Citat:
Ursprungligen postat av
BRT
Jo, fast menar du att Jesus är en gud, eller att han av någon annan anledning bara kallas för det? Där ligger ju liksom skillnaden.
Jesus
är mäktigare än människor, på liknande sätt som domarna
var mäktigare än andra israeliter. Jesus är/kallas för en gud av den anledningen på samma sätt som domarna var/kallades för gudar.
Domarna både
var gudar och
kallades för gudar:
"Jesus sade: ”Står det inte i er lag: Jag har sagt att
ni är gudar? Lagen
kallar alltså dem som fick Guds ord för gudar, och skriften kan inte upphävas. Hur kan ni då säga till mig, som Fadern har helgat och sänt till världen, att jag hädar när jag säger: Jag är Guds son."(Johannes 10:34-36 Bibel2000)
Så det har ingen betydelse om det "är" eller "kallas", det är ändå fortfarande en milsvid skillnad mellan bibeln och den forna egyptiska polyteistiska tron eller t.ex. hinduismen.
Jehovas vittnen blir ofta anklagade för att ha en polyteistisk tro, och då menar man just att det liknar hednisk tro som t.ex. hinduismen, och därmed är avgudadyrkan, men det är en felaktig jämförelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
BRT
Megalit skriver exempelvis att han/hon menar att Jesus är en gud till sin natur, vilket är något annat än att folk kallas gudar för att de har stor makt, för att de agerar som Guds representanter eller dylikt (vilket absolut är en mening i vilken termen används i Bibeln, men vilket ju inte har någonting med saken att göra ifall man menar att Jesus, till skillnad från dessa, är en gud till sin natur).
Ja Jesus är i sin natur mäktig genom att han t.ex. kan materialisera sig till en människa, det kan ingen människa klara av. Men detta gäller även änglarna, även dessa kan materialisera sig, och dom fallna änglarna demonerna kan också visa makt genom t.ex. att besätta människor, så även dessa är gudar i den bemärkelsen just att dom i sin natur är mäktiga. Och demonerna vilseleder människor och vill ha människors tillbedjan, så dom gudar som hedningar tillber är i sin förlängning en tillbedjan av demoner, så demonerna är gudar, och dom blir avgudar när människor tillber dom. Men om människor inte tillber dom så är dom bara gudar.
Domarna var inte i sin
natur mäktiga, utan fick makten från Gud, men ändock så var dom mäktigare än andra, och därför var gudar för resten av israeliterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
BRT
Det är väl inte att framhärda något, tror man på flera gudar så är man väl en polyteist? Tillber man sedan bara en av dessa gudar så är man en monolatristisk polyteist (dvs man tror att flera gudar existerar, men tillber bara en av dem).
http://en.wikipedia.org/wiki/Monolatrism
Det beror på som sagt vad man vill lägga för innebörd i ordet polyteism, historiskt så har betydelsen varit att man
tillber många gudar, och därmed är det samma sak som avgudadyrkan som bibeln förbjuder. Om man vill ändra innebörden av ordet "polyteism" så måste man vara tydlig med att det inte behöver innebära att man
tillber många gudar.