Citat:
Ursprungligen postat av
betongtrollet
Ljuger du inte som en häst travar nu? Det skriks efter, slits och dras i kvinnor inom mansdominerade branscher och i synnerhet med den utbildningen. Det låter som ett löjligt påstående du kommer med. Möjligtvis är männen bättre på att sälja in sig själva eller du kanske pratar om någon nischad kemiutbildning där förutsättningarna ser sämre ut. Det är annars intressant hur en person som borde ha förmågan att tänka själv kan rösta på ett extremistparti.
Sen ska vi inte glömma att det tycks vara fler kvinnor som är vänsterorienterade och gärna visar det än män, i alla fall vad jag har erfarit vid rekrytering. Går jag in på en persons facebook för att försöka bilda mig en uppfattning om en arbetssökande och jag ser "Vi gillar olika", "Kvinnor jobbar gratis efter 15:54" och "Feminist, javisst" så slänger jag ansökan direkt, oavsett om det är en kille eller tjej.
Och det handlar inte alls om just de åsikterna, det handlar om att man lärt sig under åren att dessa människor ofta skriker högst på arbetsplatsen om politik, och gärna gör sig ovän med människor som inte delar deras åsikter.
Förutom att det då blir mer politik på en arbetsplats än en arbetsgivare tycker är bra, så finns det även någon slags mentalitet att jobbet bara är ett jobb, och alla ska ha det lika bland dessa människor. De ser gärna orättvisor när andra jobbar hårdare och förtjänar mer än dem själva.
Bland personer som inte visar mycket politiska åsikter så ser man mer individuell vilja, och således även ett större engagemang och mindre risk att personen är en "Nu är klockan 17, jag lämnar det här halvfärdigt och drar, du får lösa det".
Och man får så klart tycka vad man vill om det, men att ha en person som visar engagemang är så klart alltid mer attraktivt för en arbetsgivare, och leder även till högre lön och bättre positioner.
Det här är så klart bara mina egna reflektioner, och det stämmer inte på alla i något läger. Men det är känslan jag fått under åren.