2014-05-15, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clude
Har inte reccar förtur via Studentstaden?
Jo men bara på de sämsta korridorsrummen, vet en del som fått rum med ett års kötid på Rackarberget/Studentstaden med den tiden. Jag personligen skulle dock välja Flogsta framför att behöva dela dusch och toalett.
Citera
2014-05-18, 01:16
Medlem
I know from reading this thread that there's some confusion over Heimstaden. But Studentkåren states that it's first come, first served, and so does the official international student guide from UU that I've just received. Does anyone care to weight in on this again? Otherwise I'll assume they randomly decide to ignore queue times like it's been said. Maybe international students are treated differently? It seems unlikely.

Speaking of Heimstaden, I haven't been able to log in for a few days. My username isn't recognized even though it works when requesting an email for a password change (still can't log in via the password change portal though). Has anyone encountered this issue?

I have only been registered in queues since early December so I understand the odds of me getting a corridor room this fall are slim. I'd like preferably to move in at the end of July/beginning of August though. Some here have said that it could make things easier. But I don't suppose there's a lot of student rooms available then as the summer is rent-free. Can someone speak from experience on this one? Right now I can only see ads for June-August contracts, though I realise it's a bit early.

I'll probably end up with a private or a second hand contract at least for the first semester/year (though I have my Hilleberg tent... ). Knowing that I can't really go higher than 3500kr/m, is the market for these still cramped?

(I apologize for writing in English, but this is the most active thread I've found on student housing in Uppsala. Please feel free to write back in Swedish - I don't have much trouble reading it but the writing would take me hours and still be awkward. I'm a French Canadian enrolled in Early Modern Northern European studies, for those wondering. I spent a semester in Lund two years ago, guaranteed housing and a view on Denmark from my room. Can't get this lucky twice.)
Senast redigerad av RLucas 2014-05-18 kl. 01:18.
Citera
2014-05-18, 02:10
Medlem
Är det någon här i tråden som bor i dem nybyggda lägenheterna vid blåsenhus?
Har bara sett dem utifrån, men jag antar att dem är fina inne med. Jag hittade dock ingen info om hyra, Vad betalar ni? Och hur lång kötid hade ni för lägenheten?
Citera
2014-05-18, 14:21
Medlem
kitschlemurs avatar
Jag tänkte försöka bidra genom att lugna er som skall börja plugga till hösten och är oroade över bostadssituationen.

Vad beträffar Heimstaden så anser i alla fall jag att det är mindre relevant huruvida de utnyttjar kösystem eller inte, detta eftersom det är relativt lätt att få korridorsrum där.

Med lätt menar jag att oavsett kö eller inte, krävs det inte många registrerade dagar innan ett rum erbjuds. Jag hade stått i kö i drygt 140 dagar innan jag erbjöds ett kontrakt strax efter kursstart. Flertalet jag känner köade runt 100 dagar. Min kursare fick rum efter två månader. De som inte löste bostad till kursstart pendlade eller var inneboende hos någon en stund.

För egen del blev jag precis erbjuden en etta med eget kök i Majklockan genom V-dala. Detta efter att ha köat i nio månader (eller två terminer, som nationen räknar medlemmarnas kötid).

Bostadssituationen i Uppsala är långt ifrån bra, men det är inte heller omöjligt att fixa boende även om man saknar ködagar sen flera år tillbaka.
Citera
2014-05-19, 22:20
Medlem
1. Finns det möjlighet att ringa till någon nation såhär dags och förklara att man tänkt plugga till hösten och kolla om det finns lägenhet för uthyrningen om man anger att man går med i/kan tänka sig att engagera sig i nationen? (tänker att det kan vara ett krav). Vilka nationer tycker ni är bäst isåfall och vilka ger ut lägenheter i skapliga områden?

2. Någon som fixat bostad genom studentboet.se? Sett att det ligger uppe en hel del annonser där och känns som att det eller blocket är ett bra sätt att fixa lägenhet på om man inte stått i kö så länge. Sen kan man ju kanske ha tur ändå att få ett rum genom Heimstaden med kort kötid, vilket har diskuterats flitigt här i tråden.

Mvh
Citera
2014-05-19, 22:40
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibba
1. Finns det möjlighet att ringa till någon nation såhär dags och förklara att man tänkt plugga till hösten och kolla om det finns lägenhet för uthyrningen om man anger att man går med i/kan tänka sig att engagera sig i nationen? (tänker att det kan vara ett krav). Vilka nationer tycker ni är bäst isåfall och vilka ger ut lägenheter i skapliga områden?

2. Någon som fixat bostad genom studentboet.se? Sett att det ligger uppe en hel del annonser där och känns som att det eller blocket är ett bra sätt att fixa lägenhet på om man inte stått i kö så länge. Sen kan man ju kanske ha tur ändå att få ett rum genom Heimstaden med kort kötid, vilket har diskuterats flitigt här i tråden.

Mvh
1) Troligtvis inte. Det är inte direkt så att nationerna har en massa bostäder på lager, redo att ge ut till vem som helst.

2) Testa Heimstaden. Går också att annonsera i exempelvis UNT.
Citera
2014-05-20, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
1) Troligtvis inte. Det är inte direkt så att nationerna har en massa bostäder på lager, redo att ge ut till vem som helst.

