2014-05-27, 23:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boden2013
Bastun har alla hyresgäster rätt till, man bokar tider på en lista. Vet inte om den används ofta, jag använder den aldrig. KJ har jag aldrig sett i trappuppgången ens. Har bott i området i många år och kan inte ens minnas att jag sett KJ nångång. Inte heller hans hund har jag sett, jag måste vara väldigt ouppmärksam helt enkelt. Förövrigt så känns det inte särskilt troligt att han ska ha släpat en död kropp dit då de först är en kort trapp upp och sen en lång trapp ner till bastun, men vad vet jag!

Många tack.

Jag tänker mig snarare att VB i så fall levde när hon kom till bastun, och att trappor och upptäcktsrisk motiverade en styckning. Det förutsätter att KJ hade tillgång till bastun med egen nyckel, är bastun ofta bokad? Springer du i trappen under dygnets och veckans alla tider, t ex. helgnätter? Skulle någon märka om det fanns folk i bastun sent en lördagkväll? Får man tvätta 24/7?

Jag frågar för att för egen del ev. kunna utesluta bastun i det här garnnystanet.
Citera
2014-05-27, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han har inte medgivit en medveten lögn i något av dessa fall. MB har medgivit en medveten lögn, och det är den ende ZegDeg ser.
Eftersom jag nu vid upprepade tillfällen påståtts inneha en viss åsikt måste jag kanske själv få klargöra min inställning i frågan.
MB - har inte beslagits med lögn i någon punkt men har helt naturligt svårt att minnas exakta klockslag, tidsordning, etc, precis som ca 99% av befolkningen. Det är INTE lögn. Han har dragit en lögn och det är den inledande lögnen där han inte medgav en relation med VB.
KJ - beslagen med flertalet lögner där han fått korrigera sin berättelse allteftersom polisen kompletterat sin utredning, sex med ankelgrepp efter DNA, förklaring till icke-samtal efter samtalslistor, radering av SMS, efter koll mobil, olåst bil efter dna i skuffen, etc. KJ har fått justera och ändra allteftersom utredningen fortskridit.
Not. om man inte ens har förmågan att inse varför det hade varit en mindre bra ide för MB att bege sig ut i skogarna den 9/5, då frun fått klarhet i att doppandet fortsatt, så bör man söka sig en alternativ karriär än analytiker.
Citera
2014-05-27, 23:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja kanske de. Men då borde dom väl ha hittat någon form av bevis? Nu vet jag ju inte vad teknikerna gjorde för ngt i bastun, men dom stod väl knappast med händerna i byxfickorna?
Jovisst borde de, precis som teknikerna som vistades i en villa i Spekeröd i fyra dagar och missade en blodfläck stor som en kolbotten i den försvunna kvinnans säng.
Citera
2014-05-27, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Många tack.

Jag tänker mig snarare att VB i så fall levde när hon kom till bastun, och att trappor och upptäcktsrisk motiverade en styckning. Det förutsätter att KJ hade tillgång till bastun med egen nyckel, är bastun ofta bokad? Springer du i trappen under dygnets och veckans alla tider, t ex. helgnätter? Skulle någon märka om det fanns folk i bastun sent en lördagkväll? Får man tvätta 24/7?

Jag frågar för att för egen del ev. kunna utesluta bastun i det här garnnystanet.
Har ingen koll på hur mycket bastun nyttjas tyvärr. Man får inte tvätta på nätterna, strömmen bryts kl 22. Personligen så har jag aldrig hört ngt från bastun. Tror inte det hörs alls om någon är där , har aldrig hört ngn klaga om ngt sådant iaf. Nä jag springer inte i trappen kvällar och nätter. Lägenhetsnycklarna passar till bastun, så alla hyresgäster har ju tillgång till den.
Citera
2014-05-27, 23:37
Medlem
Citat:
Jovisst borde de, precis som teknikerna som vistades i en villa i Spekeröd i fyra dagar och missade en blodfläck stor som en kolbotten i den försvunna kvinnans säng.
Ja de var då särskilt klantigt av dom teknikerna. Vi får väl hoppas att dessa gjorde ett bättre jobb då.
Citera
2014-05-27, 23:37
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Jag funderar lite på mordvapnet.

Det verkar inte ha gått så djupt in i kroppen och skadorna om jag minns rätt var snarlika i bredd och djup.
tyder inte detta på att det är en liten kniv som använts?
Om GM haft en stor kniv så skulle det väl det vara svårare att uppbringa skador som är snarlika i bredd och djup. En stor kniv borde väl dessutom göra det svårare att placera huggen inom ett "mindre" område.

