2014-05-28, 18:23
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Så Gud använde ju sin outtömliga ENERGI i skapelsen. Jag menar då att Han har inte skapat allt "ur intet" - energin fanns ju.

1) Vad baserar du detta på, bibliskt?
2) Var kom energin ifrån? Eller menar du att Guds egen energi skulle ha omvandlats till materia, och att således varje individ, fisk, skalbagge, sten, osv. till 100% är Gud?
Citera
2014-05-28, 19:21
Medlem
Citat:
Du vet, energi kan omvandlas till materia och vice versa... Hela skapelsen är ju ett bevis för detta.
Så Gud använde ju sin outtömliga ENERGI i skapelsen. Jag menar då att Han har inte skapat allt "ur intet" - energin fanns ju. Så man behöver inte vara den nyss nämnda Einstein att koppla allt detta ihop med hans berömda energi-formel...

Energi som du nämner, menar du då Den Helige Ande ( DHA ) ?
då kanske det blir lite tydligare för var och en...
Citera
2014-05-28, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Jo, fast menar du att Jesus är en gud, eller att han av någon annan anledning bara kallas för det? Där ligger ju liksom skillnaden.

Jesus är mäktigare än människor, på liknande sätt som domarna var mäktigare än andra israeliter. Jesus är/kallas för en gud av den anledningen på samma sätt som domarna var/kallades för gudar.

Domarna både var gudar och kallades för gudar:

"Jesus sade: ”Står det inte i er lag: Jag har sagt att ni är gudar? Lagen kallar alltså dem som fick Guds ord för gudar, och skriften kan inte upphävas. Hur kan ni då säga till mig, som Fadern har helgat och sänt till världen, att jag hädar när jag säger: Jag är Guds son."(Johannes 10:34-36 Bibel2000)

Så det har ingen betydelse om det "är" eller "kallas", det är ändå fortfarande en milsvid skillnad mellan bibeln och den forna egyptiska polyteistiska tron eller t.ex. hinduismen.

Jehovas vittnen blir ofta anklagade för att ha en polyteistisk tro, och då menar man just att det liknar hednisk tro som t.ex. hinduismen, och därmed är avgudadyrkan, men det är en felaktig jämförelse.

Citat:
Megalit skriver exempelvis att han/hon menar att Jesus är en gud till sin natur, vilket är något annat än att folk kallas gudar för att de har stor makt, för att de agerar som Guds representanter eller dylikt (vilket absolut är en mening i vilken termen används i Bibeln, men vilket ju inte har någonting med saken att göra ifall man menar att Jesus, till skillnad från dessa, är en gud till sin natur).

Ja Jesus är i sin natur mäktig genom att han t.ex. kan materialisera sig till en människa, det kan ingen människa klara av. Men detta gäller även änglarna, även dessa kan materialisera sig, och dom fallna änglarna demonerna kan också visa makt genom t.ex. att besätta människor, så även dessa är gudar i den bemärkelsen just att dom i sin natur är mäktiga. Och demonerna vilseleder människor och vill ha människors tillbedjan, så dom gudar som hedningar tillber är i sin förlängning en tillbedjan av demoner, så demonerna är gudar, och dom blir avgudar när människor tillber dom. Men om människor inte tillber dom så är dom bara gudar.

Domarna var inte i sin natur mäktiga, utan fick makten från Gud, men ändock så var dom mäktigare än andra, och därför var gudar för resten av israeliterna.

Citat:
Det är väl inte att framhärda något, tror man på flera gudar så är man väl en polyteist? Tillber man sedan bara en av dessa gudar så är man en monolatristisk polyteist (dvs man tror att flera gudar existerar, men tillber bara en av dem).
http://en.wikipedia.org/wiki/Monolatrism

Det beror på som sagt vad man vill lägga för innebörd i ordet polyteism, historiskt så har betydelsen varit att man tillber många gudar, och därmed är det samma sak som avgudadyrkan som bibeln förbjuder. Om man vill ändra innebörden av ordet "polyteism" så måste man vara tydlig med att det inte behöver innebära att man tillber många gudar.
Citera
2014-05-28, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det beror på som sagt vad man vill lägga för innebörd i ordet polyteism, historiskt så har betydelsen varit att man tillber många gudar, och därmed är det samma sak som avgudadyrkan som bibeln förbjuder. Om man vill ändra innebörden av ordet "polyteism" så måste man vara tydlig med att det inte behöver innebära att man tillber många gudar.

