2014-05-17, 03:48
Medlem
beregistains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Varför ligger inte den här tråden i psykiatri-delen av forumet? Skärpning.
Jo håller med. Nämnde detta innan i tråden utan resultat. Är helt bisarrt att man ska kunna diskutera både hur man ska medicinera sina symptom på lisdexamfetamin, och även hur man kan punda den.
Citera
2014-05-17, 05:56
Medlem
bk-s avatar
Efter omkring 4 veckor på Elevanse kan jag nog dra följande slutsatser:

Dosering enl. läkare: 1st 70mg Elevanse / dag
Dosering enl. bk-: 1-5st 70mg Elevense
Tidigare dosering: 90mg Ritalin / dag

Medicineras för ADD. Ska försöka skriva detta så inriktad på medicinska effekterna som möjligt.
Tidigare erfarenheter: Allt från tjack IV, ritalin, metamina och god knows what till RC's.

1st 70mg Elevanse bara, på förmiddag:
- Det tar ~1.5h för mig att känna av elevanse, med en kopp starkt kaffe - något snabbare.
- Kaffe "boostar" faktiskt lisdexamf. om man tar det i samband med kapseln, antagligen p.g.a. förhöjd metabolism p.g.a. koffeinet helt enkelt.
- 13h verkningstid (?) i kroppen eller dylika (enl. fass/bipacksedel) är nog snarare ~4-5h märkbart förhöjd vakenhet / uppmärksamhet / koncentration, för mig iaf.
- Efter ~5h börjar jag gäspa, bli allmänt seg, ofokuserad och koncentrationen sjunker rätt dramatiskt kommande timme.
- Efter ~6-7h är jag trött, ofokuserad och "låg".
- Kommande 3-4h (10-11h efter intag) är jag i samma stadie som ovan, men först nu efter ~11h efter intaget eller så kan jag somna.

1st 70mg Elevanse under eftermiddag + 2st i samband med alkohol (~2L vin):
- Samma som ovan, fram tills kvällen
- Ingen större märkbar nykterhet (som ritalin, metamina el. tjack) trots 2*70mg elevanse i samband med alkohol.
- Ingen större märkbar ONYKTERHET av alkohol heller.
- Varken rolig och glad, social eller aktiv som jag blir på t.ex. bara dexamf, rita eller alkohol enskilt.
- Grov insomnia, inget rus, pirr eller lust.
- Efter 8-10h (fram mot morgonkvisten) är jag låg, osocial och trött + insomnia.

Generellt:
- Förändrat drömmönster, kommer ihåg mer av drömmarna och har haft mardrömmar på köpet par gånger.
- Sämre effekt än Ritalin rent generellt (90mg/dag), dock INGA som helst "dippar" eller svackor under dagen, däremot mycket lägre dipp efter effekten.
- Inget återdoseringsbehov eller vilja att ta fler som med ritalin. Jag vill inte ta fler än en/två, i jämförelse med ritalin där jag gärna sitter på Flashback kl 05:50 och skriver.
- Vänner uppfattar mig som deprimerad och frånvarande på Elevanse, till skillnad från Ritalin. Jag håller med om det.

Det får räcka som utvärdering från mig.

/ bk-

edit:

- Jag glömde nämna att jag tror jag har haft både stabilare vilo- och arbetspuls på Elevanse än på Ritalin, ingen hjärtklappning eller liknande. Ingen förändring i bpm. Blodtryck vet jag ej, ej mätt.
Senast redigerad av bk- 2014-05-17 kl. 06:07.
Citera
2014-05-18, 19:27
Medlem
Jag känner inte av 70mg någonting, fast jag löser det i vatten och tar det ihop med kaffe.
Enligt fass är högsta dos per dag 70mg.

Jag ska åka på kontroll av puls och blodtryck nu i veckan och förhoppningsvis få högre dos.
Som det är nu på 70mg så känner jag bara ångest och sorg?
Citera
2014-05-20, 07:03
Medlem
den sög den medicinen. fått remiss till insättning met eller amf tog bara några år...
Citera
2014-05-27, 16:34
Medlem
MåsteMeckaDens avatar
Till alla er som upplever ett kort rus, eller dalar, kraschar, retlighet osv:

Ni glömmer väl inte att äta mat/mellanmål ofta när ni tar lys/dexamfetamin???

Det är väldigt lätt hänt att glömmer tänka på energi-nivåerna, eftersom man inte känner av på samma sätt när man får lägre blodsocker. Och på samma sätt är det lätt att glömma att äta, eftersom man tappar lite hunger.

