Citat:
Ursprungligen postat av
Raptorex
Den enda som kan svara på den frågan är den psykologen som gjorde testerna eller eventuellt läkaren som satte diagnosen. Vi här på fb kan bara gissa och eftersom du vill veta känns det lite onödigt med gissningar.
ok det låter ju som en bra ide
här har jag lite mer saker att berätta:
1. när det gäller mat så har jag väldigt svårt att smaka nya saker beroende hur det ser ut. dessutom gillar jag inte soppor som är gröttaktig och jag är inte så glad för potatis men jag tycker om chips och pommes
ärtor, majs, bönor, linser och andra smårundagrönsaker är jag väldigt kräsen av på grånd av utseendet och smaken
jag har ungefär cirka 4 maträtter som jag bara gillar
2. när man kommer till att kommunicera så har jag svårigheter att prata om något som intresserar eller är kul för det andra.* därmed ställer jag många frågor som jag redan vet svaren på och som ofta är relaterad till mitt intresse
3. dessutom brukar jag tjata och påminna folk om viktiga saker hela tiden eftersom jag tror dem* ska lätt glömma det
4. när jag pratar med någon så är jag väldigt dåligt på att använda ironi
5. enligt mig så tycker jag att sociala samspelet inte är så kul och*
jag brukar inte vara sugen på att prata om jag inte har nåt intressant eller viktigt att säga
6. jag har också svårt att använda skämt eller ironi eftersom det inte intresserar mig och brukar ibland vara svår att begripa
7. därmed är jag väldigt känslig för folk som blir arga eller ledsna. dessutom avskyr jag när någon stampar foten i golven, slå i bordet eller skriker när personen är arg,*
8. jag tycker det är jobbigt när det kommer störande ljud eller när någon kommer och stör när jag pratar med någon
9. jag pratar oftast försiktigt så att jag inte säger nån åsikt eller något annat som upprör den som jag pratar med
10. jag kan också ha svårt med att beskriva eller förklara vissa saker*
11. när jag är stressad, nervös, utmattad eller upprörd så brukar jag halvstamma
12. att jag har svårt att umgås med andra har inte riktigt med självförtroendet att göra
det har mer att göra med min vilja och lust samt att jag har svårt att intressera mig för det
har en bra självförtroendet och har inte så värst problem med depression men har ändå ögonkontaktssvårigheter
15. jag är bra på att läsa men jag har svårt att fokusera på att få in vissa information som beskrivningar och detaljer
dessutom har jag ett väldigt fult och stort skrivstil men jag skriver heller inte så snabbt och det tar en del energi från mig då jag blir utmattad efter att har skrivit en rad förhand
16. men jag är bättre på att skriva på datan än förhand och det tar mindre energi än vad jag skriver förhand
17. har jag sjukdomsfobi för allvarliga sjukdomar som cancer och diabetes
detta får mig väldigt osäker och vill hela tiden undersöka kroppen. oroar mig ibland också för att bli överviktigt och då brukar jag ofta kolla min vikt
därmed har jag astma och eksem
18. är känsligt för högt ljud
19. brukar också ibland glömma bort vad jag lärt mig av sånt som jag inte riktigt är intresserad av
20. är inte så bra på att tolka klockan
21. kan ha olika specialintresse men det största intresset är musik
22. trivs mer i kallt än varmt
23. örfilar mig själv när jag blir väldigt arg och fått nog
24. vill inte att mina mjukisdjur ska slängas och jag vill ha dem för alltid
25. fastnar mycket i tankar när jag är i fritid men ocks ibland på lektioner