Citat:
Om du anser att Socialstyrelsen, SBU, Psykiatriska föreningen är ideologisk styrda organisationer vars slutsatser om forskning inte går att lita på, vem litar du på då?De som arbetar privat har ju sitt vinstintresse. Den som forskar om psykos kanske "brinner för" psykospatienter.
Är ditt ideal ett gäng personer som inte är psykiatriker, t ex språkforskare, bilmekaniker och historiker som istället får värdera forskning och definiera sjukdom? Personer som skiter helt i psykisk ohälsa, aldrig jobbat med det och därför lan vara "opartiska"?
Eller hur ser dina trovärdiga källor ut? Du har ju effektivt dömt ut alla som genom utbildning och yrke kan vara experter i sitt fält.
Citat:
Varför ska vi prata om Evelyn Hooker? Hon gjorde ett test som du borde gillat. Hon använde samma tester på två olika grupper, en hetero och en homo och kunde visa att det inte fanns någon skillnad, dvs den tidens test för psykisk ohälsa gav inte utslag. Jag tycker den tidens testmetoder (projektiva tester) är rätt kassa men det var en "logisk" väg att gå med den tidens vetenskapsmognad.
Man behöver som bekant inte behandla alla sjukdomar man kommer över. Färgblindhet behandlas i allmänhet inte. Huvudvärk, åtminstone lättare former av det, självbehandlas oftast av patienten helt utan läkares inblandning, och orsaken till huvudvärken ignoreras oftast även om det verkligen är en sjukdom. Lättare former av akne självbehandlas eller ignoreras. Förkylningar ignoreras. Närsynthet självbehandlas genom inköp av glasögon/linser eller så opererar man bort det, men oftast inte. Och så vidare. Homosexualitet är ju extremt icke-allvarligt, och om man nu vill ha barn kan det ju eventuellt ordnas på annat sätt än det brukliga. Det kan alltså vara en sjukdom med allt från fullständigt okända till fullständigt kända orsaker (genetik, hormoner under graviditeten, miljöpåverkan eller vad som helst) och ändå inte kräva någon behandling.
Jo jag vet att läkare är läkare.
Jag tycker inte att ändrade riktlinjer för t.ex. hypertoni är ologiska. Men ja, APAs omklassificering av homosexualitet (när dom ändrade namnet till “sexual orientation disturbance” och därefter till "ego-dystonic homosexuality", som på den tiden inte betydde det det betyder nu) hörde samman med påtryckningar från GLF och andra politiska organisationer.
Om du vill kan vi ju prata om Evelyn Hooker.
Jo jag vet att läkare är läkare.
Jag tycker inte att ändrade riktlinjer för t.ex. hypertoni är ologiska. Men ja, APAs omklassificering av homosexualitet (när dom ändrade namnet till “sexual orientation disturbance” och därefter till "ego-dystonic homosexuality", som på den tiden inte betydde det det betyder nu) hörde samman med påtryckningar från GLF och andra politiska organisationer.
Om du vill kan vi ju prata om Evelyn Hooker.
Att homosexualitet skulle vara en sjukdom är din åsikt. Vi kommer nog inte längre i att försvara våra ståndpunkter. Jag är ju som läkare både utbildad och skyldig att vara ajour med vetenskapliga rön och att utgå från de riktlinjer som finns. På det sättet slipper du som patient behandlas av en läkare som fått för sig att tro på de som förespråkar keleringsbehandling av "oral galvanism" och annat. (påhittad sjukdom och verkningslös behandling)
Att behandla är som bekant en helt annan sak än att diagnostisera, så du drar återigen upp totalt irrelevanta saker.