Gudarna i bibeln har alltså ingen större betydelse i tron och tillbedjan, det bara nämns att Jesus är en gud och att Satan är denna världens gud, och att människor tillber andra gudar än skaparen t.ex.

Att man vill kalla det för en polyteistisk tro är alltså enligt mig missvisande, som för tankarna t.ex. till hinduismen.
Citera
2014-05-28, 21:58
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Så det har ingen betydelse om det "är" eller "kallas"

Det har förstås en enorm betydelse. Du är väl själv medveten om den kristologiska debatten under de senaste cirka 2000 åren? Eller om vad som diskuterats här i tråden, på över hundra sidor? Jag tyckte att jag ställde en ganska enkel fråga, däremot: menar du att Jesus är en gud på det sätt som en domare kunde kallas en gud, eller menar du att han är en gud för att han har en gudomlig natur?

Citat:
Jehovas vittnen blir ofta anklagade för att ha en polyteistisk tro, och då menar man just att det liknar hednisk tro som t.ex. hinduismen, och därmed är avgudadyrkan, men det är en felaktig jämförelse.

Polyteismen är tron på flera gudar, vilka kopplingar man sedan vill göra är upp till var och en. Det finns stora monoteistiska grenar av exempelvis hinduism, vilket inte gör monoteism till något "hedniskt" per se.

Citat:
Ja Jesus är i sin natur mäktig genom att han t.ex. kan materialisera sig till en människa, det kan ingen människa klara av. Men detta gäller även änglarna, även dessa kan materialisera sig, och dom fallna änglarna demonerna kan också visa makt genom t.ex. att besätta människor, så även dessa är gudar i den bemärkelsen just att dom i sin natur är mäktiga. Och demonerna vilseleder människor och vill ha människors tillbedjan, så dom gudar som hedningar tillber är i sin förlängning en tillbedjan av demoner, så demonerna är gudar, och dom blir avgudar när människor tillber dom. Men om människor inte tillber dom så är dom bara gudar.

Så du klassar änglar, demoner, etc. som gudar, och menar att Jesus är en gud i denna "kategori"?

Citat:
Det beror på som sagt vad man vill lägga för innebörd i ordet polyteism, historiskt så har betydelsen varit att man tillber många gudar

Tron på många gudar skulle jag säga är en mer korrekt definition (där något liknande "polylatri" skulle syfta till tillbedjan av ett flertal gudar). Du kan ju mycket väl ha en polyteistisk världsuppfattning, eller livsåskådning, men välja en enda gud som du dyrkar (monolatri).

Wikipedia uttrycker det IMO på ett vettigt sätt:
"Polyteism är en gudsuppfattning som går ut på att det finns flera gudar. En polyteistisk uppfattning kan kombineras med att en av de gudar man tror på är viktigare än de andra, och kallas då monolatri eller henoteism."
Senast redigerad av BRT 2014-05-28 kl. 22:55.
Citera
2014-05-28, 22:51
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Energi som du nämner, menar du då Den Helige Ande ( DHA ) ?
då kanske det blir lite tydligare för var och en...
Jo, jag menar att Den heliga anden är det verktyg som Gud anvender för att genoföra sin vilja.
Den heliga anden är den verksamma kraften som Gud äger...
Citera
2014-05-28, 22:57
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Jo, jag menar att Den heliga anden är det verktyg som Gud anvender för att genoföra sin vilja.
Den heliga anden är den verksamma kraften som Gud äger...

Menar du då att all materia till 100% utgörs av, består av eller är Gud?
Citera
2014-05-28, 22:59
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Det har förstås en enorm betydelse. Du är väl själv medveten om den kristologiska debatten under de senaste cirka 2000 åren? Eller om vad som diskuterats här i tråden, på över hundra sidor? Jag tyckte att jag ställde en ganska enkel fråga, däremot: menar du att Jesus är en gud på det sätt som en domare kunde kallas en gud, eller menar du att han är en gud för att han har en gudomlig natur?

Polyteismen är tron på flera gudar, vilka kopplingar man sedan vill göra är upp till var och en. Det finns stora monoteistiska grenar av exempelvis hinduism, vilket inte gör monoteism till något "hedniskt" per se.