Vad tror ni?
Jag har kollat runt på bilder på nätet som visat knivhugg och på vissa av bilderna ser skadorna D formade ut.
Kan det helt enkelt vara en vanlig fickkniv/liten dagger som VB höggs med?

Såg på en av de inskannade sidorna i FUP (minns ej nu vilken sida) att såren var inte u formade utan D alltså lite mer utstansat om jag förstått det rätt.

Något liknande denna?
http://www.thebestknives.eu/1422-couteau-push-dagger-cs12cs-cold-steel-safe-maker-ii.html

Jag tror precis som du på ett förhållandevis kort tillhygge. Skadorna visar att det var ett smalt och spetsigt föremål och jag föreställer mig att en längre smal kniv hade trängt betydligt djupare in. Den omtalade "daggern" tror jag inte på. Mina gissningar går mot ett vasst verktyg av nåt slag.

Kanske nåt kopplat till konsthantverk. Jag har kikat på verktyg som används vid etsning och gravering, till exempel skavstål:

http://media35a.dimu.no/media/image/S-AM/AM.114451/53435?width=600&height=380

http://www.jlsmithco.com/Machinists-Scraper-HollowbrEconomy-2-1-2-image.jpg?resizeid=-2&resizeh=300&resizew=300%27%20border=%270%27%20al t=%27201042.jpg%27%20title=%27201042.jpg%27%3E

Skavstål verkar i regel vara trekantiga, vilket inte stämmer med skadorna som jag förstår dem. Det längst ner på bilden här kan dock stämma:

http://www.enjoyscandinavianart.com/grafiska-tekniker/etsningar/etsning-95-3-413.jpg

Rena spekulationer förstås. Det är svårt att mer i detalj få grepp skadornas utseende utifrån kriminalteknikerns och rättsläkarens beskrivningar.
Citera
2014-05-27, 23:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Eftersom jag nu vid upprepade tillfällen påståtts inneha en viss åsikt måste jag kanske själv få klargöra min inställning i frågan.
MB - har inte beslagits med lögn i någon punkt men har helt naturligt svårt att minnas exakta klockslag, tidsordning, etc, precis som ca 99% av befolkningen. Det är INTE lögn. Han har dragit en lögn och det är den inledande lögnen där han inte medgav en relation med VB.
KJ - beslagen med flertalet lögner där han fått korrigera sin berättelse allteftersom polisen kompletterat sin utredning, sex med ankelgrepp efter DNA, förklaring till icke-samtal efter samtalslistor, radering av SMS, efter koll mobil, olåst bil efter dna i skuffen, etc. KJ har fått justera och ändra allteftersom utredningen fortskridit.
Not. om man inte ens har förmågan att inse varför det hade varit en mindre bra ide för MB att bege sig ut i skogarna den 9/5, då frun fått klarhet i att doppandet fortsatt, så bör man söka sig en alternativ karriär än analytiker.

Varför skulle MB bry sig om vad AN anser om att ge sig ut i skogarna? MB har dessutom varit i spenaten vid tiden kring försvinnandet, dock enligt egen uppgift för att hämta vatten, trovärdigt eller inte, det är inte styrkt. AN säger ju. Visst, men som hustru till en man som brukat våld mot en älskarinnas son, hotat älskarinnan, slagit sin fru, vilken tilltro sätter vi på AN berättelser tycker du? Vad säger att hon inte har vittnat under hot om livet?

Jag tror inte att MB har med saken att göra, dock sväljer jag inte allt kring honom helt okritiskt, han är trots allt en av två som hade kontakt med VB försvinnandekvällen.
Citera
2014-05-27, 23:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Vilket inte med ett ord motsäger vad jag sa i citatet.
Citera
2014-05-27, 23:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Har ingen koll på hur mycket bastun nyttjas tyvärr. Man får inte tvätta på nätterna, strömmen bryts kl 22. Personligen så har jag aldrig hört ngt från bastun. Tror inte det hörs alls om någon är där , har aldrig hört ngn klaga om ngt sådant iaf. Nä jag springer inte i trappen kvällar och nätter. Lägenhetsnycklarna passar till bastun, så alla hyresgäster har ju tillgång till den.

OM det stämmer som du säger så hade KJ tillgång till bastun, troligen inget spring i källaren, i alla fall inte pga tvätt efter 22, kan vara ett utrymme som man kan vistas i utan att någon hör. Ett våtutrymme, varmt.

JJ säger att det var inplanerat bastubad i stugan aktuell helg om jag inte minns fel? Kanske valde man bastun på Flottiljvägen istället?

