2014-05-27, 18:54
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
En till halmdocka. Har aldrig påstått att de ska vägas lika. Kritiserar att man baserat på studier om aversionsterapi dömer ut alla former av SOCE som ineffektiv och troligen skadlig (sedan är detta påstående dessutom partiskt även gällande aversionsterapi).

En annan kritik är gällande dubbel standard. Beträffande SOCE-terapi utesluter man alla nutida studier pga av de är icke-experimentella. Men man tillåter sådana studier som bevis för att "affirmative therapy" är effektiv. Ett exempel som citerat ett flertal gånger i rapporten:
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J056v12n04_02
Jag tror vi harvar i samma hjulspår nu men...

Återigen, jag har inte tillgång till fulltextartiklar (är utomlands och tjänstledig) så jag kan inte göra en egen bedömning av en artikel som APA godkänt alt. underkänt. Exemplet du ger är en kvalitativ studie där abstrakt inte förtäljer hur man rekryterade patienter osv.
Med strikta kriterier innebär "experimentell studiedesign" representativ urval, randomisering till behandling resp kontroll grupp samt pre- och postmätning av effekter.
Det händer ofta att man i metanalyser får använda mindre strikta kriterier för att möjliggöra analysen överhuvudtaget. Ännu svårare blir det när man går långt bak i tiden då forskningsmetodiken var mycket mindre välutvecklad och välkontrollerad.

Med risk för att upprepa mig. Jag är benägen att lita på APA i detta läge. Du litar på de argument du hittat på fra NART. Vi har dessutom olika syn på karaktären i dessa respektive organisationer där jag igen ser APA som trovärdigare och du gör en annan bedömning.
I framtiden kanske vi får ett svar?
Citera
2014-05-27, 18:59
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jaha. Om ingen sjukdom föreligger är man ju inte sjuk.

Att bisexualitet inte är en sjukdom hör inte ihop med hur lätt det är att få sexpartners utan hur lätt dessa partners har att bli gravida eller att befrukta dig. Självklart hör detta ihop med vedertagna definitioner (teorier finns inte på definitionsnivå vilket du skulle veta om om du verkligen studerat på högskola). Om du av anledning X (som beror på kroppsliga saker) har 90% mindre chans att få barn vid oskyddat samlag utan p-piller och så vidare inblandade skulle det klassas som sjukdom i alla andra fall.

Jag har inte påstått att man utvecklar någon sorts motstånd. Självklart kan man födas med detta motstånd.

Hudfärg beror på anpassning av populationen till sin livsmiljö. Denna anpassning motverkar ohälsa, och orsakar bara ohälsa om man lämnar den miljö man är anpassad till. Du skulle lika gärna kunna säga att det är en sjukdom att vi inte har gälar. Däremot är sicklecellanemi en sjukdom.
Enligt dig så är det naturliga tillståndet bisexualitet, men sedan föds man med ett motstånd mot att ha sex med antingen personer av samma kön (man blir straight) eller av motsatt kön (man blir gay) eller så föds man utan motstånd (man bli bisexuell).
Men att vara heterosexuell är trots avvikelsen från det medfödda ursprungliga inte en sjukdom (för man kan lätt få barn) medan den homosexuelle är sjuk för att han pga samma motståndsmekanism får svårare att få barn?
Finns det inte risk att den bisexuelle personen "slösar bort" tid och tillfällen till fortplantning genom att vara upptagen av homorelationer? Skulle en bi vara "halvsjuk" jmf en homosexuell enligt din definition?

Du talade förut om möjligheten att ha sex, inte just konception. Det är där hudfärgsjämförelsen kommer in.
homosexuell i Grytås kan bli ett "handikapp" när det gäller att få sex men är det inte i Stockholm. Att vara vit i Sverige är en fördel men en nackdel i Australien.
Senast redigerad av loungepuppy 2014-05-27 kl. 19:25.
Citera
2014-05-27, 19:06
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Så en majoritet av mänskligheten är alltså sjuka? (närsynthet, lättare spänningshuvudvärk, allergier, köldastma) osv. Samtidigt upplever de flesta av dem inte lidande eller funktionsnedsättning eftersom det finns hjälpmedel för dessa sjukdomstillstånd. De har då inte ohälsa.

Blir inte ditt personliga sjukdomsbegrepp urvattnat då det används för personer som inte upplever sig sjuka, inte har lidande och inte behöver behandling? Det hamnar i konflikt med "sjuk" såsom det används i "sjukvård", "sjukpenning", "sjukskrivning", "sjukhus". Eller hur?
Menar du att förkylning inte är en sjukdom trots att de allra flesta förkylda inte går till sjukhus för det?

