2013-05-21, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Den objektiva synen är att Södertörn består av relativister som anser att det inte finns någon objektiv syn.

Detta gäller åtminstone deras litteraturvetenskap- och filosofifakultet. I stället för den analytiska traditionen är den kontinentala traditionen dominerande. Rektorn Moira von Wright (http://sv.wikipedia.org/wiki/Moira_von_Wright) skrev i en rapport, på uppdrag av Skolverket, att man i fysikundervisningen måste anlägga feministiska teorier. Hon skriver följande: "En genusmedveten och genuskänslig fysik förutsätter en relationell infallsvinkel på fysiken samt att en hel del av det traditionella vetenskapliga kunskapsinnehållet i fysiken plockas bort."

Med en sådan rektor, kan inte rimligen ett lärosäte fungera som det ska.

Nu fungerar ju inte länken för mig men om det är sant det du skriver så bör ju all undervisning som erbjuds enligt något liknande skrattas åt och förhoppningsvis förändras snart!
Citera
2013-05-21, 12:26
Medlem
Fader-Adelheims avatar
Mittuniversitetet är fan så mycket värre. Vad har de för antagning till ekonomiprogrammet liksom, 0.3 på HP? Lol.
Citera
2013-05-21, 12:32
Medlem
debbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomeoochJulia
Hur påverkar det här tex ekonomiundervisningarna/programmen? Är det inte ganska tufft att dra hela lärosätet över en kam?
Rektorn är högsta huvud på lärosätet. Om det visar sig att rektorn har vetenskapsfientliga åsikter så drabbar det givetvis lärosätet.

Detta behöver ju nödvändigtvis inte betyda att ni på ekonomprogrammen bara läser massa genustrams.
Citera
2013-05-21, 12:32
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomeoochJulia
Hur påverkar det här tex ekonomiundervisningarna/programmen? Är det inte ganska tufft att dra hela lärosätet över en kam?
Svårt att säga, men det är fortfarande den högsta pedagogiska och administrativa posten på skolan som beter sig sådär märkligt, så viss skepsis är ju befogad...
Citera
2013-05-21, 12:47
Medlem
Som någon tidigare påpekat är SH inte ett seriöst lärosäte. Finns otaliga andra exempelm som bekräftar detta.
Citera
2013-05-21, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Som någon tidigare påpekat är SH inte ett seriöst lärosäte. Finns otaliga andra exempelm som bekräftar detta.

Som t.ex.?

Södertörn är på väg att bli ett av de bättre (humanistiska och samhällsvetenskapliga) lärosätena i Stockholm. Naturligtvis kan de inte mäta sig med SU/KTH/KI etc., men det de gör gör de mkt bra.

Att majoriteten av "övriga befolkningen" är icke-relativister ser jag inte som relevant överhuvudtaget.
Citera
2013-05-21, 13:35
Medlem
"Problemet" är egentligen, som någon sade tidigare, att ingen flashbackare (eftersom de endast är läkare, jurister och ekonomer) läser där och därmed endast går på (vinklade) skriverier i tidningar samt sina egna fördomar (vilka, om det behöver påminnas om det, är både mång- och enfaldiga). Så vad flashback säger om någonting alls skulle jag själv inte lägga någon större vikt vid, faktiskt.
Citera
2013-05-21, 13:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Exakt det är ett näste för postmoderna marxister & allmänt flummande. Att detta bekostas med skattemedel är ett skämt.
Citera
2013-05-21, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Som t.ex.?

Södertörn är på väg att bli ett av de bättre (humanistiska och samhällsvetenskapliga) lärosätena i Stockholm. Naturligtvis kan de inte mäta sig med SU/KTH/KI etc., men det de gör gör de mkt bra.

Att majoriteten av "övriga befolkningen" är icke-relativister ser jag inte som relevant överhuvudtaget.

Håller med
Citera
2013-05-21, 15:33
Medlem
Citat:
Som t.ex.?

Är nog beredd att hålla med, den "övriga befolkningen" här på flashback är väldigt vinklade och de flesta är nog läkare, jurister och ingenjörer eller wannabe sådana. Södertörn håller nog på att växa och bli bättre i just den samhällsvetenskapliga och humanistiska delen. Jag är inte programstudent där än men funderar på att bli ifall jag inte kommer in på mitt förstaval.
Citera
2013-05-21, 16:54
Medlem
filipjanssons avatar
Som jag förstått det så har SH bra utbildning i filosofi - i all fall vad jag har hört. Det är också uppfriskande med en filosofisk institution i det här landet som tar till vara den kontinentala skolan. Ibland är det pinsamt när man träffar studenter som pluggar in en fil.mag. i filosofi inte har en aning om vad Nietzsche, Husserl, Heidegger, Sartre eller Derrida stod för och bidragit med.

SHs dåliga rykte har nog att göra med mycket det som redan sagts i tråden. Främst tror jag att det blivit känt som ett genusställe och vänsterorienterad skola som gjort att Flashbacks ofta - antingen - liberala eller konservativa tyckare spyr galla över stället i sin avsky mot allting som avviker från deras egna ideal.

Edit: Sen vill jag påpeka att fördomarna mycket väl ändå kan stämma - bara det att de flesta brukar slentrianmässigt »hata» SH.
Senast redigerad av filipjansson 2013-05-21 kl. 16:59.
Citera
2013-05-21, 17:14
Medlem
viwil001s avatar
Citat:
Som t.ex.?

Du pratar som om det fanns 100 högskolor/universitet i Stockholm och att Södertörn var en av de bättre, i stockholm finns 4 universitet(KTH, SU, HHS och KI) + 1 högskola(försvarshögskolan) exklusive Södertörn som är relevanta i diskussionen. Är man sämre än dessa så är man sämst. Vad menar du när du säger "på väg att bli ett av de bättre"? Den kommer aldrig slå någon ovanstående.

Detta betyder dock inte att Södertörn är skit, Sverige har hög utbildningskvalitet och utbildningen där är säkert helt ok. Man borde ändå satsa högre om man har höga ambitioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in