2014-05-27, 17:40
  #8665
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Är det något som inte stämmer i rapporteringen om vad som händer i Donbass? Poroshenko vill ha direkt militär assistans av USA. Varför behöver han det? Vinner han inte snabbt nog? Det skulle ta blott några timmar; vad händer? Är motståndet starkt? Beväpnar sig tusentals nya? Får man hjälp från utlandet? Kan man slå tillbaks det fascistiska angreppet? Ja, detta är frågor som vi snart kommer att få svar på.

"Ukraine’s Poroshenko says he wants direct U.S. military aid"
http://www.washingtonpost.com/opinions/jackson-diehl-ukrainian-president-elect-wants-direct-us-military-aid/2014/05/27/20c0be88-e567-11e3-afc6-a1dd9407abcf_story.html
Han var ju så snabb med militära aktioner att Putin inte ens hann gratulera honom till valvinsten. Nu är det kanske bråttom att få in USA och NATO innan alla separatister är döda och svepskälet borta. Ryssland hinner inte ryta effektivt då dom flyttat trupper från gränsen så nu blir väl ryssarna tvunga att flytta dom tillbaka och åker på fler sanktioner. I annat fall betyder det att presidenten fortfarande inte har en stor del av den reguljära militären med sig. Man trodde dom skulle vänta tills den nya regeringen är på plats men här verkar det gå i en rasande takt.
2014-05-27, 17:42
  #8666
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Är det något som inte stämmer i rapporteringen om vad som händer i Donbass? Poroshenko vill ha direkt militär assistans av USA. Varför behöver han det? Vinner han inte snabbt nog? Det skulle ta blott några timmar; vad händer? Är motståndet starkt? Beväpnar sig tusentals nya? Får man hjälp från utlandet? Kan man slå tillbaks det fascistiska angreppet? Ja, detta är frågor som vi snart kommer att få svar på.

"Ukraine’s Poroshenko says he wants direct U.S. military aid"
http://www.washingtonpost.com/opinions/jackson-diehl-ukrainian-president-elect-wants-direct-us-military-aid/2014/05/27/20c0be88-e567-11e3-afc6-a1dd9407abcf_story.html

1. Det kan ju ha med fridaynightouts länkar att göra, dvs. att han inte litar fullt ut på att "de högerextremaste" inte ska ställa till med tattaballoo inför kamerorna och därför vill ha tillgång till färdigutbildade lydande soldater, beskydd och därutöver någon form av genväg till NATO eller semi-NATO. Vidare: "Poroshenko’s last big challenge will be to work with the shaky governing coalition in parliament, persuading it to pass painful austerity measures and a reform of the constitution — and to dissolve itself for new elections. On this last point he sounded strident: “This parliament is not representing anybody. If members of parliament appeared in their constituencies, 100 percent would be beaten. It’s a big part of our problem in the east. These are the most hated people.”" http://www.washingtonpost.com/opinions/jackson-diehl-ukrainian-president-elect-wants-direct-us-military-aid/2014/05/27/20c0be88-e567-11e3-afc6-a1dd9407abcf_story.html

2. Så Poroshenko har alltså två problem som han måste hantera, den interna splittringen och den externa möjligheten att något problem dyker upp med Ryssland, av en grad där förhandlingar inte räcker till. Vidare vill han ha ett försvarsteknologiskt samarbete.
2014-05-27, 17:54
  #8667
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jag baserar mitt påstående på två saker:

1. Bataljonen har "Vostok" skrivet på sina fordon
2. Separatisterna vrålar "Vostok, Vostok"

Bara litet inlägg.
Att bataljonens medlemmar dessutom ser ut som tjetjener gör det hela ganska solklart.
Vostok precis som zapad, är bara ord. Man kan till höra dessa och vara från vilket område som helst. Det efterföljande namnet talar ofta om var man kommer ifrån, tex chechenien, uralsk, eller så. Det har inget självklart med kaukasus att göra.
Hur ser dom ut menar du?
2014-05-27, 17:56
  #8668
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jag baserar mitt påstående på två saker:

1. Bataljonen har "Vostok" skrivet på sina fordon
2. Separatisterna vrålar "Vostok, Vostok"

Att bataljonens medlemmar dessutom ser ut som tjetjener gör det hela ganska solklart.
A-ha! Det var då inte mycket. Faktum är att bataljonen inte existerar.

Kanske de då är fans av Rysslands rymdprogram? Men allvarligt talat, sök Vostok på nätet ser du hur många saker det kunde hänvisa till. Mest troligt är den konkreta översättningen Vostok = Öst, öst som i östra Ukraina.
2014-05-27, 18:01
  #8669
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Han var ju så snabb med militära aktioner att Putin inte ens hann gratulera honom till valvinsten. Nu är det kanske bråttom att få in USA och NATO innan alla separatister är döda och svepskälet borta. Ryssland hinner inte ryta effektivt då dom flyttat trupper från gränsen så nu blir väl ryssarna tvunga att flytta dom tillbaka och åker på fler sanktioner. I annat fall betyder det att presidenten fortfarande inte har en stor del av den reguljära militären med sig. Man trodde dom skulle vänta tills den nya regeringen är på plats men här verkar det gå i en rasande takt.