Var det inte du som var utbildad läkare? Och då drar du till med ordvitsar? Haha Jag har hela tiden sagt att homosexualitet är en sjukdom som är ungefärligt lika allvarlig som förkylning.
Citera
2014-05-27, 19:14
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Enligt dig så är det naturliga tillstånde, men sedan föds man med ett motstånd mot att ha sex med antingen personer av samma kön (man blir straight) eller av motsatt kön (man blir gay) eller så föds man utan motstånd (man bli bisexuell).
Men att vara heterosexuell är trots avvikelsen från det medfödda ursprungliga inte en sjukdom (för man kan lätt få barn) medan den homosexuelle är sjuk för att han pga samma motståndsmekanism får svårare att få barn?
Finns det inte risk att den bisexuelle personen "slösar bort" tid och tillfällen till fortplantning genom att vara upptagen av homorelationer? Skulle en bi vara "halvsjuk" jmf en homosexuell enligt din definition?

Du talade förut om möjligheten att ha sex, inte just konception. Det är där hudfärgsjämförelsen kommer in.
homosexuell i Grytås kan bli ett "handikapp" när det gäller att få sex men är det inte i Stockholm. Att vara vit i Sverige är en fördel men en nackdel i Australien.
Nej, du har missuppfattat min ståndpunkt.

Det är dock korrekt att anledningen till att heterosexualitet inte är en sjukdom när homosexualitet är det, är att den naturliga förmågan att få barn inte begränsas.
Det är alltså inte att ha sex med ens eget kön som sjukdomen består i, utan att man inte känner sig manad till sex med motsatt kön. Det skulle innebära att även asexualitet är en sjukdom.

Att homosexuella har problem att hitta partners i Grytås hör egentligen inte hit, vilket jag redan sagt till dig. Du verkar vara lite glömsk. Minns du när du drog upp ditt dumma exempel om oljeplattformen? Det är precis samma sak. Att inte kunna hitta sexpartners just i detta nu är inte samma sak som att vara frisk eller sjuk.
Citera
2014-05-27, 19:20
Medlem
Citat:
Det är dock korrekt att anledningen till att heterosexualitet inte är en sjukdom när homosexualitet är det, är att den naturliga förmågan att få barn inte begränsas.
Det är alltså inte att ha sex med ens eget kön som sjukdomen består i, utan att man inte känner sig manad till sex med motsatt kön. Det skulle innebära att även asexualitet är en sjukdom.

Då är det ju en sjukdom att vilja sterilisera sig också.
Citera
2014-05-27, 20:04
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Då är det ju en sjukdom att vilja sterilisera sig också.
Det beror på. Se homosexualitet. Enligt homosexuella (jag vet inte själv) så är det inget man väljer, utan det är ens sexuella drift som pekar fel helt enkelt. Det är alltså inte ett rationellt beslut som tagits utan det är något man känner starkt för. Om man har en liknande drift att sterilisera sig, vilket jag tror är ovanligt, så javisst. Det vore väl rätt sjukt ändå? Att vilja sterilisera sig så mycket att man faktiskt gör det, utan att ha något rationellt skäl bakom. Jo, det tycker nog du med att det är.

Men att vilja sterilisera sig av annan anledning är inte en sjukdom. Ta t.ex. en kvinna som redan fått tre barn, och tycker att nu räcker det, men hon vill kunna ha oskyddat sex med sin man och de vill inte bry sig om kondom. I vanliga fall blir det p-piller, men som sagt har de fått tre barn redan. I det läget är sterilisering ett rätt vanligt och dessutom fullständigt icke-sjukt beslut.
Citera
2014-05-27, 20:09
Medlem
Citat:
Det beror på. Se homosexualitet. Enligt homosexuella (jag vet inte själv) så är det inget man väljer, utan det är ens sexuella drift som pekar fel helt enkelt. Det är alltså inte ett rationellt beslut som tagits utan det är något man känner starkt för. Om man har en liknande drift att sterilisera sig, vilket jag tror är ovanligt, så javisst. Det vore väl rätt sjukt ändå? Att vilja sterilisera sig så mycket att man faktiskt gör det, utan att ha något rationellt skäl bakom. Jo, det tycker nog du med att det är.

Men att vilja sterilisera sig av annan anledning är inte en sjukdom. Ta t.ex. en kvinna som redan fått tre barn, och tycker att nu räcker det, men hon vill kunna ha oskyddat sex med sin man och de vill inte bry sig om kondom. I vanliga fall blir det p-piller, men som sagt har de fått tre barn redan. I det läget är sterilisering ett rätt vanligt och dessutom fullständigt icke-sjukt beslut.

Ok, så viljor man kan motivera med rationella argument är inte sjukdomar.

Och viljor som man bara "känner starkt för" är kandidater till sjukdomar.
Citera
2014-05-27, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarn-med-kniven
Låter som om du faktiskt tycker mobbning är okej och är något som får sätta reglerna för hur andras familjer skall se ut.

Jag har själv varit både mobbad och mobbare. Det handlar inte om något specifikt att mobbas för, vill någon verkligen mobba så går de på vad som helst som kan vara avvikande med den personen.

