Citat:
Jag tror vi harvar i samma hjulspår nu men...En till halmdocka. Har aldrig påstått att de ska vägas lika. Kritiserar att man baserat på studier om aversionsterapi dömer ut alla former av SOCE som ineffektiv och troligen skadlig (sedan är detta påstående dessutom partiskt även gällande aversionsterapi).
En annan kritik är gällande dubbel standard. Beträffande SOCE-terapi utesluter man alla nutida studier pga av de är icke-experimentella. Men man tillåter sådana studier som bevis för att "affirmative therapy" är effektiv. Ett exempel som citerat ett flertal gånger i rapporten:
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J056v12n04_02
En annan kritik är gällande dubbel standard. Beträffande SOCE-terapi utesluter man alla nutida studier pga av de är icke-experimentella. Men man tillåter sådana studier som bevis för att "affirmative therapy" är effektiv. Ett exempel som citerat ett flertal gånger i rapporten:
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J056v12n04_02
Återigen, jag har inte tillgång till fulltextartiklar (är utomlands och tjänstledig) så jag kan inte göra en egen bedömning av en artikel som APA godkänt alt. underkänt. Exemplet du ger är en kvalitativ studie där abstrakt inte förtäljer hur man rekryterade patienter osv.
Med strikta kriterier innebär "experimentell studiedesign" representativ urval, randomisering till behandling resp kontroll grupp samt pre- och postmätning av effekter.
Det händer ofta att man i metanalyser får använda mindre strikta kriterier för att möjliggöra analysen överhuvudtaget. Ännu svårare blir det när man går långt bak i tiden då forskningsmetodiken var mycket mindre välutvecklad och välkontrollerad.
Med risk för att upprepa mig. Jag är benägen att lita på APA i detta läge. Du litar på de argument du hittat på fra NART. Vi har dessutom olika syn på karaktären i dessa respektive organisationer där jag igen ser APA som trovärdigare och du gör en annan bedömning.
I framtiden kanske vi får ett svar?
Jag har hela tiden sagt att homosexualitet är en sjukdom som är ungefärligt lika allvarlig som förkylning.