2014-05-24, 20:49
Medlem
viking29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epicedium
Bor i hus 11, man har en egen lägenhet och delar inget förutom balkong med sina grannar. Man har ett litet pentry med 2 kokplattor att laga mat på, dock ingen ugn.

Hur är det med kyl och frys?
Citera
2014-05-24, 20:57
Medlem
Epicediums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RLucas
Is the pentry equipped with pans, cutlery and plates, etc. like a shared kitchen would be? And are the room furnished? Heimstaden doesn't give a lot of info on these indeed, but 3 200kr seems like a good price, too bad you can only register your interest for five rooms at a time.

A fridge and freezer is all that you are given, so no kitchen wares or furniture.

Citat:
Ursprungligen postat av viking29
Hur är det med kyl och frys?

Det ingår.
Citera
2014-05-25, 00:00
Medlem
Har inte riktigt hittat något bra svar om detta. Hur är det här när det står att man ska vara heltidsstuderande för att kunna ansöka om lägenhet/rum, på heimstaden t.ex.? Om man nu skulle lyckas få ett rum, och inte blivit antagen ännu, räcker det då med att uppvisa att man sökt till ett heltidsprogram? Eller måste man visa upp det överhuvudtaget?

E: En annan fråga också. Låt säga att man anmäler intresse för flera rum samtidigt, och lyckas få ett eller kanske mot förmodan två (om det nu är möjligt), hur många gånger kan man tacka nej till ett rum som man blivit erbjuden?
Senast redigerad av sibba 2014-05-25 kl. 00:05.
Citera
2014-05-25, 22:39
Medlem
Epicediums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibba
Har inte riktigt hittat något bra svar om detta. Hur är det här när det står att man ska vara heltidsstuderande för att kunna ansöka om lägenhet/rum, på heimstaden t.ex.? Om man nu skulle lyckas få ett rum, och inte blivit antagen ännu, räcker det då med att uppvisa att man sökt till ett heltidsprogram? Eller måste man visa upp det överhuvudtaget?

Det räcker att maila in en screenshot på din ansökan, du behöver alltså inte ha blivit antagen ännu.
Citera
2014-05-25, 23:21
Medlem
And how does the contract signing go? I mean, after I get an invitation and submit my proof of study registration, will they send me a contract, online or via mail, to sign right off or do I sign a contract only when moving in at their office in Uppsala? Also, if the moving in date in set at August 1st, is the first month rent-free?
Citera
2014-05-26, 16:34
Medlem
Epicediums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RLucas
And how does the contract signing go? I mean, after I get an invitation and submit my proof of study registration, will they send me a contract, online or via mail, to sign right off or do I sign a contract only when moving in at their office in Uppsala? Also, if the moving in date in set at August 1st, is the first month rent-free?

The contract will be mailed to you, you simply sign it and send it back. The apartments doesn't have any rent-free months, that only applies to the corridor rooms.
Citera
2014-05-26, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Man behöver inte ens vara aktiv, bara gå med och gå på bostadsteckingarna så kan du ha tur.

Absolut, du kan gå dit, men chansen att få en bostad är otroligt liten och vill man förlita sig på tur så kommer man nog inte komma någon vart alls. Det är otroligt många som gör så och så himla få människor som faktiskt lyckas. Att vara aktiv ger stora fördelar, du kan t.ex. efter en enda termin ha lika många bostadspoäng som någon som varit i Uppsala i 2.5 år.

Citat:
Ursprungligen postat av borstbindare
Kan man vara medlem i flera nationer samtidigt? Om inte, vilken ska man välja för störst chans till bostad?

Ja, absolut det kan man! Det sämsta sättet är att se på vilka som har flest bostäder, för oftast så har de också flest medlemmar. Det bästa är flest (och bäst?) bostäder per medlem. Jag hade föreslagit antingen Snerikes eller Östgöta Nation. Kvalité på bostäderna och flest bostäder per medlem. Och bra nationer i övrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Norrlands och V-Dala har flest antal bostäder men också flest antal medlemmar.
GH (tror jag) har flest antal bostäder per medlem.
Kan vara värt att kolla runt på respektive nations hemsida för att se vad de erbjuder för typ av bostäder och var någonstans. Nu är förvisso samtliga nationsbostäder väldigt centrala med undantag för möjligtvis Majklockan.

Flest bostäder per medlem har Östgöta Nation.
Citera
2014-05-27, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epicedium
Det räcker att maila in en screenshot på din ansökan, du behöver alltså inte ha blivit antagen ännu.
Oj, ok, tack för informationen. Är du helt säker på detta? Jag tolkade...
"Glöm inte att skicka
med studieintyg som visar att du är heltidsstuderande
vid Uppsala Universitet eller SLU. "

...som att jag behöver vara antagen. Gäller detta för de andra bostadsköerna med, att jag bara behöver visa upp en screenshot på min sökning?
Citera
2014-05-27, 00:21
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaptastical
Oj, ok, tack för informationen. Är du helt säker på detta? Jag tolkade...
"Glöm inte att skicka
med studieintyg som visar att du är heltidsstuderande
vid Uppsala Universitet eller SLU. "

...som att jag behöver vara antagen. Gäller detta för de andra bostadsköerna med, att jag bara behöver visa upp en screenshot på min sökning?
Jag kan bara svara för Heimstaden gällande detta (då jag hade studieintyg när jag fick min lya hos Studentstaden), men Heimstaden godkände en skärmdump.
Citera
2014-05-27, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jag kan bara svara för Heimstaden gällande detta (då jag hade studieintyg när jag fick min lya hos Studentstaden), men Heimstaden godkände en skärmdump.

Tack för bekräftandet! Får hoppas att någon annan kan svara ang. de andra köerna. Tur att jag stötte på den här tråden nu, då jag utgått i från att jag skulle behöva vänta till juli med att börja söka studentbostad.
Citera
2014-05-27, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaptastical
Tack för bekräftandet! Får hoppas att någon annan kan svara ang. de andra köerna. Tur att jag stötte på den här tråden nu, då jag utgått i från att jag skulle behöva vänta till juli med att börja söka studentbostad.

Du får gärna göra minimum av egen research själv. Det står tydligt på alla bostadsbolags hemsidor vad de kräver.
Citera
2014-05-27, 13:01
Medlem
hjalmar123s avatar
Nu försvann de 15-20 rummen med pentry som kom ut förra veckan på Heimstaden.
Intresseanmälde mig på fem rum (maxantal) morgonen de kom ut men inte har jag hört något...

Någon annan här i tråden som fick ett rum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in