Sen bump, det är till 99% den egna personen fel att denne blir mobbad. Barn är djupt rotade av instinkten att lika är bäst, och vill få bort det felande. Hur det är rätt eller fel är är upp till var och en.

Med det nya Sverige och all mångkultur så kommer det bli riktigt spännande för barn med två fäder.

Ps : Älskar hatet, homosexualitet kommer aldrig bli accepterat fullt ut, även vad vänsterflummare tycker.
Citera
2014-05-27, 20:35
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Menar du att förkylning inte är en sjukdom trots att de allra flesta förkylda inte går till sjukhus för det?

Var det inte du som var utbildad läkare? Och då drar du till med ordvitsar? Haha Jag har hela tiden sagt att homosexualitet är en sjukdom som är ungefärligt lika allvarlig som förkylning.
Ordvitsar?
Du hänvisar till en slags förenklad, logisk variant av sjukdomsbegreppet som står i strid med de vedertagna. Jag visade att din definition av "sjuk" blir oanvändbar i flera andra sammanhang där "sjuk" används.
Citera
2014-05-27, 20:45
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Jag tror vi harvar i samma hjulspår nu men...

Återigen, jag har inte tillgång till fulltextartiklar (är utomlands och tjänstledig) så jag kan inte göra en egen bedömning av en artikel som APA godkänt alt. underkänt. Exemplet du ger är en kvalitativ studie där abstrakt inte förtäljer hur man rekryterade patienter osv.
Med strikta kriterier innebär "experimentell studiedesign" representativ urval, randomisering till behandling resp kontroll grupp samt pre- och postmätning av effekter.
Det händer ofta att man i metanalyser får använda mindre strikta kriterier för att möjliggöra analysen överhuvudtaget. Ännu svårare blir det när man går långt bak i tiden då forskningsmetodiken var mycket mindre välutvecklad och välkontrollerad.

Med risk för att upprepa mig. Jag är benägen att lita på APA i detta läge. Du litar på de argument du hittat på fra NART. Vi har dessutom olika syn på karaktären i dessa respektive organisationer där jag igen ser APA som trovärdigare och du gör en annan bedömning.
I framtiden kanske vi får ett svar?
Det är ju helt uppenbart från abstrakten att det i bästa fall rör sig om retrospektiva anekdoter. Således ljusår från en experimentell studie. Att man godkänner och frekvent citerar en sådan studie bara för att den gör stöd för rätt sorts terapi visar en total partiskhet hos APA:s rapport.

Nej, jag har inte hittat detta argument hos NARTH utan undersökte helt enkelt den första studie som APA citerar som stöd för att "affirmative therapy" är effektiv. Visade sig även att APA citerar studien ett flertal gånger i rapporten.

Nej, jag anser inte att NARTH är mer trovärdig än APA. NARTH:s kritik mot APA beträffande rapporten har dock en mängd poänger.
Senast redigerad av Intelligenskvot 2014-05-27 kl. 20:47.
Citera
2014-05-27, 21:48
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrashigPsycho
Sen bump, det är till 99% den egna personen fel att denne blir mobbad. Barn är djupt rotade av instinkten att lika är bäst, och vill få bort det felande. Hur det är rätt eller fel är är upp till var och en.

Med det nya Sverige och all mångkultur så kommer det bli riktigt spännande för barn med två fäder.

Ps : Älskar hatet, homosexualitet kommer aldrig bli accepterat fullt ut, även vad vänsterflummare tycker.
Fel. Forskning om mobbning visa att en mängd faktorer spelar in.
- Att personen "står ut" på ngt sätt. Kan vara utseende, klädsel, beteende osv.
- Att personen dessutom har en viss social osäkerhet.
- Att timingen är rätt för att gruppdynamik för mobbning ska uppstå.

Att det är den mobbades "eget fel" är alltså både fel och en förvrängning av vad ansvar är.

Många som gläds åt hat, fördomar osv finner en tröst i att tro att mänskligheten fungerar på det sättet. Det gör det mindre smärtsamt att själv känna sig missgynnad, misslyckad och osäker. Behovet av en yttre fiende minskar då man är tryggare i sig själv. Förhoppningsvis får du uppleva hur ditt behov av att hata och missakta andra minskar då du på riktigt börjar trivas med dig själv och kan lita på att andra kan tycka om dig som du är. Lycka till!
Citera
2014-05-27, 23:25
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Ok, så viljor man kan motivera med rationella argument är inte sjukdomar.

Och viljor som man bara "känner starkt för" är kandidater till sjukdomar.
Nja. Om du vill undvika draken som försöker sätta eld på din lägenhet - med dig i den - så är det ju rationellt, men du är ju fortfarande sjuk om du ser eldsprutande drakar flyga runt.

Om du har en stark, men omotiverad, vilja att stympa dina kroppsfunktioner, så tyder detta på någon sorts sjukdom. Det är vi nog överens om ifall du tänker efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in