2) Testa Heimstaden. Går också att annonsera i exempelvis UNT.
Heimstaden är jag inskriven i sen 3 månader tillbaka, men jag vet inte om man kan förlita sig helt på att få bostad genom dem. Därav undrade jag om studentboet är en trovärdig sida som många fixat sin bostad genom.

UNT ska jag kolla upp.
Senast redigerad av sibba 2014-05-20 kl. 10:00.
Citera
2014-05-20, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RLucas
I know from reading this thread that there's some confusion over Heimstaden. But Studentkåren states that it's first come, first served, and so does the official international student guide from UU that I've just received. Does anyone care to weight in on this again? Otherwise I'll assume they randomly decide to ignore queue times like it's been said. Maybe international students are treated differently? It seems unlikely.

Speaking of Heimstaden, I haven't been able to log in for a few days. My username isn't recognized even though it works when requesting an email for a password change (still can't log in via the password change portal though). Has anyone encountered this issue?

I have only been registered in queues since early December so I understand the odds of me getting a corridor room this fall are slim. I'd like preferably to move in at the end of July/beginning of August though. Some here have said that it could make things easier. But I don't suppose there's a lot of student rooms available then as the summer is rent-free. Can someone speak from experience on this one? Right now I can only see ads for June-August contracts, though I realise it's a bit early.

I'll probably end up with a private or a second hand contract at least for the first semester/year (though I have my Hilleberg tent... ). Knowing that I can't really go higher than 3500kr/m, is the market for these still cramped?

(I apologize for writing in English, but this is the most active thread I've found on student housing in Uppsala. Please feel free to write back in Swedish - I don't have much trouble reading it but the writing would take me hours and still be awkward. I'm a French Canadian enrolled in Early Modern Northern European studies, for those wondering. I spent a semester in Lund two years ago, guaranteed housing and a view on Denmark from my room. Can't get this lucky twice.)

As stated some posts back you will probably not have any problems with getting a room at Heimstaden if you started queing this december. I think they have to take in a certain amount exchangestudents. Atleast on Kantorn there is one room(out of five) in ever corridor for exchangetudents and I would guess there is something similar to that in flogsta too.

Angående nybyggnationen på Kantorn så kör den igång nu med etapp 1 i sommar. 6 punkthus med 180 lägenheter på södra gården. 1or och 2or med studentlägenheter, ungdomslägenheter och vanliga lägenheter. Sen till hösten kommer etapp 2 köra igång med samma upplägg på norra gården.

Dock måste dom få godkänt av boende på Kantor innan dom får börja bygga. Gissar på att folk inte kommer vara positiva vilket kommer resultera i att ämnet tas upp i hyresnämnden med uppskjuten byggstart som konsekvens.

Och nu när folk börjar oroa sig över boende. Vad hände med FAQen som skrevs några sidor bak? Vilken moderator måste vi offra till för att få det på förstasidan?
Citera
2014-05-20, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibba
Heimstaden är jag inskriven i sen 3 månader tillbaka, men jag vet inte om man kan förlita sig helt på att få bostad genom dem. Därav undrade jag om studentboet är en trovärdig sida som många fixat sin bostad genom.

UNT ska jag kolla upp.

Det finns säkert många som fixat genom studentboet. Jag hittade mitt första rum där men självklart var det till stört överpris och jag hade fruktansvärt tur. Är man inte kvinna så är chansen väldigt låg verkar det som.
Citera
2014-05-23, 16:46
Medlem
viking29s avatar
Hej!

Bara för att klarlägga, då det har varit lite otydlig info från heimstaden: om man bor i Flogsta hus 11 eller 12, är dessa precis som vanliga ettor och man delar inget gemensamt med andra studenter?

mvh
Citera
2014-05-23, 17:14
Medlem
Epicediums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viking29
Hej!

Bara för att klarlägga, då det har varit lite otydlig info från heimstaden: om man bor i Flogsta hus 11 eller 12, är dessa precis som vanliga ettor och man delar inget gemensamt med andra studenter?

mvh

Bor i hus 11, man har en egen lägenhet och delar inget förutom balkong med sina grannar. Man har ett litet pentry med 2 kokplattor att laga mat på, dock ingen ugn.
Citera
2014-05-23, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epicedium
Bor i hus 11, man har en egen lägenhet och delar inget förutom balkong med sina grannar. Man har ett litet pentry med 2 kokplattor att laga mat på, dock ingen ugn.

Is the pentry equipped with pans, cutlery and plates, etc. like a shared kitchen would be? And are the room furnished? Heimstaden doesn't give a lot of info on these indeed, but 3 200kr seems like a good price, too bad you can only register your interest for five rooms at a time.

Citat:
As stated some posts back you will probably not have any problems with getting a room at Heimstaden if you started queing this december. I think they have to take in a certain amount exchangestudents. Atleast on Kantorn there is one room(out of five) in ever corridor for exchangetudents and I would guess there is something similar to that in flogsta too.

Yes they do have a number of room set aside, but only for exchange students and for non-EU students who pay tuition fees as they have a housing guarantee. International students who don't pay tuition fees and aren't part of an exchange program are on the same boat as swedish students, which is only fair I suppose.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in