är asperger
Senast redigerad av yusuke20 2014-05-31 kl. 12:19.
Citera
2014-05-31, 12:49
Medlem
Speedyoos avatar
hahahah nr 17 bästa fetischen någonsin

Själv passar jag in på punkt 1 till 7 samt nummer 20. Resten lät överdrivet och enligt mig irrelevant, men vad vet jag.
Citera
2014-05-31, 13:04
Medlem
tror du att det är aspergers jag har?

eftersom jag hört att asperger ska försvinna och vara en del av autismspektrumet
Citera
2014-05-31, 13:19
Medlem
Du har inte bara social fobi då?
Hur mår du efter att ha varit i en social situation t.ex. en hel skoldag? Är du sjukligt trött av att ha varit i fight or flight mode hela dagen?
= Fysiologiskt gör en aktivering av det sympatiska nervsystemet att kroppen bland annat:

omfördelar blodflödet bort från matspjälkningssystemet
omfördelar blodflödet bort från huden (det känns som man kallsvettas. Med mindre blodflöde blir huden kallare och svetten kan inte förångas)
vidgar pupillerna
höjer hjärtats slagfrekvens och höjer blodtrycket
ökar utsöndringen av glukagon och minskar den av insulin så att kroppens energireserver frigörs, främst genom att blodsockret stiger (som ju hela kroppen använder som snabbtillgängligt bränsle, och hjärnan främst).

Får du ont i nacken och ryggen efter en skoldag?

edit: fast nr 17 känns ju mer som autism än social fobi dock
Senast redigerad av DaligaGener 2014-05-31 kl. 13:22.
Citera
2014-05-31, 13:20
Medlem
Du har med all säkerhet det som kallas Aspergers. Har läst att det ska benämnas högfungerande autism fortsättningsvis. Kriterierna är symptom inom autismspektrat i kombination med normal eller hög iq.
Min son har autism med en mycket lätt utvecklingsstörning.
Som sagt normal eller hög intelligens + autism = aspergers.
Citera
2014-05-31, 13:20
Bannlyst
Jag tror asperger är det äldre ordet för autism så ja du har asperger. Kan inte psykologen ge dig mer info om det om nu han har gett dig en diagnos? Annars kanske du kan få mer info via google eller kanske något forum där människor med all sorts autism chattar.

Jag kan känna igen mig i vissa punkter du skrivit. Jag har misstänkt något slags funktionshinder i mig och jag har varit inne på autism. Men jag tror det blir bättre med åldern med. Man blir visare. Hur gammal är du om jag får fråga?
Citera
2014-05-31, 13:47
Medlem
Speedyoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapsuslingua
Du har med all säkerhet det som kallas Aspergers. Har läst att det ska benämnas högfungerande autism fortsättningsvis. Kriterierna är symptom inom autismspektrat i kombination med normal eller hög iq.
Min son har autism med en mycket lätt utvecklingsstörning.
Som sagt normal eller hög intelligens + autism = aspergers.

Citat:
Ursprungligen postat av yusuke20
här är mina symptomer:

8. har svårt att koncentrera mig på att komma ihåg ord och meningar, träffa bollen på golf och sikta samtidigt

9. kan ta långt tid för mig att lära mig nya saker

På vilket sätt tycker du att detta tyder på hög intelligens?
Citera
2014-05-31, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedyoo
På vilket sätt tycker du att detta tyder på hög intelligens?

det kan stämma det dem säger eftersom jag har gått i grundsärskolan tills jag nu fick veta att jag är inom autismspektrumet och att jag inte har någon utvecklingsstörning. jag är inte heller direkt jätte inteligent

skulle nog inte klara av att lära mig kemi och fysik

inom matte kan jag bara addition, subtrakion, lite klockan och gånger

jag kan från 1ans tabell upp till 6ans i ordning men det är ganska svårt att göra räkna dem slumpmässigt som när nåfon säger 4x6 eller 5x4 för det blir ganska svårt att räkna det i huvudet och då måste jag räkna med pennor, stenar eller med mina fingrar.

det blir mycket lätare att räkna gångerna i ordning som:

1x6= 6
2x6=12
3x6=18
4x6=24
5x6=30
6x6=36
7x6=42
8x6=48
9x6=54
10x6=60

klockan är jag inte så jätte duktigt på
men jag är ganska bra på andra ämnen som no, so, musik, hemkunskap, syslöjd, svenska, engelska och bild

när det gäller matte så är det svårt att koncentrera sig och tänka ut ett svar, det brukar ta långt tid att komma på ett svar beroende på hur hög nivå det är och vilken tal
Citera
2014-05-31, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaligaGener
Du har inte bara social fobi då?
Hur mår du efter att ha varit i en social situation t.ex. en hel skoldag? Är du sjukligt trött av att ha varit i fight or flight mode hela dagen?
har aldrig haft slagsmål eller bråkat med någon muntligt i skolan och
jag pratar inte så mycket med folk i skolan förutom med lärarna när jag känner för det men då ställer jag oftast frågor och vissa av frågorna vet jag redan svaret på

på rasterna är jag oftast för mig själv då jag brukar promenera och samtidigt tänka på saker eller så brukar jag vara på datorn och spela spel

så jag är mer för mig själv än att prata med andra i skolan
Senast redigerad av yusuke20 2014-05-31 kl. 16:36.
Citera
2014-05-31, 16:37
Medlem
Vohkuns avatar
Högfungerande autism: Asperger
Nästan alla symptom passade in på mig. Förutom 17 då...
Citera
2014-05-31, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vohkun
Högfungerande autism: Asperger
Nästan alla symptom passade in på mig. Förutom 17 då...

jag är väl inte sjuk i huvudet för att jag blir sexuelt upphetsad av sådana saker?

när jag var ungefär 11 eller 12 då jag upptäckte att onanera blev jag kåt av getingar, geparder, fågelspindlar, skalbaggar och vissa robotar

jag var innan kåt av andra killar i min skola på den tiden men har tappat det när jag blev 15

nu blir jag bara kåt av kvinnor i trenchcoats eller kappor med bälte, sen blir jag kåt av frollos kläder från disney då jag tänker att det är tjejer som har på sig den

är detta okej eller allvarligt?
Citera
2014-05-31, 17:00
Medlem
Vohkuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yusuke20
jag är väl inte sjuk i huvudet för att jag blir sexuelt upphetsad av sådana saker?

när jag var ungefär 11 eller 12 då jag upptäckte att onanera blev jag kåt av getingar, geparder, fågelspindlar, skalbaggar och vissa robotar

jag var innan kåt av andra killar i min skola på den tiden men har tappat det när jag blev 15

nu blir jag bara kåt av kvinnor i trenchcoats eller kappor med bälte, sen blir jag kåt av frollos kläder från disney då jag tänker att det är tjejer som har på sig den

är detta okej eller allvarligt?
Det finns betydligt värre saker
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här