2014-05-26, 18:49
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Du jämför olika enheter.

Tätheten i FUP 2,5mm härrör sig från cc avståndet mellan fiberväven.

I din lista anges densiteten g/cm3, vilket är något helt annat och involverar badkar och en grekisk man som börjar på A

Ajdå! Jag böjer mig för sakkunskapen
Citera
2014-05-26, 19:10
Medlem
Quarrels avatar
Man hör nya saker varje gång man lyssnar på förhör. När EMF förhör MB säger han att han fick sista SMS kl 19:30 när han satt på restaurangen, vilket han gjorde från 18:45. Han ville inte sitta vid bordet och läsa så han tror han raderade det oläst. Senare sa han att han skummade SMS:et. Sid 874:
Citat:
18:21 [VB] skickar SMS till [MB]
18:40 [VB] skickar SMS till [MB]
19:31 [MB] skickar SMS till [VB]
Han satt alltså inte vid bordet när han fick SMS. Och han drog sig inte för att svara vid bordet. Varför svara på ett oläst eller skummat SMS?
Citera
2014-05-26, 21:00
Medlem
Spindelfridas avatar
Finns det någon i Boden som kan tala om var bastun ligger som KJ frekventerade så flitigt? Ligger den i samma fastighet eller ett grannhus? Hur långt är det mellan KJ:s gamla lägenhet och denna bastu? Jag utgår från att den ligger i bottenplanet, eller kanske i en källare, om nu sådana finns i fastigheterna på Flottiljvägen?

Går det att köra bil ända fram till bastuentrén? Leder någon trappa ner till bastun, eller går man endast igenom en entrédörr med bastun omedelbart till höger eller vänster, eller längre in i en gång?
Måste man boka tid? Skriva upp sig på något schema? Krävs nyckel? Ska den i så fall begäras ut av fastighetsskötaren, eller har samtliga hyresgäster tillgång till egen nyckel? Eller kan bastun användas när som helst av hyresgästerna?

Är det möjligt att se bastuentrén på Google street view?

Tacksam för svar.
Citera
2014-05-26, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Finns det någon i Boden som kan tala om var bastun ligger som KJ frekventerade så flitigt? Ligger den i samma fastighet eller ett grannhus? Hur långt är det mellan KJ:s gamla lägenhet och denna bastu? Jag utgår från att den ligger i bottenplanet, eller kanske i en källare, om nu sådana finns i fastigheterna på Flottiljvägen?

Går det att köra bil ända fram till bastuentrén? Leder någon trappa ner till bastun, eller går man endast igenom en entrédörr med bastun omedelbart till höger eller vänster, eller längre in i en gång?
Måste man boka tid? Skriva upp sig på något schema? Krävs nyckel? Ska den i så fall begäras ut av fastighetsskötaren, eller har samtliga hyresgäster tillgång till egen nyckel? Eller kan bastun användas när som helst av hyresgästerna?

Är det möjligt att se bastuentrén på Google street view?

Tacksam för svar.

Bastun ligger i huset brevid i källaren. Teknikerna har varit där.
Citera
2014-05-26, 22:21
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jute kan det knappast vara. Jute har en täthet på 1.50. Den gröna fibern som hittades på VB är av syntetmaterial, med en täthet på 2.50 om jag minns rätt. I ett tidigare inlägg berättade jag att olika sorters glasfiber har just denna täthet, eller väldigt närliggande. Inget annat fibermaterial, naturligt eller syntetiskt, kommer i närheten. Glasfiber förekommer bl a i klätterrep.
Bifogar för säkerhets skull en lista över olika materials täthet/density.

http://www.ifc.net.au/edit/library_fin_dye_finishing/4.1.04%20Table%20of%20Fibre%20Densities.pdf?14-09-2013%2012:42:38%20AM

Granskningen av fibermaterialet visade på både syntetväv och växtfiber. En blandning av polyester och bomull? Förutom slitstarka klädesplagg finns snören...
Citera
2014-05-26, 22:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Nu får du väl ändå ge dig. Försöker du påstå att man använde Uno i bagaget för att veta om man skulle leta efter VBs händer i bagaget :-)

Du har helt rätt i att i många fall använder man spårhundara för att hitta ställen att leta vidare på. Men anledning till att man utbildat renodlade likhundar är att de dessutom kan användas för att avgöra om det finns liklukt eller inte. Och det var därför de användes i bagaget och med tejprullen. Vilket bevisvärde det sen har kan man såklart ha olika uppfattning om. Detta är ju ganska nytt. Men domen i HR och TR visar väl tydligt att markeringen har ett visst bevisvärde.

Nej, jag ger mig inte. Hunden indikerade att bagageutrymmet har något med död människa att göra, med den utgångspunkten letar tekniker efter tekniska fynd som tillsammans kan förklara varför det luktar lik i utrymmet. Man söker indicier som i en kontext(strukturalt) förklarar vad som rimligen kan ha hänt.
Citera
2014-05-26, 22:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boden2013
Bastun ligger i huset brevid i källaren. Teknikerna har varit där.