Jag upplever en otrolig skillnad på hur bra effekten är samt hur länge den sitter i efter det att jag börjat äta fler mål per dag. Jag låter det aldrig gå mer än 4 timmar mellan varje måltid. Ett tips om det är så att man inte känner sig hungrig - fixa käk och börja äta. Oftast är det just själva hungerkänslan som påverkas negativt, men man har fortfarande god aptit.

Vitaminer o mineraler är också extra viktigt när man äter centralstimulerande. Framförallt B-vitaminer o Magnesium. (man vill ha långt över RDA)

Vad det gäller magnesium - se till att det är glycinate, magnesium taurinate eller magnesium citrate. Många magnesium-tillskott är oxidate och det kan knappt kroppen ta upp!
Citera
2014-05-30, 19:39
Medlem
Max dosen är INTE på 70mg utan det är rekommenderad max dos för barn. Man brukar säga runt 0,5 Dextroamfetamin per kg. och i 70mg elvanse är det 20,8 Dextroamfetamin
Senast redigerad av Delerium69 2014-05-30 kl. 19:46.
Citera
2014-05-30, 20:19
Medlem
Jag äter 100mg nu, känner fortfarande ingenting.
En kompis till mig provade 70mg och blev speedad.
Citera
2014-05-31, 00:29
Medlem
Har avslutat dag 6 på Elvanse. Tycker den är helt grym. Har tidigare betat av Ritalin och Concerta, men får ett helt annat lugn med Elvanse, och den är både mer långtidsverkande och har mjukare ingång och utgång. Är diagnostiserad med ADD. Gått från 30 mg till 30 + 15 till ca 40 + 20. Dos två intas ca 5 h efter första.
Har inte nämnvärt märkt av den ojämnhet som många skriver om. Men jag har också läst någonstans (kommer ej ihåg vart, möjligen i denna tråd) att intag av sura livsmedel, t.ex. frukt innehållandes C-vitamin eller juice i allmänhet kan dra ned effekten och har därför undvikit just detta. Ni som klagar på ojämn effekt, kan det ha med detta att göra? Kaffe däremot funkar bra som boost för min del.

Jag har dock en fråga till er andra som jag inte hittat bra svar på: Om man öppnar kapseln och häller ned en del av innehållet i vatten (20 av 30mg) och sedan direkt stänger kapseln med kvarvarande substans i, är det resterande i kapseln då lika verksamt ca 20 h efter första användningen? Dvs de 10 mg jag inte tar som dos två, är de verksamma fullt ut som nästa dags dos ett?
Tycker själv att det är aningen osäkert. I morse kunde jag förövrigt konstatera att de 10 mg jag sparat från gårdagens dos 2 hade svällt (fukt?) till att se ut som minst 20 mg. Någon annan som har erfarenhet av detta?
Citera
2014-05-31, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2aChansen
Jag har dock en fråga till er andra som jag inte hittat bra svar på: Om man öppnar kapseln och häller ned en del av innehållet i vatten (20 av 30mg) och sedan direkt stänger kapseln med kvarvarande substans i, är det resterande i kapseln då lika verksamt ca 20 h efter första användningen? Dvs de 10 mg jag inte tar som dos två, är de verksamma fullt ut som nästa dags dos ett?
Tycker själv att det är aningen osäkert. I morse kunde jag förövrigt konstatera att de 10 mg jag sparat från gårdagens dos 2 hade svällt (fukt?) till att se ut som minst 20 mg. Någon annan som har erfarenhet av detta?

Är ju exakt samma substans. Troligen kom det lite fukt i det och det kanske försämrar.
Citera
2014-05-31, 16:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2aChansen
I morse kunde jag förövrigt konstatera att de 10 mg jag sparat från gårdagens dos 2 hade svällt (fukt?) till att se ut som minst 20 mg.
Lägg kapseln i en burk med ris, ris är ett gammalt husmorsknepp för att "torka" fuktig luft.
Citera
2014-06-03, 00:11
Medlem
StraightToHails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillpoppertragedy
Ja alltså idag, 5e dagen, kände jag ingeting på 30mg, så har höjt till 60mg, får se om det gör nån skillnad.

Funderar på att göra samma, dock ta bort Quetiapine helt, har ändå väldigt låg dos just nu ändå.

(FB) Elvanse/Vyvanse (lisdexamfetamin)

Läs det längst ner. Detta gäller även alkohol.
Citera
2014-06-03, 00:15
Medlem
StraightToHails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redlinez
Mycket bra. Är det med i högkostnads grejen ännu som man får efter ett tag på apoteket?
Är väck så hoppas du förstår ändå vad jag menar.

Mvh

Såna som du förstör för oss som verkligen behöver medicinen.

Smuts!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in