Citat:
Ursprungligen postat av
Atessla
Såg en debatt igår och då menade en vänsterprasslare att sverige behöver invandringen pga just att Sverige minskar i antal? Att vi inte förökar oss..
Och att vi blir mer och mer pensionister så att tillslut så kommer vi komma till ett 50/50 samhälle av pensionister.
Själv så står jag neutralt i frågan om invandringen.
Svaret är nej på den frågan. En demografisk transition som skulle medföra ett kaotiskt tillstånd för Sverige tror jag är oerhört osannolikt. Det finns politiska verktyg och metoder som kan främja barnafödsel om så skulle behövas så att jag tror aldrig att Sverige kommer ha problem sett till mantal.
Däremot behövs de invandrare som uppfyller en viss funktion i vårt välfärdssystem medan resterande som enbart lever på stöd inte är av nödvändighet förstås. En invandrare, såsom en svensk, som lever i utanförskap (här ingår bl.a. arbetslösa) kostar staten 14 miljoner kronor under en hel livstid. Genom att arbeta mot att öka sysselsättningsgraden bland de som redan är arbetslösa i stället för att ta in fler invandrare kan denna siffra vända till att bli en bidragande snarare än en nedtyngande faktor.
Nya invandringsflöden är Sverige inte beroende av för närvarande då kvoten för sysselsättningsgraden är allvarlig (allvarligare än de glädjesiffrorna som statistikerna uppger...) I allmänhet skulle Sverige inte klara av att deportera alla invandrare då det framförallt sedan 70-talet utvecklats ett beroende av invandrarna.