2014-04-07, 11:10
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Med tanke på att det stämmer med övriga uppgifter så får man väl ändå utgå från att det mest troliga är att det var Vatchareeya grannen såg?
Troligt ja, men det stämmer inte riktigt med tiderna. KJ säger han hämtade upp henne vid 16 00. Efter 17 00 byter VBs mobil mast till Bodsvedjan och grannen pratade om att han sett detta vid 15-tiden om jag inte minns fel.
Citera
2014-04-07, 11:35
Medlem
MBoudines avatar
Intressanta dagar fram till domskrivningen/meddelande av dom 16(?) april .. Har en känsla av att Thomas Olsson inte tänker sitta pall overksam i avvaktan på domen - ytterligare framstötar är att vänta skulle jag tro, och ett besök hos klienten för att dra upp riktlinjerna för hur försvaret fortsättningsvis ska bedrivas är väl tänkbart. KJ borde i dagsläget, med nuvarande kort på hand, ha insett att han är kokt och advokat Olsson VET det. Förmodligen kommer KJ på TO:s inrådan att involvera flera i VB-mordet och blame game drar igång. Medverkan enligt Thomas Olssons instruktioner och handledning är Kristoffer Johanssons enda chans till strafflindring. Tror jag.
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-07 kl. 11:41.
Citera
2014-04-07, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Absolut vetting resonemag, särskilt med tanke på att MB hadde span på sig från den 13 Maj (tror jag att det var) helt upp till den 19 Maj, och att VBs ben allramest sannolikt lagts i Gula Huset den 18 eller 19 Maj.

Och det är ju möjligt att benen hämtades och plaserades i Gula Huset i den tidslukka den 18 Maj då polisen "tappade bort" MB och han påstår att han hämtade källvatten i Lakaträsk.

och jag förstår fortfarande inte VARFÖR spanen skiftade från MB till KJ den 19/20 maj ???

Någon som har ett krystalklart svar på detta?

Blodet i KJs bil hittades 27 Maj, 2013, altså EFTER KJ häktades den 23 Maj:

FUP 253

Den 27 maj startade den kriminaltekniska undersökningen av Kristoffer Johanssons bil
med registeringsnummer HBJ336, en ljusblå Hyundai Sonata. I bagageutrymmet var det
fullt med föremål och i det nedre lagret fanns en plastkasse med blod på som kom från
Vatchareeya. Dessutom fanns där arbetshandskar varav den vänstra hade Vatchareeyas
blod på utsidan och Kristoffer Johanssons DNA på insidan. På bagagerumsmattans
vänstra sida och på insidan av bagageluckans vänstra nederkant fanns blod som också
kom från Vatchareeya.

Mer info FUP 303 - 314:

Undersökningen påbörjades 2013-05-27 kl. 14:35 och avbröts
samma dag kl.16:05. Undersökningen återupptogs nästa dag
kl.09.00 och avslutades samma dag kl.10:45

(Mer info på det två sidorna)

Sedan hittade jag något annat mycket märkligt angående undersökningen av KJs bil den 27 Maj, 2013!:

Det står i FUP att Bagagerumsmattan undersöktes avseende blodbesudlingar, MEN att blod INTE kunde inte påvisas :

FUP 308
Bagagerumsmatta (G038). Mattan undersöktes avseende blodbesudlingar, men blod kunde inte påvisas.

Men på samma sida står det att:

Bit från bilmatta (S089). Resultatet talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer
från Bangsuan (grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära
släkting.

Här står det att det är DNA analys dom gjort PÅ Bagagerumsmatta (G038). och att blod INTE kunde påvisas
FUP 342
BD1/316-13/G038 Bagagerumsmatta - I bagaget, pb HBJ336
SKL:s materialnr: 201300745724
DNA, standardanalys Mattan undersöktes avseende blodbesudlingar, men blod kunde
inte påvisas
.

HUR HÄNGER DET IHOP???

Och...Söket i KJs bil med likhunden UNO då man påstår att man hittat liklukt i bilens bagagerum:
FUP 384

Av någon MYCKET konstig anledning så undersöktes KJs bil inte förren den 23 Juli, 2013 !!!
Altså 2 MÅNADER efter att KJ häktats
den 23 maj, 2013 !!!???

VARFÖR FÖRST EFTER 2 MÅNADER ???

....

Varför häktades KJ från första början egentligen? någon som vet?
Citera
2014-04-07, 12:01
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
....

Skojar du, begriper du inte ens en sån självklar sak.

Han var den sista kända som såg henne i livet och när hon hittades död så är han den första person man plockar in för förhör. Sedan ramlade det ena in efter det andra vilket räckte gott och väl för att häkta honom och nu slutligen att döma honom i två instanser.

Suck!
Citera
2014-04-07, 12:02
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Inget konstigt alls. Det rör sig om två olika mattor. Bagagerumsmattan är den fasta, undre mattan. Bilmattan är den lösa, övre mattan.

