Efter omkring 4 veckor på Elevanse kan jag nog dra följande slutsatser:
Dosering enl. läkare: 1st 70mg Elevanse / dag
Dosering enl. bk-: 1-5st 70mg Elevense
Tidigare dosering: 90mg Ritalin / dag
Medicineras för ADD. Ska försöka skriva detta så inriktad på medicinska effekterna som möjligt.
Tidigare erfarenheter: Allt från tjack IV, ritalin, metamina och god knows what till RC's.
1st 70mg Elevanse bara, på förmiddag:
- Det tar ~1.5h för mig att känna av elevanse, med en kopp starkt kaffe - något snabbare.
- Kaffe "boostar" faktiskt lisdexamf. om man tar det i samband med kapseln, antagligen p.g.a. förhöjd metabolism p.g.a. koffeinet helt enkelt.
- 13h verkningstid (?) i kroppen eller dylika (enl. fass/bipacksedel) är nog snarare ~4-5h märkbart förhöjd vakenhet / uppmärksamhet / koncentration, för mig iaf.
- Efter ~5h börjar jag gäspa, bli allmänt seg, ofokuserad och koncentrationen sjunker rätt dramatiskt kommande timme.
- Efter ~6-7h är jag trött, ofokuserad och "låg".
- Kommande 3-4h (10-11h efter intag) är jag i samma stadie som ovan, men först nu efter ~11h efter intaget eller så kan jag somna.
1st 70mg Elevanse under eftermiddag + 2st i samband med alkohol (~2L vin):
- Samma som ovan, fram tills kvällen
- Ingen större märkbar nykterhet (som ritalin, metamina el. tjack) trots 2*70mg elevanse i samband med alkohol.
- Ingen större märkbar ONYKTERHET av alkohol heller.
- Varken rolig och glad, social eller aktiv som jag blir på t.ex. bara dexamf, rita eller alkohol enskilt.
- Grov insomnia, inget rus, pirr eller lust.
- Efter 8-10h (fram mot morgonkvisten) är jag låg, osocial och trött + insomnia.
Generellt:
- Förändrat drömmönster, kommer ihåg mer av drömmarna och har haft mardrömmar på köpet par gånger.
- Sämre effekt än Ritalin rent generellt (90mg/dag), dock INGA som helst "dippar" eller svackor under dagen, däremot mycket lägre dipp efter effekten.
- Inget återdoseringsbehov eller vilja att ta fler som med ritalin. Jag vill inte ta fler än en/två, i jämförelse med ritalin där jag gärna sitter på Flashback kl 05:50 och skriver.
- Vänner uppfattar mig som deprimerad och frånvarande på Elevanse, till skillnad från Ritalin. Jag håller med om det.
Det får räcka som utvärdering från mig.
/ bk-
edit:
- Jag glömde nämna att jag tror jag har haft både stabilare vilo- och arbetspuls på Elevanse än på Ritalin, ingen hjärtklappning eller liknande. Ingen förändring i bpm. Blodtryck vet jag ej, ej mätt.
Senast redigerad av bk- 2014-05-17 kl. 06:07.