Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Jag har inte riktigt hängt med på varför vi behöver invandringen enligt dig?
Är det något av följande:
- För att förstärka välfärdssamhället enligt dagens modell på både kort och lång sikt?
- För att möjliggöra ett välfärdssamhälle som bygger på fonderade medel?
Eller nåt helt annat?
Om vi nu ska ha en dum välfärdsstat som bara fördelar pengar till rika äldre från unga arbetande så är det bättre att den fungerar än att den inte fungerar. Att upplösa välfärdsstaten eller övergå till fonderade medel är en fråga jag gärna driver opinion i men troligtvis utan någon större framgång.
Just nu behövs invandringen för att täppa upp arbetsbrist och uteblivna skatteintäkter som kommer ur en demografisk förändring.
Sen är jag för invandringen för jag ser inte hur det tjänar varken Sverige, svenskar eller mänskligheten i stort att hindra folk som kommer hit för att jobba eller flyr undan någon form av misär, från att komma hit. Och inte bara det, man ska förfölja dem och fysiskt avlägsna dem från landet, enormt överdrivet svar på någonting som på inget vis skadar någon annan. Tycker att om man ska hindra det bör man ha något ganska bra skäl, men jag har aldrig stött på ett, bara en massa fördomar och okunskap (som florerar vilt på dessa forum).