Nej det är samma matta. Polisen har bara hittat blod på den utskurna biten. När det sen kollade hela mattan fanns det inget blod på mattan förutom det som var utskuret.
Citera
2014-04-07, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Gillar inte gyttjebrottning, men humor har du, å andra sidan bör du fortsätta att finslipa på din slutledningsförmåga och förkunskaper om fallet VB. Några kommentarer till din text:

Är det långsökt? Inte nödvändigtvis. Det var inte ovanligt att KJ hade militärbyxor och motsvarande på sig, sedan börjar han ha på sig bland annat svarta jeans och en grå huvtröja (syns på bild 22 maj i NSD). De kläder som gm hade på sig i samband med mordet och styckningen är antingen uppeldade, nedgrävda eller bortkastade på soptippen, någonting sånt. JJ uppger att han har påträffat en grå tröja (huvtröja?) som han trodde var blod på , som visade sig vara falu rödfärg. Var i denna värld har han fått på sig färgen ifrån? Det är inte direkt vanligt att gå omkring och stryka efter väggar med otorkad falu rödfärg, än mindre att måla med den, Frågan borde ha ställts av polis om en vettig förklaring om var färgen kommer ifrån. Idén jag fick var att KJ kan ha återvänt till brottsplatsen i syfte att dölja den. Ett sätt skulle då kunna vara att måla om väggar (ytter- eller innerväggar, beroende på om mord/styckning skett inom-eller utomhus). Möjligheten finns även att JJ bytte ut den gråa tröjan som kan ha varit nedblodad mot en annan och stänkt ned den med falu rödfärg, låtit den torkat några dagar och sedan lämnat in den till polisen. Inte helt otroligt om det är JJ som är den som städat efter KJ.

Det finns förutom det röda förrådet 450m från gula huset, även i FUP omnämnt en annan byggnad som är röd (falu rödfärg? troligen då kronan ofta använder den färgen) - ballonghuset. I FUP framgår det att det är möjligt att komma in där utan nyckel.

Blod i bagaget och korkat samt vad mer du har skrivit är bara svammel i ett försök att verka rolig och förlöjliga andra skribenter. Idén kanske störde dig.

Ursäkta om jag upprörde dig, var på ett väldigt glatt humör när jag skrev.

Hursomhelst om JJ hittat en grå tröja som han trott var nerblodad. Om han velat skydda sin son så tror jag att vi aldrig hade fått höra om tröjan alls utan den hade varit försvunnen, men det är bara min åsikt.
Sen om han använt den till att måla om vid brottsplatsen, ja visst. Men tror inte tröjan hade återfunnits då heller, samt finns det inte risk att någon skulle sett honom när han målat om.
Tror också någon skulle uppmärksammat om någon av byggnaderna ovan nämnda skulle vara målad med falu rödfärg invändigt, brukar inte sådana förråd vara trärena invändigt? Nu är det länge sedan jag har tittat in i ballonghuset så jag kommer inte ihåg exakt. Någon som varit därmer nnyligen kanske kommer ihåg.
Citera
2014-04-07, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Skojar du, begriper du inte ens en sån självklar sak.

Han var den sista kända som såg henne i livet och när hon hittades död så är han den första person man plockar in för förhör. Sedan ramlade det ena in efter det andra vilket räckte gott och väl för att häkta honom och nu slutligen att döma honom i två instanser.

Suck!

Det ena in efter det andra? luddigt..... du vet alltså inte svaret på min fråga?

....

Har MYCKET svårt för att tro att han kommer dömas i HR!
Citera
2014-04-07, 12:07
Medlem
Citat:
....

Det kan man ju fråga sej: efter att ha spanat på MB under ung. 10 dar (dagar hit dagar dit efter hur det nu var; men inte hde dom sett att han åkte Lakaträsk heller....) saa vänder dom plötsligt om och häktar KJ istället utan att berätta varför man gör denna helvändning?

MB var aldrig delgett mistanke; men var KJ det? Han blev förhörd flera gånger innan han greps, blev han då delgett mistanke?
Senast redigerad av xtranger 2014-04-07 kl. 12:15.
Citera
2014-04-07, 12:09
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Det ena in efter det andra? luddigt..... du vet alltså inte svaret på min fråga?

....

Har MYCKET svårt för att tro att han kommer dömas i HR!

Vad menar du, du fick ett svar, klarade du inte av att förstå det?

Han är redan bedömd skyldig av HR, annars skulle han ha släppts efter förhandlingen.

Även om han kommer dömas enbart för brott mot griftefriden så skulle han också ha släppts efter förhandlingen.
Citera
2014-04-07, 12:12
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
Det kan man ju fraaga sej: efter att ha spanat paa MB under ung. 10 dar (dagar hit dagar dit efter hur det nu var; men inte visste dom om att han varit i Lakaträsk heller) saa vänder dom plötsligt om och häktar KJ istället utan att berätta varför denna helvändning?

MB var aldrig delget mistanke; men var KJ det? Han blev förhörd flera gaange innan han greps, blev han daa delgett mistanke?

KJ har inte varit på några förhör innan VB hittades. Polisen har varit hem till honom en gång och hört honom upplysningsvis.

När det konstaterades att VB var död och eftersom de inte funnit någon som sett henne efter hon vart hos KJ så blir han den första man tar in, allt annat är tjänstefel, och då hittar man blodet i bilen.
Citera
2014-04-07, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad menar du, du fick ett svar, klarade du inte av att förstå det?

Han är redan bedömd skyldig av HR, annars skulle han ha släppts efter förhandlingen.

Även om han kommer dömas enbart för brott mot griftefriden så skulle han också ha släppts efter förhandlingen.

haha nej du svarade inte på min fråga!!!
Citera
2014-04-07, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
Det kan man ju fråga sej: efter att ha spanat paa MB under ung. 10 dar (dagar hit dagar dit efter hur det nu var; men inte visste dom om att han varit i Lakaträsk heller) saa vänder dom plötsligt om och häktar KJ istället utan att berätta varför man gör denna helvändning?

MB var aldrig delgett mistanke; men var KJ det? Han blev förhörd flera gånger innan han greps, blev han då delgett mistanke?

Det märkliga är att MB var under "span" men i själva verket var det under "delvis span"! Tappade polisen bort honom? eller varför vet de inte vad han gjorde och var han befann sig under tiden han hade "span" på sig???

skumt...
Senast redigerad av zemixon 2014-04-07 kl. 12:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in