Användes BlueStar?
Citera
2014-05-26, 22:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Menar du att det inte räcker som ett enskilt bevis? Eller menar du att man inte ens skall ta en markering från likhund i beaktande i domstolen?

Man kan inte bortse ifrån en markering, den spökar troligen undermedvetet minst sagt, dock bevisar en markering öht ingenting.
Citera
2014-05-26, 23:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vi har fri bevisvärdering i svenska domstolar. I det här fallet har ju dessutom trovärdigheten i markeringen ökat markant av att blod från mordoffret faktiskt hittats på samma ställe och att ingen har kunnat hitta någon trovärdig förklaring till hur blodet kommit dit på något vis som inte har med mordet och bilägaren att göra och som inte doftar foliehatt på långt håll.

Samma gäller alla övriga invändningar du har dragit upp mot åklagarna. Så länge de inte har ägnat sig åt förfalskning av bevis eller uppsåtligen påstår något om ett faktaförhållande som de vet inte är korrekt så är det bara nys att påstå att de skulle ha gjort något fel i sin myndighetsutövning. De har faktiskt rätt att presentera bevisning med sin egen vinkling/förklaring till den. Försvaret har samma rätt att invända mot densamma och domstolen avgör hur de anser att beviset ska tolkas.

Innebär fri bevisvärdering att man kan tolka ett äpple som en apelsin, eller krävs det ett visst mått av motivering till tolkningen som kan värderas av sunt förnuftigt tänkande människor? Vad jag känner till så måste domstolen kunna motivera sin tolkning av ett enskilt bevis, tolkningen måste grunda sig i vedertagen vetenskap och allmän kunskap?

I övrigt inga invändningar mot ditt inlägg, men trött på snacket om fri bevisvärdering som om det innebär att domstolen har rätt att tolka bevis som fan läser Bibeln, så är det givetvis inte anser jag.
Citera
2014-05-26, 23:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ännu ett poänglöst försök av dig att peka ut en person som aldrig delgivits misstanke för mordet. Det framgår ju tydligt av bloggen att fibern troligt skulle kunna härröra från material som personer som sysslar med t ex airsoft använder. Det är samma nivå av "nollbevisning" som spekulationerna om katthår. De pekar inte ut någon och utesluter inte heller någon.

Alla jutevävssäckar jag sett i affärer med ris och andra liknande varor i har för övrigt varit naturfärgade/beiga.

Nu resonerar du under din normala nivå tycker jag. Om fibern kan komma från en rissäck så kan den komma från en dito, punkt. Och att du inte har sett gröna rissäckar betyder det inte att gröna rissäckar inte finns.

Jag håller med dig, gröna rissäckar är också i min värld ovanliga för att inte säga obefintliga, men vet vi om de finns eller inte?
Citera
2014-05-26, 23:28
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, jag ger mig inte. Hunden indikerade att bagageutrymmet har något med död människa att göra, med den utgångspunkten letar tekniker efter tekniska fynd som tillsammans kan förklara varför det luktar lik i utrymmet. Man söker indicier som i en kontext(strukturalt) förklarar vad som rimligen kan ha hänt.
Nej, varför skall man ta in ny information och erkänna när man har fel. Bättre att envist hålla fast vid sina åsikter

Att Uno markerar i bagaget nämns ju fler gånger i domen. Bland annat på sidan 14 "Förhållandena att hennes blod påträffats på flera ställen i Kristoffer Johanssons bil och att hunden där markerat för liklukt, är i stället sådana att det får anses visat att Vatchareeya Bangsuan döda kropp legat i bagageutrymmet i hans bil och att kroppen transporterats med denna bil." Jag är med på att du inte gillar det men det är ju fakta att Unos markering används som del av bevis i domen.

Om hunden som du påstår bara hade använts för att teknikerna skulle veta var de skall leta efter fynd så finns det ju ingen anledning att nämna markeringen i domen.

Jag tror din felaktiga uppfattning beror på att denna verksamhet är helt ny. Tidigare var det enda syftet med sökhundarna att hitta spår. Men så är det inte med försöket som startats med renodlade likhundar. Om det sen är rätt att använda resultaten från ett pågående försök som bevis i en domstol kan man naturligtvis diskutera. Men att så har skett i det här fallet är fakta som jag tycker att det borde vara svårt att förneka.
Senast redigerad av Clavell 2014-05-26 kl. 23:30.
Citera
2014-05-26, 23:39
Moderator
OYs avatar
Kan någon vänlig själ förklara för mig varför åklagaren antyder, och omtalad blogg påstår, att kroppsdelarna var tvättade/avsköljda? Vilka indicier finns som kan fastställa det här?

Hur vet man att det inte är regn och smältvatten som har orsakat de rinnmönster som har observerats?

Har någon utomstående sett bilder på de påstått tvättade benen? Finns det ens beskrivet i vittnesmål hur rinnmönstrena ser ut i förhållande till hur kroppsdelarna hittades och i den ställning jämfört med markplanet de sannolikt har legat mht till dess fysiska form?
Senast redigerad av OY 2014-05-26 kl. 23:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in