Så du klassar änglar, demoner, etc. som gudar, och menar att Jesus är en gud i denna "kategori"?

Tron på många gudar skulle jag säga är en mer korrekt definition (där något liknande "polylatri" skulle syfta till tillbedjan av ett flertal gudar). Du kan ju mycket väl ha en polyteistisk världsuppfattning, eller livsåskådning, men välja en enda gud som du dyrkar (monolatri).

"Polyteism är en gudsuppfattning som går ut på att det finns flera gudar. En polyteistisk uppfattning kan kombineras med att en av de gudar man tror på är viktigare än de andra, och kallas då monolatri eller henoteism."
Jo, att käbbla om vad man kallar saker och ting är kanske inte helt avgörande.
Man kan istället bara konstatera att det finns en (1) Gud man ska tillbe: FADERN.
Citera
2014-05-28, 23:07
Medlem
Citat:
Det har förstås en enorm betydelse. Du är väl själv medveten om den kristologiska debatten under de senaste cirka 2000 åren?

Jo jag är medveten om debatten, men den är inte förnuftig enligt mig, man krånglar till något som är enkelt att förstå. Även dom enklaste människorna blev Jesu efterföljare, det behövs ingen stor avhandling och magisterexamen för att förstå vem Gud är.

"När de såg hur frimodiga Petrus och Johannes var och märkte att båda var enkla och olärda män, förvånade de sig. De kände igen dem som följeslagare till Jesus" (Apg 4:13 Bibel2000)

"Vid den tiden sade Jesus: ”Jag prisar dig, fader, himlens och jordens herre, för att du har dolt detta för de lärda och kloka och uppenbarat det för dem som är som barn." (Matt 11:35 Bibel2000)

Citat:
Jag tyckte att jag ställde en ganska enkel fråga, däremot: menar du att Jesus är en gud på det sätt som en domare kunde kallas en gud, eller menar du att han är en gud för att han har en gudomlig natur?

Och jag tyckte att jag gav ett enkelt svar. Ja jag menar att Jesus är en gud på det sätt som en domare kunde kallas en gud, alltså med betydelsen någon som har större makt än vanliga människor.

Jesus har större makt än domarna, och större makt än änglarna och demonerna, men det är bara för att Gud gett honom denna makt:

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden." (Matt 28:18 Bibel2000)

"ty allt har han lagt under sina fötter. När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom." (1Kor 15:27 Bibel2000)

Citat:

Jo enligt bibeln om det är fel gud man tillber. Det är fel om man tillber någon annan gud än fadern Jehova.

Citat:

Ja när det gäller ordet "gud" med meningen någon som har större makt och kraft än vanliga människor, men Jesus har den största kraften/makten i skapelsen med undantag av fadern, skaparen, Gud:

"ty allt har han lagt under sina fötter. När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom." (1Kor 15:27 Bibel2000)

Citat:

Kanske det, men hur ofta använder allmänheten orden "polylatri" och "monolatri"? Det är ju ordet "polyteism" som man använder i motsats till bibelns "monoteism", eller hur?

Jag kan hålla med om att om man ska vara exakt så är polyteism kanske rätt beskrivande, men det är ändå förknippat med t.ex. fornegyptisk avgudadyrkan med flera gudar.

Citat:

Men detta stämmer inte exakt med bibelns budskap, det är ju inte så att "en av de gudar man tror på är viktigare än de andra", utan det finns bara en av dessa gudar som är den viktigaste, den enda guden som skapelser inklusive Jesus ska ha som en gud som man tillber, nämligen fadern. Så Wikipedia tycker jag styrker det som jag påstår, att i polyteism så dyrkar man flera gudar även om man kanske har vissa gudar, eller bara en gud som är "viktigare" än andra, medan i kristendomen (och forna judendomen) så finns det bara en viktig gud, det finns bara en som är "god" som Jesus uttryckte det:

"Jesus svarade: ”Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud." (Lukas 18:19 Bibel2000)
Citera
2014-05-28, 23:08
Medlem
Megalits avatar
Citat:
1) Vad baserar du detta på, bibliskt?
2) Var kom energin ifrån? Eller menar du att Guds egen energi skulle ha omvandlats till materia, och att således varje individ, fisk, skalbagge, sten, osv. till 100% är Gud?
Allt skapelse kommer ju 100% från Gud. Man behöver inte vara Gud själv för den sakens skull...
Enl. Bibeln så använde ju Gud sin enorma kraft för att skapa allt i universum.
Citera
2014-05-28, 23:12
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Jo, att käbbla om vad man kallar saker och ting är kanske inte helt avgörande.
Man kan istället bara konstatera att det finns en (1) Gud man ska tillbe: FADERN.