Bara liten tanke.
Angreppet på sjuktransporten tycks det, följer ett kraftigt brutaliserat mönster (för ett land i fred så att säga) från Odessa och Mariuopol och ev helikopterattacken på sina egna. Kanske den ordinarie värnpliktige inte är så intresserad av att döda medborgare, eller att bli en hatad ockupant? Utan man använder sig av extremister av SS typ.
När flyttade Ryssland sina trupper?
Oftast dödar regeringsidan i ett inbördeskrig många i början, sen blir det segare. Att tro att allt är över fort, är mycket naivt, trror jag.
Glöm inte heller att strategiska bakhåll och överfall är en rysk specialitet, om dom nu vill gå in.
2014-05-27, 18:04
  #8670
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
Vostok precis som zapad, är bara ord. Man kan till höra dessa och vara från vilket område som helst. Det efterföljande namnet talar ofta om var man kommer ifrån, tex chechenien, uralsk, eller så. Det har inget självklart med kaukasus att göra.
Hur ser dom ut menar du?

Här är några filmer som visar hur de ser ut:
https://www.youtube.com/watch?v=OPtV-sWG1SE
https://www.youtube.com/watch?v=un7Jdtqrfuk

Notera de muslimska hattarna och skäggen på vissa av soldaterna, och namnet "Vostok" står skrivet på stridsfordonen.
2014-05-27, 18:05
  #8671
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Här är några filmer som visar hur de ser ut:
https://www.youtube.com/watch?v=OPtV-sWG1SE
https://www.youtube.com/watch?v=un7Jdtqrfuk

Notera de muslimska hattarna på vissa av soldaterna, och namnet "Vostok" står skrivet på stridsfordonen.

Nej, Bernad, det räcker inte som bevis
Är frivilliga lokalbor!
2014-05-27, 18:19
  #8672
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Om han hade varit en "oligark" som stulit från folket så hade du hittat information om detta. Alla länder har sina miljardärer av typen H&M etc och hur många av dessa blir miljardärer utan lite tveksamheter?

Erling Persson var knappast mångmiljardär 20 år efter han grundade sitt företag.

Eftersom du påstår att Porosjenko skall ha vunnit sin förmögenhet på annat sätt än alla de andra oligarkerna så kanske du kan berätta var du har fått den informationen ifrån? Som sagt tycker jag det är svårt att hitta några trovärdiga uppgifter (vare sig positiva eller negativa) om hans bakgrund, mer än att han blev rik genom att köpa statliga tillgångar (med vilka pengar då?), så det skulle uppskattas.
2014-05-27, 18:21
  #8673
Medlem
Hundratals döda i dag tydligen när "EU-nationalisterna" gör etniska rensningar.

Citat:
Donetsk: fatalities may reach 100 people in a punitive operation active stage of which Ukrainian law enforcement agencies started in the eastern Ukrainian city of Donetsk on Monday.
Read more: http://voiceofrussia.com/2014_05_27/Donetsk-Slavyansk-under-attack-casualties-reported-LIVE-UPDATES-9721/

Citat:
The fighting in Donetsk on May 26 between a Ukrainian law-enforcement contingent and the self-defense activists left 40 people dead, among them at least two civilians, Donetsk mayor Alexander Lukyanchenko said, Interfax reports.
Read more: http://voiceofrussia.com/2014_05_27/Donetsk-Slavyansk-under-attack-casualties-reported-LIVE-UPDATES-9721/


http://voiceofrussia.com/2014_05_27/Donetsk-Slavyansk-under-attack-casualties-reported-LIVE-UPDATES-9721/
2014-05-27, 18:30
  #8674
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Hundratals döda i dag tydligen när "EU-nationalisterna" gör etniska rensningar.






http://voiceofrussia.com/2014_05_27/Donetsk-Slavyansk-under-attack-casualties-reported-LIVE-UPDATES-9721/

Om du anfaller en flygplats så riskerar du att bli skjuten, är det så konstigt? Märkligt hur rysskramarna gnäller om det våld de utsätter andra för slår tillbaka på dem själva.
2014-05-27, 18:31
  #8675
Medlem
Claysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faklak2
Ytterligare 4 OBSE observatörer borta .
DPR har anklagat Kiev för falseflag, då man inte har dom.

...Och med facit i hand så har väl enbart pro-ryska separatister kidnappat OSSE-observatörer tidigare, så det ligger ju inte långt till hands att gissa att det är dom igen.
2014-05-27, 18:32
  #8676
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
Bara liten tanke.
Angreppet på sjuktransporten tycks det, följer ett kraftigt brutaliserat mönster (för ett land i fred så att säga) från Odessa och Mariuopol och ev helikopterattacken på sina egna. Kanske den ordinarie värnpliktige inte är så intresserad av att döda medborgare, eller att bli en hatad ockupant? Utan man använder sig av extremister av SS typ.
När flyttade Ryssland sina trupper?
Oftast dödar regeringsidan i ett inbördeskrig många i början, sen blir det segare. Att tro att allt är över fort, är mycket naivt, trror jag.
Glöm inte heller att strategiska bakhåll och överfall är en rysk specialitet, om dom nu vill gå in.
Du är duktig på att hitta på sagor, det är irreguljära trupper och de kan eg. plockas på det sätt man önskar, några krigets lagar behöver inte följas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in