Är det inte just vad vi letar efter?
Citera
2014-05-27, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
OM det stämmer som du säger så hade KJ tillgång till bastun, troligen inget spring i källaren, i alla fall inte pga tvätt efter 22, kan vara ett utrymme som man kan vistas i utan att någon hör. Ett våtutrymme, varmt.

JJ säger att det var inplanerat bastubad i stugan aktuell helg om jag inte minns fel? Kanske valde man bastun på Flottiljvägen istället?

Är det inte just vad vi letar efter?
Ja nog kan det vara så. Jag vet att jag jobbade natt då hon försvann. Lämnade hemmet ca 20.30, kan inte minnas att jag hört ngt från källaren när jag gick till bilen. Kanske var dom där då? Vem vet.
Citera
2014-05-28, 00:30
Medlem
yoloitss avatar
Hehe.. Tvekat om jag ska slänga ut detta men det kanske är intressant:

Härom dagen satte jag mitt klant-arsel en köks-sax djupt i pekfingret, formen på såret blev samma som såren på VBs rygg. (förevigade ögonblicket med att fota mitt stackars finger och kände mig ganska bisarr när jag gjorde det, vill jag lova! )
Ena skäret på saxen är smalare, spetsigare än den andra.
Funderade på:
Om man sitter och hugger från ett enda håll med saxen, har ena skäret först och sen byter till det andra skäret borde det bli konvex sida åt två håll och även olika form beroende på hur smalt skäret är, om saxen är öppen eller stängd.

En sån här sax var det http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/18/Skalm_2.JPG

Det stora, enormt smärtsamma såret ser ut så här : http://s26.postimg.org/djvhq5bfd/004.jpg
Det är inte storleken som räknas utan formen........
Senast redigerad av yoloits 2014-05-28 kl. 01:08.
Citera
2014-05-28, 00:52
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Nej, ett av påståendena behöver inte vara en medveten lögn. Jag har förstått att KJ är en knäppskalle, och jag failade på kursen till psykopat så jag kan inget mer om diagnoser och symptom.

Det krävs ett medgivande av någon för att ZegDeg ska se en lögn. Där räcker det inte med motsägelser, även om personen inte är en diagnosticerad knäppskalle.

Det här var inte lätt. Det blev lite språkfilosofi och semantik av det hela - och om du ändå erkänner att du failade psykopatkursen, så får väl jag medge att jag flunkade en del tentor i filosofi.

Men, jag har lite svårt att förstå uttrycket "medveten lögn". Det är en tautologi.

Att ljuga är att uttrycka en osann utsaga, som om den vore sann, i avsikt att förleda någon. Att ljuga är alltså en handling som innehåller en intention, vilket i sin tur kräver medvetande.

Däremot kan man säga något som inte är sant, utan att man för den skulle ljuger.

Men jag förstår inte resonemanget om KJ.

Varför skulle han inte ljuga? Vilka andra rimliga förklaringar finns det till att han berättar två helt olika historier, varav den ena måste vara osann, när det gäller de punkter jag tog upp.

Glömde han exempelvis bort att han hade sex med VB, men sen kom han ihåg det?
Var det frågan om ett missförstånd i kommunikationen under förhören?
Tillhör han den sällsynta typ av mytomaner som faktiskt suggererar sig själv att tro på sina egna lögner?
Befann han sig i ett tillstånd av sänkt realitetsvärdering så att han inte kan skilja mellan vad som är sant eller falskt?

Det faktum att han ljuger – det vill säga berättar något i syfte att förleda – framgår ju av att han vid åtminstone två tillfällen också anger orsakerna till att han ljög.

När det gäller det sexuella, säger han att det var av rädsla för att VB skulle komma tillbaka och får reda på att han avslöjat deras relation.

När det gäller besöket hos brorsan säger han att han inte ville avslöja att han hade kört bil rattfull.

Jag skulle själv hävda att det riktigt intressanta är frågan: på vilka områden ändrar han sin berättelse – eller ljuger, som jag menar då.

Det handlar om vad han gjorde under mordkvällen då VB var i lägenheten.

Det handlar om han faktiskt lämnade lägenheten under mordkvällen.

Det handlar om hur länge han var uppe under den natten.

Det handlar om att han faktiskt befann sig på exakt samma plats som kroppsdelarna efter VB hittades på fem dagar efter mordet.

Det handlar om huruvida han försökte kontakta henne efter försvinnandet.

Det handlar om hur uppbrottet med VB såg ut första gången.

Det är alltså inga oskyldiga områden, utan helt centrala när det gäller att rekonstruera mordkvällen och relationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in