2014-05-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jag tänker att det är korkat att 75% jobbar och i de allra flesta fall tjänar mycket mer än man behöver för en hygglig standard samtidigt som ca 25 % inte jobbar (utan harvar i diverse utbildningar och åtgärder där de inte vill vara) och lever på bidrag från skattepengar inbetalda av först nämnda 75%

Varför inte dela på både arbetet som behövs göras och lönerna som kommer av det istället?
Det finns så många problem med det där resonemanget. Visst det funkar på fabriksjobb och andra saker som är lätta att parallellisera. Däremot är de flesta kunskapsintensiva jobb inte parallelliserbara alls. Du kan inte ersätta en chef med två halvtidschefer, du kan inte ersätta en matematiker med två halvtidsmatematiker, du kan inte ersätta en programmerare med två halvtidsprogrammerare, du kan inte ersätta en statsminister med två halvtidsstatsministrar osv. Det krävs massa extra jobb för att kunna dela upp sådana jobb i mindre bitar, ofta så mycket att det är sämre att ha två personer än en även om de jobbar lika mycket tid. Ju fler kockar desto sämre soppa stämmer ganska så bra på många yrken.
Citera
2014-05-26, 22:21
Medlem
IvanPavlovs avatar
Eftersom jag tyvärr rör mig en hel del i kretsar där FI har stöd skulle jag vilja säga så här om deras väljare.

1. Hon är kvinna. I undantagsfall en man som inte kan få sitt bekräftelsebehov tillgodosett på något annat sätt än att gilla det som hans kvinnliga vänner gillar.

2. Hon är en yngre kvinna, utan barn och familj. Således har hon själv inte upplevt hur män, kvinnor, flickor och pojkar faktiskt beter sig i verkligheten.

3. Hon är en yngre kvinna, utan barn och familj, som läst ett antal kurser på folkhögskola, alternativt humanistiska fakulteten. Hon tror sig därför vara mer bildad än majoriteten, att hon har förstått vissa samband som en vanlig Svensson inte riktigt begriper sig på. Hon ser sig därför som en pionjär. Hon är en arg kvinna, arg p.g.a. något misslyckande i sitt liv eller en ofullkomlighet i sin person, och denna ofullkomlighet är bekvämast att förskjuta på någon annan: patriarkatet. Förskjutning och projektion, klassisk psykologi.
Citera
2014-05-26, 22:22
Medlem
TeoLogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoftishBullen
All denna hype Runt SD får mig att fundera, Varför skrivs det så lite om FI's politik, Deras politik är ju den värsta tänkbara för ett starkt Sverige i framtiden, Är det bara dumma kvinnor som röstar på dom? inte finns det män som gör det?

Ni får gärna skriva va ni tycker, Varför Fi är "bra" eller dåligt. Ser inget i deras politik som gynnar Sverige.
MVH

OK, unga frustrerade män röstar på SD. Unga frustrerade kvinnor röstar på FI.

Utsikterna för att individer från dessa två grupper kommer att bilda familj är väldans liten.
Citera
2014-05-26, 22:25
Medlem
Spurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag är negativt inställd till F! generellt, men vissa saker gillar jag.

Citerade detta, så slapp jag skriva det själv Personligen så är jag även för månggifte, vilket tydligen F! vill införa.

Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag ser heller inget behov av ett tredje juridiskt kön. Även här tycker jag de riktar frågan fel. Varför ha juridiska kön alls?

Min teori kring detta är att de vill ha ett kön till att kryssa i på pappret. Du vet, ibland får man ju välja man eller kvinna. Kanske ett "övrigt" eller "hen" alternativ.

Om jag har fel i detta så kan jag inte förstå varför de vill ha ett tredje juridisk kön, för det vore väl bra om man tog bort kön ur lagboken helt och hållet (tillsammans med allt annat som skiljer folk åt).
Citera
2014-05-26, 22:32
Medlem
Människor som hatar sitt eget kön.
Citera
2014-05-26, 22:35
Medlem
eradicos avatar
Jag röstar på F! och kan väl ungefär köra samma grej som valprofiler:
Kön: Man
Född: 1992
Etnicitet: svensk
Utbildning: Filosofie kandidatexamen i historia och juridik (kommer till hösten börja plugga en utbildning som ger jobb)
Sysselsättning: Anställning inom vården
Bor: I korridorrum ett stenkast från Lunds centrum
Klassbakgrund: Övre medelklass (föräldrarna professorer vid LU, kommer från en professorssläkt)

Dom flesta i min bekantskrets röstar F! eller V men väldigt många har ungefär samma bakgrund som mig. Det rör sig om uteslutande vita akademiker från den övre medelklassen, de allra flesta är mellan 20-26 men det kan å andra sidan bero på att det är där min umgängskrets ligger åldersmässigt också. För min egen del så straffröstade jag på F! eftersom att jag tröttnat på V (trots att jag själv är aktiv i V) som har en något gubbigare framtoning. I riksdagsvalet kommer jag dock att rösta på V igen.
Citera
2014-05-26, 22:36
Medlem
Jag har en killkompis som röstar på F! förstår fan inte varför.
Citera
2014-05-26, 22:37
Medlem
Lika lön för lika arbete kanske...
Citera
2014-05-26, 22:39
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OutofBounds
Lika lön för lika arbete kanske...

Eller snarare pga illusionen om att kvinnor inte får lika lön för lika arbete...
Citera
2014-05-26, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spurr
Min teori kring detta är att de vill ha ett kön till att kryssa i på pappret. Du vet, ibland får man ju välja man eller kvinna. Kanske ett "övrigt" eller "hen" alternativ.

Om jag har fel i detta så kan jag inte förstå varför de vill ha ett tredje juridisk kön, för det vore väl bra om man tog bort kön ur lagboken helt och hållet (tillsammans med allt annat som skiljer folk åt).
Handlar om att säkra framtiden för dem. Tog vi bort kön som koncept så skulle det innebära att feministerna inte längre skulle kunna använda sig av könsbaserad statistik vilket skulle utrota dem väldigt fort.
Citera
2014-05-26, 22:50
Medlem
Ludermassignegers avatar
Samma bräkande får som dagligen sitter på twitter och skriver "orginella" och "superroliga" kortmeddelanden till varandra på twitter och skapar s.k "twitterstormar".
Citera
2014-05-26, 22:56
Medlem
messiasibids avatar
TV4 nyheterna bjöd nyss på fin underhållning. När de intervjuade tjej från FI om vad hon tyckte om frihandels avtal mellan EU och USA då svamlades det på, det är inte jämnlikt då samhället bl.a. Bl.a. Aha det var din åsikt om frihandelsavtal då går vi vidare till miljön? Det är männens problem!! De konsumerar mer än kvinnor och skapar miljöproblem.

Jag är för jämlikhet och det är väldigt bra att jämnlikheten belyses men detta FI verkar vara lite galna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in