Ja, är man inte intresserad av teologi och att hitta en rimlig biblisk grund för vad man tror på så är sådant här "käbbel", eller snarare sådana här teologiska/kristologiska diskussioner, förstås ganska onödiga.

Citat:
Allt skapelse kommer ju 100% från Gud. Man behöver inte vara Gud själv för den sakens skull...
Enl. Bibeln så använde ju Gud sin enorma kraft för att skapa allt i universum.

Fast vad du säger är ju att allt inte är från Gud, utan att allt är Gud. Dvs Gud har inte skapat världen från intet (som då skulle vara något annat än han själv) utan istället är det hans egen Ande som materialiserats (världen är ju då Gud själv).
Senast redigerad av BRT 2014-05-28 kl. 23:15.
Citera
2014-05-28, 23:36
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Jo jag är medveten om debatten, men den är inte förnuftig enligt mig, man krånglar till något som är enkelt att förstå.

Enkelt att förstå? Nej, nu utgår du från din egen position och menar att denna kan utläsas av att "bara läsa texten" - vilket förstås inte är sant. Bibeln är svår att förstå, speciellt när det kommer till exempelvis vem/vad Jesus är, vilket inte beskrivs i detalj utan där tolkning blir väldigt avgörande. Du menar att din tolkning är enkel för att du projicerar in den i texten - de flesta som är helt övertygade om att de har helt rätt här tycker att det är busenkelt att se sin egen position genom att bara läsa texten, oavsett om de tror på någon form av treenighet, sabellianism, arianism, socinianism, etc.

Citat:
"Vid den tiden sade Jesus: ”Jag prisar dig, fader, himlens och jordens herre, för att du har dolt detta för de lärda och kloka och uppenbarat det för dem som är som barn." (Matt 11:35 Bibel2000)

Fast detta har ju tyvärr inte riktigt med saken att göra. Alla positioner som diskuteras här underbyggs av specifika tolkningar av mängder av verser, och är betydligt mer "lärda" är "barnsliga." Att hoppa mellan att argumentera på ett "lärt" sätt och att hävda att man inte behöver argumentera beroende på när den ena eller den andra positionen tjänar ditt syfte är inte ett ärligt sätt att debattera, tyvärr.

Citat:
Och jag tyckte att jag gav ett enkelt svar. Ja jag menar att Jesus är en gud på det sätt som en domare kunde kallas en gud, alltså med betydelsen någon som har större makt än vanliga människor.

Ok. Så den grundläggande definition av "gud" som du utgår ifrån är någon som har större makt än vad vanliga människor har?

Citat:
Jo enligt bibeln om det är fel gud man tillber. Det är fel om man tillber någon annan gud än fadern Jehova.

Jag tror att du missförstod vad jag skrev där.

Citat:
Kanske det, men hur ofta använder allmänheten orden "polylatri" och "monolatri"? Det är ju ordet "polyteism" som man använder i motsats till bibelns "monoteism", eller hur?

Polyteism är något annat än monoteism, ja, och enligt min erfarenhet har båda termer hos allmänheten mer att göra med hur många gudar man tror existerar än hur många man tillber. Någon som är asatroende men bara tillber Oden är nog fortfarande en polyteist i de flestas ögon, och i den korrekta förståelsen av termen skulle jag säga.

Citat:
Men detta stämmer inte exakt med bibelns budskap, det är ju inte så att "en av de gudar man tror på är viktigare än de andra", utan det finns bara en av dessa gudar som är den viktigaste

Så som du beskriver din bibeltolkning här så förklaras den väl ganska perfekt med monolatristisk polyteism? Du ersätter "viktigare" med "viktigast" i stycket ovan, men annars säger du väl precis samma sak?
"Monolatrism or monolatry (Greek: μόνος (monos) = single, and λατρεία (latreia) = worship) is the recognition of the existence of many gods, but with the consistent worship of only one deity."
http://en.wikipedia.org/wiki/Monolatrism
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in